الگوی قیمتی فنجان و دسته در نمودار قیمت اوراق بهادار یک شاخص فنی است که شبیه یک فنجان دارای دسته است. جایی که فنجان به شکل «u» است. و دسته کمی حرکت رو به پایین دارد. فنجان و دسته سیگنال صعودی محسوب می‌شود.

در حالی که سمت راست الگو معمولاً حجم معاملات کمتری را تجربه می‌کند. شکل گیری الگو ممکن است به مدت هفت هفته یا تا ۶۵ هفته کوتاه باشد.

نکات کلیدی الگوی قیمتی فنجان و دسته

  • فنجان و دسته یک الگوی نمودار فنی است که شبیه یک فنجان و دسته است. که در آن فنجان به شکل «u» است و دسته کمی حرکت رو به پایین دارد.
  • یک فنجان و دسته سیگنال صعودی محسوب می‌شود که روند صعودی را گسترش می‌دهد. و برای تشخیص فرصت‌های طولانی استفاده می‌شود.
  • معامله گران فنی که از این شاخص استفاده می‌کنند. باید سفارش خرید متوقف را کمی بالاتر از خط روند بالای قسمت دسته الگو قرار دهند.

یک فنجان و دسته به شما چه می‌گوید؟

  • تکنسین آمریکایی ویلیام جی اونیل الگوی فنجان و دسته (C & H) را در کلاسیک ۱۹۸۸ خود، «چگونه در سهام پولدار شویم»، با افزودن الزامات فنی از طریق یک سری مقاله‌های منتشر شده در Investor’s Business Daily، که در سال ۱۹۸۴ تأسیس کرد، اضافه کرد.
  • اونیل شامل اندازه گیری چارچوب زمانی برای هر جزء، و همچنین شرح مفصلی از پایین‌ترین سطح گرد است. که به الگو ظاهر منحصر به فرد فنجان چای را می‌بخشد.
  • از آنجا که سهامی که این الگو را تشکیل می‌دهند اوج‌های قدیمی را آزمایش می‌کند. احتمالاً تحت فشار فروش سرمایه گذاران قرار می‌گیرد که قبلاً در این سطوح خرید کرده بودند. فشار فروش به احتمال زیاد قیمت را با گرایش به روند نزولی برای مدت چهار روز تا چهار هفته تثبیت می‌کند.
  • قبل از این که بالاتر برود. یک فنجان و دسته به عنوان یک الگوی تداوم صعودی در نظر گرفته می‌شود و برای شناسایی فرصت‌های خرید استفاده می‌شود.

هنگام تشخیص الگوهای فنجان و دسته باید به موارد زیر توجه کرد:

  • طول: به طور کلی، فنجان‌هایی با ته «U» بلندتر و بیشتر سیگنال قوی‌تری را ارائه می‌دهند. از فنجان‌هایی با ته تیز «V» خودداری کنید.
  • عمق: در حالت ایده آل، فنجان نباید بیش از حد عمیق باشد. از دسته‌هایی که بیش از حد عمیق هستند نیز اجتناب کنید. زیرا دسته‌ها باید در نیمه بالای الگوی فنجان شکل بگیرند.
  • حجم: حجم باید کاهش یابد و قیمت‌ها پایین‌تر از حد متوسط در کاسه باقی بماند. پس از آنکه سهم شروع به حرکت کرد. باید افزایش یابد و برای آزمایش رکورد قبلی به عقب برگردد.

برای لمس یا وارد شدن چند تپه از ارتفاع قدیم، نیاز به آزمایش مجدد مقاومت قبلی نیست. با این حال، هرچه قسمت بالای دسته از ارتفاعات بیشتر فاصله داشته باشد، شکست مهمتر باید باشد.

مثال نحوه استفاده از الگوی قیمتی فنجان و دسته

تصویر زیر یک شکل گیری کلاسیک و دسته را نشان می‌دهد. سفارش توقف خرید را کمی بالاتر از خط روند بالای دسته قرار دهید. اجرای سفارش تنها در صورتی رخ می‌دهد که قیمت مقاومت الگو را بشکند.

معامله گران(معامله‌گرکیست؟) ممکن است دچار لغزش بیش از حد شوند و با استفاده از یک ورودی تهاجمی وارد یک شکست غلط شوند. متناوباً، منتظر بمانید تا قیمت در بالای خط روند بالای دسته بسته شود، سپس سفارش محدودی را کمی زیر سطح شکست الگو قرار دهید و در صورت بازگشت مجدد قیمت، سعی کنید اجرا کنید. اگر قیمت همچنان در حال پیشروی باشد و عقب نشینی نشود، احتمال از دست رفتن معامله وجود دارد.

هدف

هدف سود با اندازه گیری فاصله بین کف لیوان و سطح شکست الگو و افزایش این فاصله به سمت بالا از شکست تعیین می‌شود. به عنوان مثال، اگر فاصله بین ته فنجان و سطح شکستن دسته ۲۰ امتیاز باشد، هدف سود ۲۰ نقطه بالاتر از دسته الگو قرار می‌گیرد. بسته به تحمل ریسک معامله‌گر و نوسانات بازار، سفارشات توقف ضرر ممکن است در زیر دسته یا زیر فنجان قرار گیرد.

حال بیایید یک مثال تاریخی در دنیای واقعی با استفاده از Wynn Resorts، Limited (WYNN) را در نظر بگیریم، که در صرافی Nasdaq نزدیک به ۱۳ دلار در اکتبر ۲۰۰۲ به بازار عمومی رفت و پنج سال بعد به ۱۵۴ دلار افزایش یافت. این کاهش در دو نقطه از قیمت عرضه اولیه (IPO) به پایان رسید.

بسیار بیشتر از نیاز اونیل برای یک فنجان کم عمق در روند قبلی بود. موج بهبودی بعدی در سال ۲۰۱۱، نزدیک به ۱۰ سال پس از اولین چاپ، به بالاترین سطح قبلی رسید. دستگیره از انتظار عقب نشینی کلاسیک پیروی می‌کند و در اصلاح ۵۰ به شکل گردیده پشتیبانی می‌کند و ۱۴ ماه بعد برای دومین بار به بالاترین سطح باز می‌گردد. این سهام در اکتبر ۲۰۱۳ شروع شد و در پنج ماه بعد ۹۰ امتیاز به آن اضافه شد.

محدودیت‌های الگوی قیمت فنجان و دسته

مانند همه شاخص‌های فنی.(الگوی اره برقی)، فنجان و دسته باید قبل از تصمیم گیری مبادله‌ای با سایر سیگنال‌ها و شاخص‌ها هماهنگ باشد. به طور خاص با فنجان و دسته، محدودیت‌های خاصی توسط پزشکان مشخص شده است. اول این که ممکن است مدتی طول بکشد تا الگو به طور کامل شکل بگیرد، که می‌تواند منجر به تصمیمات دیرهنگام شود.

در حالی که یک ماه تا یک سال زمان معمول برای تشکیل یک فنجان و دسته است، همچنین می‌تواند خیلی سریع اتفاق می‌افتد یا چندین سال طول می‌کشد تا خود را تثبیت کند، که در برخی موارد مبهم است. مسئله دیگر مربوط به عمق قسمت کاپ سازه است. گاهی اوقات یک فنجان کم عمق‌تر می‌تواند یک سیگنال باشد، در حالی که دیگر یک فنجان عمیق می‌تواند یک سیگنال کاذب تولید کند. گاهی فنجان بدون دسته مشخص شکل می‌گیرد. در نهایت، یکی از محدودیت‌های موجود در بسیاری از الگوهای فنی این است که می‌تواند در سهام غیر نقد قابل اعتماد نباشد.

الگوی قیمت فنجان و دسته چیست؟

الگوی قیمت فنجان و دسته یک شاخص فنی است که در آن حرکت قیمت اوراق بهادار شبیه یک «فنجان» است و پس از آن یک الگوی قیمتی روند نزولی دارد. این افت یا «دسته» به معنای نشان دادن یک فرصت خرید برای مدت طولانی در اوراق بهادار است. وقتی این بخش از شکل گیری قیمت به پایان برسد، ممکن است امنیت معکوس شود و به بالاترین سطح برسد. به طور معمول، الگوهای فنجان و دسته بین هفت هفته تا بیش از یک سال کاهش می‌یابد.

آیا الگوی فنجان و دسته صعودی است؟

به عنوان یک قاعده کلی،الگوی قیمت فنجان و دسته شکل‌های صعودی قیمت هستند. ویلیام اونیل، بنیانگذار این اصطلاح، چهار مرحله اصلی این الگوی تجاری فنی را مشخص کرد. ابتدا، تقریباً یک تا سه ماه قبل از شروع الگوی «فنجان»، در یک روند صعودی، امنیت به بالاترین حد خود می‌رسد. دوم، امنیت مجدداً باز خواهد گشت و بیش از ۵۰ درصد از بالاترین سطح قبلی کاهش نمی‌یابد و یک سطح گرد ایجاد می‌کند.

سوم، امنیت به بالاترین سطح قبلی خود باز می‌گردد، اما بعداً کاهش می‌یابد و بخش «دسته»  را تشکیل می‌دهد. سر فنجان، امنیت دوباره شروع می‌شود و از ارتفاعات خود که برابر با عمق نقطه پایین فنجان است می‌گذرد.

بیشتر بخوانید: آموزش ارز دیجیتال

چگونه می‌توانید یک فنجان و الگوی دسته را پیدا کنید؟

سناریویی را در نظر بگیرید که در آن سهم به تازگی پس از حرکت قابل توجه به بالاترین حد خود رسیده است، اما از آن زمان اصلاح شده و تقریباً ۵۰ درصد سقوط کرده است. در این مرحله، یک سرمایه گذار ممکن است سهام را خریداری کند، پیش بینی می‌کند که به سطوح قبلی بازگردد.

سپس سهام بازمی گردد و سطوح مقاومت بالا قبلی را آزمایش می‌کند و پس از آن در یک روند جانبی قرار می‌گیرد. در مرحله پایانی الگو، سهم از این سطوح مقاومت فراتر می‌رود و ۵۰ درصد از بالاترین سطح قبلی افزایش می‌یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *