در این مقاله قصدداریم علاوه بر آموزش میانگین حسابی به این سوال که میانگین حسابی چیست به زبان ساده پاسخ دهیم .میانگین حسابی ساده‌ترین و پرکاربردترین اندازه گیری میانگین یا متوسط است. این به سادگی شامل جمع یک گروه از اعداد، و سپس تقسیم آن مبلغ بر تعداد اعداد به کار رفته در سری است. به عنوان مثال، اعداد ۳۴.۴۴، ۵۶ و ۷۸ را در نظر بگیرید. مجموع آن ۲۱۲ است. میانگین حسابی ۲۱۲ تقسیم بر چهار یا ۵۳ است. مردم همچنین از چندین نوع وسیله دیگر مانند میانگین هندسی و میانگین هارمونیک استفاده می‌کنند که در شرایط خاص در امور مالی و سرمایه‌گذاری به کار گرفته می‌شود. مثال دیگر، میانگین کوتاه شده است که هنگام محاسبه داده‌های اقتصادی مانند شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) و هزینه‌های مصرف شخصی (PCE) استفاده می‌شود.

میانگین حسابی چیست؟

میانگین یا همان میانگین ساده در اصل نماینده‌ای از مجموعه داده‌ها است که چناچه به جای تک تک داده‌ها آن را ارائه دهیم، در مجموع ارائه شده تغییری به وجود نمی‌آید. به عنوان مثال فرض کنید سه عدد 2، 3 و 4 را داریم که مجموع این 3 عدد برابر با 9 می‌باشد. از این رو می‌خواهیم به جای این 3 عدد یک عدد را قرار دهیم که مجموع داده‌ها را حفظ کند. یعنی اینکه به دنبال یک x هستیم که به جای این 3 عدد قرار دهیم و مجموعه اعدادمون به صورت x، x و x شکل بگیرید و به صورتی که مجموع آن‌ها برابر با مجموع 2، 3 و 4 یا همان 9 شود. از این رو پیداست که تنها عدید که این خصوصیت را برای خود دارد عدد 3 است که بایستی به جای 2، 3 و 4 عدد 3، 3 و3 را قرار دهیم. در این دو حالت مجموع اعداد حفظ شده است و مجموع هر و آن‌ها نیز 9 می‌شود. به طور کلی برای بدست آوردن x یا همان میانگین بایستی اعداد را باهم جمع کنید و پس از آن بر تعداد آن‌ها تقسم کنید.

نکات کلیدی آموزش میانگین حسابی

  • میانگین حسابی میانگین ساده یا مجموع یک سری اعداد تقسیم بر تعداد آن سری اعداد است.
  • میانگین حسابی معمولاً روش مناسبی برای محاسبه میانگین نیست، به ویژه هنگامی که یک واحد جداگانه می‌تواند میانگین را به مقدار زیادی منحرف کند.
  • میانگین‌های دیگر که بیشتر در امور مالی استفاده می‌شود شامل میانگین هندسی و هارمونیک است.

چگونه میانگین‌حسابی کار می‌کند

میانگین حسابی نیز جایگاه خود را در امور مالی حفظ می‌کند. به عنوان مثال، برآورد میانگین سود معمولاً یک میانگین حسابی است. فرض کنید می‌خواهید میانگین درآمد سود ۱۶ تحلیلگر را که یک سهام خاص را پوشش می‌دهند، بدانید. به سادگی تمام برآوردها را جمع کرده و بر ۱۶ تقسیم کنید تا میانگین حسابی به دست آید.

اگر می‌خواهید میانگین قیمت بسته شدن سهام در طول یک ماه خاص را محاسبه کنید، همین امر صادق است. بگویید ۲۳ روز معاملاتی در ماه وجود دارد. به سادگی همه قیمت‌ها را بگیرید، آن‌ها را جمع کنید و بر ۲۳ تقسیم کنید تا میانگین حساب به دست آید.

میانگین حسابی ساده است و اکثر افراد حتی با کمی مهارت مالی و ریاضی می‌توانند آن را محاسبه کنند. این همچنین یک معیار مفید برای گرایش مرکزی است، زیرا می‌تواند نتایج مفیدی را ارائه دهد، حتی با گروه‌های بزرگ اعداد.

محدودیت‌های میانگین‌ حسابی

میانگین حسابی همیشه ایده آل نیست، به ویژه هنگامی که یک فرد جداگانه می‌تواند میانگین را به مقدار زیادی منحرف کند. فرض کنید می‌خواهید کمک هزینه گروهی از ۱۰ کودک را تخمین بزنید. نه نفر از آن‌ها مبلغی بین ۱۰ تا ۱۲ دلار در هفته دریافت می‌کنند. بچه دهم ۶۰ دلار کمک هزینه دریافت می‌کند. میانگین محاسبه آن ۱۶ دلار است که این خیلی نمایانگر گروه نیست.

در این مورد خاص، کمک هزینه متوسط ۱۰ ممکن است معیار بهتری باشد.

میانگین حسابی هنگام محاسبه عملکرد پرتفوی سرمایه‌گذاری، به ویژه هنگامی که شامل ترکیب یا سرمایه‌گذاری مجدد سود سود است، عالی نیست. همچنین عموماً برای محاسبه جریانهای نقدی فعلی و آینده که تحلیلگران در برآورد خود از آن استفاده می‌کنند، استفاده نمی‌شود. انجام این کار تقریباً به اعداد گمراه کننده منجر می‌شود.

میانگین حسابی می‌تواند گمراه کننده باشد در مواردی که موارد بیرونی وجود دارد یا وقتی به بازده تاریخی نگاه می‌کنیم. میانگین هندسی برای سری‌هایی که همبستگی سریالی را نشان می‌دهند مناسب‌ترین است. این امر به ویژه در مورد سبد سرمایه‌گذاری صادق است.

بیشتر بخوانید: آموزش ارز دیجیتال

میانگین‌ حسابی در مقابل میانگین هندسی

برای این کاربردها، تحلیلگران تمایل به استفاده از میانگین هندسی دارند که متفاوت محاسبه می‌شود. میانگین هندسی برای سری‌هایی که همبستگی سریالی را نشان می‌دهند مناسب‌ترین است. این امر به ویژه در مورد سبد سرمایه‌گذاری صادق است.

بیشتر بازدهی در امور مالی از جمله بازده اوراق قرضه، بازده سهام و حق بیمه ریسک بازار با هم مرتبط هستند. هرچه افق زمانی بیشتر باشد، ترکیب و استفاده از میانگین هندسی بحرانی‌تر می‌شود. برای اعداد فرار، میانگین هندسی با در نظر گرفتن ترکیب سال به سال، اندازه گیری بسیار دقیق‌تری از بازده واقعی را فراهم می‌کند.

میانگین هندسی حاصل تمام اعداد موجود در سری را گرفته و آن را به معکوس طول سری افزایش می‌دهد. این کار با دست بیشتر سخت است، اما محاسبه آن در Microsoft Excel با استفاده از عملکرد GEOMEAN آسان است.

میانگین هندسی با میانگین‌حسابی یا میانگین حسابی در نحوه محاسبه تفاوت دارد (نحوه استفاده از CCI)زیرا ترکیبی را که از دوره به دوره رخ می‌دهد در نظر می‌گیرد. به همین دلیل، سرمایه گذاران معمولاً میانگین هندسی را اندازه گیری دقیق‌تری از بازده نسبت به میانگین حسابی می‌دانند.

نمونه‌ای از میانگین‌ حسابی در مقابل میانگین هندسی

فرض کنید بازده سهام در پنج سال گذشته ۲۰، ، ۶، ، -۱۰، ، -۱، و ۶ است. میانگین حسابی به سادگی آن‌ها را جمع کرده و بر پنج تقسیم می‌کند و میانگین بازدهی سالانه ۴.۲٪ را به همراه دارد.

میانگین هندسی در عوض (۱.۲ ۱.۰ ۱.۰۶ x ۰.۹ ۹.۰. ۹.۱. ۰ ۱.۰۶ ۱.۲ ۱.۰۶) ۱/۵ -۱ = ۳.۷۴ بازده متوسط سالانه محاسبه می‌شود. توجه داشته باشید که میانگین هندسی، محاسبه دقیق‌تر در این مورد، همیشه کوچکتر از میانگین حسابی خواهد بود.

جمع بندی آموزش میانگین حسابی

همان طور که متوجه شدید میانگین حسابی نسبت به میانگین هندسی(میانگین متحرک یا MA چیست؟) معایب و مزایایی دارد که هر کدام نسبت به موضوع ای که ما نیاز به محاسبه میانگین داریم میتوانند به ما کمک کنند.

پیج اینستاگرام محمد فاموریان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *