امروزه محبوبیت NFT‌ها و پلتفرم‌های دیفای در دنیای کریپتو درحال افزایش است. NFTها یا توکن های غیرقابل تبدیل، گروهی از دارایی‌های رمزگذاری شده هستند که غیرقابل تعویض می‌باشند. DeFi (دیفای) یا امور مالی غیرمتمرکز، پلتفرم‌های بلاکچینی هستند که خدمات و محصولات مالی را بدون نظارت بانک‌ها، به سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال ارائه می‌دهند. ترکیب NFTها با دیفای دنیای اقتصادی جدیدی را برای این مدل از دارایی‌های رمزگذاری شده به وجود آورده‌است. ما دراین مقاله قصد داریم شما را با بهترین پلتفرم‌های وام دهی NFT آشنا کنیم.

NFT چیست؟

NFT چیست

NFTها توکن‌هایی هستند که مشخص می‌کنند، مالکیت یک دارایی در اختیار کیست. این دارایی‌ها در اکثر مواقع از نوع دیجیتال هستند، با تمام این‌ها، این توکن‌ها برای املاک و یا دارایی‌های واقعی هم مورد استفاده قرار می‌گیرند. اگر به توکن‌های غیرقابل جایگزین در دنیای کریپتو نگاهی بیانداریم، می‌بینیم اغلب به هنر دیجیتال، آواتارها، املاک مجازی متاورس، مجموعه‌ها و کلکسیون‌ها اختصاص دارند. اگر بخواهیم به یکی از اصلی ترین ویژگی منحصربه فرد این توکن اشاره کنیم، می‌توانیم به غیرقابل تقسیم پذیر بودن آن اشاره کنیم. درواقع شما امکان این را ندارید که توکن NFT را کپی کنید.

ما در این قسمت از مقاله به تعریف کوتاهی از NFT پرداختیم. اگر به دنبال یادگیری ساخت و فروش این نوع توکن‌ها هستید، آموزش NFT به صورت کاملاً جامع و کاربری به شما در این راه کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید: بهترین ابزارهای NFT

وام NFT چیست؟

وام NFT زمانی به روی کار آمدند که مشکلات زیادی بخاطره نقدینگی پایین بر سرراه کاربران به وجود آمده‌ بود و آن‌وقت بود که این توکن‌ها با ویژگی منحصر به فرد، غیرقابل تعویض بودن این مشکلات را تا اندازه‌ایی حل کردند. برای این کار کافی است کاربر مقداری از توکن‌های خود را وثیقه بگذارد و مقداری ارز دیجیتال( آموزش رایگان ارز دیجیتال ) یا ارز فیات را به صورت وام دریافت کند. از آنجایی که هیچ روش مشخص دیگری برای سودآوری از این توکن‌ها نیست، دریافت وام روشی کارآمد برای استفاده از آن است. در دنیای واقعی هم، شرکت‌هایی هستند که با گرفتن وثیقه به مشتریان خود وام می‌دهند که به این وام‌ها، وام باپشتوانه گفته می‌شود. دراین مورد پشتوانه وام، NFT است که از آن می‌توان در سرمایه گذاری‌ها و یا حتی در کسب و کار خود استفاده کنید.

 چگونه می توان وام NFT دریافت کرد؟

 چگونه می توان وام NFT دریافت کرد؟

جالب است بدانید در دنیای واقعی وام‌ها براساس قیمت کالاهایی که (چون نمی‌خواهید آن‌ها را بفروشید و اینگونه به پول مورد نیاز خود برسید) به وثیقه گذاشته می‌شوند و این‌گونه وام خود را دریافت می‌کنید. ولی در پلتفرم دیفای از NFTهایی باارزش کاملا مشخص استفاده می‌شود. وام‌های NFT ارزشی بالغ‌ بر 20 الی 80 درصد ارزش یک توکن را دارا هستند. مسیر کار در دیفای کاملاً واضح و مشخص است و برای گرفتن وام نیازی به ارائه مدارک اثبات هویت و انتظار برای تأیید اطلاعات وجود ندارد. از این رو تنها کافیست برای دریافتNFT با کمک یک قرارداد هوشمند تمام کارهای وام دهی (که به‌صورت کاملا خودکار انجام می‌شود) را به آن‌ها بسپارید و به راحتی وام خود را دریافت کنید.

خوب است بدانید با اینکه تمام فرایندهای وام دهی در این روش بدون مشکل خاصی انجام می‌شود ولی برخی از وام‌دهندگان، NFTهای جدید را قبول ندارند. چون معتقدند این توکن‌ها مشتری کافی ندارند؛ چراکه تمام ارزش یک وام به وثیقه آن است و درصورت مشکل در بازپرداخت وام، وثیقه ارائه شده را به جای وام داده شده برمی‌دارند. تا این قسمت از مقاله به شما توضیحات مختصری درمورد وام NFT دادیم و اینکه چگونه در دنیای دیفای( کسب درآمد در دیفای) وارد شده‌است. حال در ادامه مقاله می‌خواهیم به بهترین پلتفرم‌های وام دهی NFT بپردازیم. تا به راحتی بتونید وام مورد نیاز خود را دریافت کنید.

بهترین پلتفرم‌ های وام دهی NFT

بازار وام دهی NFT هنوز نوپاست و در شروع راه خود است. اما درحال حاضر تنها تعداد انگشت شماری پلتفرم های NFT هستند که وام می‌دهند. در بخش قبل گفته‎ شد وام NFT چیست حال می‌خواهیم به بررسی بهترین پلتفرم های وام دهی NFT بپردازیم.

پلتفرم NFTfi

پلتفرم NFTfi

NFTfi درواقع یک وثیقه فروشی دیجیتال است که با بهره‌گیری از توکن‌های ERC721 به عنوان وثیقه، به کاربرانش وام می‌دهد. این پلتفرم به کاربران این فرصت را می‌دهد که NFT‌ها را به جای ارزهای دیجیتال متفاوت، رهن دهند. البته که وثیقه‌های داده شده وام‌گیرندگان می‌توانند بعداً به صورت کاملاً نقدی به فروش برسند. وام دهندگان نسبت به ارزش وثیقه ارائه شده، مبلغی را به عنوان وام به کاربران خود اعلام می‌کنند. اگر پیشنهاد پذیرفته شود، NFT تا زمانی که شرایط وام تایید شود در یک قرارداد هوشمند بسته می‌شود.

برپایه گزارشات ارائه شده، این پلتفرم از زمان راه‌اندازی در ژوئن ۲۰۲۰ بیش از ۱۲ میلیون دلار حجم معاملات خود را ثبت کرده است. میانگین مبلغی که این پلتفرم در یک ماه می‌دهد، ۲۶٬۰۰۰ دلار است. جالب است بدانید این پلتفرم وام دهی، وام‌هایی تا مبلغ ۲۰۰٬۰۰۰ دلار را نیز پوشش می‌دهد. نرخ‌های از پیش تعیین شده این وام ها 20 درصد می‌باشد و بسته به نوع NFT متفاوت است.

پلتفرم Arcade

نمونه سایت پلتفرم Arcade یکی از بهترین پلتفرم‌ های وام دهی NFT

Arcade را می‌توان به عنوان بهترین پلتفرم های وام دهی NFT در نظر گرفت. این پلتفرم برای سرمایه‌گذاران خرد با ارزش خالص بالا و وام‌دهندگان نهادی طراحی شده است. این پلتفرم بر اساس پروتکل Pawn تشکیل شده است. (یک زیر ساخت نقدینگی غیر‌حضوری که به صورت خاص برای وام‌هایی با پشتیبانی NFT طراحی شده است) با داشتن NFT می‌توانید با ارائه یک یا چند دارایی، از راه برنامه Arcade  وام خود را درخواست کنند. برای این کار، کاربران ابتدا باید این برنامه را به کیف پول خود وصل کنند، در ادامه راه انتخاب کنند کدام دارایی‌ها ( از لیست دارای‌های پشتیبانی شده) به عنوان وثیقه قرار بگیرد و درآخر با شرایط مشخصی درخواست وام خود را ارائه دهند.

برای وصل کردن کیف پول خود به این برنامه در ابتدا باید آن را بسازید. آموزش ساخت کیف پول ارز دیجیتال برای کامپیوتر و گوشی به شما برای ساخت کیف پول خود در این دو سیستم مهم و کاربردی کمک می‌کند.

جالب است بدانید این پلتفرم با ارائه یک قرارداد هوشمند زمان پرداخت اصل وام به وام‌گیرنده و بازپرداخت آن را به وام‌دهنده مشخص می‌کند و در آخر آن را اعلام ‌می‌کند. بهتر است قبل از درخواست وام بدانید پلتفرم Arcade درصد مشخصی از هر تراکنش را به عنوان کارمزد برای خود برمی‌دارد.

بهتر است بدانید: معرفی برترین کیف پول NFT در سال 2022

پلتفرم Drops

پلتفرم Drops

Drops یکی دیگر از بهترین پلتفرم های وام دهی NFT است که به دارندگان NFT اجازه می‌دهد با ارائه وثیقه‌ از مجموعه خود، بدون نیازی به ضامن، وام فوری دریافت کنند. کاربران می‌توانند تا 80 درصد از دارایی های(که بر طبق قیمت کف معیین می‌شود) خود را وام بگیرند.

پلتفرم Nexo

پلتفرم Nexo یکی از بهترین پلتفرم‌ های وام دهی NFT

Nexo یک پلتفرم وام دهی NFT است که فقط NFT هایی با شاخص بلو چنچ را که ارزشی بالغ بر بیش از ۵۰۰٬۰۰۰ دلار دارند، به عنوان وثیقه قبول می‌کند. کاربرانی که این نوع از NFTها را دراختیار خود دارند می‌توانند بدون نیاز به فروش دارایی‌های خود، نقدینگی فوری دریافت کنند. Nexo یک مدیر حساب اختصاصی برای متقاضیان وام معین می‌کند. پس از قبول درخواست در این پلتفرم، متقاضی وام می‌تواند بدون بررسی اعتبار، وام خود را دریافت کند. در این پلتفرم، NFTها هستند که نقش وثیقه را بازی می‌کند و حتی اگر در دوره وام ارزش آن‌ها تغییر کند، وثیقه شما نقد نمی‌شود.

نمونه سایت پلتفرم Nexo یکی از بهترین پلتفرم‌ های وام دهی NFT

دراین قسمت از مقاله به بررسی بهترین پلتفرم های وام دهی NFT پرداختیم. حال این سوال ایجاد می‌شود که وام‌های NFT سرمایه‌گذاری خوبی هستند؟ همانطور که گفتیم این نوع وام‌دهندگان تازه شروع به کار کرده‌اند ولی بخاطره ویژگی‌های منحصربه فرد و جذاب خود کاربران زیادی را به خود جذب کرده‌اند. ولی درهرصورت بخاطره تازه‌کار بودن، مسائل زیادی وجود دارد که باید به حل آن بپردازند. درکل پلتفرم هایNFT پتانسیل این را دارند که قوی‌تر عمل کنند.

پیج اینستاگرام محمد فاموریان

نتیجه گیری

در این مقاله به بررسی بهترین پلتفرم های وام دهی NFT پرداختیم و بیان‌کردیم هرکدام از آن‌ها چه ویژگی‌هایی دارند و چگونه از این طریق می‌توانید وامی برای خود بگیرید. پلتفرم های NFT یکی از بهترین راه‌ها برای گرفتن وام در دنیای کریپتو هستند. پس اگر می‌خواهید برای سرمایه‌گذاری‌ها و یا کسب و کار خود وامی دریافت کنید بدون شک این راه با دریافت NFT، یکی از بهترین راه‌ها برای شما است. مقالات موسسه فاموریان جنبه آموزشی دارد؛ از این رو هیچ مسئولیتی در قبال کلاه‌بردار بودن این پلتفرم‌ها بر عهده موسسه فاموریان نمی‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *