مبادله پیش فرض اعتبار (CDS) یک مشتق یا قرارداد مالی است. که به سرمایه گذار اجازه می‌دهد ریسک اعتباری خود را با سرمایه گذار دیگر «مبادله» یا جبران کند. به عنوان مثال، اگر وام دهنده نگران این است که وام گیرنده در وام خود کوتاهی می‌کند. وام دهنده می‌تواند از CDS برای جبران یا مبادله این ریسک استفاده کند. برای تعویض ریسک پیش فرض، وام دهنده یک CDS از سرمایه گذار دیگر خریداری می‌کند. که موافقت می‌کند در صورت پیش فرض وام گیرنده، وام دهنده را بازپرداخت کند. اکثر قراردادهای CDS از طریق پرداخت حق بیمه مداوم مشابه حق بیمه معمولی که در بیمه نامه وجود دارد، حفظ می‌شوند. مبادله پیش فرض اعتبار رایج‌ترین نوع مشتقه اعتباری است. و ممکن است شامل اوراق قرضه شهرداری، اوراق بهادار بازارهای نوظهور، اوراق بهادار با وام مسکن یا اوراق قرضه شرکتی باشد.

مبادله پیش فرض اعتبار یا CDS، قراردادهای مشتقه اعتباری هستند. که به سرمایه گذاران امکان می‌دهد ریسک اعتباری را در یک شرکت، کشور یا نهاد دیگر با طرف مقابل دیگر مبادله کنند. سوآپ‌های پیش فرض اعتباری رایج‌ترین انواع مشتقات اعتباری فرابورس هستند. و غالباً برای انتقال ریسک اعتباری به محصولات با درآمد ثابت به منظور حفاظت از ریسک مورد استفاده قرار می‌گیرند. مبادله‌های پیش فرض اعتبار بین دو طرف درگیر سفارشی شده است. که آن‌ها را مات، غیرقابل نقد شدن و برای رگولاتورها به سختی قابل ردیابی می‌کند.(شاخص بدبختی بیت کوین (BMI) چیست؟)

مبادله پیش فرض اعتبار (CDS) چیست؟

مبادله پیش فرض اعتبار (CDS) چیست؟

مبادله پیش فرض اعتبار برای انتقال اعتبار محصولات با درآمد ثابت بین دو یا چند طرف طراحی شده است. در CDS، خریدار مبادله تا زمان سررسید قرارداد به فروشنده مبادله پرداخت می‌کند. در عوض، فروشنده موافقت می‌کند که – در صورتی که صادرکننده بدهی (وام گیرنده) پیش فرض کند یا یک رویداد اعتباری دیگری را تجربه کند – فروشنده ارزش اوراق بهادار و همچنین تمام پرداخت‌های بهره را که بین آن زمان و زمان پرداخت شده به خریدار پرداخت می‌کند. تاریخ سررسید اوراق بهاداردر دنیای CDS، یک رویداد اعتباری محرکی است که باعث می‌شود خریدار حفاظت قرارداد را فسخ و تسویه کند. رویدادهای اعتباری هنگامی که معامله منعقد می‌شود توافق می‌شود و بخشی از قرارداد است. اکثر CDS‌های تک نام با رویدادهای اعتباری زیر معامله می‌شوند: ورشکستگی نهاد مرجع، عدم پرداخت، تسریع تعهدات، نفی و مهلت قانونی. مبادله پیش فرض اعتبار نوعی قرارداد مشتقه اعتباری است.

بیشتر بخوانید: آموزش متاورس

ارتباط اوراق قرضه با CDSها در چیست؟

اوراق قرضه و سایر اوراق بدهی این خطر را دارند که وام گیرنده بدهی یا سود آن را بازپرداخت نکند. از آنجا که اوراق بهادار بدهی اغلب دارای سررسیدهای طولانی تا سررسید تا ۳۰ سال است، برای سرمایه گذار دشوار است که در طول عمر ابزار برآورد قابل اطمینان در مورد این ریسک انجام دهد.(نحوه استفاده از CCI) مبادله پیش فرض اعتبار به روشی بسیار محبوب برای مدیریت این نوع ریسک تبدیل شده است. کنترل کننده ارز آمریکا گزارش سه ماهه‌ای درباره مشتقات اعتباری صادر می‌کند و در گزارشی که در ژوئن ۲۰۲۰ منتشر شد، اندازه کل بازار را ۴ تریلیون دلار اعلام کرد که CDS آن ۳.۵ تریلیون دلار بود. درنظر داشته باشید که با مطالعه آموزش ارز دیجیتال می‌توانید از اخبار روز دنیای رمزارزها باخبر شوید.

CDS به عنوان بیمه

CDS به عنوان بیمه

مبادله پیش فرض اعتبار، در واقع بیمه در برابرعدم پرداخت است. از طریق CDS، خریدار می‌تواند از عواقب‌عدم پرداخت وام گیرنده با انتقال بخشی یا تمام این خطرات به یک شرکت بیمه یا فروشنده دیگر CDS در ازای دریافت هزینه جلوگیری کند. به این ترتیب، خریدار مبادله پیش فرض اعتباری از اعتبار محافظت می‌کند. در حالی که فروشنده مبادله اعتبار اعتبار بدهی را تضمین می‌کند. به عنوان مثال، خریدار سواپ پیش فرض اعتباری درصورت‌عدم پرداخت پرداخت صادرکننده از ارزش اسمی قرارداد توسط فروشنده سواپ به همراه هرگونه سود پرداخت نشده برخوردار می‌شود. ذکر این نکته ضروری است. که ریسک اعتباری حذف نمی‌شود. به فروشنده CDS منتقل شده است. خطر این است که فروشنده CDS به طور پیش فرض وام گیرنده را نادیده بگیرد. این یکی از عوامل اصلی بحران اعتبار ۲۰۰۸ بود: فروشندگان CDS مانند Lehman Brothers، Bear Stearns و AIG در تعهدات CDS خود کوتاهی کردند.

در حالی که ریسک اعتباری از طریق CDS حذف نشده است. ریسک کاهش یافته است. به عنوان مثال، اگر وام دهنده A با وام گیرنده B با رتبه اعتباری متوسط ​​، وام دهنده A می‌تواند کیفیت وام را با خرید CDS از فروشنده با رتبه اعتباری و پشتوانه مالی بهتر از وام گیرنده B افزایش دهد. خطر از بین نرفته است، اما از طریق CDS کاهش یافته است.(اسیلاتور چیست؟) اگر صادرکننده بدهی کوتاهی نکند و اگر همه چیز خوب پیش برود. خریدار CDS از طریق پرداخت‌های CDS ضرر می‌کند. اما درصورت پیش فرض بودن ناشر و در صورت‌عدم انجام آن، خریدار درصد بیشتری از سرمایه خود را از دست می‌دهد. CDS خریدم به این ترتیب، هرچه دارنده اوراق بهادار بیشتر تصور کند که ناشر آن نتواند تعهد بدهد، CDS مطلوب‌تر و هزینه بیشتری خواهد داشت.

مبادله پیش فرض اعتبار در زمینه

هر شرایطی که شامل مبادله پیش فرض اعتبار باشد حداقل دارای سه طرف خواهد بود. اولین طرف درگیر موسسه‌ای است که ضمانت بدهی (وام گیرنده) را صادر کرده است. بدهی ممکن است اوراق قرضه یا سایر اوراق بهادار باشد و در اصل یک وام است که ناشر بدهکار از وام دهنده دریافت کرده است. اگر یک شرکت اوراق قرضه‌ای با ارزش ۱۰۰ دلار و سررسید ۱۰ساله به خریدار بفروشد، شرکت موافقت می‌کند که ۱۰۰ دلار را در پایان دوره ۱۰ساله به خریدار بازپرداخت کند. و همچنین سودهای منظم بیش از آن را پرداخت کند. دوره زندگی پیوند با این حال، از آنجا که صادرکننده بدهی نمی‌تواند تضمین کند که قادر به بازپرداخت حق بیمه است، خریدار بدهی ریسک کرده است.(پیشنهاد ما به شما : دوره هوش بازار جهانی (فارکس ))

مثال مبادله پیش فرض اعتبار (CDS)

مثال مبادله پیش فرض اعتبار (CDS)

اگر طرفین تصمیم بگیرند در قرارداد CDS شرکت کنند. خریدار بدهی طرف دوم این مبادله است و همچنین خریدار CDS خواهد بود. شخص ثالث، فروشنده CDS، اغلب یک بانک یا شرکت بیمه بزرگ است. که بدهی اصلی بین ناشر و خریدار را تضمین می‌کند. این بسیار شبیه یک بیمه نامه در خانه یا ماشین است.(میانگین متحرک (MA) چیست؟) CDS به صورت بدون نسخه (OTC) معامله می‌شود.به این معنی که آن‌ها استاندارد نیستند و توسط صرافی تأیید نمی‌شوند.زیرا پیچیده و اغلب سفارشی هستند. گمانه زنی‌های زیادی در بازار C.D.S وجود دارد، جایی که سرمایه گذاران می‌توانند تعهدات CDS را مبادله کنند اگر معتقدند می‌توانند سود کسب کنند. به عنوان مثال، فرض کنید یک C.D‌‌.S وجود دارد که برای بیمه ۱۰ میلیون دلار اوراق قرضه، مبلغ ۱۰.۰۰۰ دلار سه ماهه دریافت می‌کند. شرکتی که در اصل CDS را فروخته است معتقد است که کیفیت اعتبار وام گیرنده بهبود یافته است بنابراین پرداخت‌های CDS زیاد است. این شرکت می‌تواند حقوق آن پرداخت‌ها و تعهدات را به خریدار دیگری بفروشد و به طور بالقوه سود کسب کند.

از طرف دیگر، یک سرمایه گذار را تصور کنید که معتقد است شرکت A به احتمال زیاد در اوراق قرضه خود کوتاهی می‌کند. سرمایه گذار می‌تواند یک CDS از بانکی بخرد که در صورت پیش فرض شرکت A ارزش آن بدهی را پرداخت می‌کند. CDS را می‌توان خریداری کرد حتی اگر خریدار مالک بدهی خود نباشد. این کمی شبیه یک همسایه است که در خانه دیگری در همسایگی خود CDS خرید می‌کند. زیرا می‌داند که صاحب خانه بیکار است و ممکن است وام مسکن را نقض کند.

بیشتر بخوانید: آموزش NFT

مزایای مبادله پیش فرض اعتبار یا CDS

مزایای مبادله پیش فرض اعتبار یا CDS

تا اینجای کار سعی کردیم ماهیت مبادله پیشفرض اعتبار را بررسی کنیم و شما عزیزان را با این اصل مهم آشنا کنیم. در ادامه این نوشتار قصد داریم به توضیح و بررسی مزایای مبادله پیشفرض اعتبار یا CDS بپردازیم، با ما همراه باشید. همانطور که می‌دانید یکی از اصلی‌ترین کاربردهای CDS، کاهش ریسک سرمایه گذاری است. انواع کاربرد CDS ها عبارت است از:

کاهش ریسک سرمایه گذاری

در رابطه با این موضوع باورهای غلطی در بین سرمایه گذاران وجود دارد. در واقع بسیاری از افراد فکر می‌کنند که با خرید این اوراق، ریسک سرمایه گذاری به طور کلی حذف می‌شود. اما بهتر است بدانید که CDS تنها باعث کاهش ریسک یا تحمیل ریسک به سرمایه گذار دیگر می‌شود. همچنین بهتر است بدانید زمانه که شخصی برای بیمه سرمایه خود، اقدام به خرید CDS کند لزوماً از مزایای آن بهره‌مند نخواهد شد؛ به عنوان مثال اگر فردی خود را به مدت یکسال بیمه سلامت کند، بیمه مربوطه حتماً نباید تمامی هزینه‌های درمان شخص را تامین کند. چرا که ممکن است شخص مذکور  در این یکسال مریض نشود.

فروشنده CDS نیز در حالتی که شخص وام‌گیرنده توانایی بازپرداخت وام را داشته باشد، نیازی به پرداخت غرامت شخص وام‌گیرنده به خریدار CDS ندارد، چرا که شخص وام‌دهنده متحمل هیچگونه خسارتی نشده است.

امکان تغییر طرفین قرارداد

این مزیت زمانی اتفاق می‌افتد که شخص وام‌دهنده ، شخص وام‌گیرنده را در بازپرداخت نامطلوب ببیند. زمانی که این اتفاق پیش آید و یا حتی شخص وام‌دهنده احتمال دهد امکان ریسک جبران خسارت توسط طرف مبادله CDS وجود داشته باشد، حتی در صورت خرید CDS از وی می‌تواند با سایر موسسات مالی معتبر ریسک نکول از سوی وام گیرنده را تعدیل کند.

پیج اینستاگرام محمد فاموریان

تنظیم مدت زمان CDSها

نکته مهمی که در این قسمت وجود دارد این است که اگر شخصی اقدام به اعطای وام در پروژه‌ای کند، نیازی به خرید CDS در تمام مدتی که سرمایه او درگیر است ندارد. برای درک بهتر این موضوع به این مثال توجه کنید: فرض کنید وام‌گیرنده در 1 سال اول دوره 5 ساله بازپرداخت وام، توان پرداخت بدهی را نداشته باشد؛ در این حالت نیازی به خرید وام‌دهنده برای یک دوره 5  ساله CDS نیست. چراکه ممکن است وام‌گیرنده از سال دوم توان بازپرداخت وام را داشته باشد. در این حالت بهتر است شخص وام‌گیرنده و سرمایه گذار بر اساس شناختی که از یکدیگر داردند، مناسب‌ترین زمان ممکن برای خرید CDS را انتخاب کنند. در مثال قبل اگر سرمایه گذار تنها برای یکسال اول CDS خریداری کند، کافی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *