شاخص قدرت نسبی (RSI) چیست؟

شاخص قدرت نسبی (RSI) یک شاخص حرکت است که در تجزیه و تحلیل فنی مورد استفاده قرار می‌گیرد. میزان تغییرات قیمت اخیر را برای ارزیابی شرایط خرید بیش از حد یا فروش بیش از حد در قیمت سهام یا دارایی دیگر اندازه گیری می‌کند. RSI به عنوان یک نوسان ساز (نمودار خطی که بین دو حالت افقی حرکت می‌کند) نمایش داده می‌شود. می‌تواند از ۰ تا ۱۰۰ خوانده شود. این شاخص در ابتدا توسط J. Welles Wilder Jr. توسعه داده شد.تفسیر و استفاده سنتی از RSI این است که مقادیر ۷۰ یا بالاتر نشان می‌دهد که اوراق بهادار بیش از حد خریداری می‌شود یا بیش از حد ارزش‌گذاری می‌شود و ممکن است برای تغییر روند یا عقب نشینی اصلاحی قیمت آغاز شود. خواندن شاخص قدرت نسبی ۳۰ یا کمتر نشان دهنده وضعیت بیش از حد فروش یا کم ارزش است.(شاخص جریان پول (MFI) چیست؟)

نکات کلیدی شاخص قدرت نسبی (RSI)

شاخص قدرت نسبی (RSI) یک نوسان ساز مومنتوم محبوب است که در سال ۱۹۷۸ توسعه یافت.

شاخص قدرت نسبی سیگنال‌هایی را در مورد روند صعودی و نزولی قیمت به معامله گران فنی ارائه می‌دهد. اغلب در زیر نمودار قیمت یک دارایی ترسیم می‌شود.

معمولاً وقتی RSI بالای ۷۰ خرید می‌شود، دارایی بیش از حد خریداری می‌شود و زمانی که زیر ۳۰ باشد، بیش از حد فروخته شده است.

بیشتر بخوانید: آموزش ارز دیجیتال

شاخص قدرت نسبی (RSI) به شما چه می‌گوید؟

همانطور که در نمودار زیر مشاهده می‌کنید، در طول روند نزولی، شاخص قدرت نسبی (RSI) در نزدیکی سطح ۵۰ و در ۷۰ به اوج خود می‌رسد. که می‌تواند توسط سرمایه گذاران برای نشان دادن قابل اطمینان‌تر شرایط نزولی مورد استفاده قرار گیرد. بسیاری از سرمایه گذاران در صورت ایجاد یک روند قوی برای تشخیص بهتر افراط، یک خط روند افقی بین ۳۰ تا ۷۰ درصد اعمال می‌کنند. معمولاً در صورتی که قیمت سهام یا دارایی در یک کانال افقی بلندمدت باشد نیازی به تغییر سطوح بیش از حد خرید یا فروش بیش از حد نیست.

یک مفهوم مرتبط با استفاده از سطوح خرید بیش از حد یا فروش بیش از حد مناسب روند، تمرکز بر علائم تجاری و تکنیک‌های منطبق با روند است. به عبارت دیگر، استفاده از سیگنال‌های صعودی در زمانی که قیمت در روند صعودی قرار دارد و سیگنال‌های نزولی در زمانی که سهام در روند نزولی قرار دارد. به جلوگیری از بسیاری از هشدارهای کاذب که شاخص قدرت نسبی(RSI) می‌تواند ایجاد کند، کمک می‌کند.

تفسیر محدوده شاخص قدرت نسبی (RSI)

به طور کلی، هنگامی که RSI از سطح مرجع افقی ۳۰ فراتر رود، یک نشانه صعودی است. هنگامی که به زیر سطح مرجع افقی ۷۰ می‌رود، یک نشانه نزولی است. به عبارت دیگر، می‌توان تفسیر کرد که مقادیر شاخص قدرت نسبی (RSI) ۷۰ یا بالاتر نشان می‌دهد که یک اوراق بهادار بیش از حد خریداری می‌شود. یا بیش از حد ارزش‌گذاری می‌شود و ممکن است برای تغییر روند یا عقب نشینی قیمت اصلاح شود. خواندن شاخص قدرت نسبی (RSI) ۳۰ یا کمتر نشان دهنده وضعیت بیش از حد فروش یا کم ارزش است.

در طول یک روند صعودی، شاخص قدرت نسبی (RSI) تمایل دارد بالای ۳۰ بماند و اغلب باید به ۷۰ برسد. در طول یک روند نزولی، به ندرت مشاهده می‌شود که شاخص قدرت نسبی (RSI) از ۷۰ بیشتر شود.  شاخص اغلب به ۳۰ یا کمتر می‌رسد. این دستورالعمل‌ها می‌توانند به تعیین قدرت روند و تعیین معکوس‌های احتمالی کمک کنند. به عنوان مثال، اگر شاخص قدرت نسبی (RSI) در تعدادی نوسان قیمت پیاپی در طول یک روند صعودی نتواند به ۷۰ برسد، اما پس از آن به زیر ۳۰ برسد، این روند تضعیف شده و می‌تواند پایین‌تر بیاید.

برعکس برای روند نزولی صادق است. اگر روند نزولی نتواند به ۳۰ یا کمتر برسد و سپس به بالای ۷۰ برسد، این روند نزولی تضعیف شده و می‌تواند به سمت صعودی حرکت کند. خطوط روند و میانگین‌های متحرک ابزارهای مفیدی هستند که هنگام استفاده از شاخص قدرت نسبی (RSI) به این روش باید در آن گنجانده شود.(پیشنهاد ما به شما : دوره هوش بازار جهانی (فارکس))

 

نمونه‌ای از واگرایی‌های شاخص قدرت نسبی (RSI)

یک واگرایی صعودی زمانی رخ می‌دهد که شاخص  (RSI) یک مقدار فروش بیش از حد ایجاد می‌کند.  به دنبال آن پایین‌ترین سطح را ایجاد می‌کند که مطابق با پایین‌ترین سطح قیمت است. این نشان دهنده افزایش حرکت صعودی است. شکستن از قلمرو بیش از حد فروش می‌تواند برای ایجاد یک موقعیت طولانی جدید استفاده شود.

همانطور که در نمودار زیر مشاهده می‌کنید، زمانی که (RSI) پایین‌ترین سطح را ایجاد کرد، به عنوان قیمتی که پایین‌ترین قیمت را تشکیل می‌داد، یک واگرایی صعودی مشخص شد. این یک سیگنال معتبر بود، اما وقتی سهام در یک روند بلندمدت پایدار باشد، واگرایی‌ها نادر هستند. استفاده از قرائت‌های انعطاف‌پذیر بیش از حد فروش یا خرید بیش از حد به شناسایی سیگنال‌های بالقوه کمک می‌کند.

نمونه ای از رد شدن نوسان شاخص قدرت نسبی (RSI)

یکی دیگر از تکنیک های معاملاتی ، رفتار RSI را هنگام تجدید نظر از قلمرو خرید و فروش بیش از حد مورد بررسی قرار می دهد. این سیگنال “رد نوسان” صعودی نامیده می شود و دارای چهار قسمت است:

RSI در قلمروهای فروخته شده قرار می گیرد.

RSIاز 30 درصد عقب می افتد.

RSI شیب دیگری را ایجاد می کند بدون اینکه دوباره به سرزمین فروخته شده بازگردد.

سپس RSI آخرین سطح خود را می شکند.

همانطور که در نمودار زیر مشاهده می کنید ، شاخص RSI بیش از حد فروخته شد. 30 درصد شکسته شد و رد پایین را ایجاد کرد که سیگنال را در هنگام بازتاب بیشتر فعال می کرد. استفاده از RSI در این راه بسیار شبیه به ترسیم خطوط روند در نمودار قیمت است.

مانند واگرایی ها ، یک نسخه نزولی از سیگنال رد تاب وجود دارد که شبیه تصویر آینه نسخه صعودی است. رد چرخش نزولی نیز دارای چهار قسمت است:

RSI به منطقه خرید بیش از حد افزایش می یابد.

RSI به زیر 70 درصد می رسد.

RSI بدون عبور مجدد به قلمرو خرید بیش از حد ، بالاترین سطح خود را تشکیل می دهد.

سپس RSI پایین ترین سطح خود را می شکند.

نمودار زیر سیگنال رد نوسان نزولی را نشان می دهد. مانند بسیاری از تکنیک های معاملاتی ، این سیگنال زمانی قابل اطمینان خواهد بود که با روند بلند مدت غالب مطابقت داشته باشد. سیگنال های نزولی در طول روند نزولی کمتر احتمال دارد که زنگ خطر ایجاد کنند.(ایچیموکو چیست ؟)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *