نسبت های فیبوناچی در بین معامله گران تکنیکال رایج است. آن‌ها بر اساس اعداد کلیدی تعیین شده توسط ریاضیدان لئوناردو فیبوناچی در قرن سیزدهم است. ترتیب اعداد فیبوناچی به اندازه روابط ریاضی که به صورت نسبت بین اعداد موجود در سری بیان می‌شود، مهم نیست.
در تجزیه و تحلیل فنی، یک اصلاح فیبوناچی با گرفتن دو نقطه افراطی (معمولاً یک قله و یک نورد) در نمودار سهام و تقسیم فاصله عمودی بر نسبتهای کلیدی فیبوناچی ۲۳.۶، ، ۳۸.۲، ، ۵۰، ، ۶۱.۸ and و ۱۰۰٪
پس از مشخص شدن این سطوح، خطوط افقی ترسیم شده و برای شناسایی سطوح احتمالی حمایت و مقاومت استفاده می‌شود.

نکات کلیدی نسبت های فیبوناچی

  • نسبت های فیبوناچی ابزارهای محبوبی هستند که معامله گران می‌توانند از آن‌ها برای ترسیم خطوط حمایت، شناسایی سطوح مقاومت، ثبت سفارشات توقف ضرر و تعیین قیمت‌های هدف استفاده کنند.
  • اصلاح فیبوناچی با گرفتن دو نقطه افراطی در نمودار سهام و تقسیم فاصله عمودی بر نسبتهای کلیدی فیبوناچی ۲۳.۶٪، ۳۸.۲٪، ۵۰٪، ۶۱.۸٪ و ۱۰۰٪ ایجاد می‌شود.
  • عقب نشینی‌های فیبوناچی از معایب مشابه سایر ابزارهای معاملاتی جهانی رنج می‌برند، بنابراین بهتر است از آن‌ها در کنار سایر شاخص‌ها استفاده شود.


نحوه عملکرد نسبت‌های فیبوناچی

قبل از اینکه بفهمیم چرا این نسبت‌ها انتخاب شده‌اند، بیایید سری اعداد فیبوناچی را مرور کنیم.

دنباله اعداد فیبوناچی به شرح زیر است: ۰.۱، ۱.۲، ۳.۵، ۸.۱۳، ۲۱.۳۴، ۵۵.۸۹، ۱۴۴ و غیره. شرایط، و دنباله بی‌نهایت ادامه دارد. یکی از ویژگیهای قابل توجه این دنباله عددی، این است که هر عدد تقریباً ۱.۶۱۸ برابر بیشتر از عدد قبلی است. این رابطه مشترک بین هر عدد در سری، پایه نسبتهایی است که معامله گران فنی برای تعیین سطوح اصلاح استفاده می‌کنند.

نسبت کلیدی فیبوناچی ۶۱.۸ با تقسیم یک عدد در سری به عدد بعدی بدست می‌آید. به عنوان مثال، ۲۱ تقسیم بر ۳۴ برابر ۰.۶۱۷۶ و ۵۵ تقسیم بر ۸۹ برابر با ۰.۶۱۷۹۸ است.

نسبت ۳۸.۲٪ با تقسیم یک عدد در سری به عددی که در دو نقطه سمت راست قرار دارد، کشف می‌شود. به عنوان مثال، ۵۵ تقسیم بر ۱۴۴ برابر تقریبا ۰.۳۸۱۹۴ است.

نسیت های فیبوناچی و پیش بینی قیمت سهام

به دلایل نامعلوم، به نظر می‌رسد که این نسبت‌های فیبوناچی درست در طبیعت در بازار سهام نقش دارند. معامله گران تکنیکال سعی می‌کنند از آن‌ها برای تعیین نقاط بحرانی استفاده کنند که در آن، احتمال حرکت لحظه‌ای قیمت دارایی معکوس است.

ابزارهای بازگردانی فیبوناچی از همه ابزارهای تجاری فیبوناچی بیشترین استفاده را دارند. این امر تا حدی به دلیل سادگی نسبی آن‌ها و تا حدی به دلیل کاربرد آن‌ها در تقریباً هر ابزار تجاری است. از آن‌ها می‌توان برای ترسیم خطوط حمایت ، شناسایی سطوح مقاومت، ثبت سفارشات توقف ضرر و تعیین قیمت‌های هدف استفاده کرد. نسبت‌های فیبوناچی حتی می‌توانند به عنوان یک مکانیسم اصلی در استراتژی معاملات ضد روند عمل کنند.

سطوح اصلاح فیبوناچی خطوط افقی هستند که محل احتمالی سطوح حمایت و مقاومت را نشان می‌دهند. هر سطح با یکی از نسبت‌ها یا درصد‌های بالا مرتبط است. این نشان می‌دهد که قیمت تا چه حد از حرکت قبلی عقب افتاده است. به احتمال زیاد جهت گیری روند قبلی ادامه خواهد داشت. با این حال، قیمت دارایی معمولاً قبل از وقوع آن به یکی از نسبتهای ذکر شده در بالا باز می‌گردد.

نمودار زیر نحوه ظاهر شدن فیبوناچی را نشان می‌دهد. اکثر سیستم عامل‌های تجاری مدرن حاوی ابزاری هستند که به طور خودکار خطوط افقی را ترسیم می‌کند. توجه کنید که چگونه قیمت با نزدیک شدن به سطح حمایت و مقاومت تغییر مسیر می‌دهد.


علاوه بر نسبت‌هایی که در بالا توضیح داده شد، بسیاری از معامله گران نیز از سطح ۵۰ استفاده می‌کنند.

سطح بازسازی ۵۰٪ در واقع نسبت فیبوناچی نیست. با این حال، معامله گران اغلب از آن به دلیل تمایل قیمت دارایی‌ها برای ادامه در جهت خاصی پس از ۵۰ درصد بازسازی استفاده می‌کنند.
مزایا و معایب نسبت های فیبوناچی
علیرغم محبوبیت استفاده از نسبت های فیبوناچی، ابزارها دارای معایب مفهومی و فنی هستند که معامله گران هنگام استفاده از آن‌ها باید از آن‌ها آگاه باشند.

استفاده از نسبت های فیبوناچی ذهنی است. معامله گران ممکن است از این شاخص فنی به روش‌های مختلف استفاده کنند. آن دسته از معامله گران که با استفاده از اصلاح فیبوناچی سود می‌برند، اثربخشی آن را تأیید می‌کنند. در عین حال، کسانی که پول از دست می‌دهند، آن را غیرقابل اعتماد می خوانند.

اصل اساسی هر ابزار فیبوناچی یک ناهنجاری عددی است که در هیچ اثبات منطقی پایه گذاری نشده است. نسبت ها ، اعداد صحیح ، دنباله ها و فرمول های حاصل از دنباله فیبوناچی تنها محصول یک فرایند ریاضی هستند. این امر باعث نمی شود که تجارت فیبوناچی ذاتاً غیرقابل اعتماد باشد. با این حال ، ممکن است برای معامله گران که می خواهند منطق پشت استراتژی را درک کنند ناراحت کننده باشد.

علاوه بر این ، یک استراتژی اصلاح فیبوناچی تنها می تواند به اصلاحات احتمالی ، معکوس ها و جهش های متقابل روند اشاره کند. این سیستم برای تأیید سایر شاخص ها تلاش می کند و سیگنال های قوی یا ضعیفی را که به راحتی قابل تشخیص هستند ارائه نمی دهد.

بیشتر بخوانید: آموزش ارز دیجیتال تخصصی

پیج اینستاگرام محمد فاموریان

خط پایانی

ابزارهای معاملاتی فیبوناچی از مشکلات مشابه سایر استراتژی های تجارت جهانی مانند نظریه موج الیوت رنج می برند. با این وجود ، بسیاری از معامله گران با استفاده از نسبت های فیبوناچی و عقب نشینی برای انجام معاملات در روند قیمت بلند مدت ، موفق می شوند. اصلاح فیبوناچی زمانی که در کنار سایر شاخص ها یا سیگنال های فنی استفاده شود ، حتی می تواند قوی تر شود.

بدون ریسک با پول نقد مجازی رقابت کنید
مهارت های تجاری خود را با آزمایش کنید. با هزاران معامله گر رقابت کنید و راه خود را به سمت بالا تغییر دهید! قبل از شروع به خطر انداختن پول خود ، معاملات خود را در یک محیط مجازی انجام دهید. و آموزش های خود را زیر نظر متخصصان این حوزه انجام دهید.به شما پیشنهاد می‌کنیم برای اینکه به یک تریدر و یا هولدر قدرتمند در زمینه ارزهای دیجیتال تبدیل شوید، دوره هوش ارز دیجیتال محمد فاموریان را از دست ندهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *