ارز رمزنگاری شده دَش در سال ۲۰۱۴ راه اندازی شد و در ابتدا با نام Xcoin شناخته می‌شد. پس از تغییر نام تجاری در دارکوین، در مارس ۲۰۱۵ بر روی نام فعلی خود، دَش قرار گرفت. هنگامی که در ابتدا ایجاد شد، برای اطمینان از حفظ حریم خصوصی و ناشناس بودن کاربران طراحی شد. کاغذ سفید این ارز رمزنگاری شده، که توسط ایوان دافیلد و دانیل دیاز تألیف شده است، آن را به عنوان یک ارز رمزنگاری محور حریم خصوصی بر اساس کار ساتوشی ناکاموتو، بنیانگذار بیت کوین توصیف می‌کند.

نکات کلیدی شناخت ارز رمزنگاری شده دَش

  • هدف دَش این است که به عنوان یک ارز دیجیتالی تبدیل به وسیله‌ای برای معاملات روزانه شود که می‌تواند به عنوان پول نقد، کارت اعتباری یا از طریق PayPal استفاده شود.
  • در سال ۲۰۱۸، شرکت پول نقد دیجیتالی به ونزوئلا گسترش یافت، اولین حمله ارز رمزنگاری شده به کشوری که از نظر اقتصادی دچار مشکل است.
  • دَش توسط زیرمجموعه‌ای از کاربران خود اداره می‌شود که «masternodes» نامیده می‌شوند.
  • همه ماسترنودها دارای سهم اولیه هستند که معادل ۱۰۰۰ دَش در سیستم‌های آن‌ها است.

در حالی که هنوز از ویژگی‌های رمزگذاری قوی برخوردار است، این شرکت از آن زمان جاه طلبی‌های خود را بازسازی کرده است. در حال حاضر هدف دَش تبدیل به یک رسانه برای معاملات روزانه به عنوان یک ارز دیجیتال است که می‌تواند به عنوان پول نقد، کارت اعتباری یا از طریق PayPal استفاده شود. دَش یک پروژه منبع باز است که شامل یک شبکه پرداخت غیرمتمرکز است. در آگوست ۲۰۲۱، دَش پنجاهمین ارز دیجیتال با ارزش بازار جهان (۲.۶ میلیارد دلار) است. ارزش ارز رمزنگاری شده دَش ۲۵۱.۶۸. ۳ دلار است.

درک ارز رمزنگاری شده دَش

هدف دَش تبدیل شدن به رسانه‌ای برای معاملات روزانه است و برای تحقق این جاه طلبی شبکه گسترده‌ای ایجاد کرده است. در سال ۲۰۱۸، شرکت پول نقد دیجیتال به ونزوئلا گسترش یافت، اولین هجوم ارزهای رمزنگاری شده به یک کشور از لحاظ اقتصادی بحرانی بود. تقاضا برای ارزهای رمزنگاری شده – و تعداد کاربران دَش – از زمان معرفی ارز مجازی برای اولین بار در سه سال پیش به سرعت افزایش یافته است. دلیل این امر نیاز به ارز مبادله‌ای است. ونزوئلا در حال حاضر دوره‌ای از ناآرامی‌های داخلی و تورم شدید را تجربه می‌کند به حدی که پول محلی (بولیوار) اساساً بی‌ارزش شده است.

در مصاحبه‌ای با CryptoSlate، رایان تیلور، مدیرعامل دَش، گفت که ارز رمزنگاری شده برای «بقا» در ونزوئلا بسیار مهم است. شهروندان این کشور به ارزهای رمزنگاری شده مانند بیت کوین و دش روی آورده‌اند زیرا می‌توانند سریع و ارزان معامله شوند.

ارز رمزنگاری شده دَش همچنین در زمینه تحقیقات سرمایه‌گذاری کرده است و بودجه آزمایشگاه تحقیقاتی بلاک چین را با همکاری دانشگاه ایالتی آریزونا (ASU) تأمین می‌کند. از طریق این آزمایشگاه، دَش تحقیقاتی را تأسیس می‌کند که «برای سرعت بخشیدن به تحقیق، توسعه و آموزش به گونه‌ای طراحی شده است که سرعت معاملات بلاک چین، کارآیی، امنیت و گسترش استفاده از آن را افزایش دهد.»

تفاوت دَش با بیت کوین چیست؟

تفاوت اصلی بین ارز رمزنگاری شده دَش  و بیت کوین(تفاوت بیت کوین و اتریوم در چیست ؟) در الگوریتمی است که هر فناوری برای استخراج سکه استفاده می‌کند. دَش از الگوریتم X۱۱، اصلاح الگوریتم اثبات سهام (PoS) استفاده می‌کند. همچنین از ترکیب CoinJoin برای درهم پیچیدن معاملات و امکان حفظ حریم خصوصی در بلاک چین خود استفاده می‌کند. بیت کوین از الگوریتم اثبات کار (PoW) استفاده می‌کند.

این دو ارز رمزنگاری شده سیستم‌های متفاوتی برای مدیریت تراکنش‌ها دارند. تراکنش‌های بلاک چین بیت کوین باید توسط همه گره‌های درون شبکه تأیید شود. این فرایند، که برای اطمینان از اجماع بدون اختیار طراحی شده است، به زیرساخت‌های سرمایه‌گذاری قابل توجهی برای گره‌های کامل نیاز دارد (گره‌های کامل گره‌هایی هستند که به استخراج اختصاص داده شده اند). در این سیستم، ماینرهای بیت کوین که گره‌های کامل را اجرا می‌کنند متعهد می‌شوند زمان و پول خود را افزایش دهند تا عملیات بهینه را تضمین کنند. با گسترش شبکه بیت کوین، این امر به طور فزاینده‌ای به یک کار غیرممکن تبدیل می‌شود.

این فرآیند زمان بر است و نمی‌تواند از گرفتگی جلوگیری کند. کندی پردازش منجر به انباشت معاملات در حوضچه حافظه بیت کوین می‌شود. و به نوبه خود، این می‌تواند منجر به هزینه‌های بالای تراکنش شود و بیت کوین را به عنوان یک ارز رمزنگاری شده برای معاملات روزانه نامناسب کند.

دَش از سیستم متفاوتی برای رسیدگی به معاملات استفاده می‌کند. دَش توسط زیرمجموعه‌ای از کاربران خود اداره می‌شود که «masternodes» نامیده می‌شوند. Masternodes تأیید و اعتبار تراکنش‌ها را ساده می‌کند. همه سیستم‌های اصلی دارای یک سهم اولیه هستند که معادل ۱۰۰۰ دَش در سیستم‌های آن‌ها است. در کاغذ سفید ارزهای رمزنگاری شده، بنیانگذاران می‌گویند این به کاربران اجازه می‌دهد تا هزینه خدمات را پرداخت کرده و سرمایه خود را به دست آورند.

بیشتر بخوانید: آموزش ارز دیجیتال

ادامه مقایسه ارز رمزنگاری شده دَش  و بیت کوین

همچنین مشکل مقیاس‌پذیری برای معاملات را حل می‌کند. این به این دلیل است که تعداد گره‌های مورد نیاز برای تأیید موفقیت‌آمیز یک تراکنش به تعداد قابل کنترل کاهش می‌یابد. Masternodes مسئول تأیید تراکنش‌های شبکه معدنچی و ارائه خدمات مانند پرداخت و حریم خصوصی به شبکه دَش است. تا اوت ۲۰۲۱.۴۶۱۴ ماسترنود در شبکه دَش وجود دارند.

دومین نوآوری در اکوسیستم دَش در مدل حکمرانی آن نهفته است. بیت کوین و لایت کوین، دو ارز رمزنگاری شده با آرزوهای مشابه دَش، از موسسات دانشگاهی رشد کردند. تا حد زیادی، توسعه آینده این ارزهای رمزنگاری شده به میزان زیادی وابسته است این موسسات برخلاف بیت کوین و لایت کوین، دَش با تقسیم پادَش‌های بلوکی بین سه ذینفع-masternodes، miners و خزانه داری، پیشگام یک مدل تامین مالی خود شده است. دو نفر اول هر کدام ۴۵ درصد سهم دارند. سهم ۱۰ درصدی که به خزانه تعلق می‌گیرد برای تأمین مالی پروژه‌های توسعه آینده در دَش استفاده می‌شود. Masternodes در اینجا نیز نقش مهمی ایفا می‌کند: رای آن‌ها مسیرهای توسعه آینده ارز رمزنگاری شده را تعیین می‌کند.

سرمایه‌گذاری روی ارزهای رمزنگاری شده و سایر پیشنهادات اولیه سکه (ICO) بسیار خطرناک و سوداگرانه است(هرآنچه باید درباره ارز دیجیتال فانتوم بدانید) و این مقاله توصیه‌ای از Investopedia یا نویسنده برای سرمایه‌گذاری در ارزهای رمزنگاری شده یا سایر ICO‌ها نیست. از آنجا که وضعیت هر فرد منحصر به فرد است، قبل از تصمیم گیری مالی همیشه باید با یک متخصص واجد شرایط مشورت کرد. Investopedia هیچ گونه تضمین یا ضمانتی در مورد صحت یا به موقع بودن اطلاعات موجود در اینجا نمی‌دهد. از تاریخ نگارش این مقاله، نویسنده دارای ۰.۱ بیت کوین است.

پیج اینستاگرام محمد فاموریان

بدون ریسک با ۱۰۰۰۰۰ دلار پول نقد مجازی رقابت کنید

مهارت‌های تجاری خود را با شبیه ساز سهام رایگان آزمایش کنید. با هزاران معامله‌گر رقابت کنید و راه خود را به سمت بالا تغییر دهید! قبل از شروع به خطر انداختن پول خود، معاملات خود را در یک محیط مجازی انجام دهید. استراتژی‌های معاملاتی را طوری تمرین کنید که وقتی آماده ورود به بازار واقعی هستید، تمرین مورد نیاز خود را انجام داده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *