آشنایی با ارز دیجیتال تزوس

امروزه رمزارزهای مختلفی در دنیای ارزهای دیجیتال و سرمایه‌گذاری ارائه شده‌اند که هر کدام مزایا و معایب منحصر به فردی به همراه دارند. یکی از این رمزارزهای نوظهور، تزوس است که به عنوان اولین پلتفرم خوداصلاح‌گر شناخته می‌شود. برای آشنایی با ارز دیجیتال تزوس، ابتدا بهتر است بدانید که این ارز دیجیتالی همانند اتریوم، امکان ایجاد برنامه‌های غیرمتمرکز را می‌دهد، اما تزوس برخلاف اتریوم از الگوریتم اثبات سهام استفاده می‌کند. ارز دیجیتال تزوس با نماد XTZ نخستین‌بار در سال 2017 میلادی توسط آرتوز بریتمن منتشر شد. در واقع تزوس یک شبکه بلاک چین مبتنی بر قراردادهای هوشمند است که هدف آن ارائه زیرساخت‌های پیشرفته می‌باشد؛ به زبان ساده‌تر تزوس قصد دارد با مرور زمان، بدون وجود هاردفورک‌ها تکامل یابد.

بدون شک آشنایی با ارز دیجیتال تزوس به خاطر مزایای بسیاری که دارد یک امر ضروری است و در ادامه به طور کامل شما را با آن آشنا خواهیم مرد.

بیشتر بخوانید: آموزش ارز دیجیتال

تاریخچه ارز دیجیتال تزوس

توسعه دهندگان ارز دیجیتال تزوس

آشنایی با ارز دیجیتال تزوس نیازمند بررسی وایت پیپر آن است. وایت پیپر تزوس اولین بار در سپتامبر 2014 میلادی با عنوان «تزوس چیست»، توسط آرتور بریتمن(Arthur Breitman) یکی از بنیان گذاران این پروژه منتشر شد. همسر آقای بریتمن یعنی خانم کتلین بریتمن، یکی دیگر از بنیان گذاران پروژه تزوس بود که به همراه گروهی دیگر شروع به توسعه ارز دیجیتال تزوس کردند. پس از گذشت چند سال، در سال 2017 عرضه اولیه تزوس را در اختیار دنیای ارزهای دیجیتال گذاشتند؛ با توجه به مزایای این ارز دیجیتالی پس از انتشار عرضه اولیه، سر و صدای زیادی در بازار ارزهای دیجیتالی به پا شد که پس از گذشت تنها دو هفته تیم توسعه دهنده تزوس تواست مبلغ 232 میلیون سرمایه خود را توسط انتشار عرضه اولیه باز گرداند.

شرکت تاسیس‌کننده تزوس

وایت پیپر تزوس

Dynamic Ledger Solutions یا DLS، شرکتی است که تزوس را تاسیس کرد و در حال حاظر به عنوان حمایت کننده این ارز دیجیتالی فعالیت می‌کند. کنترل کردن کدهای پایه تزوس یکی دیگر از وظائف شرکت DLS است که قرار بود آن‌ها را متن باز یا اوپن سورس در Github در اختیار مردم قرار دهد، اما تاکنون شاهد چنین اقدامی نبوده‌ایم. در حال حاظر تزوس در رتبه 10 ارز برتر دنیای ارزهای دیجیتالی قرار دارد، بنابراین آشنایی با ارز دیجیتال تزوس یکی از ملزومات بازار ارزهای دیجیتالی به شمار می‌رود.

آشنایی با ارز دیجیتال تزوس و مزایای آن

پیش از آشنایی با ارز دیجیتال تزوس، بهتر است ابتدا با مزایا و اهداف شبکه تزوس آشنا شوید.

خود اصلاح‌گر (Self-Amendment)

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های شبکه تزوس، خود اصلاح‌گر بودن آن است. این ویژگی امکان بروزرسانی‌های شبکه تزوس بدون نیاز به فورک‌ها و یا جدا شدن زنجیره‌ها به دو بلاک چین متفاوت را می‌دهد. شبکه تزوس به کمک این ویژگی می‌تواند در طول مدت زمانی از چند قسمت شدن جامعه، تغییر انگیزه سرمایه‌گذاران و مختل شدن شبکه جلوگیری کند. همچنین به کمک این ویژگی بسیاری از هزینه‌های بروزرسانی کاهش می‌یابد.

مدیریت درون زنجیره‌ای (On-Chain Governance)

به کمک این ویژگی تمام سرمایه‌گذاران می‌توانند در مدیریت پروتکل شبکه دخیل باشند. چرخه انتخاباتی برای سرمایه‌گذاران و سهام‌داران یک فرایند سازمان‌یافته می‌باشد که بتوانند درباره طرح‌های پیشنهادی به توافق برسند.

نوآوری غیرمتمرکز (Decentralized Innovation)

اصلاحات پیشنهادی که مورد تایید قرار می‌گیرند، می‌تواند موجب پرداخت به کسانی شود که قصد بهبود پروتکل شبکه را دارند. به کمک این ویژگی شبکه تزوس می‌تواند هزینه‌های مالی نگهداری از شبکه را به صورت غیر متمرکز تامین کند.

قراردادهای هوشمند و بررسی رسمی (Smart contracts & Formal Verification)

کاربران در شبکه تزوس قابلیت ایجاد قراردادهای هوشمند و برنامه‌های غیرمتمرکز را دارند که امکان دستکاری و خرابکاری آن توسط افراد سوء استفاده‌گر وجود ندارد. علاوه بر این مورد، برای بهبود امنیت قراردادهای هوشمند، آن‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهد. به کمک این ویژگی پلتفرم تزوس از باگ‌های شبکه و هزینه‌های اضافی جلوگیری می‌کند.

اثبات سهام(PoS)

کاربران فعال در شبکه‌های همتا به همتای غیرمتمرکز، منابع محاسباتی مورد نیاز را برای ادامه حیات شبکه فراهم می‌کنند. در پلتفرم تزوس هر سرمایه‌گذار می‌تواند در فرایند اجماع مشارکت کند و به همین دلیل وی در تامین امنیت و پایداری شبکه دخیل می‌شود و در ازای آن جایزه‌ای دریافت می‌کند. برخلاف بیت کوین که از روش اثبات کار استفاده می‌کند، شبکه تزوس مبتنی بر اثبات سهام می‌باشد.

نحوه خرید ارز دیجیتال تزوس

نحوه خرید ارز دیجیتال تزوس

برای خرید توکن تزوس(XTZ) می‌توانید از صرافی‌های بایننس و بیترکس اقدام به خرید و فروش کنید. البته همانطور که در مقاله نحوه خرید ارز دیجیتال بایننس مطالعه نمودید، در حال حاظر صرافی بایننس به مناطق تحت تحریم از جمله ایران خدمات نمی‌دهد. بنابراین برای خرید و فروش ارز دیجیتالی تزوس از صرافی بایننس باید راه‌های دور زدن تحریم را یاد بگیرید و از برنامه‌های تغییر آی‌پی استفاده کنید. شما می‌توانید با تبدیل پول خود به بیت کوین و اتریوم در صرافی‌های نام برده اقدام به خرید تزوس کنید.

بهترین کیف پول‌های ارز دیجیتال تزوس

بدون شک پس از آشنایی با ارز دیجیتال تزوس باید یک کیف پول معتبر آماده کنید. تزوس برخلاف بسیاری از رمزارزهای دیگر، کیف پول رسمی نیز معرفی نکرده است، اما با این حال کیف پول‌های مناسبی برای ذخیره XTZ وجود دارد که در ادامه به چند مدل از برترین کیف پول‌های آن می‌پردازیم.

اتمیک والت(Atomic Wallet)

کیف پول اتمیک با پشتیبانی بیش از 300 رمزارز مختلف، خود را در رتبه بهترین کیف پول‌های ارزهای دیجیتالی قرار داده است که تیم توسعه‌دهنده آن هر هفته ویژگی‌های بسیاری را به آن اضاف می‌کنند.

لجر نانو اس(Ledger Nano S)

آفلاین بودن کیف پول لجر نانو اس یکی از مهم‌ترین مزایای این کیف پول است. زمانی که شما از یک کیف پول سخت افزاری استفاده می‌کنید، دسترسی هکرها و افراد سودجو را به طور کامل قطع می‌کنید.

ترزور مدل تی(Trezor Model T)

کیف پول ترزور مدل تی هم مانند لجر نانو اس یک کیف پول سخت افزاری است که از امنیت بالایی برخوردار است و برای ذخیره توکن XTZ گزینه مناسبی می‌باشد.

 

پیج اینستاگرام محمد فاموریان

آینده ارز دیجیتالی تزوس

در سال 2020 قیمت توکن تزوس فقط در 50 روز یک روند صعودی 209 درصدی را پیش گرفت و قیمت آن از 1.24 به 3.82 دلار رسید، این موضوع بیان‌گر علاقه کاربران فعال در حوضه ارزهای دیجیتالی است. همکاری شرکت‌های بزرگی همچون کوین‌بیس و بایننس با تزوس یکی از مزیت‌های بی‌شمار این ارز دیجیتالی است و بدون شک در روند صعودی آن تاثیر مستقیم خواهند گذاشت. خدمات استیکینگ تزوس از جمله وظائف این دو شرکت بزرگ به شمار می‌آید. اگر در آینده تعداد این مدل همکاری‌ها بیشتر شود، ارزش قیمتی تزوس هم بیشتر خواهد شد؛ زیرا علاوه‌بر اینکه اعتبار تزوس توسط این شرکت‌ها افزایش می‌یابد، از حمایت دنبال‌کننده‌های این شرکت‌ها برخوردار خواهد شد و این امر باعث افزایش قیمت تزوس می‌شود. البته تزوس ثابت کرده است که وقایع مختلف بازار هم در تغیر روند قیمتی آن، بی‌تاثیر نیستند.

نمودار تکنیکال تزوس

نمودار تکنیکال ارز تزوس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *