همانطور که می‌دانید در حال حاظر بیت کوین به عنوان گران‌ترین و قدیمی‌ترین رمزارز جهان شناخته می‌شود. تا به حال رمزارزهای مختلفی ایجاد شدند که هر کدام از آن‌ها با ارائه سندی توانستند توجه عموم مردم را به خود جلب کنند. این سند‌ها، وایت پیپر نام دارند که ماهیت کلی از اهداف یک رمزارز، کاربرد آن، تیم توسعه و… را در اختیار مردم قرار می‌دهند. بیت کوین نیز مستثنی از این موضوع نیست. لازم به ذکر است که پس از ایجاد بیت کوین، در همان سال برگه سفیدی با عنوان وایت پیپر بیت کوین ارائه شد که ماهیت کلی از نحوه کار بیت کوین و آینده آن را در اختیار کاربران قرار داد. در این نوشتار قصد داریم شما را با وایت پیپر بیت کوین و اهداف آن آشنا کنیم، پس با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید: ریزش بیت کوین به پایین ترین حد در چند ماه اخیر

وایت پیپر چیست؟

وایت پیپر بیت کوین چیست

قبل از پاسخ به سوال وایت پیپر بیت کوین چیست، بهتر است ابتدا کمی با مفهوم وایت پیپر آشنا شوید. وایت پیپر به مجموع اسنادی گفته می‌شود که گزارشی جامع و کاملی از عملکرد یک پروژه را در اختیار عموم قرار می‌دهد. در واقع وایت پیپر یک راه حل است که به خواننده توضیح می‌دهد که مشکل یک پروژه قرار است از چه طریقی حل شود. وایت پیپر فقط مختص ارزهای دیجیتال نیست و در هر حوزه‌ای می‌تواند وجود داشته باشد. زمانی که قصد دارید یک ارز جدید خریداری کنیم، توصیه می‌شود ابتدا وایت پیپر آن را مطالعه کنید. چون این اسناد توسط تیم تحقیقاتی همان ارز گردآوری شده است. در نظر داشته باشید تا وقتی که به صورت کامل بررسی و تحلیل نشده باشد، نمی‌توان نکته منفی در آن یافت کرد.

هدف از نگارش این اسناد در دنیای ارزهای دیجیتال این است که یک طرح کلی از آینده آن ارز را در اختیار مشتریان خود قرار بدهد به این صورت که آینده این ارز به چه صورت خواهد بود. توضیح کلی از ارز و تکنولوژی که این ارز از آن بهره می‌برد، مشکلی که این محصول قرار است حل کند و جزئیاتی در خصوص تیم توسعه دهنده و نقشه راه این ارز، از جمله مواردی است که در وایت پیپر هر رمزارزی می‌توان یافت. معروف ترین وایت پیپری که تاکنون در دنیای ارزهای دیجیتال منتشر گردیده، وایت پیپر بیت کوین یا اوراق سفید بیت کوین می‌باشد که توسط سازنده ناشناس بیت کوین ارائه شده است. جهت آشنایی بیشتر با وایت پیپر می‌توانید مقاله آشنایی با وایت پیپر را مطالعه کنید.

ساتوشی ناکاموتو وایت پیپر بیت کوین

وایت پیپر بیت کوین چیست؟

ساتوشی ناکاموتو در 10 آبان 1387 وایت پیپر بیت کوین را برای یک سری از فعالان در حوزه ارزهای دیجیتال ارسال نمود. ساتوشی ناکاموتو این اسناد را برای سایفرپانک‌ها(Cypherpunks) ارسال کرده بود، این دسته از افراد ایده‌های در خصوص ارز بیت کوین و ایجاد نوعی ارز دیجیتال داشتند. این اسناد تحت پیغامی به عنوان مقاله پول الکترونیکی همتا به همتا منتشر گردید. در این پیام گفته شده بود که برای انجام تراکنش ها، دیگر نیازی به شخص دیگری یا واسطی بین خریدار یا فروشنده نمی‌باشد و کاملا به صورت همتا به همتا صورت می‌گیرد. اگر علاقه‌مند هستید که با دیگر ویژگی‌های این ارز محبوب آشنا شوید مقاله مزیت های بیت کوین را مطالعه بفرمایید.

توضحیات سند وایت پیپر بیت کوین

وایت پیپر بیت کوین شامل بخش‌های متنوعی می‌باشد. برای فهمیدن ماهیت وایت پیپر بیت کوین کافی است این دو حالت مهم زیر را مطالعه نمایید.

سرور برچسب زمان‌دار(TimeStamp Server)

سرور برچسب زمان‌دار وایت پیپر بیت کوین

ناکاماتو برای حل مشکل دوباره خرج کردن کوین‌ها از سرور برچسب زمان استفاده کرد. عمکرد این سرور یه این گونه است که زمان دقیق هر بلاک هش‌مپ در آن مشخص می‌شود. در واقع به این صورت است که داده‌ها در یک زمان خاص به وجود می‌آیند و نمی‌توان در زمانی دیگر آن‌ها را ساخت یا به بلاک اضافه نمود. هر بلاک هش به صورت یک نود به هش قبلی متصل شده است که اطلاعات خانه قبلی و آدرس آن را در خود جای می‌دهد.

بیشتر بخوانید: مقایسه آماری طلا و بیت کوین

اثبات انجام کار(Proof Of Work)

گواه اثبات کار حهت تامین امنیت در تراکنش‌های بیت کوین توسط ناکاماتو پایه گذاری گردید. به این صورت که اطلاعات هر تراکنش در یک بلاک هش قرار داده می‌شود که این بلوک‌ها یا بلاک‌ها قابل تغییر نمی‌باشند. اگر بخواهیم به صورت تخصصی‌تر به توضیح این موضوع بپردازیم به معنای جستجوی ارزش در زمانی است که هش صورت می‌گیرد و همه این هش ها به صورت زنجیره‌ای از بلاک چین بیت کوین کنار هم قرار می‌گیرند. با انجام هر تراکنش جدید یک بلاک جدید به این زنجیر اضافه می‌گردد که قدرت دفاعی این ارز را نسبت به تهدیدات خارجی مستحکم‌تر می‌کند.

هر هش با یک سری اعداد صفرو یک شروغ می‌شود که ابتدای همه آن‌ها با صفر شروع می‌شود و در پایان هر تراکنش یک صفر به ابتدای هر هش اضافه می‌شود. هر چه تعداد صفرهای اول آن بلاک بیشتر باشد امنیت آن نیز بیشتر خواهد بود و همچنین برای ماین کردن نیز عملیات میانینگ سخت تر خواهد بود.

اثبات انجام کار وایت پیپر بیت کوین

وایت پیپر شامل چه بخش‌های می‌باشد؟

تا اینجای مقاله متوجه شدید که وایت پیپر بیت کوین چیست، حال قصد داریم به توضیح بخش‌های آن بپردازیم. معمولاً یک وایت پیپر شامل 9 بخش می‌باشد که در ادامه سعی داریم آن‌ها را  برای شما بازگو نماییم.

چکیده وایت پیپر

در قسمت چکیده یک دید کلی از پروژه و بخش‌های آن به خواننده داده می‌شود. در قسمت چیکده باید مطلب به طوری نوشته شود که نظر خواننده را به خود جلب کند. به عنوان مثال در چکیده وایت پیپر بیت کوین، به نکاتی از جمله پیروی کردن از شبکه همتا به همتا(P2P) و استفاده از امضای دیجیتال می‌باشد. این مورد نیز ذکر شده بود که اگر شخص باز هم اطمینان کاملی از شخص خریدار یا فروشنده نداشته باشد، می‌تواند ارز مورد نظر را از طریق یک واسطه که حالا ممکن است بانک یا یک صرافی باشد خریداری یا به فروش برساند.

مقدمه وایت پیپر

در قسمت دوم وایت پیپر که مقدمه(Introduction) آن نام دارد، معمولاً اطلاعاتی بر پایه بلاک چین، ارزهای دیجیتال، مزایای آن‌ و بازاری که این ارز قصد ورود به آن را دارد قرار داده می‌شود.

بیان مشکل

در این بخش به چالش‌های پیش رو و موحود در بازار ارز به هنگام ورود این ارز و همچنین اطلاعاتی در خصوص بازار هدف پروژه در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد. چالش‌های پیشه رو از نوع فنی یا مربوط به نحوه کسب و کارها در این حوزه می‌باشد. البته به بیان حل این مشکلات نیز توسط تیم توسعه دهنده در این قسمت اشاره می‌شود.

توضیح ارز

توسعه دهندگان در این بخش به معرفی محصول خود و بیان این که عمکرد این ارز یا محصول، به چه صورت است و چگونه می‌خواهد مشکلات ایجاد شده را برطرف نماید، می‌پردازند.

جزئیات فنی

در قسمت جزئیات فنی اطلاعاتی مربوط به بلاک چین پروژه، توضیح دقیق و شیوه توسعه ارز دیجیتال بیت کوین، مشخصات فنی، نحوه توسعه و عرضه این ارز در این قسمت از سند به آن، توسط تیم توسعه دهنده گردآوری شده است. با وجود این قسمت نیز یک سری از کاربران همچنان ناراضی بودند که توضیحات بیشتر در قسمت توکن آن‌ها را راضی می‌کند.

توکن

توکن وایت پیپر bitcoin

در این بخش به بررسی و توضیح ارز بیت کوین پرداخته می‌شود که این ارز به چه صورت ساخته شده است، چه ویژگی‌هایی دارد، چه عمکردی در بازار و خریداری این ارز چه فایده‌ای برای کاربران به همراه خواهد داشته باشد. این قسمت کاربران را مجاب به خرید می‌کند.

بیشتر بخوانید: آموزش خرید بیت کوین در صرافی کوکوین

بیان نحوه عرضه عمومی ارز

در این قسمت اگر ارز مورد نظر قرار است در اختیار عموم قرار بگیرد و به عرضه عمومی برسد، اطلاعات مربوط به این بخش در این جا نوشته می‌شود. این بخش شامل قسمت‌های مختلفی همچون جزئیاتی در خصوص افراد واجد شرایط برای سرمایه گذازی، طرح‌های تشویقی و شیوه استفاده از ارز خریداری شده می‌باشد.

تیم توسعه دهنده

یک پروژه موفقیت آمیز دارای یک تیم تحقیقاتی و توسعه دهنده حرفه‌ای می‌باشد. در قسمت انتهایی هر وایت پیپر، معمولاً اطلاعاتی در این خصوص قرار داده می‌شود که ارکان اصلی و بنیان گذاران این پروژه را معرفی می‌کند.

جمع بندی(Conclusion)

انتهای همه وایت پیپرها به یک جمع بندی خلاصه می‌شود. در این قسمت نکات اصلی پروژه و قسمت‌های گفته شده در این مقاله مجددا به صورت خلاصه بازگو می‌شود.

پیج اینستاگرام محمد فاموریان

جمع بندی

در این نوشتار سعی کردیم پاسخ کاملی به سوال وایت پیپر بیت کوین چیست، به شما عزیزان بدهیم. همانطور که گفته شد، وایت پیپر ماهیت کاملی از یک رمزارز یا یک محصول را در اختیار افراد قرار می‌دهد. کاربران به کمک این سند دیجیتالی می‌توانند از اهداف پروژه، تیم توسعه، کاربرد آن و… باخبر شوند. لازم به ذکر است که وایت پیپر علاوه‌بر موارد ذکر شده، به افزایش اعتبار پروژه نیز کمک به سزایی می‌کند. همچنین بهتر است بدانید که تاکنون وایت پیپر بیت کوین در رتبه برترین و کامل‌ترین وایت پیپرهای سراسر دنیا قرار گرفته است. جهت آشنایی بیشتر با ارزهای دیجیتال، مقاله آموزش ارز دیجیتال را از دست ندهید.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *