یکی از الزامات ورود به بازارهای مالی، به خصوص دنیای ارزهای دیجیتال، آموزش تحلیل ارز دیجیتال می‌باشد. در این مقاله سعی داریم تحلیل تکنیکال ارزهای دیجیتال را به زبان ساده آموزش دهیم. مفهوم تحلیل تکنیکال(Technical Analysis) بر اساس عرضه و تقاضا یک جفت ارز، یک کالا و یا سهام یک شرکت، بنا شده است. کاربران حوزه ارزهای دیجیتال نیز برای شروع کار خود و انجام معاملات سودمند به آموزش تکنیکال ارز دیجیتال احتیاج دارند. در این مقاله، از ابتدا تا انتهای آموزش تحلیل ارز دیجیتال را برای شما توضیح خواهیم داد.

آموزش تحلیل تکنیکال چیست

تحلیل ارزهای دیجیتال چیست؟

همان‌گونه که پیش تر گفته شد، روند قیمتی بازارهای مالی بر اساس عرضه و تقاضا پایه‌گذاری شده است. قیمت‌ها، با خرید و فروش سرمایه‌گذاران و یا تریدر‌ها، کاهش و یا افزایش می‌یابد. اما گاهی اوقات به خاطر جو نامناسبی که در دنیا به وجود می‌آید، از جمله خبر جنگ روسیه با اوکراین، شیوع همگانی ویروس کرونا، هک صرافی یونی سواپ و یا خبرهای مثبت از جمله؛ تفاهم نامه همکاری بین دو شرکت جهت فروش بیشتر، راه اندازی اتریوم 2 جهت کاهش هزینه‌های تراکنش و یا تقاضای مردم برای خرید خودروهای الکتریکی، باعث می‌شود که تنها تحلیل تکنیکال، جوابگوی تحلیل ما از بازار را برا آورده نکند. در این صورت، استفاده از تحلیل فاندامنتال(خبر) مکمل پیشبینی روند بازار خواهد بود. جهت اطلاعات بیشتر در خصوص سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال، مقاله چگونگی سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال را مطالعه کنید.

در تحلیل تکنیکال یک اصطلاح وجود دارد که می‌گوید؛ تاریخ دوباره تکرار خواهد شد. معنی این جمله این است که کندل‌های شکل گرفته بر روی چارت، به صورت موج‌هایی تکرار شونده در بازه زمانی متفاوت تکرار می‌شوند. یعنی قیمت از حالت صعودی به حالت نزولی و یا خنثی تغییر جهت می‌دهد و یا برعکس. با اموزش تحليل تكنيكال ارز ديجيتال، شما می‌توانید الگوهایی که در نمودار در حال شکل گیری هستند، با استفاده از ترند لاین و اندیکاتور‌ها، می‌توانید روند بازار را در کوتاه مدت، میان مدت و یا بلند مدت یک جفت ارز را پیش بینی نمایید و یک استراتژی معاملاتی مختص به خود ایجاد کنید.

بیشتر بخوانید: آموزش گام به گام تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال

آموزش تحلیل تکنیکال بازارهای مالی

مبانی اولیه آموزش تحلیل ارز دیجیتال

قبل از اینکه به سراغ شناخت نمودار و کندل شناسی برویم، در ادامه به 3 مورد از مفاهیم، اموزش تحلیل ارز دیجیتال و آموزش فاندامنتال ارز دیجیتال می‌پردازیم.

مبانی اولیه آموزش تحلیل ارز دیجیتال

  • مفهوم روندها

الگوها

  • کندل استیک

اسیلاتورها و اندیکاتورها

  • اندیکاتور RSI

تحلیل تکنیکال و فاندامنتال

روندها

یکی از اصول اولیه تحلیل تکنیکال، یادگیری روند قیمت و حرکت بازار است که با استفاده از سطوح مقاومت و حمایت و اندیکاتورها به تشخیص صحیح روند می‌توان پی برد. در ادامه به 3 دسته از روند ها می‌پردازیم.

روند صعودی بازار

یک نوع روند، استوار بر موج‌های بالارونده است که سقف قیمتی جدیدی را به ثبت می‌رساند. این بازار به اصطلاح بازار گاوی Bullish نیز نامیده می‌شود که نشان دهنده تقاضا بیشتر نسبت به عرضه کمتر و قدرت خریدارن بر فروشندگان دارد.

الگوی روند در تحلیل تکنیکال

روند نزولی بازار

به اصطلاح بازار خرسی Bear گفته می‌شود که متشکل از یکسری موج‌های پایین رونده است و نشان دهنده غلبه فروشندگان نسبت به خریداران و عرضه بیشتر نسبت به تقاضای کمتر آن جفت ارز دارد.

تحلیل تکنیکال چیست

روند خنثی بازار

در این نوع بازار، یک تعادل نسبی بین خریدارن و فروشندگان حاکم است و قیمت، در یک کانالی به صورت تناوبی بالا و پایین حرکت می‌کند. به عبارتی دیگر، قیمت، توانایی شکستن سقف و کف قبلی خود را ندارد.

آنالیز تکنیکال ارزهای دیجیتال

کندل استیک

نمودارهای شمعی ژاپنی یا کندل استیک یکی از پرکاربردترین قسمت تحلیل تکنیکال است. این کندل‌ها به صورت متناوب و پشت سر هم در چارت شکل می‌گیرند و جهت بازار را مشخص می‌نمایند. بیشتر از کندل استیک‌ها، برای تشخیص تغییر روند در چارت استفاده می‌شود. در تصویر زیر مشاهده می‌کنید که هر کندل می‌تواند به دو صورت قرمز در روند نزولی و سبز در روند صعودی ایجاد شود و هر کدام از چهار قسمت تشکیل شده است. با آموزش کندل شناسی ارز دیجیتال، تریدهای خود را بدون استرس باز کنید.

 تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال

اسیلاتور RSI

RSI یا شاخص قدرت نسبی در واقع یک اسیلاتور است که بین 0 تا 100 در نوسان می‌باشد. چنانچه از وب سایت تحلیلی تریدینگ ویو (Trading View)، استفاده نمایید، به خوبی می‌توانید از این شاخص بهره ببرید. شما می‌توانید تمام اطلاعات کامل در خصوص تحلیل تکنیکال ارزهای دیجیتال را با خرید پکیج ارز دیجیتال بدست آورید.

قدرت شاخص نسبی، با تغییر دادن تایم فرم معاملاتی خود تغییر خواهد کرد. اگر تایم فرم خود را بر روی تایم بالا یعنی چهار ساعته یا یک روزه قرار دهید. به خوبی می‌توانید بر روی نمودار RSI روند برگشت بازار را تشخیص دهید. هرچه مقدار RSI پایین تر باشد به معنای منطقه اشباع فروش(Oversold) هرچه مقدار RSI بیشتر باشد به معنای منطقه اشیاع خرید(Overbought) می‌باشد.

بیشتر بخوانید: آموزش ارز دیجیتال

آموزش تحلیل تکنیکال ارزهای دیجیتال

خطوط حمایت و مقاومت

ناحیه یا خطوط حمایت و مقاومت(Support and Resistance)، یک ابزار تحلیل تکنیکال قدرتمند است که در تایم فریم‌های مختلف می‌توان از آن برای گرفتن پوزیشن‌های شورت(Short) و لانگ(Long) استفاده کرد و نقش اساسی در تحلیل تریدرها دارد. این خطوط، بیشتر در نواحی قله و سقف قبلی و بعدی خود، به صورت متناوب تشکیل می‌شود. معمولاً در قیمت‌های رند این اتفاق می‌افتد. از خطوط حمایت و مقاومت به اضافه شناخت کندل استیک(candle stake information) به راحتی می‌توان، مسیر حرکت بازار را تا حدود زیادی پیش‌بینی نمود.

اموزش تحلیل تکنیکال

نمودار بیت کوین به تترBTCUSDT


آموزش فاندامنتال ارز دیجیتال

تحلیل فاندامنتال یا بنیادی به بررسی دقیق اطلاعات، در خصوص جفت ارزی که قصد معامله آن دارید، گفته می‌شود. این بررسی شامل خواندن مطالب و ویژگی‌های یک ارز دیجیتال از جمله تیم طراحی و بنیان گذاران آن، اهداف ارز دیجیتال ارائه شده، مقدار سپرده‌ای که سرمایه‌گذاران در آن طرح سرمایه گذاری کردند و دنبال کردن اخبار دنیای ارزهای دیجیتال می‌توان نام برد. معامله کردن ارزهای دیجیتال، نوسانات زیادی دارد که مهارت زیادی را طلب می‌کند. نه تنها با آموزش تحلیل ارز دیجیتال، بلکه با داشتن اطلاعات کافی از خبرهای دنیای اقتصاد و یا آموزش فاندامنتال ارز دیجیتال می‌توانید، تسلط کافی بر انجام ترید‌های روزانه خود داشته باشید.

آموزش تحلیل تکنیکال

وقتی که تنها با تحلیل تکنیکال کار می‌کنید، چشمان خود را بر روی اخباری که حول محور آن ارز دیجیتال در حال گردش است، بسته اید و نمی‌دانیم در حال حاضر، کدام ارز دیجیتال با کدام کمپانی قرار داد بسته است و یا کدام ارز دیجیتال در حال راه اندازی بلاکچین اختصاصی خود است.

پس بهتر است الگوی معاملاتی خود را تغییر داده و علاوه بر استفاده از انواع اندیکاتورها و ابزار‌های تحلیلی، در شبکه‌های اجتماعی و دنیای مجازی هم آگاه باشید. در ادامه مقاله موزش تحلیل ارز دیجیتال به سه مورد از وب سایت‌های تحلیل فاندامنتال ارزهای دیجیتالی می‌پردازیم.

وب سایت‌های آموزش فاندامنتال ارز دیجیتال

  • اینتودبلاک (intotheblock.com)
  • گلس نود (Glassnode.com)
  • کوین متریکس (Coinmetrics.io)

پیج اینستاگرام محمد فاموریان

جمع بندی

تحلیل و آنالیز روزانه، از جمله اقداماتی است که یک تریدر را برای ورود به دنیای زیبای ارزهای دیجیتال آماده می‌کند. در این مقاله با عنوان آموزش تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال، آموختید که علاوه بر آموزش تکنیکال ارز دیجیتال و کندل شناسی ارز دیجیتال، از تحلیل بنیادی نیز نباید غافل شد. همچنین حتی اگر دوره‌ تحلیل تکنیکال نیز گذرانده باشید، نباید به خود مغرور شوید و دست به معاملات قمارگونه و پر رسیک بزنید، چون تحلیل تکنیکال 100 درصد جوابگوی شما نخواهد بود.

سوالات متداول

آیا ترید و یا سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال و بازارهای مالی مانند فارکس، ریسک دارد؟

بله، ترید در بازارهای مالی، از جمله فارکس، سهام و ارزهای دیجیتال، دارای ریسک و ضرر است. این ریسک‌ها با تجربه کردن، به مرور زمان کم خواهد شد. زیرا هر چه پوزیشن‌های بیشتری باز کنید، متوجه اشتباه یا درستی کار خود، می‌شوید و با ترفند‌ها و قلق‌های بازار، آشنا خواهید شد.

 

آیا با گذراندن دوره مقدماتی، شما یک تریدر شده اید؟

خیر، با گذراندن دروه مقدماتی، شما تنها یک اطلاعات اولیه در حد اطلاعات عمومی از بازارهای مالی و ارز دیجیتال کسب کرده‌اید. وقتی که وارد میدان شده و اولین ترید خود را انجام می‌دهید، تازه متوجه می‌شوید که وارد چه دنیای بزرگ و ثروت آفرینی شده‌اید و دیگر دوست ندارید از آن خارج شوید. دوره های پیشرفته تر در همین وب‌ سایت، قابل خریداری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *