اینترنت و دنیای مجازی اطراف ما روز به روز در حال پیشرفت کردن است و ما شاهد تغییرات جدیدی می‌باشیم. به عنوان مثال تا چند دهه قبل افراد برای ارسال نامه‌های خود از پست استفاده می‌کردند که حال این روش از طریق پست الکترونیک یا ایمیل انجام می‌شود. از طرفی دیگر توسعه دهندگان در تلاشند که سرعت دسترسی افراد را به منابع موجود در اینترنت افزایش دهند که این امر در نسل بعدی اینترنت در حال پیاده سازی است. اینترنت نسل سوم یا وب 3 چیست؟ وب 3 نسل بعدی اینترنت می‌باشد که از سرعت، امنیت، حریم خصوصی و کیفیت خدمات بیشتر برخوردار است.

از وب تری به عنوان اینترنت آینده یاد می‌کنند و مسئله‌ای بسیار جالب و هیجان انگیز برای کاربران در فضای اینترنت می‌باشد. بارها در فیلم‌های سینمایی مشاهده کردیم که افراد با استفاده از اینترنت قادر به انجام چه کارهای جالبی هستند. مطمئناً همه شما این تصور را داشتید که اگر همچین قابلیتی وجود داشت چقدر زندگی راحت‌تر و بهتر می‌شد. در این مقاله قصد داریم به سوال وب3 چیست به طور کامل پاسخ دهیم و شما را بیشتر با مفهوم اینترنت نسل سوم آشنا کنیم.

تاریخچه تکامل اینترنت

وب 3 چیست

وب 1 چیست(Web 1)؟

پیش از این که بیاییم به اینکه وب 3 چیست بپردازیم بهتر است شما را با اینترنت‌های نسل قبل یعنی وب 1 و وب 2 آشنا کنیم. وب 1 به عنوان نسخه اولیه اینترنت در زمان ابتدا و ظهور خود مشکلات فراوانی داشت. البته این یک موضوع طبیعی است هر محصولی که برای اولین بار روانه بازار می‌شود، در ابتدا مشکلاتی دارد که با به روزرسانی‌ها متعدد بهتر می‌گردد. در وب 1 کمبود تولید کنندگان محتوا مشکلی بود که بیشتر افراد با آن روبرو بودند. در نسل اول اینترنت بیشتر افراد مصرف کننده بودند و اداره صفحات و انتشار صفحات به دست شرکت‌های بزرگ بود. صفحات اینترنت بیشتر به صورت وبلاگ و عمدتا استاتیک بودند. تعامل بین کاربران به ندرت دیده می‌شد و از این رو سرعت اینترنت بسیار پایین بود. افراد علاقه‌ای به آپدیت کردن اطلاعات وبسایت‌ها نداشتند و اطلاعات به روز در وبلاگ‌ها به ندرت یافت می‌شد.

فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال خیلی پر ریسک و خطرناک می‌بود چرا که سرعت اینترنت به شدت ضعیف بود. معمولاً افرادی که دوره آموزش ارز دیجیتال را طی نمی‌کردند به احتمال زیاد سرمایه خود را از دست می‌دادند.

ویژگی های وب 1 چیست؟

  • ثابت و استاتیک بودن صفحات
  • تنها دارندگان وبسایت می‌توانستند اطلاعات را از سمت سرور انتشار کنند
  • صفحات فقط قابلیت بازدید و خواندن را داشتند
  • اجازه نوشتن و گذاشتن نظرات وجود نداشت و بیشتر در اختیار شرکت‌های بزرگ بود تا افراد

وب 2 چیست(Web2)؟

وب 2 نسل پیشرفته‌تری از وب 1 می‌باشد که در آن کاربران تعامل بیشتری با یکدیگر دارند. Web1 بیشتر تمرکز خود را بر روی شرکت‌ها و موسسات قرار داده بود و افراد عادی در آن فقط به عنوان مشاهده کننده بودند. وب 2 با هدف اینکه افراد عادی هم بتوانند در اینترنت فعالیت داشته باشند، ایجاد و به عنوان نسخه برتر وب 1 عرضه شد. وبسایتی‌هایی که به دست کاربران تولید و ایجاد می‌شوند از اینترنت نسل دوم یا وب 2 استفاده می‌کنند. در این گونه از وبسایت‌ها کاربران اجازه انتشار نظرات و همچنین بحث و گفتگو با دیگر کاربران برای آن‌ها وجود دارد. اینترنتی که همه ما امروزه در حال استفاده از آن هستیم وب 2 می‌باشد که سرعت خیلی بیشتری و امنیت بهتری نسبت به وب 1 دارد و همچنین در اختیار شرکت‌های بزرگ می‌باشد.

شرکت‌های بزرگ همچون گوگل پل ارتباطی بین کاربران و اشتراک گذاری اطلاعات مختلف با دیگر کاربران را فراهم می‌کنند. اما هزینه این فرآیند همچین ارزان هم نیست چرا که تمام اطلاعات شخصی افراد را در بانک‌های اطلاعاتی شرکت‌ها ذخیره و محفوظ می‌شوند. شرکت‌ها این اطلاعات را در ازای پول به افراد قدرتمند و دولت‌های قدرتمند نظیر آمریکا و روسیه می‌فروشند که بیشتر برای مقاصد سیاسی استفاده می‌شوند. در این نسخه از اینترنت افراد می‌توانند با انتشار فایل‌های تصویری و اطلاعات متنی گوناگونی با دیگر کاربران ارتباط بگیرند و نظرات خود را در قالب فایل‌های متنی ایجاد نمایند. در بخش بعدی قصد داریم به بررسی اینکه وب 3 چیست بپردازیم و شما را با اینترنت نسل سوم بیشتر آشنا کنیم.

ویژگی های وب 2 چیست؟

  • هم کاربران قابلیت نشر دارند هم شرکت‌های بزرگ
  • دارای صفحات پویا
  • تمرکز بیشتر بر روی کاربران
  • قابلیت خواندن و نوشتن برای همه
  • دیزاین یا طراحی سایت‌ها بیشتر تغییر کرده و کاربر پسندتر شده است.

بسیاری از اپلیکیشن‌هایی که امروزه ما در حال استفاده از آن‌ها هستیم از فناوری اینترنت نسل 2 پشتیبانی می‌کنند. افراد در این گونه از اپلیکیشن‌ها از کاربر یا مصرف‌کننده به مشارکت کننده تبدیل شده‌اند. به عنوان مثال پلتفرم راریبل(Rarible) که پلتفرمی است برای ساخت NFT، کاربران آن با انتشار نظرات خود در آینده و پیشرفت این پلتفرم دخیل می‌باشند و با نظرات خود در بهتر شدن آن کمک می‌کنند. پلتفرم راریبل چیست؟ شاید این سوالی باشد که برای شما رخ داده باشد، برای رسیدن به جواب این سوال می‌توانید مقاله پلتفرم راریبل چیست را مطالعه نمایید.

وب تری چیست(Web3)؟

همانطور که تا این بخش از مقاله Web3 چیست متوجه شدید، وب تری اینترنت نسل 3 است که قابلیت‌های بیشتری را نسبت به نسخه‌های پیشین خود دارد. اما واقعاً چه فرق اساسی بین Web3 و Web2 وجود دارد که آن را اینترنت آینده می‌نامند. همه افرادی که در برترین صرافی‌های غیرمتمرکز فعالیت دارند، با کلمه و مفهوم اینکه Web3 چیست، تا حدودی آشنایی دارند. افراد در اینترنت نسل سوم قادر هستند که اطلاعات خود را کنترل کنند و از حریم خصوصی خود بیشتر از قبل محافظت نمایند. در وب تری همه سیستم‌ها در اکوسیستم بلاک چین بهم متصل هستند و باهم در ارتباط می‌باشند. ارزهای دیجیتال همانند بیت کوین از تعاملات همتا به همتا(Peer-to-Peer) استفاده می‌کنند که از امنیت بالایی برخورداند. اینترنت نسل سوم یا وب تری از این فناوری برای کاربران خود استفاده کرده تا امنیت بیشتر آن‌ها را تضمین کند.

تکنولوژی دیگری که در وب تری مورد استفاده قرار گرفته است، هوش مصنوعی(Artificial Intelligence) است. هوش مصنوعی، علایق و رفتارهای افراد در فضای اینترنت زیر نظر می‌گیرد و با استفاده از الگوریتم‌های خود نیازهای افراد را پیش‌بینی می‌کند. یادگیری ماشین یا ماشین لرنینگ(Machine Learning) تکنولوژی دیگری است که در Web3 استفاده شده است که به کمک هوش مصنوعی حجم بزرگی از داده‌ها را بدون نیاز به نیروی انسانی مرتب و مدیریت می‌کند. اما هوش مصنوعی، یادگیری ماشین و بلاک چین تنها فناوری‌هایی نمی‌باشند که در Web3 به کار رفته است. تکنولوژی‌های کامل کننده‌ای همچون اینترنت اشیاء(IOT)، واقعیت مجازی(VR) و واقعیت افزوده(AR) نیز در اینترنت نسل سوم یا Web3 استفاده گردیده است. اگر علاقه‌مند به فعالیت در حوزه متاورس و واقعیت افزوده هستید، دوره رایگان آموزش متاورس را از دست ندهید.

مقاله پیشنهادی: آشنایی با ارز دیجیتال بی ان بی

مزایای وب 3 چیست؟

مزایا وب 3 چیست

تا این بخش از مقاله به توضیح اینکه وب 3 چیست پرداخیتم، حال بهتر است با هم مزایا و معایب اینترنت نسل آینده را بررسی کنیم.

  • استفاده از تکنولوژی‌های به روز دنیا اعم از هوش مصنوعی و ماشین لرنینگ
  • عدم نیاز به یک مرکز کنترل کننده: این به این معناست که کشور‌ها نمی‌تواند افراد یا کشورهای دیگر را از دسترسی به اینترنت محدود یا تحریم کنند.
  • حفظ حق مالکیت اطلاعات کاربران: مدیریت و سازماندهی اطلاعات کاربران به عهده خود افراد می‌باشد و سازمان‌ها یا اشخاص دیگر بر روی آن‌ها تسلطی نخواهند داشت.
  • امکان استفاده بر روی تمامی دستگاه‌ها
  • کوتاه کردن دست هکران و سوء استفاده کنندگان: از آنجایی که به دلیل غیرمتمرکز بودن وب 3، اطلاعات در یکجا ذخیره نمی‌شوند، امکان به سرقت رفتن اطلاعات افراد خیلی کمتر از وب 2 می‌باشد.
  • سرعت بالای انتقالات در بین صفحات وب

معایب وب 3 چیست ؟

وب تری علی‌رغم اینکه از آن به عنوان اینترنت آینده یاد می‌شود و فناوری‌های بسیاری در آن به کار رفته است، معایبی نیز دارد. هر محصولی که به تازگی وارد بازار یا اینترنت می‌شود، همیشه مشکلاتی با خود به همراه دارد. وب 3 نیز از این موضوع مستثنی نیست چرا که فناوری‌های به کار گرفته شده در آن کم نیست و هر کدام از آن‌ها مشکلات و معایبی دارند. از جمله مهم‌ترین معایب و مشکلات زیر می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • دسترسی: بیشتر شرکت‌های بزرگ به دلیل هزینه بر بودن انتقال سیستم خود از وب 2 به وب 3،ترجیح می‌دهند که از وب 3 استفاده کنند. از طرفی دیگر هم بیشتر اپلیکیشن‌ها به WEB3 دسترسی ندارند و از این رو دسترسی به این فناوری بر روی بسیاری از آن‌ها میسر نیست.

  • نجربه کاربری: اکثر افرادی که در حوزه بلاک چین و ارزهای دیجیتال فعالیت دارند با پیچیدگی و سختی این کار آشنا هستند. حال پلتفرم‌های وب 3 نیز با مشکلاتی همچون نصب اپلیکیشن‌های متععد، داشتن کیف پول و انجام مراحل مختلف و طولانی روبرو است. بنابراین فعالیت در این حوزه نیاز به دانشی، کلی و قبلی از آن می‌باشد چرا که ممکن است به مانع بزرگی بر بخورید.

  • کمبود پروژه‌های قدرتمند بلاک چینی: برای این که وب 3 به طور کامل راه‌اندازی شود، نیازمند این است که از سمت پروژه‌های قوی پشتیبانی شود. چرا که کاربران هزینه کمتری برای تبادل اطلاعات خود بین پروژه‌های مختلف پرداخت کنند، همچنین کاربران بتوانند به راحتی با آن کار کنند. پروژه‌هایی نظیر اتریوم و پولداک قابلیت پیاده سازی بر روی وب 3 را دارند اما سرعت ثبت تراکنشات در آن‌ها پایین است. مشکل سرعت خود حاکی مشکلی دیگری است که به آن مقایس پذیری گفته می‌شود.

  • مقیاس پذیری: سرعت ثبت و تایید تراکنشات در بلاک چین پایین می‌باشد. ماهیت وب 3، ماهیتی غیرمتمرکز می‌باشد که در آن تراکنشات باید از سمت تمام کاربران تایید و بررسی گردند و در لیست نودها ثبت شوند. پیچیدگی زمانی الگوریتم‌های بلاک چینی به دلیل استفاده از الگوریتم‌های چند نخی، مرتبه N به توان N دارد که تابعی نمایی است.

  • قانون گذاری: از آنجایی که دست دولت‌ها نسبت به تحریم کردن کشورهای دیگر از اینترنت توسط وب 3 کوتاه می‌گردد، ممکن است استفاده کنندگان آن از سمت دولت‌ها مجرم شناخته شوند. از طرفی دیگر شناسایی دارایی‌های افراد و مشخص کردن مقدار تراکنشات آن‌ها در وب 3 تری ممکن نیست، از این رو دولت نمی‌تواند برای آن‌ها مالیات مشخصی در نظر بگیرد.

ارتباط بین بلاک چین و وب 3

ارتباط بلاک چین با وب 3

تا اینجای کار متوجه شدید که وب 3 چیست و چه مزایایی دارد. برای درک بهتر وب 3 بهتر است بدانید که کاربرد شبکه بلاک چین فقط در انتقال ارزهای دیجیتالی خلاصه نمی‌شود؛ ایده غیرمتمرکز بودن اینترنت نسل سوم از بلاک چین گرفته شد و در نتیجه یکی از تکنولوژی‌های موجود برای راه‌اندازی اینترنت غیرمتمرکز، بلاک چین بود. بدون شک بلاک چین را می‌توان به عنوان بهترین گزینه برای تبادل اطلاعات در سیستم‌های همتا به همتا دانست. چرا که بلاک چین از دو مزیت بزرگ یعنی ذخیره‌سازی زمان و دلیل تراکنش برخوردار است. برای آشنایی با بلاک چین و نحوه عملکرد آن این مقاله را مطالعه کنید.

نقش ارز دیجیتال در وب 3

نقش ارز دیجیتال در اینترنت نسل 3

ارزهای دیجیتال نه تنها در وب 3 بلکه در بسیاری از پلتفرم‌های دیگر به عنوان ابزار پرداختی برای کاربران استفاده می‌شوند؛ در نتیجه می‌توان ارزهای دیجیتالی را سوخت Web 3 دانست. در آینده نه چندان دور، سرویس‌های ایجاد خواهد شد که در ازای نگهداری اطلاعات، به کاربران به عنوان پاداش، ارز دیجیتالی می‌دهند. همچنین برای استفاده از این سرویس‌ها کاربران باید مقداری رمزارز پرداخت کنند.

مقاله پیشنهادی: آموزش ارز دیجیتالی پیشرفته

برترین پروژه های ارز دیجیتال وب 3

برترین پروژه های ارز دیجیتالweb3

موضوع وب 3 چیست و چه ارتباطی با ارزهای دیجیتالی دارد توانسته به یکی از سرتیترهای اخبار حال حاظر تبدیل شود. امروزه پروژه‌های جدید و نوظهوری با استفاده از نسل 3 اینترنت توانسته‌اند ویژگی‌های منحصر به فرد خود را ارتقا دهند. یکی از دلایلی که فیسبوک نام خود را به متا تغییر داد، امکان تبادل در فضاهای سه بعدی در واقعیت مجازی به لطف متاورس و آینده اینترنت بود. در ادامه این نوشتار قصد داریم چند مورد از برترین پروژه‌ها ارز دیجیتال نسل سه را معرفی کنیم:

مقاله پیشنهادی: برترین ارزهای دیجیتال متاورس

کوزاما

کوزاما(Kusama) یک بستر آزمایشی بلاک چین است که در جهت ارائه یک پلتفرم سازگار و مقیاس‌پذیر همانند ارز دیجیتال کاردانو برای توسعه‌دهندگان یک پروژه طراحی شده است. جهت آشنایی با کاردانو، مقاله ارز دیجیتال کاردانو چیست را مطالعه کنید.

پولکادات

پولکادات(Polkadot) توسط تعدادی از خالقان مشهور در فضای بلاک چین نظیر بنیان‌گذار اتریوم(گوین وود) در سال 2016 تاسیس شد.  پولکادات یکی از پروژه‌های شاخص وب 3 است که برای تسهیل یک اینترنت غیرمتمرکز کاربردی، ایجاد شد.

بیت تورنت

بیت تورنت(BitTorent) یک پروژه منحصر به فرد برای اشتراک‌گذاری فایل‌های غیرمتمرکز می‌باشد که مدت‌ها پیش از توسعه مفهوم Web 3 تاسیس شده است. این پروژه با گذشت زمان توانست جز پرکاربردترین برنامه‌ها غیرمتمرکز شناخته شود؛ سپس توسط شبکه ترون خریداری شد و در نهایت ارز دیجیتال خود را منتشر کرد.

مقاله پیشنهادی: رشد ترون از گذشته تا کنون

اوشن

اوشن(Ocean) یک پروتکل تبادل داده است که به صورت غیرمتمرکز و مبتنی بر شبکه بلاک چین طراحی شده است. این پروتکل به نحوی ایجاد شده است که به کاربران مختلف، اجازه طراحی بازار داده غیرمتمرکز را می‌دهد.

پیج اینستاگرام محمد فاموریان

سخن آخر

بدون شک رشد تکنولوژی و گذشت زمان باعث شده که امروزه برای بسیاری از مردم سوال شود که وب 3 چیست؟ یا اینترنت نسل سوم چه کاربردی دارد؟ در این نوشتار همانطور که وعده دادیم، سعی کردیم پاسخ سوال وب 3 چیست را به زبان ساده برای شما عزیزان بیان کنیم. اگر شما هم یکی از علاقه‌مندان به بازار ارزهای دیجیتالی هستید؛ مقاله بهترین مدرس ارز دیجیتال در ایران را مطالعه کنید تا از آموزش و اخبارهای روز دنیا باخبر باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *