الگوی قیمتی سر و شانه یک الگوی نموداری است که به صورت خط پایه با سه قله ظاهر می‌شود. جایی که دو قله بیرونی از نظر ارتفاع نزدیک و قله وسط از همه بلندتر است. در تجزیه و تحلیل فنی، یک الگوی سر و شانه یک شکل نمودار خاص را توصیف می‌کند که روند معکوس صعودی به نزولی را پیش بینی می‌کند.
اعتقاد بر این است که الگوی سر و شانه یکی از معتبرترین الگوهای معکوس روند است(الگوی موج گرگ) و یکی از چندین الگوی برتر است. که با درجات مختلف دقت نشان می‌دهد که روند صعودی به پایان خود نزدیک می‌شود.

نکات کلیدی الگوی قیمتی سر و شانه

  • الگوی سر و شانه یک شاخص فنی با الگوی نمودار سه قله است. که در آن دو قله بیرونی از نظر ارتفاع نزدیک و قله وسط از همه بلندتر است.
  • الگوی سر و شانه یکی از معتبرترین الگوهای معکوس روند محسوب می‌شود.
  • الگوی قیمتی سر و شانه یک نمودار است که روند معکوس صعودی به نزولی را پیش بینی می‌کند.

درک الگوی سر و شانه‌ها

الگوی سر و شانه زمانی شکل می‌گیرد که قیمت سهام به بالاترین حد خود برسد. و متعاقباً به پایه صعود قبلی بازگردد. سپس، قیمت از قله قبلی بالا می‌رود و «دماغ» را تشکیل می‌دهد و سپس دوباره به پایه اصلی کاهش می‌یابد. سرانجام، قیمت سهام دوباره افزایش می‌یابد، اما در سطح اوج اولیه اولیه، قبل از اینکه دوباره به پایه یا خط گردن الگوهای نمودار کاهش یابد.

الگوی سرو شانه به شما چه می‌گوید؟ 

  • پس از روندهای بلندمدت صعودی، قیمت به اوج خود می‌رسد و متعاقباً از شکل گیری نزولی جلوگیری می‌کند.
  • قیمت مجدداً افزایش می‌یابد و به بالاترین حد خود از قله اولیه می‌رسد و دوباره کاهش می‌یابد.
  • قیمت برای بار سوم افزایش می‌یابد، اما تنها تا سطح قله اول، قبل از اینکه بار دیگر کاهش یابد.
  • قله اول و سوم شانه‌ها هستند و قله دوم سر را تشکیل می‌دهد. خط اتصال دهانه‌های اول و دوم را یقه خط می‌نامند.
الگوی معکوس یا معکوس سر و شانه‌ها نیز یک شاخص قابل اعتماد است که می‌تواند نشان دهد روند نزولی در شرف تبدیل شدن به یک روند صعودی است. در این حالت، قیمت سهام به سه پایین‌ترین سطح متوالی می‌رسد که با تجمع موقت جدا می‌شوند. از این میان، دومین گودال پایین‌ترین (سر) و اول و سوم کمی کم عمق‌تر (شانه ها) هستند. آخرین صعود پس از سومین افت نشان می‌دهد که روند نزولی معکوس شده است. قیمت‌ها احتمالاً همچنان صعودی هستند.
بیشتر بخوانید: آموزش ارز دیجیتال

مسابقه طناب کشی

قیمت سهام در نتیجه یک بازی پی در پی کش و قوس است. بالا یا پایین رفتن قیمت سهام نتیجه مستقیم تعداد افراد در هر تیم است. کسانی که معتقدند قیمت سهام بالا می‌رود گاو نر و کسانی که معتقدند قیمت سهام کاهش می‌یابد خرس نامیده می‌شوند. اگر بیشتر سهامداران خرس هستند، قیمت آن‌ها کاهش می‌یابد زیرا سهام خود را می‌فروشند تا از دست دادن پول جلوگیری کنند. اگر افراد بیشتری صعودی باشند، با خرید سرمایه گذاران جدید برای استفاده از فرصت، قیمت افزایش می‌یابد.

سر و شانه معکوس

نقطه مقابل نمودار سر و شانه‌ها سر و شانه‌های معکوس است که به آن سر و شانه نیز گفته می‌شود. جهت وارونه با سر و شانه بالا برای پیش بینی معکوس در روندهای نزولی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این الگو زمانی مشخص می‌شود که قیمت اوراق بهادار با ویژگی‌های زیر مطابقت داشته باشد: قیمت به نزول سقوط کرده و سپس افزایش می‌یابد. قیمت به پایین تراز قبلی می‌افتد و سپس دوباره افزایش می‌یابد. سرانجام، قیمت دوباره کاهش می‌یابد، اما نه به اندازه دوم. پس از رسیدن به آخرین مرحله، قیمت به سمت بالا حرکت می‌کند و به سمت مقاومتی که در بالای نوارهای قبلی قرار دارد، حرکت می‌کند.

اقدامات بازار پشت الگوی سر و شانه ها

مانند همه الگوهای ترسیم(الگوی گارتلی)، فراز و نشیب الگوی سر و شانه‌ها داستان بسیار خاصی را در مورد نبرد بین گاوها و خرس‌ها بیان می‌کند.
اوج اولیه و افت بعدی نشان دهنده روند نزولی روند صعودی قبلی است. گاوها که می‌خواهند تا جایی که ممکن است حرکت صعودی را حفظ کنند، صعود می‌کنند تا قیمت را از اوج اولیه به عقب برسانند و به بالاترین سطح (صعود) برسند. در این مرحله، هنوز این احتمال وجود دارد که گاوها بتوانند سلطه خود را در بازار بازگردانند و روند صعودی را ادامه دهند.
با این حال، هنگامی که قیمت برای بار دوم کاهش می‌یابد و به نقطه‌ای زیر قله اولیه می‌رسد، مشخص است که خرس‌ها در حال افزایش هستند. گاوها یکبار دیگر تلاش می‌کنند تا قیمت را به سمت بالا بکشانند اما تنها موفق می‌شوند به قله کمتر در اوج اولیه برسند این ناکامی در عبور از بالاترین سطح، نشان دهنده شکست گاوها و خرس‌ها است، قیمت را پایین می‌آورد و معکوس را کامل می‌کند.

چگونه می‌توان الگو را روی نمودار تشخیص داد؟ 

این الگو از «شانه چپ»، «سر»، سپس «شانه راست» تشکیل شده است که خط پایه را با سه قله نشان می‌دهد، قله وسط بلندترین است. شانه سمت چپ با کاهش قیمت و به دنبال آن پایین و پس از آن مشخص می‌شود افزایش دادن. سر با کاهش قیمت دوباره تشکیل می‌شود و یک پایین‌تر را تشکیل می‌دهد. شانه سمت راست هنگامی که قیمت بار دیگر افزایش می‌یابد، ایجاد می‌شود، سپس از شکل گیری پایین سمت راست کاسته می‌شود.

الگوی قیمتی سر و شانه نشان دهنده چیست؟ 

گفته می‌شود نمودار سر و شانه‌ها روند معکوس صعودی به نزولی را نشان می‌دهد و نشان می‌دهد که روند صعودی به پایان خود نزدیک شده است. سرمایه گذاران آن را یکی از معتبرترین الگوهای معکوس روند می‌دانند.

چگونه می‌توان از الگوی سر و شانه برای تصمیم گیری در مورد معاملات استفاده کرد؟ 

شایع‌ترین نقطه ورودی، شکستن خط گردن است با یک توقف در بالای (بالای بازار) یا زیر (پایین بازار) شانه راست. هدف سود تفاوت بین بالا و پایین با الگوی اضافه شده (پایین بازار) یا تفریق (بالای بازار) از قیمت شکست است. این سیستم کامل نیست، اما روشی برای معامله در بازارها بر اساس حرکت منطقی قیمت ارائه می‌دهد.

سر و شانه معکوس چیست؟ 

یک سر و شانه معکوس که «سر و شانه پایین» نیز نامیده می‌شود شبیه الگوی استاندارد سر و شانه‌ها است، اما معکوس است و سر و شانه‌ها برای پیش بینی معکوس در روندهای نزولی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *