این نوع توکن‌های غیر مثلی در چند سال اخیر به یک منابع درآمد زایی برای افرادی تبدیل شده است که در دنیای کریپتوکارنسی فعالیت می‌کنند. در همین سال‌های اخیر یعنی، در سال‌های 2021 و 2022 در بین تریدر‌ها بسیار محبوبیت آن شدت گرفت. به‌طوری که توانستند این افراد با فروش میلیونی آثار خویش به درآمدهای چند میلیونی دست پیدا کنند؛ همین عامل سبب شده است تا کالکشن‌های چند هزارتایی NFT ایجاد شود. ممکن است شما هم تا به حال با این کالکشن NFT ده هزارتایی برخورد کرده باشید و این سؤال برای شما ایجاد شده باشد که این خالق کالکشن NFT، چگونه توانسته همچنین آیتم‌هایی را طراحی کند. با توجه به این موضوع در ادامه قصد داریم برای فهم بهتری از این مطلب به سؤال کالکشن NFT چیست؟ پاسخ دهیم با ما همراه باشید.

کالکشن NFT چیست؟

کالکشن NFT چیست؟

برای پاسخ به سؤال NFT COLLECTION چیست در زبان ساده، به معنای مجموعه‌ای از کاراکترهای تولید شده توسط کامپیوتر است که ایده‌ی خاصی را به تصویر می‌کشد. مشهورترین این نوع توکن که ممکن است با آن آشنا باشید توکن‌های کریپتوپانک‌ها، میمون‌های کسل و Cool Cats هستند که البته بدانید که ده‌ها کالکشن NFT دیگر نیز وجود دارد. هر کالکشن NFT یا هر اثر هنری ابتدا بایستی بر روی بلاک‌چین مینت شود تا از این راه به یک اثر هنری منحصربه‌فرد تبدیل شود. پس از آن که این آثار بر روی بلاک‌چین ذخیره شدند، به وسیله‌ی کد منحصربه‌فردی رمزنگاری می‌شوند تا از این طریق مالکیت افراد اثبات شود. بدانید که این آیتم‌ها از طریق قراردادهای هوشمند بر روی شبکه‌هایی که از اسمارت کانترکت پشتیبانی می‌کنند قرار گیرند.

ساخت NFTها همانند فرایند آپلود کردن یک عکس در وب‌سایت است. انجام این کار نیازمند به یک کیف پول سازگار با شبکه‌ی مورد نظری که بر روی آن قرار دارد و همچنین کارمزد نیز باید با کوین‌های همان شبکه پرداخت شود. البته کارمزد در هر بلاک‌چین متفاوت است. در ادامه چند مورد از هزینه‌های توکن‌های غیر مثلی را بیان می‌کنیم.

  • هزینه کش: در بلاک‌چین تمام تراکنش‌های که انجام می‌شود، شامل پرداخت هزینه فی هستند.
  • کارمزد مارکت پلیس: این فی بستگی به مارکت NFT مورد نظر شما دارد. شما در هر بازاری که فعالیت می‌کنید کارمزد متفاوتی دریافت می‌کند.
  • فی لیست کردن توکن بی‌همتا: در برخی از پلتفرم‌ها، شما اجازه دارید که به صورت رایگان NFT خود را لیست کنید و پس از به فروش رساندن آن‌ها، کارمزد خود را دریافت کنید. در برخی دیگر بالعکس می‌باشد؛ یعنی این که در همان ابتدای لیست کردن توکن کارمزد را دریافت می‌کنند.

مینت کردن NFT

به این نکته توجه داشته باشید که هزینه‌ی مینت کردن NFTها در پلتفرم‌های مختلف، از 1 دلار تا 500 دلار که حتی ممکن است از این هم بیشتر شود. برای به وجود آوردن این نوع توکن‌ها بر روی شبکه‌ی اتریوم در مارکت پلیس‌هایی همانند Rarible و پلتفرم OpenSea به راحتی میسر می‌شود. البته به صورت lazy Minting امکان ایجاد NFT بر روی این دو شبکه امکان پذیر می‌باشد که بهتر است بدانید که در آن‌ها شما دیگر نیازی به پرداخت کارمزد ندارید و زمانی که خریدار اثر شما را خریداری می‌کند، هزینه‌ی فی را پرداخت می‌کند. ولی lazy Minting در شبکه‌ی سولانا وجود ندارد و در صورت ایجاد آن بایستی خودتان کارمزد ساخت NFT را تقبل شوید که مبلغ اندکی را از شما دریافت می‌کند. به سؤال NFT COLLECTION چیست پاسخ دادیم در ادامه می‌خواهیم فرق یک مجموعه NFT با توکن‌های بی‌همتا تکی را بیان کنیم.

فرق یک مجموعه NFT با توکن های بی همتا تکی در چیست؟

فرق یک مجموعه NFT با توکن های بی همتا تکی در چیست؟

تفاوت اصلی کالکشن‌های NFT با توکن‌های بی‌همتای تکی این است که، این مجموعه‌ها با استاندارد ERC-1155 ایجاد می‌شنود(شبکه‌های اتریوم و پالیگان) و هر یک از آیتم‌هایی که در داخل آن قرار دارد با استاندارد ERC0-721 تشکیل می‌شوند. ERC-1155 مخصوص کلکسیون‌های بی همتاست که یک کنترکت مادر دارد و هر کدام از آیتم‌های که در زیر مجموعه آن نیز دارای یک کانترکت جداگانه هستند. کانترکت مادر نشان می‌دهد که آثار به آن تعلق دارد و کانترکت‌های زیر مجموعه نیز برای معلوم کردن اصل بودن آیتم‌ها می‌باشند که پس از هر بار خرید و فروش آن‌ها، مالکیت آن‌ها به آدرسی جدید انتقال پیدا می‌کند. البته این را هم بدانید که تمامی متادیتا‌های NDTها  در IPFS ذخیره می‌شود. به طور کلی IPFSها یک پروتکل همتا به همتا و توزیع شده می‌باشند که برای اشتراک‌گذاری و ذخیره‌سازی غیرمتمرکز فایل‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

برای فروش آثار هنری و NFTهایتان نیاز به هزینه زیادی است؛ چرا که باید آن‌ها را در پلتفرم‌های فروش NFT لیست کنید. به عنوان مثال اگر کالکشن شما 10 هزارتایی باشد و قصد بارگذاری 10 هزار NFT را داشته باشید، هزینه لیست کردن هر کدام از NFTها 100 دلار می‌باشد. حال اگر 100 هزار را در 100 دلار ضرب نمایید، متوجه می‌شوید که رقم بسیار زیادی را برای این کار باید پرداخت نمایید. فی تراکنش با هزینه لیست کردن این مقدار NFT هزینه شما را چند بار می‌کند که اصلا کار با صرفه‌ای نیست. اما با این حال افراد زیادی در بازار NFT دارای کالکشن‌های زیادی هستند. شاید این سوال برای شما پیش آید که چرا تعداد کالکشن NFT تا این حد زیاد است.

بیشتر بخوانید: آموزش NFT

چرا کالکشن NFT بسازیم؟

ساخت NFT قرار دادن آن در کالکشن مزایای زیادی دارد که افراد زیادی به دنبال انجام این کار هستند. در ادامه شما را با دلایل ساخت کالکشن NFT آشنا خواهیم کرد.

  1. کسب درآمد از NFTها
  2. مالکیت دارایی‌های دیجیتالتان را به دست خواهید آورد.
  3. باعث افزایش قیمت NFTها می‌شود.

پیج اینستاگرام محمد فاموریانجمع بندی

ساخت کالکشن NFT باعث افزایش قیمت NFTها می‌شود. درست است که هزینه ساخت و بارگذازی NFTها به درون یک کالکشن هزینه زیادی دارد؛ اما با فروش یکی از این آثار تمامی هزینه‌هایی که کرده‌اید جبران می‌شود. NFTهای مورد نظرتان را به راحتی یم‌توانید در یکی از پلتفرم‌های اوپن سی و یا پلتفرم راریبل ایجاد کنید و پس از فروش آن‌ها هزینه فی ان اف تی را پرداخت نمایید. ما در این مقاله به توضیح کالکشن NFT چیست پرداختیم تا شما را با یکی دیگر از تازه‌های بازار NFT آشنا کنیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *