مقدمه

در سال های اخیر افراد زیادی درباره خرید و فروش و قابلیت های ارز های دیجیتال همچون بیت کوین صحبت میکنند، از افراد تازه کار و آماتور تا حرفه ای ها به این موضوع ابراز علاقه کرده اند.اما افراد کمی درباره مهم ترین بحث یعنی بلاک چین (Blockchain) اطلاعات دارند درواقع بیت‌کوین بر اساس تکنولوژی بلاک‌چین بنا شده است.بلاک ‌چین فقط به بیت‌کوین محدود نمیشود و اکثر ارز های دیجیتال بر اساس تکنولوژی بلام چین بنیان‌گذاری شده اند.

بلاک‌ چین چیست؟

بلاک‌ چین برای ایجاد امنیت در خرید و فروش ارز دیجیتال از رمزگذاری استفاده میکند به عنوان مثال : برخلاف سیستم های بانکی ، بلاک چین دارای مرکز داده ای است که کاملا غیر متمرکز عمل میکند و در سراسر جهان پخش می‌باشد.

به محل نگهداری بلاک چین در اصطلاح «دفتر کل توزیع شده» گفته میشود.این دفتر با تمام جزییات برای تمام اعضای شبکه در دسترس است و حساب کتاب‌ها برای تمامی اشخاص شفاف است. در واقه این شبکه تشکیل شده از رایانه‌هایی که درستی تراکنش های انجام شده بین دو شخص (فروشنده و خریدار) را تایید میکند ، سپس آن را به بلاک چین اضافه میکند.

مقاله پیشنهادی:معاملگر کیست ؟

ساختار بلاک چین

بلوک های موجود در بلاک چین از قسمت های دیجیتالی اطلاعات که شامل بخش‌های زیر است تشکیل شده است:

  • مشخصات تراکنش: مثلا تاریخ ، زمان و مبلغ اخرین بیت کوین خریداری شده.
  • داده های شرکت کنندگان: استفاده از امضای دیجیتال به جای نام واقعی شرکت کننده ، در واقع خرید شما بدون هیچگونه اطلاعات شناسایی و فقط با یک امضای دیجیتال منحصر به فرد ثبت میشود.
  • اطلاعات هر بلوک با بقیه بلوک ها تفاوت دارد:همانطور که هر فرد دارای اثر انگشت متفاوتی می‌باشد هر بلوک نیز دارای کد منحصر به فردی است به نام هش(hash) که آن را ذخیره میکند و به ما امکان شناخت یک بلوک از دیگر بلوک ها را میدهد ، این ویژگی درتفکیک سازی بلوک های مربوط به دو معامله با جزییات یکسان به ما کمک میکند.

بیشتر بخوانید: اموزش ارز دیجیتال

نحوه عملکرد بلاک چین

برای درک بهتر کارکرد بلاک چین تراکنش های بیت کوین را برسی می‌کنیم.

بلاک چین همه اطلاعات و جزییات تمام تراکنش های صورت گرفته این ارز دیجیتال را در خود ذخیره میکند و اگه کاربری قصد دوباره معامله بیت کوین را داشته باشد(کلاهبرداری) مانع آن میشود.

هر بلوک پس از ذخیره اطلاعات جدید آن را به بلاک چین اضافه میکند. اینگونه زنجیره ای تشکیل شده از چندین بلوک بهم وصل میشوند که عنوان کلی بلاک چین به دست می‌آید.

برای اضافه شدن یک بلوک به بلاک چین باید چهار اتفاق زیر رخ دهد:

  1. اول یک معامله باید انجام شود.
  2. معامله کاربر، باید پس از خرید تایید شود. این کار وظیفه شبکه ای تشکیل شده از هزاران رایانه در سراسر جهان است.این شبکه باید بررسی کند که معامله صورت گرفته مطابق سفارش انجام شده یا نه؟
  3. هر معامله باید در دل یک بلوک ذخیره شود ، که در این قسمت اطلاعات معامله در کنار تعداد زیادی تراکنش مشابه قرار می‌گیرد.
  4. به هر بلوک باید کد منحصر به فرد (هش) داده شود. پس از تایید هر معامله در هر بلوک ، باید به آن بلوک کد منحصر به فردی به نام هش داده شود. پس از اختصاص دادن هش به یک بلوک آن را در بلاک‌چین ذخیره میکند.

مقاله پیشنهادی:اتریوم چیست ؟

امنیت بلاک چین

     مهم ترین هدف استفاده از بلاک چین این است که کاربران بتوانند اطلاعات مهم را به روشی ایمن و غیر‌قابل دستکاری با دیگر کاربران به اشتراک بگذارند.بلاک چین اطلاعات را با استفاده از قوانین پیچیده ریاضی و نرم افزار‌های بروز ذخیره میکند

بدین شکل کار هکرها و مهاجمان را بسیار سخت تر میکند.اما سامانه های بلاک‌چین که حتی بهترین طراحی ها را دارند هم ممکن است دچار حمله هکران ماهر شوند و دچار مشکل شوند.یکی از دلایل محبوبیت بازار ارزدیجیتال و ترید امینت بالای بلاک چین می‌باشد. و به این دلیل است که این روزها صحبت های زیادی از سیگنال ارزدیجیتال و ترید می شود.

به عنوان مثال در بلاک چین بیت کوین ،اطلاعاتی که به اشتراک گذاشته می‌شوند یعنی همان تاریخچه  تراکنش های بیت کوین که ازابتدا تا الان ساخته شده و باهم دفتر کل را تشکیل داده‌اند. این دفتر کل در چندین نسخه که روی یک شبکه کامپیوتری به نام «گره» ذخیره میشود. وظیفه گره ها بررسی کردن معتبر بودن تراکنش های جدید در دفتر کل است. زیرمجموعه ای از این گره ها تراکنش‌های معتبر را همراه یکدیگر به زنجیره بلاک چین های قبل اضافه میکند. به صاحبان این گره ها مانیر گفته می‌شود. ماینر‌هایی که بلاک‌های جدید را با موفقیت به زنجیره اضاف میکنند به عنوان پاداش مقداری بیت کوین دریافت میکنند.

به دو دلیل این سامانه از لحاظ نظری قابل دستکاری نمی‌باشد:

  1. اثر انگشت رمزنگاری شده (هش)
  2. پروتکل اجماع: گره های موجود در شبکه که روی یک تاریخچه به اشتراک گذاشته شده‌اند توافق می‌کنند.

مقاله پیشنهادی:هشت مورد از برترین ارز های دیجیتال برای سرمایه گذاری در سال 2021

تاریخچه بلاک‌چین

نخستین بار ، ‌پی‌پال برای فراهم کردن فضایی درمعاملات وب با پول نقد از بلاک‌چین استفاده کرد. و اینگونه ثابت کرد برای ارز های دیجیتال بازاری نیز وجود دارد.

شرکت E-gold  یکی دیگراز شرکت‌های ارز دیجیتال بود که به مشتریانش امکان فروش طلاهایشان وسپرده گذاری در حساب های الکترونیکی این شرکت را داد. اینگونه  مردم سراسر دنیا قادر بودند به معامله با شخص دیگر به صورت ناشناس بپردازند که این موضوع باعث وقوع کلاه‌برداری های بی‌شماری شد که این امر باعث شد دولت آمریکا در سال 2005 ، این فعالیت را متوقف کند.

پیج اینستاگرام محمد فاموریان

کاربرد‌های بلاک‌چین

یکی از کاربرد‌های بلاک‌چین ارتباط آن با ارز‌های دیجیتال همچون  ارز دیجیتال اتریوم ، ارز دیجیتال سولانا ، ارز دیجیتال تل کوین و … میباشد.

میتوان از رهگیری اطلاعات به عنوان مطرح ترین کاربرد بلاک چین نام برد.بلاک‌چین سرویسی است در حال ثابت کردن خود در صنایع مختلف که می‌تواند مشکلات مربوط به اجناس جعلی و اصلی را حل کند. جعلی بودن اجناس میتواند هم ضرر مالی هم کمرنگ شدن اعتماد مردم را به همراه داشته باشد.

حق کپی رایت از دیگر کاربرد‌های بلاک چین نیز می‌باشد. صاحبان اثر به عنوان مثال نقاشان ، نویسندگان و آهنگ سازان از جمله افردای می‌باشند که از بلاک‌چین استفاده میکنند که به کمک بلاک‌چین میتوانند اثر هنری خود را با مشخصات اصلی صاحب اثر ثبت کنند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *