در این مقاله قصد داریم برای آشنایی با نمودار میله‌ای به این سوال که نمودار میله‌ای چیست پاسخ دهیم. نمودار میله‌ای یک نمودار است که داده‌ها را با استفاده از میله‌ها یا ستون‌های مستطیلی (بن‌ها نامیده می‌شود) ترسیم می‌کند که نشان دهنده کل مشاهدات موجود در داده‌های آن دسته است. نمودارهای میله‌ای را می‌توان با ستون‌های عمودی، میله‌های افقی، میله‌های مقایسه‌ای (چند نوار برای نشان دادن مقایسه بین مقادیر) یا نوارهای پشته‌ای (نوارهای حاوی چندین نوع اطلاعات) نمایش داد.

نمودارهای میله‌ای معمولاً در تجزیه و تحلیل مالی برای نمایش داده‌ها استفاده می‌شوند. نمودار حجم سهام یک نوع معمول از نمودار میله عمودی است. هیستوگرام نمونه‌ای از نمودار میله‌ای است که در تجزیه و تحلیل آماری استفاده می‌شود و توزیع احتمال را در برخی داده‌ها یا نمونه نشان می‌دهد.

نکات کلیدی نمودار میله‌ای

نمودارهای میله‌ای را می‌توان ایجاد کرد تا داده‌ها را به روش‌های متعدد و بسیار بصری نشان دهد.

نمودارهای میله دارای محور x و y هستند و می‌توانند برای نمایش یک، دو یا چند دسته داده استفاده شوند.

داده‌ها از طریق ستون‌های عمودی یا افقی ارائه می‌شوند.

ستونها می‌توانند شامل چند متغیر برچسب دار (یا فقط یک) باشند، یا می‌توانند به منظور مقایسه با یکدیگر (یا نه) گروه‌بندی شوند.

بیشتر بخوانید: آموزش ارز دیجیتال

درک و آشنایی با نمودار میله‌ای

هدف از نمودار میله‌ای انتقال سریع اطلاعات رابطه‌ای است، زیرا میله‌ها مقدار را برای یک دسته خاص نشان می‌دهند. محور عمودی نمودار میله محور y نامیده می‌شود، در حالی که پایین نمودار میله‌ای محور نامیده می‌شود.

هنگام تفسیر نمودار میله‌ای، طول میله ها/ستون‌ها مقدار تعیین شده در محور y را تعیین می‌کند.

محور x می‌تواند هر متغیری مانند زمان یا مقوله‌ای که در حال اندازه گیری است، مانند سود هر سهم (EPS)، درآمد و/یا جریان نقدی باشد. در معاملات، نمودارهای میله‌ای اغلب برای نشان دادن حجم معاملات استفاده می‌شوند و در پانلی زیر نمودار قیمت اوراق بهادار ظاهر می‌شوند.

ویژگی‌های نمودار میله

یک نمودار میله‌ای معمولی دارای یک برچسب یا عنوان، محور x، محور y، مقیاس یا افزایش محور و میله‌ها است. برخی از نمودارها همچنین ممکن است دارای یک افسانه باشند. که مشخص می‌کند رنگهای مختلف چه چیزی را نشان می‌دهند، مانند نمودار میله‌ای انباشته شده.

نمودارهای میله‌ای برای مقایسه دو یا چند مقدار یا مقادیر در طول زمان ایده آل هستند. داده‌ها به صورت افقی یا عمودی نمایش داده می‌شوند. نمودارهای تک نواری برای انتقال مقادیر گسسته یک مورد در یک طبقه استفاده می‌شوند. به عنوان مثال، یک نمودار میله‌ای می‌تواند تعداد مردان دارای ویژگی مشخص برای سنین خاص را نشان دهد. مقدار گسسته یا تعداد مواردی که در آن افراد دارای ویژگی خاصی هستند، با تغییر طول نوار نشان داده می‌شود. موارد بیشتر به معنای نوار طولانی‌تر و موارد کمتر به معنی نوار کوتاه‌تر است. در این مثال، یک نوار متفاوت برای هر گروه سنی یا سنی تعیین شده است.(معامله گر کیست؟)

در تجزیه و تحلیل فنی، یک نمودار حجم میزان حجم در هر روز خاص را نشان می‌دهد. محور x روزها را نشان می‌دهد، در حالی که یک نوار از آن روز به بالا نشان می‌دهد که چقدر حجم در محور y وجود داشته است.

هنگامی که یک نمودار دارای یک نقطه صفر مشخص است و مجموعه داده‌ها دارای مقادیر مثبت و منفی نسبت به این نقطه هستند، هنوز میله‌ها نمایش داده می‌شوند. میله‌های بالای خط صفر به طور معمول مقادیر مثبت را نشان می‌دهند (مقیاس را بررسی کنید) در حالی که میله‌های زیر خط صفر معمولاً مقادیر منفی را نشان می‌دهند.

داده‌ها می‌توانند به صورت افقی یا عمودی نمایش داده شوند. برای تغییر جهت، محور x و y تغییر می‌کند.

انواع نمودارهای میله‌ای

نمودارهای نوار گروه‌بندی شده

نمودارهای میله‌ای گروه‌بندی شده، که نمودارهای میله‌ای خوشه‌ای نیز نامیده می‌شوند، نشان دهنده مقادیر گسسته برای بیش از یک مورد است که در یک گروه مشترک هستند.

نمودار میله‌ای می‌تواند تعداد افراد، زن و مرد را با ویژگی خاصی برای سنین خاص نشان دهد. تعداد کل نمونه‌ها را می‌توان در یک نوار ترکیب کرد. متناوبا، موارد می‌توانند برحسب جنسیت تفکیک شوند. یک نوار برای همه نمونه‌های مردانه و یک نوار برای همه نمونه‌های زنانه در کنار هم برای هر گروه سنی یا سنی قرار داده می‌شود.

نمودارهای میله‌ای روی هم

نمودارهای میله‌ای انباشته شده یا نمودارهای ترکیبی مجموع کل را به قسمت‌هایی تقسیم می‌کنند. این قسمت‌ها معمولاً با استفاده از رنگهای مختلف برای هر بخش مشخص می‌شوند. در مثال بالا، مجموعه موارد برای مردان و زنان ممکن است در یک نوار ترکیب شوند(آشنایی با کانال قیمت)، اما نوار ممکن است به چندین بخش تقسیم شود که با رنگ‌های مختلف نشان داده می‌شوند.

میله‌های انباشته شده نیاز به یک افسانه یا برچسب‌گذاری خاص دارند تا مشخص شود قسمت‌های مختلف نوار چه چیزی را نشان می‌دهند.

نمودارهای میله‌ای در تجزیه و تحلیل فنی

برخی از انواع تجزیه و تحلیل فنی از نمودارهای میله‌ای استفاده می‌کنند. به عنوان مثال، معامله گران ممکن است از هیستوگرام واگرایی همگرایی میانگین متحرک (MACD) استفاده کنند، که یک شاخص فنی محبوب است که تفاوت بین خط MACD و خط سیگنال را نشان می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *