ارز رمزنگاری شده چیست؟

ارز رمزنگاری شده یک ارز دیجیتالی یا مجازی است که توسط رمزنگاری تضمین می‌شود، که تقریباً غیرممکن است که تقلبی یا دو برابر هزینه شود. بسیاری از ارزهای رمزنگاری شده، شبکه‌های غیر متمرکز بر اساس فناوری بلاک چین هستند – یک دفتر کل توزیع شده که توسط شبکه‌ای متفاوت از رایانه‌ها اعمال می‌شود. ویژگی بارز ارزهای رمزنگاری شده این است که عموماً توسط هیچ مرجع مرکزی صادر نمی‌شوند و از لحاظ نظری آن‌ها را از دخالت یا دستکاری دولت مصون می‌دارد. پیشنهادما به شما : دوره ارزهای دیجیتال

نکات کلیدی ارز رمزنگاری شده

ارز رمزنگاری شده دارایی دیجیتالی مبتنی بر شبکه‌ای است. که در تعداد زیادی از رایانه‌ها توزیع شده است. این ساختار غیر متمرکز به آن‌ها اجازه می‌دهد خارج از کنترل دولت‌ها و مقامات مرکزی وجود داشته باشند.

کلمه «رمز ارز» از تکنیک‌های رمزگذاری گرفته شده است. که برای ایمن‌سازی شبکه استفاده می‌شود.

بلاک چین‌ها، که روش‌های سازمانی برای اطمینان از یکپارچگی داده‌های معاملاتی هستند. جزء اساسی بسیاری از ارزهای رمزنگاری شده هستند.

بسیاری از کارشناسان معتقدند که بلاک چین و فناوری مرتبط با آن بسیاری از صنایع از جمله امور مالی و حقوق را مختل می‌کند.

ارزهای رمزنگاری شده به دلایل متعددی از جمله استفاده از آن‌ها برای فعالیت‌های غیرقانونی، بی‌ثباتی نرخ ارز و آسیب‌پذیری زیرساخت‌های زیر بنایی آن‌ها مورد انتقاد قرار می‌گیرند. با این حال، آن‌ها همچنین به دلیل قابلیت حمل، تقسیم‌پذیری، مقاومت در برابر تورم و شفافیت مورد ستایش قرار گرفته اند.

آشنایی با ارزهای رمزنگاری شده

ارزهای رمزنگاری شده سیستم‌هایی هستند. که امکان پرداخت‌های امن آنلاین را به صورت «توکن» مجازی ارائه می‌دهند. که توسط ورودی‌های داخلی سیستم نشان داده می‌شوند. «رمزنگاری» به الگوریتم‌های مختلف رمزگذاری و تکنیک‌های رمزنگاری که از این ورودی‌ها محافظت می‌کند. اشاره می‌کند. مانند رمزگذاری منحنی بیضوی، جفت کلیدهای عمومی و خصوصی و توابع هش.

انواع ارزهای رمزنگاری شده

اولین ارز رمزنگاری شده مبتنی بر بلاک چین بیت کوین بود که همچنان محبوب‌ترین و ارزشمندترین ارز است. امروزه هزاران ارز رمزنگاری متناوب با عملکردها و مشخصات مختلف وجود دارد. برخی از اینها کلون یا فورک بیت کوین هستند، در حالی که برخی دیگر ارزهای جدیدی هستند که از ابتدا ساخته شده اند.

بیت کوین در سال ۲۰۰۹ توسط یک فرد یا گروه معروف با نام مستعار «Satoshi Nakamoto» راه اندازی شد. تنها ۲۱ میلیارد بیت کوین وجود دارد که از تورم و دستکاری جلوگیری می‌کند.

برخی از رمزارزهای رقیب که با موفقیت بیت کوین ایجاد شده و به عنوان «آلت کوین» شناخته می‌شوند. شامل Litecoin، Peercoin و Namecoin، و همچنین Ethereum، Cardano و EOS هستند. تا آگوست ۲۰۲۱، ارزش کل ارزهای رمزپایه موجود بیش از ۱.۸ تریلیون دلار است. بیت کوین در حال حاضر تقریباً ۴۶.۵ درصد از کل ارزش را نشان می‌دهد.( تفاوت بیت کوین و اتریوم چیست ؟)

اگرچه ارزهای رمزنگاری شده خود را به عنوان یک پول نشان می‌دهند. اما سرویس بازبینی داخلی (IRS) آن را دارایی یا دارایی مالی می‌داند. و مانند اکثر سرمایه‌گذاری‌های دیگر، اگر در فروش یا تجارت آن سود سرمایه‌ای کسب کنید دولت بخشی از سود را می‌خواهد. در ۲۰ مه ۲۰۲۱، وزارت خزانه داری ایالات متحده پیشنهادی را اعلام کرد که بر اساس آن مالیات دهندگان باید هرگونه معامله ارز دیجیتال ۱۰۰۰۰ دلاری را به IRS گزارش دهند.

بیشتر بخوانید: آموزش ارز دیجیتال

مزایا و معایب ارزهای رمزنگاری شده

مزایای ارز رمزنگاری

ارزهای رمزنگاری شده وعده انتقال پول را مستقیماً بین دو طرف، بدون نیاز به شخص ثالث مورد اعتماد مانند بانک یا شرکت کارت اعتباری، آسان‌تر می‌کنند. این انتقال‌ها در عوض با استفاده از کلیدهای عمومی و کلیدهای خصوصی و اشکال مختلف سیستمهای تشویقی مانند اثبات کار یا اثبات سهام تضمین می‌شود.

در سیستم‌های رمزنگاری مدرن، «کیف پول» یا آدرس حساب کاربر دارای یک کلید عمومی است. در حالی که کلید خصوصی فقط برای مالک شناخته می‌شود و برای امضای معاملات استفاده می‌شود. انتقال وجوه با حداقل هزینه پردازش تکمیل می‌شود. و به کاربران این امکان را می‌دهد که از هزینه‌های سنگینی که بانک‌ها و موسسات مالی برای نقل و انتقالات دریافت می‌کنند اجتناب کنند.

معایب ارز رمزنگاری

ماهیت نیمه ناشناس معاملات ارزهای رمزنگاری شده آن‌ها را برای فعالیتهای غیرقانونی مانند پولشویی و فرار مالیاتی مناسب می‌کند. با این حال، طرفداران ارزهای رمزپایه اغلب ناشناس بودن خود را بسیار ارزشمند می‌دانند. و مزایای حفظ حریم خصوصی مانند حفاظت از افشاگران یا فعالان تحت دولت‌های سرکوب‌گر را ذکر می‌کنند. برخی از ارزهای رمزنگاری شده بیشتر از دیگران خصوصی هستند.

به عنوان مثال، بیت کوین یک گزینه نسبتاً ضعیف برای انجام مشاغل غیرقانونی آنلاین است. زیرا تجزیه و تحلیل قانونی بلاک چین بیت کوین به مقامات کمک کرده است که مجرمان را دستگیر و تحت تعقیب قرار دهند.

ملاحظات خاص

محوریت جذابیت و عملکرد بیت کوین و سایر ارزهای رمزنگاری شده، فناوری بلاک چین است که از آن برای حفظ دفتر کل معاملات انجام شده استفاده می‌شود. بنابراین ساختار داده‌ای برای این دفتر کل کاملاً امن و به اشتراک گذاشته شده و مورد توافق قرار می‌گیرد. توسط کل شبکه یک گره جداگانه یا رایانه‌ای که یک نسخه از دفتر کل را نگهداری می‌کند. هر بلوک جدیدی که ایجاد می‌شود باید قبل از تأیید توسط هر گره تأیید شود، و جعل تاریخ معاملات را تقریباً غیرممکن می‌کند.

بسیاری از کارشناسان فناوری بلاکچین را برای استفاده‌هایی مانند رای گیری آنلاین و تأمین سرمایه جمعی پتانسیل جدی می‌دانند. و موسسات مالی اصلی مانند JPMorgan Chase (JPM) می‌توانند با ساده‌سازی پردازش پرداخت هزینه‌های تراکنش را کاهش دهند. در یک پایگاه داده مرکزی ذخیره می‌شود. در صورت‌عدم وجود نسخه پشتیبان کلید خصوصی، موجودی دیجیتال رمزنگاری شده می‌تواند با از بین رفتن یا از بین رفتن هارد دیسک پاک شود. در عین حال، هیچ مرجع مرکزی، دولت یا شرکتی وجود ندارد که به وجوه شما یا اطلاعات شخصی شما دسترسی داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *