اگر شما هم یکی از فعالان بازار ارزهای دیجیتالی هستید، حتماً می‌دانید که برای استفاده از ابزارهای رایج ترید نظیر مارجین، آپشن، مشتقات و… حتماً باید به صرافی‌های غیرمتمرکز کراکن، بایننس و هیوبی مراجعه کنید. اما صرافی دیدکس این بازی را به طور کلی تغییر داد و به کاربران سراسر دنیا این امکان را داد تا بتوانند به راحتی از ابزارهای معاملاتی پیشرفته استفاده کنند؛ از این رو قصد داریم تا در آموزش صرافی dydx شما را با این صرافی بین‌المللی و پیشرفته آشنا کنیم، با ما همراه باشید.

صرافی dydx چیست؟

دیدکس(dydx) یک صرافی غیرمتمرکز نوضهور است که بر بستر شبکه اتریوم فعالیت می‌کند و امکاناتی نظیر وام‌گیری(Borrowing)، وام‌دهی(Lending)، مارجین(Margin)، اسپات(Spot) و قراردادهای دائمی(Perpetual Trading) را در اختیار کاربران خود قرار داده است. جالب است بدانید که قراردادهای دائمی در بستر لایه اتریوم 2 انجام می‌شود و به این شکل، هزینه گس و کارمزد معاملات را تا مبلغی نزدیک به صفر کاهش می‌دهد. در حال حاظر صرافی dydx سعی دارد تا ابزارهای معاملاتی پیشرفته خود همچون اسپات، وام‌دهی و… را به لایه 2 شبکه اتریوم انتقال دهد.

رمزارز dydx چیست؟

رمزارز dydx چیست؟

رمزارز DYDX در واقع توکن بومی و اختصاری این صرافی است که با استاندارد شبکه ERC-20 اتریوم نوشته شده است. DYDX نقش مهمی در پیشرفت این صرافی داشته است که بهتر است با آن‌ها آشنا شوید؛ مشارکت در فرآیندهای حاکمیتی، پاداش‌های استخر نقدینگی و تامین‌کنندگان تقدینگی لایه 2 در معاملات قراردادهای دائمی و تخفیف کارمزد معاملات قراردادهای دائمی هولدرها از جمله کاربردهای ارز DYDX می‌باشد. علاقه‌مندان می‌توانند برای خرید و دریافت ارزDYDX به صرافی‌های متمرکز و غیرمتمرکز هوبی گلوبال، گیت، یونی سواپ و سوشی سواپ مراجعه کنند. توجه داشته باشید، با استیکینگ(Staking) یا سپرده‌گذاری در استخرهای DYDX و یا USDC نیز می‌توانید به راحتی توکن DYDX کسب کنید. در قسمت زیر می‌توانید نمودار ارزش قیمتی توکن dydx را مشاهده کنید. علاقه مندان به یادگیری روش‌های تحلیل تکنیکال و نمودارخوانی می‌توانند با مراجعه به برگه خرید دوره آموزش ارز دیجیتال از تمامی تکنیک‌ها و نکات طلایی ترنت باخبر شوند.


خدمات صرافی dydx چیست؟

مزایای dydx چیست

همانطور که گفته شد، صرافی dydx از قابلیت‌های پیشرفته‌ای برخوردار است که بهتر است پیش از بررسی آموزش صرافی dydx، با ماهیت آن‌ها آشنا شوید.

وام دهی در صرافی غیرمتمرکز dydx

کاربرانی که دارایی‌های خود را در حساب‌های مارجین یا اسپات واریز می‌کنند، در واقع نقدینگی صرافی را تامین می‌کنند. در نظر داشته باشید که بهره این افراد که به آن‌ها وام‌دهنده یا Lender نیز گفته می‌شود، پس از واریز به طور خودکار محاسبه می‌شود و به حساب آن‌ها واریز می‌شود. جالب است بدانید که صرافی غیرمتمرکز dydx دارایی شما را قفل نمی‌کند و به شما این امکان را می‌دهد تا بتوانید در هر زمانی که بخواهید، مبلغ واریز شده خود را برداشت کنید. زمانی که دارایی خود را به صرافی dydx واریز می‌کنید، این دارایی به یک استخر نقدینگی منتقل می‌شود و سودی که از این راه کسب می‌کنید، از محل دریافت بهره وام کاربرانی است که همان دارایی را قرض گرفته‌اند.

وام گیری در صرافی غیرمتمرکز dydx

برای دریافت وام(Borrowing) در dydx باید وثیقه را بیش از میزان وام در نظر بگیرید. به زبان ساده‌تر، وثیقه شما باید مبلغ کمی بیش از 100 درصد میزان وام شما باشد(تقریباً 120 درصد از مبلغ وام شما). توجه داشته باشید که در این حالت اگر وثیقه شما به کمتر از 115 درصد برسد، احتمال لیکویید شدن شما بالا می‌رود.

معاملات مارجین در صرافیdydx

معاملات مارجین در واقع به نوعی از معاملات گفته می‌شود که کاربر یک دارایی را وام می‌گیرد و آن را برای دریافت دارایی دیگری معامله می‌کند و پس از گذشت مدت زمان تعیین شده، دارایی وام گرفته را همراه با سود آن به وام دهنده بر می‌گرداند. در این صرافی کاربران می‌توانند به وسیله اهرم یا لوریج، پوزیشن‌های لانگ و شورت باز کنند. بهتر است بدانید که در صرافی dydx حداکثر مقدار اهرم برای باز کردن پوزیشن مارجین تا 5 برابر می‌باشد. مکانیسم سود و ضرر در پوزیشن‌های لانگ و شورت بدینگونه است که اگر تریدر پوزیشن شورت باز کند و قیمت دارایی کاهش یابد، سود دریافت می‌کند. زیرا قیمت خرید این دارایی برای بازپرداخت هزینه وام‌دهنده کمتر از قیمت اولیه است.

حال در نقطه مقابل اگر دارایی افزایش پیدا کند، تریدر ضرر می‌کند؛ چرا که باید برای بازپرداخت وام، هزینه بیشتری بپردازد. علاقه مندان به یادگیری معاملات مارجین و اسپات می‌توانند با مراجعه به آموزش ارز دیجیتال پیشرفته، با تمامی مراحل معاملات و تکنیک‌های جدید ترید آشنا شوند.

معاملات اسپات در صرافی دیدکس

معاملات اسپات یا اسپات تریدینگ(Spot Trading) به معاملاتی گفته می‌شود که دارایی در حین ترید بین خریدار و فروشنده رد و بدل می‌شود. صرافی دیدکس هماننند صرافی بایننس، کوکوین و… از گزینه‌های Spot، Limit و Market برخوردار است.

قراردادهای دائمی در صرافی dydx

کاربران می‌توانند به وسیله ابزار معاملات قرارداد دائمی، دارایی‌های مصنوعی را با لوریج حداکثر 25 درصد معامله کنند. همچنین می‌توانید با اهرم، پوزیشن‌های لانگ و شورت باز کنید و از سود حاصل از نوسانات بازار بهره‌مند شوید. جالب است بدانید که در این صرافی، برای شروع معاملات قراردادهای دائمی، تنها به 10 دلار نیاز دارید.

کارمزد صرافی dydx

کارمزد صرافی dydx

همانطور که در ابتدای بخش آموزش صرافی dydx گفته شد، کارمزد نزدیک به صفر این صرافی یکی از محبوب‌ترین ویژگی‌های آن به شمار می‌رود. جالب است بدانید که برای واریز یا برداشت نیاز به پرداخت کارمزدی از سوی کاربران نیست؛ اما پرداخت هزینه گس تراکنش که به ماینرهای اتریوم تعلق دارد، از ملزومات است. حال اگر بخواهید توکن‌های خود را از سرویس لایه 2 قراردادهای دائمی برداشت کنید، 2 گزینه برای شما وجود دارد:

برداشت سریع(Fast Withdrawal) و برداشت آهسته(Slow Withdrawal). در نظر داشته باشید که برای برداشت سریع باید علاوه‌بر هزینه گس، 0.1 درصد کارمزد تراکنش را پرداخت کنید. به کمک این کارمزد، نقدینگی صرافی به دلیل برداشت سریع شما، تامین می‌شود. کارمزد صرافی dydx تا حدودی به صرافی محبوب کوینکس شباهت دارد و به گفته برخی از کارشناسان ارزهای دیجیتال، صرافی dydx می‌تواند جایگزین مناسبی برای کوینکس باشد. علاقه مندان به آشنایی با صرافی کوینکس می‌توانند مقاله خرید و فروش در کونکس را مطالعه کنند.

کارمزد معاملات قرارداد های دائمی در dydx

معاملات لایه 1 قراردادهای دائمی کارمزد سفارش گذار حداقل حجم معاملات سفارش گذار کارمزد سفارش بردار حداقل حجم معاملات سفارش بردار
 BTC-USDC 0.025 درصد 0.01 BTC

0.2 درصد یا هزینه گس تراکنش

0.75 BTC
 ETH-USD  0.025 درصد  100 USD

0.2 درصد یا هزینه گس تراکنش

 40.000 USD
 LINK-USD 0.025 درصد   151 LINK

0.2 درصد یا هزینه گس تراکنش

600 LINK

کارمزد معاملات قرارداد های دائمی لایه 2 dydx

سفارش بردار(taker) سفارش گذار(maker) حجم معاملات(به دلار) سطح
۰.۱۰ درصد ۰.۰۵ درصد از صفر تا ۱ میلیون  1
 ۰.۰۹ درصد  ۰.۰۴ درصد  از ۱ میلیون تا ۵ میلیون 2
 ۰.۰۸ درصد  ۰.۰۳ درصد از ۵ میلیون تا ۱۰ میلیون 3
 ۰.۰۷۵ درصد  ۰.۰۱۵ درصد  از ۱۰ میلیون تا ۵۰ میلیون  4
۰.۰۷ درصد  صفر درصد  از ۵۰ میلیون تا ۲۰۰ میلیون 5
 ۰.۰۶ درصد  صفر درصد  بیش از ۲۰۰ میلیون  vip

کارمزد معاملات مارجین و اسپات در صرافی dydx

پایین ترین حجم معامله برای سفارش بردار پایین ترین حجم معامله برای سفارش گذار کارمزد سفارش بردار کارمزد سفارش گذار جفت ارزهای معاملاتی
 ۲۰ ETH ETH 1  ۰.۳ درصد یا هزینه گس صفر درصد ETH-DAI
 ۲۰ ETH ETH 1  ۰.۳ درصد یا هزینه گس صفر درصد  ETH-USDC
 ۱۰۰,۰۰۰ DAI DAI 200  ۰.۳ درصد یا هزینه گس صفر درصد DAI-USDC

آموزش کار با صرافی dydx

جهت آشنایی با آموزش صرافی dydx، ابتدا به وبسایت رسمی صرافی دیدکس بروید و روی گزینه Trade کلیک کنید. همانطور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، پس از کلیک روی گزینه ترید، دو گزینه Perpertuals و Margin به شما نمایش داده می‌شود. در این بخش از آموزش کار با صرافی dydx ابتدا به توضیح نحوه ترید با مارجین خواهیم پرداخت، بنابراین روی گزینه مارجین کلیک کنید.

آموزش صرافی dydx

کیف پول dydx

در قسمت بعد شما باید پیش از شروع هر کاری، کیف پول خود را به صرافی دیدکس متصل کنید. در حال حاظر بسیاری از کیف پول‌ها، از صرافی dydx پشتیبانی می‌کنند. بهترین کیف پول‌های سخت افزاری dydx نظیر Trezor wallet و Keepkey wallet می‌باشد و بهترین کیف پول نرم افزاری dydx نظیر Enjin wallet، Trust wallet و Metamask می‌باشد.

آموزش کار با صرافی dydx

پس از انتخاب کیف پول dydx و ثبت نام در آن، به صرافی dydx بروید و روی گزینه Connect your wallet کلیک کنید. در این نوشتار از کیف پول متامسک استفاده شده است، چرا که متامسک بهترین گزینه برای پلتفرم‌هایی است که در شبکه اتریوم فعالیت می‌کنند. حال در صفحه جدید ابتدا جفت ارز معاملاتی خود را انتخاب کنید و پس از آن روی یکی از گزینه‌های مارجین ایزوله و مارجین کراس کلیک کنید. بهتر است بدانید که در معاملات مارجین ایزوله می‌توانید فقط برای یک دارایی لوریج بگذارید؛ اما در معاملات مارجین کراس، می‌توانید برای همه دارایی‌های موجود در حساب کاربری خود به صورت همزمان اهرم بگذارید. در آخر میزان لوریج را انتخاب کنید و اندازه پوزیشن را تعیین کنید و Long یا Short بودن پوزیشن خود را معلوم کنید.

آموزش معاملات قرادادهای دائمی dydx

برای شروع معاملات قراردادهای دائمی dydx می‌توانید به صفحه اصلی برگردید و اینبار روی گزینه Perpetuals کلیک کنید. در نظر داشته باشید که قراردادهای دائمی به طور پیشفرض در بستر لایه 2 اتریوم انجام می‌شود. علاقه مندان می‌توانند با مراجعه به بخش All markets، دارایی‌هایی که در بستر لایه 1 اتریوم معامله می‌شوند را هم پیدا کنند.

آموزش معاملات قرادادهای دائمی dydx

برای شروع معامله قراردادهای دائمی در لایه 2 باید ابتدا توکن ERC-20 خود را در حساب کاربری قرارداد دائمی خود واریز کنید. سپس در صفحه بازشده روی گزینه Generate a Stark Key کلیک کنید. توجه داشته باشید که Stark Key در واقع نوعی کلید عمومی است که در جهت شناسایی حساب کاربری که فقط از لایه 2 استفاده می‌کند، به کار می‌رود. در آخر هم بازاری که قصد دارید در آن فعالیت کنید را انتخاب کنید.

صرافی غیرمتمرکز dydx

حال پوزیشن خود را بر اساس نوع سفارش خود(Stop Limit، Limit Order، Market و Trailing Stop) انتخاب کنید و در مرحله بعد نرخ لوریج خود را انتخاب کنید.

خرید و فروش توکن DYDX

نحوه وام گیری در صرافیdydx

برای وام گرفتن در صرافی دیدکس باید ابتدا به تب Borrow بروید و دارایی منتخب خود را انتخاب کنید. دقت داشته باشید که در وهله‌ی اول ابتدا باید وثیقه را واریز کنید.

نحوه وام گیری در صرافیdydx

آیا صرافی dydx برای ایرانیان مناسب است؟

یکی از مواردی که امروزه تبدیل به دقدقه‌ای برای تریددها و سرمایه‌گذاران ایرانی و مناطق تحت تحریم شده است، محدودیت‌ها و تحریم‌های برخی از صرافی‌های برزگ همچون بایننس است. همانطور که در بسیاری از مقاله‌ها گفته شد، صرافی بایننس به عنوان برترین و محبوب‌ترین صرافی در دنیا شناخته می‌شود؛ اما به دلیل نیاز به ثبت نام و احراز هویت راه را برای کاربران تحت مناطق تحریم دشوار کرده است. در نقطه مقابل صرافی dydx یکی دیگر ار محبوب‌ترین صرافی‌های حال دنیا است که به کاربران خود این امکان را داده است تا بدون نیاز به ثبت نام و احراز هویت از امکانات آن استفاده کنند. بنابراین در جواب سوال آیا صرافی dydx برای ایرانیان مناسب است یا خیر باید بگوییم که بله در حال حاظر این صرافی به دلیل مزایای بی‌شمار و کارمزد پایین، یک گزینه بسیار مناسب برای ایرانیان به شمار می‌رود. یکی دیگر از صرافی‌های معتبر برای ایرانیان، صرافی کوکوین می‌باشد که برای آشنایی با این صرافی می‌توانید به مطالعه مقاله آموزش صرافی کوکوین بپردازید.

پیج اینستاگرام محمد فاموریان

سوالات متداول

امنیت صرافی دکس چقدر است؟

همانطور که در آموزش صرافی dydx گفته شد، صرافی dydx یک صرافی غیرمتمرکز است که در بستر شبکه بلاک چین فعالیت می‌کند و از آن جایی که بلاک چین این صرافی، بلاک چین شبکه اتریوم است، تقریباً کار را برای هکران و افرد سودجو سخت کرده است.

توکن dydx را از کجا بخریم؟

در حال حاظر صرافی‌های مختلفی توکن DYDX را عرضه می‌کنند که از میان آن‌ها می‌توان به بایننس، یونی سواپ، سوشی سواپ و… اشاره کرد.

کیف پول dydx کدام است؟

طبق گفته‌ی سایت رسمی dydx، کاربران برای خرید و فروش ارز در این صرافی می‌توانند از کیف پول‌های متامسک، کوین بیس، ولت کانکت، ترزور و… استفاده کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *