امروزه اصطلاحات تخصصی بسیاری در بازارهای مالی و ارزهای دیجیتال به کار می‌رود که یکی از مهم‌ترین آن‌ها تفاوت بین ییلدفارمینگ و استیکینگ است. ییلدفارمینگ(YieldFarming) یا کشت سود و استیکینگ(Staking) به معنای نگهداری رمز ارز، دو اصطلاح مهم در مورد کسب درآمد از ارزهای دیجیتالی است که حتما باید با تفاوت‌های آن‌ها آشنا شوید. با گذشت زمان توسعه‌دهندگان شبکه بلاکچین روش‌های جدیدی برای کسب رمزارز‌ها پیدا کرده‌اند که کسب درآمد از ارزهای دیجیتال را برای کاربران راحت‌تر کرده است.

به عنوان مثال؛ استخراج و ماینینگ قدیمی‌ترین راه برای کسب رمزارز است و پس از آن روش استیکینگ سپس روش ییلد فارمینگ ارائه شد. این دو روش گاهی به جای یکدیگر استفاده می‌شوند اما تفاوت‌هایی نیز دارند که در ادامه به فرق بین ییلدفارمینگ و استیکینگ می‌پردازیم.

این دو اصطلاح شباهت‌های زیادی به یکدیگر دارند که ممکن است گاهی اوقات تشخیص آن‌ها کمی دشوار شود. بنابراین تفاوت بین ییلدفارمینگ و استیکینگ یک موضوع مهم است که حتما باید با آن‌ها آشنا شوید.

اگر با مفهوم استخراج آشنایی ندارید مقاله پیشنهادی استخراج و ماینینگ کوین را مطالعه کنید.

پیش از آن که به مقایسه ییلدفارمینگ و استیکینگ بپردازیم، بهتر است این نکته را بدانید که هر دو اصطلاح به موضوعی اشاره می‌کنند که کاربر دارایی و سرمایه خود را جهت حمایت از بلاکچین، مبادله ارز در صرافی‌های غیرمتمرکز و یا هر عملیات دیگری که به سرمایه نیاز دارد، ارائه می‌دهد.

استیکینگ چیست؟

همانطور که اشاره کردیم پس از استخراج و ماینینگ روش کسب درآمدی که ارائه شد استیکینگ بود. یکی از مهم‌ترین اصطلاحات امروزه دنیای ارزهای دیجیتال، استیکینگ است. استیکینگ در ارزهای دیجیتال به معنای نگهداری و هولد دارایی شما در یک کیف پول دیجیتالی برای تامین امنیت و عملکرد شبکه بلاکچین می‌باشد. شما با انجام عمل استیکینگ تراکنش خود را تایید کرده و از شبکه بلاکچین حمایت می‌کنید که در ازای این کار پاداشی نیز دریافت خواهید کرد.

استیکینگ بیان‌گر علاقه مالی به موفقیت مداوم پروتکلی است که کاربران و معامله‌گران از آن حمایت می‌کنند. همچنین استیکینگ نشان‌دهنده حسن نیت اقدامات شرکت‌کنندگان می‌باشد. همانطور که در مقاله‌های قبل گفته شد شبکه بیت کوین با مدل اثبات کار(PoW) که مبتنی بر انرژی است، فعالیت می‌کند. اثبات کار به این معنا است که کاربران با استخراج رمز ارز به درآمد برسند.

مصرف بالای برق و انرژی، تاثیرات مخرب در محیط زیست و هزینه سنگین در تهیه و خرید دستگاه‌های ماینینگ از مشکلات روش اثبات کار است که با انتقادات فراوانی رو به رو شده است. استیکینگ برای حل مشکلات ذکر شده ارائه شد که جایگزین مناسبی برای روش اثبات کار به شمار می‌آید. در روش استیکینگ، کاربران رمزارز موردنظر خود را ذخیره می‌کنند.

این کار ضمانت می‌کند که کاربران انگیزه‌ای برای خرابکاری در شبکه ندارند، زیرا اینگونه سپرده خودشان را از دست خواهند داد. به عنوان مثال در شبکه اتریوم 2، هر نود باید حداقل 32 رمزارز اتریوم(ETH) را ذخیره کند که به این کار استیکینگ اتریوم گفته می‌شود.

این نود‌ها در ازای سپرده‌ گذاری رمزارز، پاداشی دریافت می‌کنند. که هدف این کار، تامین کردن امنیت شبکه بلاک چین می‌باشد.

استیکر چیست؟

 

به فردی که برای تبدیل شدن به نود شبکه رمزارز خود را سپرده‌ گذاری می‌کند، اصطلاحا استیکر(Staker) گفته می‌شود. هر استیکر در ازای تایید تراکنش‌ها و تولید بلاک‌های جدید درون شبکه، پاداشی دریافت خواهد کرد. اما استیکینگ فقط برای این مدل فعالیت ارائه نشده؛ ممکن است بسیاری از کیف پول‌ها و صرافی‌های مختلف متمرکز یا غیرمتمرکز شرایطی را به شما پیشنهاد بدهند.

به عنوان مثال کاربران رمزارزهای خود مانند بیت کوین، آکیتا و یا هر ارز دیجیتالی دیگری را در آن‌ها سپرده‌ گذاری کند و در ازای آن به کاربران سود استیکینگ آن شبکه تعلق گیرد. با این روش، دیگر نیاز نیست که کاربر درگیر راه‌اندازی نودها و رعایت پروتکل‌های شبکه مورد نظر شود.

این کیف پول‌ها یا صرافی‌ها همانند واسطی عمل می‌کنند که در ازای سپرده گذاری رمزارزتان به شما سود استیکینگ بدهند. این روش همانند سپرده‌گذاری دارایی در بانک‌ها و سازمان‌ها خصوصی است. شما با نگه داشتن پول خود در بانک ماهیانه مبلغی به عنوان سود برداشت می‌کنید.

هر چقدر تعداد استیکرهای یک شبکه بیش‌تر شود، آن شبکه غیرمتمرکز‌تر خواهد شد؛ و هرچقدر شبکه غیرمتمرکز‌تر باشد آسیب رساندن به آن شبکه سخت‌تر خواهد شد. بنابراین روش استیکینگ برای هر شبکه‌ی بلاکچینی لازم است.

ییلد فارمینگ چیست؟

حال که با روش استیکینگ آشنا شدید، برای دانستن تفاوت بین ییلدفارمینگ و استیکینگ بهتر است با مفهوم ییلد فارمینگ نیز آشنا شوید. ییلدفارمینگ(Yield farming) یا کشت سود به روشی گفته می‌شود که کاربر رمزارز خود را به صورت قرض به یک پروژه دیفای(Defi) واگذار کند. در این حالت پروژه دیفای با توجه به اینکه در چه حوضه‌ای فعالیت می‌کند، این رمزارز را در جهت ارائه محصولات مالی خود استفاده می‌کند.

فرض کنید پروژه دیفای یک صرافی غیرمتمرکز باشد، در این صورت پروژه این دارایی دیجیتال را در جهت ایجاد بستری برای معامله دارایی‌های دیجیتال استفاده می‌کند. معامله‌گران به ازای انجام هر تراکنش، کارمزدی پرداخت خواهند کرد که بخشی از این کارمزدها به عنوان پاداشی به ییلدفارمر‌های آن استخر تعلق می‌گیرد.

نکته بسیار مهمی که در حوضه ییلدفارمینگ وجود دارد، این است که سود آن متغیر است. پاداش کاربران به میزان استفاده دیگر کاربران از این پروژه بستگی دارد، بنابراین سود آن نیز متغیر می‌باشد. به عنوان مثال فرض کنید استفاده از یک صرافی غیرمتمرکز به هر دلیلی افزایش پیدا کند و روزانه 10 میلیارد دلار در یک رمزارز خاص معامله شود.

مبلغی از این تراکنش‌ها به عنوان کارمزد دریافت خواهد شد و بخشی از این کارمزدها به ییلدفارمرها تعلق می‌گیرد. حال در نظر داشته باشید که در فردای آن روز میزان معاملات به 1 میلیارد برسد؛ در این حالت پاداش ییلدفارمرها تغییر می‌کند و در نتیجه نمی‌توان میزان سود از طریق روش ییلدفارمینگ را تعیین کرد.

تفاوت بین ییلدفارمینگ و استیکینگ

تا این بخش سعی کردیم شما را با مفهوم ییلدفارمینگ و استیکینگ آشنا کنیم. حال برای درک بهتر تفاوت بین ییلدفارمینگ و استیکینگ با ما همراه باشید.

قفل شدن دارایی

همان‌طور که توضیح دادیم در هر دو روش، شما دارایی خود را سپرده گذاری می‌کنید که این دارایی قفل می‌شود. در روش استیکینگ نمی‌توانید در هر زمان که اراده کردید دارایی خود را پس بگیرید اما در روش ییلدفارمینگ این محدودیت وجود ندارد و شما می‌توانید در هر زمانی که به دارایی خود احتیاج داشتید، از شبکه خارج شوید. نداشتن محدودیت زمانی جز مهم‌ترین تفاوت بین ییلدفارمینگ و استیکینگ می‌باشد.

پاداش‌های متغیر

پاداش تراکنش‌های صورت‌گرفته در روش ییلدفارمینگ ثابت نیست و ممکن است زمانی که بازار روند صعودی یا نزولی در پیش گیرد به خاطر کم شدن اعتماد معامله‌گران، شما ضررهای زیادی را متقبل شوید. این در حالی است که در روش استیکینگ تغییرات بسیار کمتر می‌باشد.

سود سالیانه

مقدار سود سالیانه تفاوت بین ییلدفارمینگ و استیکینگ را برای شما ساده‌تر می‌کند. در ییلدفارمینگ سود سالیانه کاربران بسیار بیشتر از سود سالیانه استیکینگ است. در ییلدفارمینگ ممکن است سود سالانه بیش از 100 درصد باشد، این در حالی است که در روش استیکینگ پاداش‌ها در بهترین حالت 20 درصد می‌باشند.

قدرت ریسک پذیری

همانطور که گفته شد، ییلدفارمینگ یک روش پرسود است، اما باید در نظر داشته باشید که این روش قدرت ریسک پذیری بالایی می‌خواهد. هرگونه خطا در این روش ممکن است کل سرمایه شما را نابود کند. همچنین سالیانه هک‌های زیادی در پروتکل دیفای رخ می‌دهد. روش استیکینگ نیز نیازمند قدرت ریسک پذیری است، اما در این روش ریسک بسیار پایین‌تر می‌باشد.

پیج اینستاگرام محمد فاموریان

سخن آخر

اگر به استراتژی غیرفعال در دنیای ارز دیجیتال علاقه دارید، تفاوت بین ییلدفارمینگ و استیکینگ از مهم‌ترین موضوعات این حوضه می‌باشد که در این مقاله به مقایسه بین این دو روش پرداختیم. استیکینگ به معنای نگهداری دارایی است که در این روش کاربران دارایی خود را در بستری سپرده گذاری می‌کنند که در نهایت باعث افزایش امنیت شبکه بلاکچین می‌شود.

ییلدفارمینگ به معنای کشت سود است که در این روش کاربران با قرض دادن دارایی خود موجب تامین شدن نقدینگی پروتکل‌های دیفای می‌شوند. هردو روش جدید و کاربردی هستند و برای تصمیم گیری در انتخاب بین آن‌ها ابتدا تفاوت بین ییلدفارمینگ و استیکینگ را بررسی کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *