پیش از آنکه به آشنایی با نورالینک بپردازیم بهتر است کمی درباره متاورس و آینده آن صحبت کنیم. همانطور که می‌دانید امروزه در جای جای اینترنت صحبت از متاورس و راه‌کارهای کسب درآمد از آن است. بسیاری از کارشناسان فعال در بازارهای ارز دیجیتال معتقدند که آینده از آن متاورس است؛ اما بسیاری از افراد از جمله ایلان ماسک عقیده‌ای متفاوتی دارند. ایلان ماسک به تازگی سخن از پروژه‌ای می‌زند که ممکن است فقط در فیلم‌های تخیلی با آن مواجه شده باشید و باورپذیر نباشد.

وی اخیراً شرکتی با نام نورالینک(Neuralink) در زمینه تکنولوژی عصبی تاسیس کرده است که هدف آن بروزرسانی و ارتقای پیچیده‌ترین ارگان جهان یعنی مغز است. در ادامه این نوشتار قصد داریم آشنایی با نورالینک و تفاوت آن با متاورس را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم؛ پس با ما همراه باشید.

نورالینک(Neuralink) چیست؟

نورالینک(Neuralink) چیست؟

همانطور که گفته شد، نورالینک یک شرکت تازه تاسیس توسط ایلان ماسک است که در حوضه تکنولوژی‌های عصبی با هدف ارتقای مغز راه‌اندازی شده است. به زبان ساده‌تر ایلان ماسک قصد دارد تراشه‌های کوچکی صراحی کند و آن‌ها از طریق عمل مغز روی مغز انسان نصب کند تا افرادی که دچار معلولیت ذهنی یا مشکلات این چنینی هستند را مداوا کند. در واقع به کمک این تراشه‌ها، انسان‌ها می‌توانند از کامپیوترها و دیگر دستگاه‌های مختلف تنها به کمک ذهن خودشان استفاده کنند. ایلان ماسک معتقد است که این تراشه مانند یک ساعت هوشمند عمل می‌کند و بسیاری از کارهای کامپیوتری را برای شما آسان می‌کند.

اما سوال اصلی اینجاست که آیا این پروژه می‌تواند به هدف خود دست یابد یا خیر؟ تا به اینجای کار تنها موارد مشابه این پروژه در فیلم‌های تخیلی دیده شده است و هنوز موفقیتی در این پروژه در اختیار عموم قرار نگرفته است. حتی اگر تصور کنیم که این تراشه‌ها طراحی شوند و جوابگو باشند، مشکل اصلی‌تر نصب آن‌ها روی مغز انسان است. برای نصب این تراشه‌ها باید بیش از 3 هزار الکترود، از طریق 96 رشته نازک به ذهن انسان متصل شود. ابعاد هر کدام از این الکترودها تقریباً بین 4 الی 6 میکرومتر است. این الکترودها به یک تراشه که N1 نام دارد متصل می‌شوند که ابعاد آن 23*8 میلی‌متر است.

آشنایی با نحوه کار نورالینک

آشنایی با نحوه کار نورالینک

ذهن انسان بیش از ۸۶ میلیارد نورون(رشته عصبی) دارد که اطلاعات را به‌کمک سیگنال‌های الکتریکی از طریق سیناپس‌ها ارسال می‌کنند. با استفاده از نورالینک تمامی رشته‌های دستگاه به مغز متصل می‌شوند و می‌توان بیش از ۱۰۰۰ نورون مغزی را در هر لحظه مانیتور کرد. با این حال که این مقدار به نظر خیلی کم می‌رسد، تمامی سیگنال‌های تقویت‌شده دریافتی توسط آن‌ها ضبط شده و به‌عنوان یک دستور دیجیتال بررسی می‌شوند. دستورات برگشتی نیز به شکل تحریک‌کننده‌های الکتریکی دوباره به مغز ارسال خواهند شد. در حال حاضر داده‌ها از طریق یک پورت USB-C به تراشه انتقال داده می‌شوند؛ اما در نهایت هدف آن این است که این کار از طریق یک سیستم بیسیم انجام دهد.

ممکن است بیشتر از یک تراشه داخل مغز یک نفر نصب شود تا اطلاعات از قسمت‌های مختلفی از مغز خوانده شود. به‌جای اینکه تراشه توسط انسان وارد مغز شود، از یک ربات جراح استفاده خواهد شد تا بتواند در هر دقیقه ۶ رشته مختلف را وارد مغز انسان کند. هر رشته نیز ۳۲ الکترود مختلف دارد؛ یعنی در هر دقیقه بیش از ۱۹۲ الکترود روی مغز یک انسان نصب می‌شود. این عمل از طریق یک بریدگی ۲ میلی‌متری انجام شده و نصب قطعات نیز با یک میکروسکوپ فوق دقیق انجام می‌شود تا به هیچ رگی آسیبی رسیده نشود.

در وب‌سایت این پروژه درباره کارهایی که با استفاده از نورالینک می‌توانید انجام دهید، گفته شده است که شما می‌توانید یک گوشی آیفون یا موس و کیبورد بلوتوث را تنها از طریق فکرکردن به اینکه می‌خواهید چه کاری انجام دهید، کنترل کنید. همچنین یک نرم‌افزار اختصاصی هم برای نورالینک طراحی شده است که از طریق آن می‌توانید کارهایی مثل حرکت‌دادن موس را به مغز خودتان آموزش دهید. در این اپ، بازی‌های مختلفی وجود دارد که سبب افزایش سرعت و دقت شما خواهد شد.

هدف ایلان ماسک از تاسیس شرکت نورالینک

هدف ایلان ماسک از تاسیس شرکت نورالینک

همانطور که در بخش آشنایی با نورالینک گفته شد هدف اصلی ایلان ماسک از راه‌اندازی پروژه نورالینک کمک به افراد دارای معلولیت مخصوصاً افراد دارای معلولیت حرکتی است. این تکنولوژی می‌تواند به این دسته از افراد کمک کند تا استقلال خودشان را دوباره به دست بیاورند و فقط کافی است به کار موردنظر خودشان فکر کنند تا به انجام برسد. از طریق نورالینک افرادی که دارای معلولیت حرکتی هستند، می‌توانند کار با کامپیوتر، کنترل ارگان‌های مصنوعی، نوشتن مقالات مختلف یا حتی نقاشی‌کشیدن و… را تنها با فکرکردن انجام دهند.

همچنین در آینده نورالینک قصد دارد در درمان بیماری‌هایی مانند تشنج، آسیب مغزی، پارکینسون، سکته، زوال عقل و حتی نقص بینایی و شنوایی به بیماران کمک کند. نورالینک اهداف تجاری متعددی هم دارد؛ برای مثال به گفته ایلان ماسک، این پروژه می‌تواند موسیقی را به‌صورت مستقیم روی مغز شما پخش کند.

نکته جالبی که در این بخش از آشنایی با نورالینک وجود دراد این است که در  آینده ممکن است شرایطی به وجود بیاید که حتی نیاز نباشد به مکالمات مختلف هم گوش کنید. با حذف پروسه لمس کیبورد، نورالینک می‌تواند سرعت نوشتن مقالات مختلف را نیز افزایش دهد و بدون در دست گرفتن فرمان رانندگی کنید.

بررسی تفاوت های نورالینک و متاورس

آشنایی با نورالینک

ایلان ماسک، در یک مصاحبه به‌شدت به مفهوم متاورس حمله کرد و آن را بیشتر تاکتیکی تبلیغاتی دانست. وی عقیده دارد که نورالینک آینده اینترنت است و متاورس به‌هیچ‌عنوان نمی‌تواند با این پروژه رقابت کند. زمانی که از او درباره متاورس پرسیده شد، این‌طور پاسخ داد که:

به نظر من هیچ‌کس دوست ندارد یک صفحه‌نمایش را تمام روز روی صورت خودش نصب کند تا بتواند از متاورس استفاده کند. فکر نمی‌کنم پروژه متاورس در آینده بتواند موفقیت چندانی کسب کند، اما در حال حاضر افراد زیادی در حال صحبت درمورد آن هستند.

او هنگام صحبت درباره متاورس و واقعیت مجازی، بیان کرد که فکر نمی‌کند در آینده کسی بتواند دنیای فیزیکی را ترک کند تا در یک دنیای مجازی زندگی کند. او با اشاره به تجربیات شخصی خود بیان کرد که استفاده از عینک‌های واقعیت مجازی سبب مشکلاتی مثل ماشین‌زدگی خواهد شد و هیچ‌کس نمی‌تواند در طولانی‌مدت از آن‌ها استفاده کند.

کاربردهای تراشه نورالینک

تراشه‌ی نورالینک توانایی‌هایی زیادی دارد و توانایی این را دارد که در حوضه‌های مختلف به شکل‌های متفاوت استفائه شود. به عنوان مثال در زمینه‌های بیماری‌ها، مشکلات مرتبط با مغز و حتی برای ارتباطات با هوش مصنوعی نیز از آن‌ها استفاده می‌شود. در ادامه به مهم‌ترین کاربر‌های این فناوری خواهیم پرداخت با ما همراه باشید:

درمان عنوان بیماری و حتی رفع مشکلات مغزی

طبق صحبت‌های این شرکت ابتدا برای اهداف پزشکی و درمانی این فناوری ایجاد شد. ایلان ماسک در مصاحبه‌ی خود مدعی شد که با استفاده از این تراشه‌ها می‌توانند افرادی که اعصاب بینایی خود را از دست داده‌اند را بازیابی کنند. همچنین این تراشه‌ها توانایی رفع تمام مشکلات و بیماری‌های مغزی را درمان کند و حتی در این باور هستند که با استفاده از این فناوری می‌توان حافظه را بازیابی کرد.ایضاً برای بازیابی قابلیت تکلم، حرکت اندام‌های فلج شده و قابلیت درمان بیماری‌های مانند بیماری اوتیسم و اختلال روانی اسکیزوفرنی یا روان‌پریشی را نیز دارد.

برقراری ارتباط

یکی دیگر از کاربردهای آن برقراری ارتباط است که به این صورت است با ادغام شدن این تراشه با مغز انسان، افراد بهره‌مند از آن می‌توانند با یک دیگر ارتباط برقرار کنند. اما تا به حال هنوز مشخص نشده است که برای استفاده از این فناوری نیاز است که زبان خاصی را یاد بگیریم یا خیر اما طبق گفته‌ی ایلان ماسک ممکن یادگیری آن ضروری باشد. توجه داشته باشید که با بهره‌مندی از این فناوری افراد می‌توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و هرچه در ذهن آن‌ها می‌گذرد را بفهمند. این توانایی بسیار جذاب بوده است، به طوری که همیشه بشر این رویا را در ذهن خود داشته است.

یکی دیگر از کاربردهای آن پخش موسیقی است که با استفاده از ایمپلنت مغزی می‌توانند افراد موسیقی را نیز مستقیماً در مغز خود اجراء کنند. البته برای انجام این کار کافیست که سخت افزاری را پشت گوش خود متصل کنید و از طریق آن با این فناوری که درون مغز شما است ارتباط برقرار کنید. همچنین حتی برای ارتباط با دیگران از راه دور دیگر نیازی نیست که از وسایل فیزیکی استفاده ببرید. این ویژگی که بدون داشتن تلفن همراه بتوانید ارتباط برقرار کنید.

قابلیت‌های هوش مصنوعی

همچنین برای ورود به حوزه هوش مصنوعی نیز می‌توانید از این تراشه بهره ببرید که با ساتفاده از آن می‌توانید از قابلیت‌های هوش مصنوعی بهرمند شوید. البته این را هم در نظر داشته باشید که افرادی که معلول شدید هستند، با قرار دادن این فناوری در ذهن خود می‌توانند برای انجام کار‌های ساده مانند کار کردن با گوشی یا کامپیوتر را به راحتی انجام دهند. به طور کلی این قطعه بسیار ریز می‌تواند زمینه ادغام بدون محدودیت هوش انسانی و هوش مصنوعی را فراهم کند.

 

پیج اینستاگرام محمد فاموریان

سخن آخر

همانطور که گفته شد، پروژه نورالینک هنوز ذره‌ای به هدف خود نزدیک نشده است؛ بنابراین هنوز خیلی زود است که بخواهیم درباره قیمت تراشه‌های آن اظهار نظر کنیم. بدون شک اگر زمانی هم این اتفاق بیافتد و ایلان ماسک موفق به ساخت چنین تراشه‌هایی شود، قیمت آن بسیار بالا است که موجب می‌شود تنها افراد ثروت‌مند آن را خریداری کنند و از همین رو فاصله طبقاتی ایجاد می‌شود. در این نوشتار سعی کردیم به آشنایی با نورالینک و تفاوت آن با پروژه متاورس بپردازیم. چنانچه شما هم یکی از علاقه‌مندان به آینده اینگونه پروژه‌ها و تاثیر آن‌ها روی بازارهای ارزی هستید، برگه آموزش ارز دیجیتال را مطالعه کنید تا از اخبار روز دنیای ارزی باخبر باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *