داغ‌ترین مسائلی که این روزها دهان به دهان در بازار ارزهای دیجیتال در حال گردش می‌باشد، هوش مصنوعی، وب 3، متاورس و بلاک چین می‌باشد. از این رو بیشتر تکنولوژی‌هایی که این روزها وارد فضای مجازی می‌شوند، زیرشاخه‌ای از آن‌ها می‌باشند. یکی از پروتکل‌هایی که مبتنی بر بلاک چین و وب 3 می‌باشد و در حوزه داده‌های اطلاعاتی فعالیت می‌کند، پروتکل اوشن(Ocean) می‌باشد. پروتکل اوشن(Ocean Protocol) دارای ارز دیجیتال انحصاری خود به نام ارز دیجیتال اوشن می‌باشد که در ادامه مقاله به توضیح اینکه  ارز دیجیتال اوشن پروتکل چیست،خواهیم پرداخت.

ارز دیجیتال اوشن پروتکل چیست؟

ارز دیجیتال اوشن پروتکل چیست

اوشن پروتکل یکی دیگر از فناوری‌های توسعه یافته بر مبنای بلاک چین، هوش مصنوعی و وب 3 می‌باشد. سیستم اوشن پروتکل با هدف، گرفتن قدرت از شرکت‌های بزرگ ذخیره‌سازی دیتا همچون گوگل و اپل ایجاد شده است. در دسترس قرار دادن داده‌ها برای عموم مردم و ایمن‌سازی و محفوظ کردن داده‌ها از دست هکرها از دیگر اهداف پروتکل اوشن می‌باشد. این اکوسیستم دارای ارز دیجیتال مخصوص به خود به نام اوشن(Ocean) می‌باشد که برای اداره جامعه و فرآیند استیکینگ داده‌ها استفاده می‌شود. علاوه بر آن صاحبان توکن اوشن می‌توانند این ارز دیجیتال را خرید و فروش کنند و به وسیله آن داده‌های اطلاعاتی خریداری کنند. تا این بخش از مقاله ارز دیجیتال اوشن پروتکل چیست، از وب 3 به دفعات استفاده کرده‌ایم، برای آشنایی با اینترنت نسل سوم، مقاله وب 3 چیست را مطالعه کنید.

ارز دیجیتال اوشن پروتکل چیست

ارز دیجیتال اوشن پروتکل یکی از ارزهای دیجیتال وب 3 می‌باشد که غیر متمرکز می‌باشد و از فناوری بلاک چین در پیاده سازی آن استفاده شده است. تا حدودی می‌توان روال کار ارز دیجیتال Ocean Protocol را همانند ارز دیجیتال فایل کوین دانست چرا که هردو سیستم، ایده‌ای یکسانی دارند. فایل کوین به این صورت کار می‌کند که افراد با داشتن توکن فایل کوین می‌توانند داده‌ها را در سیستم‌های خود ذخیره کنند و پاداش دریافت کنند. برای آشنایی با ارز دیجیتال فایل کوین و اکوسیستم فایل کوین، مقاله ارز دیجیتال فایل کوین چیست را مطالعه کنید. بنابراین به طور کلی پروتکل اوشن با توکنایز کردن داده‌های اطلاعاتی آن‌ها را در معرض فروش قرار می‌دهد و افراد می‌توانند به این داده‌ها که به دست آوردن آن‌ها زمانی مشکل یا طاقت فرسا می‌بود، را خریداری کنند و در زمانی دیگر آن‌ها را به فروش برسانند.

نحوه عملکرد پروتکل اوشن

نحوه عملکرد پروتکل اوشن

افراد با استفاده از این پروتکل می‌توانند، بازار داده غیرمتمرکز خود را ایجاد کنند و به تبادل اطلاعات در آن بپردازند. این پروتکل داده‌ها را به صورت وسیع‌تری در جامعه توزیع می‌کند، به طوری که همگان قادر به استفاده از آن می‌باشند و دیگر داده‌ها در انحصار یک شرکت نمی‌باشد. داده‌ها در بلاک چین پروتکل اوشن ذخیره می‌شوند، از این رو همه اطلاعات، نظیر ثوابق افراد در آن ثبت می‌شود. به عنوان مثال اگر شخصی از شما داده‌ای را خریداری یا حتی آن را مشاهده نماید، می‌تواند سوابق افرادی که این کار را انجام داده‌اند مشاهده و روئیت کند. همچنین تولید کنندگان دیتا نیز می‌توانند اتفاقاتی که بر روی داده‌های آن‌ها پس از فروش به شخص دیگری، مشاهده کنند و از وضعیت داده‌های خود با خبر شوند. در ادامه این بخش قصد داریم که کاربرد اوشن را بر روی تولیدکنندگان داده و مصرف‌کنندگان داده بررسی کنیم.

کاربرد اوشن بر روی تولید‌کنندگان داده

داده‌های تولیدکنندگان در یک لینک رمزنگاری شده قرار می‌گیرد و فقط لینکی از آن‌ها در پروتکل اوشن وجود دارد. کلید داده‌ها در نودهای مختلف بلاک چین ذخیره می‌شود و به محض اینکه کاربری اطلاعاتی را خریداری می‌کند، کلید بازگشایی آن داده فعال می‌شود. برای دسترسی به اطلاعات باید حتما هزینه داده‌ها پرداخت شود و تا زمانی که این شرط برقرار نشود دسترسی به داده‌ها غیر ممکن می‌باشد. هر شخص متناسب با داده‌ای که دارد برای آن قیمتی تنظیم می‌کند و همچنین این قابلیت را دارند که اجازه دسترسی به اطلاعات را به افرادی خاص بدهند. با فراهم کردن این ویژگی برای افراد خاص از سوی دارندگان داده، داده‌ها به صورت رایگان در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد. از طرفی دیگر تولیدکنندگان کنترل کاملی بر روی داده‌های خود را دارند و با تایید کردن الگوریتم‌های هوش مصنوعی، به خریداران اجازه استفاده از داده‌ها آن‌ها داده می‌شود.

کاربر اوشن بر روی مصرف کنندگان داده

مصرف کننده داده می‌تواند هر شخصی باشد، از سازمان‎های بزرگ اطلاعاتی گرفته تا افراد عادی. مصرف کنندگان دسترسی کامل به دیتاها و داده‌های خصوصی کاربران را ندارند و فقط قادر به مشاهده داده‌ای که خریداری کرده‌اند می‌باشند. رعایت کردن ای موضوع از سمت پروتکل اوشن سبب جلب اعتماد کاربران و همچنین از به سرقت رفتن اطلاعات کاربران جلوگیری می‌کند. فناوری قراردادهای هوشمند این اطمینان را به کاربران می‌دهد که تا زمانی که توکن اوشن بین طرفین رد و بدل نشود، داده‌ها محفوظ باقی می‌مانند.

بیشنر بخوانید: ارز دیجیتال پولکادات چیست

توکن ارز دیجیتال اوشن پروتکل چیست؟

توکن ارز دیجیتال اوشن پروتکل چیست

ارز دیجیتال اوشن پروتکل برای تبادلات درون شبکه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد و در زمان خرید و فروش داده‌ بین خریدار و فروشنده تبادل می‌شود. به این صورت که تولیدکنندگان در صورت فروش داده‌های خود، توکن اوشن از سمت خریداران دریافت می‌کنند. خریداران برای اجرا شدن الگوریتم‌های هوش مصنوعی بر روی داده‌ها می‌بایست ارز دیجیتال اوشن پروتکل را پرداخت کنند. این ارز دیجیتال با نماد انحصاری Ocean در صرافی‌ها یافت می‌شود و شما می‌توانید آن را از یکی از صرافی‌های معتبر همانند یونی سواپ خریداری کنید. برای آشنایی با صرافی یونی سواپ و آموزش فعالیت در این صرافی می‌توانید مقاله صرافی یونی سواپ را مطالعه کنید. ارزش ارز دیجیتال اوشن پروتکل در حال حاضر برابر با 0.457 می باشد و حجم معاملات آن در 24 ساعت گدشته برابر با 14 میلیون دلار می‌باشد.

کاربردهای ارز دیجیتال اوشن پروتکل چیست؟

ارز دیجیتال اوشن علاوه بر این که در خرید و فروش دیتا استفاده می‌شود، در محل‌های دیگری نیز استفاده می‌شود. در ادامه مقاله ارز دیجیتال اوشن پروتکل چیست، شما را با دیگر قابلیت‌های ارز دیجیتال Ocean آشنا خواهیم کرد.

بیشتر بخوانید: آموزش ارز دیجیتال

وسایل نقلیه

وسایل نقلیه

اوشن پروتکل برای ذخیره داده‌های وسایل نقلیه نیز استفاده می‌شود؛ در این حالت افراد می‌توانند به داده‌های خودروهای کارکرده همانند شماره تماس مالکان و مشکلات آن‌ها دست یابند. این ویژگی بیشتر در کشور سنگاپور استفاده می‌شود، چرا که دولت برای ماشین‌های نو مالیات‌های سنگینی از صاحبان آن‌ها دریافت می‌کند. از این رو بیشتر افراد به سمت خرید خودروهای کارکرده و دسته دوم می‌روند که این داده‌ها به آن‌ها کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید: زمین دیجیتال چیست؟

خودروهای بدون سرنشین

خودروهای بدون سرنشین

شرکت‌های بزرگ در صنعت تولید ماشین همانند بی ام وه(BMW) و جنرال موتورز(General Motors) در پی ساختن ماشین‌های خودران می‌باشند. آن‌ها در تلاش می‌باشند تا صنعت خودروهای خودران را با ارزهای دیجیتال اوشن پروتکل ادغام کنند.

در زمینه بیماری‌ها

در زمینه بیماری‌ها

اطلاعات کمی در خصوص برخی از بیماری‌ها وجود دارد و اغلب داده‌ها به صورت دستی نوشته می‌شود. از این رو گردآوری و در اختیار داشتن این داده‌ها و دسترسی به آن‌ها کار بسیار آسانی نمی‌باشد و همچنین به آن‌ها نیز آسان نمی‌باشد. به عنوان مثال اطلاعات کمی در رابطه با روش درمان بیماری پارکینسون وجود دارد و روش‌های درمانی آن کافی نمی‌باشد. از این رو پزشکان با استفاده از ارز دیجیتال اوشن پروتکل می‌توانند روند بیماری‌ها را در مجموعه بزرگ‌تری مشاهده و بررسی کنند.

پیج اینستاگرام محمد فاموریانجمع بندی

کلان داده‌ها و بیشتر داده‌های اطلاعاتی در اختیار شرکت‌های بزرگی از قبیل اپل، فیس بوک و گوگل می‌باشد. پروتکل اوشن با هدف گرفتن قدرت از دست این شرکت‌ها ایجاد گردید تا افراد بتوانند از داده‌هایی که دارند، درآمد کسب کنند. در این پلتفرم افراد می‌توانند بازار داده غیرمتمرکز تشکلیل دهند و داده‌های خود را به فروش برسانند و به کسب درآمد بپردازند. در این مقاله ما سعی بر این داشتیم تا شما را با پروتکل اوشن آشنا کنیم و به سوال ارز دیجیتال اوشن پروتکل چیست، پاسخ دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *