برای شناسایی روند قیمتی ارزهای دیجیتال در بازارهای مالی معاملات و روش‌های مختلفی وجود دارد. تریدرها با استفاده از این روش‌ها در بازار ارزهای دیجیتال سود کسب می‌کنند. اندیکاتورها یکی از روش‌هایی است که تریدرها با استفاده از آن‌ها می‌توانند در بازار ارزهای دیجیتال سود زیادی کسب کنند و روند قیمتی دارایی‌های دیجیتال را پیش بینی کنند. اندیکاتور اندیکاتور تریکس(Trix) شاخصی است که میانگین متحرک نمایی 3 گانه Tema را نشان می‌دهد. با استفاده از اندیکاتور Trix می‌توان بازارهای اشباع شده را شناسایی کرد و حرکات کوچک قیمتی را فیلتر کرد. اگر قصد دارید از این اندیکاتور در معاملاتتان استفاده کنید و با آن بیشتر آشنا شوید، ادامه مقاله را مطالعه فرمایید.

اندیکاتور تریکس چیست؟

اندیکاتور تریکس چیست؟

تریکس(Trix) یکی از اندیکاتورهای کاربردی و در عین حال ناشناخته شده است که توسط جک هاتسون در اوایل دهه 80 میلادی معرفی شد. Trix مخفف عبارت Triple Exponential Average است که به معنای میانگین نمایی به گانه می‌باشد. اندیکاتور Trix نوعی نوسانگر است که در اطراف خط مرکزیش نوسان دارد و روند کنونی را با شتاب حرکت ترکیب می‌کند. هدف از ایجاد چنین اندیکتاتوری این است که حرکات بی اهمیت و بی اساس موجود در نمودار حذف شوند. با استفاده از این اندیکاتور تحلیل قیمتی و فنی دارایی دیجیتال مورد نظر دقیق‌تر و حرفه‌ای‌تر خواهد بود. همچنین اگر از اندیکتاتور تریکس به عنوان نوسان گر شتاب حرکت استفاده شود، بازارهای اشباع شده فروش و خرید را نمایش می‌دهد.

اجزای اصلی اندیکاتور تریکس عبارت است از:

خط تریکس

خط صفر

مقیاس درصد

اندیکاتور تریکس روی خط صفر این اندیکاتور، سیگنال خرید می‌دهد. زمانی که خط صفر اندیکاتور تریکس بشکند، حرکتی در خلاف جهت شکل می‌گیرد. اگر خط تریکس و قیمت از هم جدا شود، بیانگر یک نقطه عطف در بازار است. این اندیکاتور یکی از بهترین روش‌های تحلیل بنیادی و تحلیل تکنیکال به شما می‌آید و در تحلیل بازار خیلی کاربرد دارد.

مزایای اندیکاتور تریکس چیست؟

اندکتاتور Trix دارای مزایای مختلفی است که سبب افزایش کاربرد آن شده است. فرمول میانگین متحرک سه گانه‌ای که در این اندیکاتور به کار گرفته شده است، نویز بازار را می‌گیرد و چرخه‌های کوتاه مدت تغییر روند بازار را حذف می‌کند. برای این که با اندیکاتورهایی که روند بازار را تشخیص می‌دهند بیشتر آشنا شوید، مقاله بهترین اندیکاتورهای تشخیص روند را مطالعه کنید.

مزایای اندیکاتور Trix عبارت است از:

اندیکاتور پیش رو(Leading Indictator) است

حذف نویزهای و حرکات بی اهمیت

امکان استفاده در کنار سایر اندیکاتورهای زمانی

شناسایی بازارهای اشباع خرید و فروش

معایب اندیکاتور Trix چیست؟

این اندیکاتور دارای دو عیب و مشکل بزرگ است که اگر این دو مشکل را نداشت از مطمئن‌ترین اندیکاتورها بود. معایب اندیکاتور تریکس عبارت است از:

  • کراس اوورهای کاذب
  • تاخیر در واکنش به تغییرات قیمتی

کراس اوورهای کاذب

اندیکاتور تریکس همانند سایر اندکتاتور ها با معامله‌گری در بازار رنج مشکل دارند و به خوبی در این بازار کاربرد ندارند. زمانی که اندیکاتور، خط صفر را به سمت بالا یا پایین به حرکت در می‌آورد و سپس در جهت مخالف آن حرکت می‌کند؛ کراس اوورکاذب ایجاد می‌شود. این اتفاق سبب ایجاد یک محدوده فشرده رنج در اندیکاتور می‌گردد. این اتفاق بدون در نظر گرفتن قیمت ارز دیجیتال یا دارایی دیجیتال رخ می‌دهد که از بزرگترین معایب این اندیکاتور است. اگر بازار در یک جرکت روند تکانه‌ای نباشد، اندیکاتور تریکس سیگنال درستی نمی‌دهد. این مورد موجب ضرر تریدرها می‌شود، بنابراین بهتر است که در کنار تریکس اندیکاتور دیگری نیز استفاده شود. با مطالعه مقاله آموزش ترید ارز دیجیتال به خوبی یاد خواهید گرفت که از طریق چه راه‌هایی می‌توانید در این بازار درآمد دلاری کسب کنید.

تاخیر در واکنش به تغییرات قیمتی

تریکس اندیکاتوری تعدیل شده است؛ از این رو به خوبی نمی‌تواند به تغییرات قیمتی واکنش نشان دهد. البته گاهاً این عیب سبب سود تریدرها می‌شود؛ چرا که هر PullBack به معنی تغییر جهت و خروج از بازار نیست. تریکس همیشه بر اساس تغییر قیمتی سیگنال نمی‌دهد و هر اتفاقی که بر روی قیمت اعمال می‌شود را بازتاب نمی‌کند. به عنوان مثال ممکن است که تریکس روند پایین‌تری را نشان دهد در حالی که قیمت، روند بالاتری داشته باشد.

آموزش اندیکاتور Trix

همانطور که متوجه شدید از اندیکاتور تریکس(Trix) برای نوسان گیری و یا شناسایی حرکت شتاب(مومنتوم) استفاده می‌شود. اگر می‌خواهید با روش‌های نوسان گیری بیشتر آشنا شوید، مقاله آموزش نوسان گیری ارز دیجیتال را مطالعه کنید. در ادامه به شما توضیح خواهیم داد که این اندیکاتور در چه بخش‌هایی استفاده می‌شود و نحوه کار با آن به چه صورت است.

تشخیص بازار اشباع خرید و فروش

از طریق Trix Indicator می‌توان بازارهای اشباع خرید و فروش را به سرعت تشخیص داد. زمانی که خط اندیکاتور از نقاط شدید برگردد، نشان‌دهنده سیگنال معاملاتی است. بنابراین سیگنال گیری با استفاده از این اندیکاتور خیلی آسان است و همچنین می‌توان بازارهای اشباع فروش و خرید را تشخصی داد. همانند تصویر زیر در این شکستگی‌ها می‌توان سیگنال معاملاتی را پیدا کرد. نموداری که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید به وسیله اندیکاتور تریکس ایجاد شده است که به خوبی نقاط فروش و خرید را نشان داده است.

تشخیص بازار اشباع خرید و فروش

تشخیص شتاب حرکت

با استفاده از اندیکاتور تریکس می‌توان شتاب حرکت بازار را نیز تشخیص داد. این ویژگی باعث می‌شود راحت‌تر و آسان‌تر مقدار رشد یا کاهش ارزش دارایی‌های دیجیتال را دریابیم. این ویژگی باعث پیدا کردن نقطه خرید و فروش می‌شود. زمانی که از خط صفر اندیکاتور رد می‌شود، این موضوع می‌تواند بیانگر زمان خرید یا فروش باشد. شما با داشتن یک استراتژی معاملاتی خوب و استفاده از این اندیکاتور به راحتی می‌توانید بخش‌های غیر ضروری را حذف کنید و سیگنال خرید و فروش بگیرید. اگر نشانگر خط سیگنال را از پایین به بالا قطع کند سیگنال خرید به ما می‌دهد و اگر از بالا به پایین قطع کند سیگنال فروش به ما می‌دهد. همچنین به واگرایی و همگرایی نیز دقت کنید؛ زمانی که خطوط روند و نمودار قیمت در دو جهت مخالف یا در یک سو حرکت کنند باید به این نکته توجه کرد. دقت کنید که از طریق دلار مجازی نیز می‌توانید در بازار ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری و ترید کنید، برای آشنایی با دلار مجازی مقاله نحوه خرید دلار مجازی را مطالعه بفرمایید.

پیج اینستاگرام محمد فاموریان

جمع بندی

اندیکاتورهای زیادی در بازارهای مالی توسط تریدرها استفاده می‌شوند که هر کدام از آن‌ها ویژگی خاصی دارد. اندیکاتورها به تریدها کمک می‌کند که معادلات را ساده‌تر ببینند و راحت‌تر روند بازار را حدس بزنند. اندیکاتور تریکس یکی از بسیار اندیکانورهای بازارهای مالی است که حرکات بی اساس و بی اهمیت در نمودارهای قیمتی را حذف می‌کند و سیگنال خرید و فروش به تریدرها می‌دهد. ما در این مقاله سعی بر این داشتیم شما را با آموزش اندیکتاتور Trix آشنا کنیم تا با استفاده از این اندیکاتور معاملات خود را آسان‌تر کنید و به راحتی از بازار ارز دیجیتال سود کنید. همچنین شما می‌توانید با دوره آموزشی ارز دیجیتال نکاتی را که درباره این بازار نمی‌دانید را به خوبی یاد و فرا بگیرید.

سوالات متداول

اندیکاتورهای کمکی اندیکاتور تریکس چیست؟

برای پوشش خطاهای اندیکاتور Trix بهتر است از دو اندیکاتور ADX و PSAR استفاده کنید. ADX برای نشان دادن روند بازار و PSAR برای نشان دادن زمان خروج از بازار است.

زمان خرید ارز دیجیتال با استفاده از اندیکاتور تریکس چه موقع است؟

اگر نشانگر خط سیگنال را از پایین به بالا قطع کند یا به عبارتی صعودی باشد، نشان دهنده سیگنال خرید است.

کاربردهای اندیکاتور Trix چیست؟

کاربردهای این اندیکاتور عبارت است از:

  • نشان دادن بخش‌ها یا نواحی اشباع خرید یا فروش
  • شناسایی شتاب حرکت
  • شفاف سازی روند کنونی نمودار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *