ارزهای دیجیتال در کل به 3 دسته توکن‌های مثلی(Fungible)، نیمه مثلی(Semi-Fungible) و غیرمثلی(Non-Fungible) تبدیل می‌شوند. این نشان‌دهنده تفاوت ارزهای دیجیتال و سبب متمایز کردن آن‌ها از یکدیگر می‌شود که هر کدام در بازار به نحوی استفاده می‌شوند. توکن‌های قابل تعویض یا مثلی اولین دسته از ارزهای دیجیتال می‌باشند که معروف‌ترین آن‌ها بیت کوین و اتریوم می‌باشد. داغ‌ترین موضوع این روز‌ها توکن‌های NFT می‌باشد که به دلیل حجم بالای معاملاتی آن‌ها توجه سرمایه‌گذاران زیادی را به خود جلب کرده است. از این رو کوین‌هایی برای ایجاد ارتباط بین توکن‌های مثلی و غیرمثلی ایجاد شده است که به آن توکن نیمه مثلی گفته می‌شود. توکن‌های نیمه مثلی در واقع همان توکن‌های مثلی می‌باشند که در طی زمان تبدیل به توکن نیمه مثلی می‌شوند. اگر می‌خواهید با توکن‌های نیمه مثلی بیشتر آشنا شوید و جواب سوال توکن نیمه مثلی چیست را بیابید، ما را در ادامه این مقاله همراهی کنید.

انواع توکن‌ها

توکن نیمه مثلی چیست

همانطور که در بخش مقدمه مقاله توکن نیمه مثلی چیست بیان کردیم، ارزهای دیجیتال به 3 دسته مختلف تقسیم می‌شوند. ارزهای دیجیتال مثلی اولین نوع از توکن‌ها می‌باشند که اولین بار از طریق رمزارز بیت کوین به جهانیان معرفی گردید. توکن‌های غیر قابل تعویض یا NFT نیز که به تازگی توجه افراد زیادی را به خود جلب کرده است، چرا که به وسیله‌ای برای خلق آثار هنری دیجیتال تبدیل شده است. توکن‌های نیمه مثلی را به عنوان ضعیف‌ترین توکن‌های بازار ارزهای دیجیتال قلمداد می‌کنند که پل ارتباطی بین توکن‌های مثلی و غیر مثلی می‌باشد. در ادامه این بحث قصد داریم هر کدام یک از این ارزهای دیجیتال را برای شما عزیزان توضیح بدهیم. صرافی‌های متعددی زیادی برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال وجود دارد، اگر علاقه‌مند به فعالیت در یکی از محبوب ترین صرافی‌های ارز دیجیتال می‌باشید، مقاله آشنایی با صرافی بایننس را مطالعه نمایید.

بیشتر بخوانید: آموزش NFT

توکن مثلی(FT)

توکن مثلی(FT)

اکثر دارایی‌های که افراد در بازار ارزهای دیجیتال به خرید و فروش ‌آن‌ها می‌پردازند، در گروه توکن‌ های مثلی قرار دارند. توکن های مثلی قابلیت انتقال به غیر را دارند و می‌توانید آن‌ها را با ارزهای دیجیتال دیگری معاوضه نمایید. به عنوان مثال ارز دیجیتال تتر که قیمت آن با قیمت جهانی دلار یکسان می‌باشد، اگر این رمزارز را خریداری نمایید هیچ یک از طرف قرار داد نه ضرر می‌کنند و نه سود. در واقع توکن های مثلی به آن دسته از توکن‌ها گفته می‌شود که در صورت معاوضه شدن ارزش آن‌ها کاسته نشود. ارزهای دیجیتال بیت کوین، تتر، اتریوم و دوج کوین در این گروه از توکن‌ها قرار دارند. ارزش آن‌ها با نوسانات بازار تغییر نخواهد کرد و قیمت قبلی خود را در معامله حفظ می‌کنند. اگر قصد خرید بیت کوین را دارید می‌توانید با مطالعه مقاله وایت پیپر بیت کوین از نقشه راه آن خیردار شوید.

توکن غیرمثلی(NFT)

توکن غیرمثلی(NFT)

توکن‌های غیرمثلی یا به عبارتی NFT توسط فناوری بلاک چین توسعه یافته‌اند و در سال‌های اخیر رشد قابل توجه‌ای کرده‌اند. این توکن‌ها به کاربران اجازه می‌دهد تا دارایی‌های دیجیتال خود همانند عکس، موسیقی و فیلم را به یک آثار هنری تبدیل کنید و در بازار ارزهای دیجیتال به فروش برسانید. تولیدکنندگان اینگونه آثار نیز همانند نقاش‌ها و مجسمه‌سازهای قدیمی، مشهور می‌باشند که این امر موجب افزایش قیمت آثار آن‌ها می‌شود. به عبازتی هر چه سازنده NFT معروف‌تر باشد آثار هنری او نیز گران‌تر و با ارزش‌تر می‌باشد. اگر علاقه‌مند به ساخت اینگونه آثار می‌باشید،می‌توانید با مطالعه مقاله ساخت NFT هر نوع NFTای که می‌خواهید، تولید کنید.

توکن های غیرمثلی در نقطه مقابل توکن های مثلی قرار دارند چرا که دو NFT ارزشی یکسان ندارند، مثلا نمی‌توان NFT یک قطعه موسیقی را با NFT زمینی دیجیتال معاوضه کرد. توکن های غیر مثلی را نمی‌توان به بخشی کوچک‌تر تقسیم کرد یا مقدار از آن را به فروش برسانید. NFT را نمی‌توان به طور کامل از بین برد یا حذف نمود، چرا که بعد از ساخت بر روی شبکه بلاک چین ذخیره می‌شوند. اطلاعاتی که درباره یک NFT برای آن لحاظ می‌شود قابل حذف یا تغییر نمی‌باشد، بنابراین در هنگام تولید NFT به این قضیه دقت نمایید. برای ذخیره NFTها کیف پول‌های زیادی تاکنون ساخته شده است، در مقاله برترین کیف پول NFT می‌توانید لیستی از این کیف پول‌ها را مشاهده نمایید.

توکن SFT چیست؟

توکن نیمه مثلی چیست

این دسته از توکن‌ها به توکن‌های SFT(Semi-Fungible token) مشهور می‌باشند که هم ویژگی توکن های مثلی را دارند، همینطور توکن های غیر مثلی. به عنوان مثال شما بلیط کنسرت خواننده‌ای را خریداری می‌کنید، این بلیط بعد از اتمام کنسرت قابلیت تبدیل به NFT را دارد. که این نشان دهنده این است که ویژگی NFTها را دارد و از طرفی دیگر امکان مبادله آن با بلیط همان کنسرت را دارد که از ویژگی‌های FT می‌باشد. توکن نیمه مثلی چیست؟ به دارایی‌هایی که بین بازار ارزهای دیجیتال و بازار NFT در جریان می‌باشند و در ابتدا خاصیت تعویض دارند و بعد از مدت زمانی می‌توان آن‌ها را به NFT تبدیل کرد، توکن نیمه مثلی می‌گویند.

از این توکن به عنوان ضعیف‌ترین توکن در دنیای ارزهای دیجیتال یاد می‌شود، اما برخی از افراد بر این باورند که انعطاف پذیری بیشتری نسبت به سایر توکن‌ها دارند. تفاوت بزرگی که بین توکن های مثلی و توکن های نیمه مثلی وجود دارد این است که توکن های نیمه مثلی بعد از معاوضه کردن ارزش خود را از دست می‌دهند. بیشترین کاربرد توکن نیمه مثلی در بازی‌های ویدیوئی می‌باشد که برای جابجایی و معاوضه ارزعای فیات با آیتم‌های درون بازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در مقاله آموزش بازی کوین انجین، آموزش کامل این پلتفرم برای شما عزیزان با همه مراحل آن اورده شده است که می‌توانید به مطالعه بپردازید.

نحوه ساخت توکن نیمه مثلی(SFT)

نحوه ساخت توکن نیمه مثلی(SFT)حال که می‌دانید توکن SFT چیست، بهتر است با آموزش ساخت SFT نیز آشنا شوید. توکن های SFT را با استفاده از استاندارد توکن سازی ERC-1155 بر بستر اتریوم تولید می‌کنند. توسعه‌دهندگان بازی‌های ویدیوئی همچون پلتفرم انجین(ENJIN)، سندباکس(SandBox) و هورایزن گیم(Horizen game) استاندارد ERC-1155 را خلق کردند تا کاربران به راحتی بتوانند آیتم‌های درون بازی معاوضه یا به NFT تبدیل نمایند. کاربران می‌توانند اقلام یا آیتم‌های بازی همچون سلاح و لباس‌های درون بازی را با دیگر آیتم‌های کاربران دیگر با همان ویژگی‌ها تعویض یا این که به NFT تبدیل نمایند.

بیشتر بخوانید: انجین کوین چیست

مزایای توکن نیمه مثلی

مزایای توکن نیمه مثلی چیستتا این بخش از مقاله به بررسی انواع توکن‌ها پرداختیم و نحوه ساخت توکن های نیمه مثلی را بیان کردیم. امیدوارم که تا این بخش از مقاله به جواب سوال اینکه توکن نیمه مثلی چیست، رسیده باشید. در ادامه مقاله توکن نیمه مثلی چیست قصد داریم مزایای این توکن نسبتاً جدید را برای شما عزیزان بازگو نماییم.

  • قابل تعویض در مدت زمان معلومی
  • ویژگی توکن های غیرمثلی را دارند
  • ترس بلک شدن در حین معامله وجود ندارد
  • فرآیند معاملات سریع‌تر و آسان‌تر می‌باشد
  • ترکیبی از توکن های مثلی و توکن های غیر مثلی می‌باشد
  • حفاظت از دارایی‌ها

تفاوت توکن نیمه مثلی و غیر مثلی

تفاوت توکن نیمه مثلی و غیر مثلیتوکن نیمه مثلی عمده تفاوتی که با توکن های مثلی دارند این است که قابل تعویض می‌باشند. هر چند همانند توکن های مثلی نمی‌باشند که در هر زمانی که می‌خواهید آن‌ها را با هم معاوضه کنید، بلکه در مدت زمانی این حالت امکان پذیر است که نمونه بارز آن مثال بلیط‌های یک کنسرت می‌باشد. بلیط‌های کنسرت تا قبل از زمان شروع کنسرت قابلیت تعویض دارند، اما بعد از کنسرت قابلیت تعویض پذیری خود را از دست می‌دهند و فقط به عنوان NFT از آن می‌توان استفاده نمود. از دیگر مزیت‌های STF، ویژگی انعطاف پذیری آن نسبت به NFT می‌باشد که فرصت بسیار خوبی را در اختیار توسعه‌دهندگان بازی‌های ویدیویی قرار داده است. دنیای متاورس، DAAPS و همینطور قابلیت دسترسی عموم به اینگونه از توکن‌ها میسر نمی‌باشد و این ویژگی‌ها برای توکن‌ها نیمه مثلی هنوز پیاده سازی نشده است.

بیشتر بخوانید: دوره رایگان آموزش متاورس

استانداردهای توکن‌ها

توکن های مثلی و نیمه مثلی و غیر مثلی هر کدام بر روی یکی از استانداردهای بلاک چین اتریوم پیاده سازی شده‌اند. ارزهای دیجیتال یا توکن های مثلی از استاندارد ERC-20 برای پیاده سازی آن‌ها استفاده شده است. برای پیاده سازی توکن های غیر مثلی از استاندارد ERC-721 استفاده شده است که NFTها بر روی خود شبکه بلاک چین قرار می‌گیرند. استاندارد توکن نیمه مثلی چیست؟ همانطور که در بخش نحوه ساخت این توکن گفته شد، استاندارد به کار گرفته شده برای توکن های نیمه مثلی، استاندارد ERC-1155 می‌باشد. برای آشنایی بیشتر با ارز دیجیتال اتریوم، می‌توانید مقاله اتریوم چیست را مطالعه نمایید.

بیشتر بخوانید: تفاوت میان بیت‌کوین و اتریوم

پیج اینستاگرام محمد فاموریانجمع بندی

توکن نیمه مثلی شاخه‌ای دیگر از توکن‌ها می‌باشند که از سال 2017 وارد دنیای ارزهای دیجیتال شده است. این توکن‌ها ترکیبی از توکن‌های NFT و FT می‌باشند که همانند توکن های مثلی قابل تعویض و همانند توکن های غیرمثلی غیر قابل تعویض می‌باشند. توکن های نیمه مثلی بیشترین کاریرد را در بازی‌های ویدیوئی دارند که به وسیله آن کاربران می‌توانند آیتم‌های بازی را معاوضه و بعد از منقضی شدن ادامه فعالیت بازی آن را به توکن NFT تبدیل نمایند. در این مقاله سعی بر این داشتم که به سوال توکن نیمه مثلی چیست، پاسخ دهیم و شما را با این دسته از توکن‌ها آشنا سازیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *