ارز دیجیتال تزوس (XTZ) یک شبکه بلاک چین است که به یک توکن دیجیتالی متصل است و به آن tez یا tezzie می‌گویند. ارز دیجیتال تزوس مبتنی بر استخراج tez نیست. در عوض، دارندگان نشانه برای شرکت در مکانیسم اجماع اثبات سهام پاداش دریافت می‌کنند.

پس از یک شروع امیدوار کننده و ارائه یک سکه اولیه بسیار موفق (ICO)، تزوس با تأخیرهای متعدد و مسائل حقوقی مشکل داشت. با این حال، ارز دیجیتال تزوس تا حدی به دلیل مکانیزم اثبات سهام منحصر به فرد خود از بازار خرس‌های رمزنگاری شده جان سالم به در برد. قیمت tez بین اکتبر ۲۰۱۹ و فوریه ۲۰۲۰ بیش از سه برابر افزایش یافت و به بالاترین حد خود رسید. ارز دیجیتال تزوس همچنان در سال ۲۰۲۱ توجه خود را به خود جلب می‌کند و در ۴۰ ارز رمزنگاری شده برتر باقی می‌ماند

نکات کلیدی

  •  تزوس (XTZ) یک شبکه بلاک چین است که به یک توکن دیجیتالی متصل است و به آن tez یا tezzie می‌گویند.
  • Tez مبتنی بر معدن نیستند و به مکانیسم اثبات سهام متکی هستند.
  • تزوس ICO بسیار موفقی داشت، اما با شکایت و کاهش قیمت همراه شد.
  • قیمت tez در اوایل سال ۲۰۲۰ به بالاترین حد خود رسید که منجر به تجدید نظر در مورد پتانسیل سرمایه‌گذاری آینده آن شد.

درک ارز دیجیتال تزوس

تزوس مانند بیت کوین و اتریوم،(تفاوت بیت کوین و اتریوم در چیست؟) یک دفتر کل غیرمتمرکز است. که از فناوری بلاک چین استفاده می‌کند. تزوس مانند اتریوم، برای استفاده از قراردادهای هوشمند طراحی شده است. به گفته توسعه دهندگان، اصطلاح « تزوس» یونانی باستان به معنی «قرارداد هوشمند» است.

با این حال، ارز دیجیتال تزوس فراتر از پیشنهادات قبلی است. این مفهوم قرارداد هوشمند را «یک قدم جلوتر می‌گذارد با اجازه دادن به شرکت کنندگان به طور مستقیم قوانین شبکه را کنترل می‌کند.»

تزوس قرار است یک شبکه در حال توسعه باشد. این انعطاف‌پذیری به عنوان یکی از جنبه‌های مهم سیستم آن در نظر گرفته می‌شود. به طور خاص، عدم انعطاف‌پذیری و مقیاس‌پذیری بیت کوین(شاخص بدبختی بیت کوین (BMI) چیست؟)، آن را با مشکلات متعدد و دردهای فزاینده رو به رو کرده است. اتریوم به دلیل انعطاف‌پذیری خود تا حد زیادی رشد کرده است و ارز دیجیتال تزوس در این مسیر ادامه می‌دهد.

پکیج پیشنهادی: دوره هوش ارز دیجیتال

تزوس چگونه متفاوت است

یکی از عناصر متمایز تزوس، مدیریت آن است. اکثر بلاک چین‌های اولیه برای تدوین انتخاب‌های جدید طراحی، به تیم‌های توسعه و جوامع استخراج متکی هستند. با این حال،تزوس تلاش می‌کند تا فرآیند تصمیم گیری را در خود شبکه کاربران ایجاد کند.

توسعه دهندگان آن می‌گویند: «تزوس با ایجاد قوانین حاکمیتی برای ذینفعان برای تأیید ارتقاء پروتکل که بعداً به طور خودکار در شبکه مستقر می‌شود، رویکرد کاملاً متفاوتی را در پیش می‌گیرد.»

در نتیجه این سیستم، تزوس مشوق‌هایی را برای مشارکت کاربران در فرایند اصلی توسعه ایجاد می‌کند. این روند توسعه را دموکراتیک کرده و نگهداری را غیر متمرکز می‌کند.

در همان زمان، توسعه دهندگان تزوس آگاه بودند که ویژگی‌های مهم خاص باید در طول زمان حفظ شوند. تزوس از شواهد رسمی ریاضی برای تأیید حفظ این ویژگی‌ها استفاده می‌کند.

در واقع، این بدان معناست که شبکه ارز دیجیتال تزوس غیر متمرکز باقی می‌ماند. اگرچه بلاک چین‌های دیگر غیر متمرکز هستند، ارز دیجیتال تزوس همچنین شامل مکانیزمی است که امکان تصمیم گیری جمعی را فراهم می‌کند. دارندگان توکن ارز دیجیتال تزوس مجاز به رای گیری در مورد توسعه پروتکل در حال انتظار هستند.

بیشتر بخوانید: آموزش ارز دیجیتال

نگرانی در مورد ارز دیجیتال تزوس

ارز دیجیتال تزوس با داشتن یک شبکه قدرتمند و انعطاف‌پذیر در هسته اصلی خود توجه زیادی را در عرضه اولیه سکه خود جلب کرد. ICO در ۱ ژوئیه ۲۰۱۷ آغاز شد. درآمد آن ۲۳۲ میلیون دلار بود و آن را به یکی از بزرگترین ICOهای تاریخ تبدیل کرد.

با این حال، پس از موفقیت ICO، اختلاف بزرگی بین یوهان گورس، رئیس تزوس و آرتور و کاتلین بریتمن، صاحبان حقوق مالکیت معنوی ارز دیجیتال تزوس رخ داد.

در نتیجه این اختلاف، راه اندازی خود پلتفرم تزوس به طور نامحدود به تعویق افتاد. در اوایل مارس ۲۰۱۸، شبکه ارز دیجیتال تزوس هنوز راه اندازی نشده بود، اگرچه کاتلین بریتمن قبلاً پیشنهاد داده بود که راه اندازی ظرف چند هفته از کنفرانسی در UCLA در فوریه انجام می‌شود.

تأخیر در پرتاب یکی از دلایلی بود که تِزوس با مشکلات قانونی روبرو شد. سرمایه گذاران مجموعه‌ای از دعاوی را آغاز کردند و استدلال کردند که tez اوراق بهادار ثبت نشده هستند. در این دعاوی به سرمایه گذاران اجازه داده شد تا برای خریدهایی که در ICO انجام داده‌اند بازپرداخت دریافت کنند. با این حال، تزوس سرانجام در سال ۲۰۱۸ راه اندازی شد.

چشم‌انداز تزوس در اوایل سال ۲۰۲۰ بهبود یافت، اما قیمت ارزهای رمزنگاری شده بسیار بی‌ثبات و بسیار سوداگرانه است. سرمایه گذاران بالقوه باید دقت لازم را به خرج دهند و از ریسک بیشتر از حد توان خود برای از دست دادن خودداری کنند.

پکیج پیشنهادی: دوره هوش بازار جهانی(فارکس) 

پیج اینستاگرام محمد فاموریان

آینده تزوس

آینده ارز دیجیتال تزوس بار دیگر در فوریه ۲۰۲۰ درخشان به نظر می‌رسید. اگرچه افزایش سریع قیمت tez احتیاط را در کوتاه مدت نشان می‌دهد، اما رکورد بالا برخی مشکلات را حل می‌کند. به طور خاص، همه کسانی که می‌خواهند پول خود را پس بگیرند، می‌توانند به راحتی سود خود را در بازار بفروشند.

مهمتر از آن، تزوس قدرت خود را با زنده ماندن در بازار خرس و رسیدن به اوج‌های جدید ثابت کرد. (آشنایی با کانال قیمت)همانطور که وارن بافت در مورد ارزهای رمزنگاری شده یک بار گفته بود: «فقط وقتی که جزر و مد فروکش می‌کند، متوجه می‌شوید چه کسی برهنه شنا کرده است.» به نظر می‌رسد تزوس برای آینده بهتر از آن چیزی است که بسیاری تصور می‌کردند. با این حال، سرنوشت نهایی ارز دیجیتال تزوس به ارزش نوآوری‌های تکنولوژیکی آن و توانایی آن برای جلب حمایت بستگی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *