یکی از مشکلاتی که امروزه معامله‌گران در بازارهای ارز دیجیتال با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، کمبود نقدینگی می‌باشد. ابزاری به نام اهرم یا لوریج(Leverage) جهت رفع این مشکل به وجود آمده است؛ اما اهرم یا لوریج چیست؟ ابزاری معاملاتی است که در جهت افزایش بازدهی و سهولت خرید و فروش ارزهای دیجیتال استفاده می‌شود. در این مقاله قصد داریم به توضیح سوال اهرم یا لوریج چیست و به آموزش کامل معاملات اهرم دار بپردازیم.

اهرم یا لوریج چیست؟

اهرم یا لوریج چیست

کلمه لوریج در زبان پارسی به معنای اهرم نیرو می‌باشد، لوریج در معاملات مانند یک اهرم قدرتی عمل می‌کند، به طوری که معامله‌گران ارزهای دیجیتال بتوانند فراتر از بودجه و سرمایه خود به خرید رمزارز بپردازند. اگر بخواهیم این موضوع را با مثالی شرح دهیم به این صورت است که فرض کنید شما قصد خرید یک ارز دیجیتال به مقدار 100 دلار را دارید؛ اما این از توان شما خارج است و فقط به اندازه 10 یا 50 دلار سرمایه دارید.

استفاده از اهرم یا لوریج این قابلیت را به شما می‌دهد که به همان مقدار مدنظر به خرید آن ارز دست بزنید و مابقی آن را خود صرافی پرداخت می‌کند. اگر قصد دارید از این روش استفاده کنید، حتما قوانین و شرایط هر صرافی برای معاملات لوریج را مطالعه کنید که پس از خریداری رمزارز مورد نظر و سقوط آن، دچار ضرر جبران ناپذیری نشوید. از اهرم یا لوریج می‌توان در معاملات آپشن، فیوچرز و مارجین استفاده کرد.

بیشتر بخوانید: بهترین اندیکاتورها برای معامله ارز دیجیتال

 لوریج چیست

در واقع استفاده از معاملات اهرم دار یا لوریج دار برای معامله‌کنندگان سود قابل توجه‌ای به همراه خواهد داشت. اگر ارزی که تریدرها خریداری کرده‌اند در حالت صعودی و رشد باشد، به دلیل اینکه مقدار بیشتری از آن را قبل از رشد خریده‌اند به هنگام فروش آن، می‌توانند درآمد خوبی از آن کسب نمایند. البته اگر رمزارز خریداری شده دچار سقوط شود یا رشد نزولی داشته باشد، ضرر و زیان شما در این معامله بیشتر خواهد شد و گاهاً به از دست دادن سرمایه شما منجر می‌شود.

به عنوان مثال، اگر شما قصد خرید 100 اتریوم را دارید و قیمت آن برابر با 500 دلار می‌باشد و فقط 250 دلار در حساب خود دارید، صرافی 250 دلار دیگر به شما قرض خواهد داد که در این حالت سود یا ضرر شما در هنگام فروش این ارز 2 برابر خواهد بود.

بیشتر بخوانید: آشنایی با فورک ها

مزایا و معایب اهرم یا لوریج چیست؟

مزایا و معایب اهرم یا لوریج چیست

مزایا

جبران کسری نقدینگی

با استفاده از این روش شما دیگر کمبود نقدینگی جهت خرید یک ارز را نخواهید داشت و به راحتی می‌توانید به خرید ارز مورد نظر خود بپردازید. این ابزار این قابلیت را به خریداران می‌دهد تا با سرمایه کم معاملات بزرگتری انجام بدهند.

افزایش سود

در این حالت شما احتمال اینکه سرمایه خود را نسبت به قبل افزایش بدهید وجود دارد، به عنوان مثال اگر شما برای خرید اتریوم از لوریج 1:50(یک به پنجاه) استفاده کنید، به ازای هر یک درصد افزایش قیمت اتریوم، شما 50 درصد سود می‌کنید. هر چه تعداد معاملات موفق شما بیشتر باشد، سرمایه‌ای که کسب می‌کنید بیشتر خواهد بود. لازم به ذکر است، بهره‌ای که در پایان هر قرارداد از سمت صرافی طلب می‌شود، ثابت است و تغییر نمی‌کند.

معایب

از دست دادن سرمایه

اگر شما مهارت کافی در زمینه مارجین کردن و استفاده از اهرم‌ها را نداشته باشید، عوابق خوبی برای شما به همراه نخواهد داشت. معاملات اهرم دار به همان اندازه که می‌توانند سود‌آور باشند به همان اندازه می‌توانند خطرناک و زیان بار باشند.

نوسانات زیاد

اگر از سرمایه‌گذارن بلند مدت هستید، بهتر است سراغ لوریج نروید؛ زیرا شما قصد دارید دارایی‌های خود را هولد کنید یا نگه دارید و در زمان مناسب که بازار روند صعودی به خود گرفت نسبت به فروش آن اقدام کنید. نگه داشتن دارایی‌هایی درحال ریزش موجب از دست دادن دارایی‌ و سرمایه شما به صورت کلی می‌شود.

اصل سرمایه از بین می‌رود

مورد دیگری که حائز اهمیت می‌باشد، سرمایه اصلی شما ممکن است به طور کامل از بین برود. به عنوان مثال اگر ارز دیجیتالی که خریداری کردید در حال ریزش و سقوط می‌باشد و از لوریج برای خریداری آن استفاده کرده‌اید نه تنها نگه داشتن آن موجب ضرر بیشتر به شما می‌شود؛ بلکه سبب از دست دادن کل دارایی‌های شما نیز می‌شود. در بهترین حالت شما باید با مشاهده همچین موقعیتی به فروش آن دست بزنید زیرا جلوی ضرر را هر وقت بگیرید منفعت است.

کاربرد‌‌های مختلف اهرم یا لوریج چیست؟

تا این قسمت متوجه شدید که اهرم یا لوریج چیست. اهرم یا لوریج کاربردهای خارج از دنیای ارزهای دیجیتال نیز دارد به عنوان مثال از آن می‌توانید برای خرید خانه، سرمایه‌گذازی در بازارهای مالی، کسب‌وکارهای شخصی استفاده کرد.

بیشتر بخوانید: آموزش ارز دیجیتال

نحوه کارکرد اهرم یا لوریج چگونه است؟

نحوه کارکرد اهرم یا لوریج چگونه است

استراتژی لوریج به این صورت می‌باشد، صرافی کمبود پول شما را در خرید ارز جبران می‌کند و در ازای این کار از شما بهره‌ای دریافت می‌کند. در صورتی به سود خواهید رسید که درآمد حاصل بعد از فروش بیشتر از مقدار پولی که قرض کرده‌اید به علاوه بهره پول گرفته شده باشد. به عنوان مثال اگر قصد دارید با لوریج 1:10(یک به ده) و با دارایی 100 دلار به ترید کردن بپردازید در صورتی که شما 20 درصد سود از معامله کسب کنید، درآخر دارایی کل شما برابر با 300 دلار خواهد بود.

لازم به ذکر است برخی از لوریج‌ها مختص پول‌های خاصی می‌باشند، به این صورت که مثلا اگر از لوریج 1:50 می‌خواهید استفاده کنید باید از جفت EURUSD استفاده کنید و اگر بخواهید از جفت دیگری مانند USDJPY استفاده نمایید باید لوریج را به 1:25 تغییر دهید. در واقع هر چقدر سود کسب کرده باشید در مقدار لوریجی که قرار است استفاده کنید ضرب می‌شود، سپس به دارایی شما افزوده می‌شود. برای درک بیشتر این مسئله در جدول زیر تعدادی از لوریج‌ها برای شما عزیزان قرار داده شده است.

بیشتر بخوانید: نوسان گیری چیست؟

[ninja_tables id=”5280″]

نحوه انجام معاملات لوریج به چه صورت است؟

نحوه انجام معاملات لوریج به چه صورت است

معاملات در فارکس تحت عنوانی به نام CFD صورت گرفته می‌شود. این قرار دادی است که بین وام گیرنده و وام دهنده بسته می‌شود و شخص وام گیرنده موظف می‌شود که بدهی خود را به شخص ارائه دهنده CFD پرداخت نماید. اهرم یا لوریج‌ها، مارجین‌های مختص به خود را دارند که به عنوان مثال مارجین لوریج 1:50 برابر با 2 درصد می‌باشد یعنی 2 درصد از سود شما به عنوان بهره کسر می‌گردد.

بیشتر بخوانید: مقایسه انواع روش های پرایس اکشن

مراحل معامله به وسیله اهرم در فارکس

برای انجام یک معامله با لوریج در فارکس باید طبق دستوراتی که در زیر برای شما گردآوری شده است، صورت بگیرد و قبل از آن باید حجم معامله را مشخص نمایید.

  1. ایجاد حساب در بروکر
  2. شارژ کردن حساب خود به مقدار 100 دلار برای اعتبار اولیه
  3. انتخاب اهرم مورد نظر خود برای انجام معامله

در فارکس تجارت ارز بر اساس یک سری از فاکتورها صورت می‌گیرد که به آن لات گفته می‌شود. هر لات برابر با 100000 واحد از یک رمزارز می‌باشد که اگر یک معامله‌گر به اندازه یک لات از یک ارز را خریداری کنید درواقع 100000 واحد از آن ارز را خریداری کرده است. به عنوان مثال اگر معامله‌کننده 1000 دلار در حساب خود پول داشته باشد، باید برای خرید یک لات(100000/1000) از اهرم 1:100 استفاده کند.

موقعیت Short و Long در اهرم یا لوریج چیست؟

در معاملاتی که در حوزه لوریج ایجاد می‌شود دو حالت وجود دارد، پوزیشن طولانی مدت(Long) و پوزیشن کوتاه مدت(Short) دو موقعیتی است که قبل از تشکیل معامله خود می‌توانید، انتخاب کنید. پوزیشن لانگ را آن دسته از معامله‌گران انتخاب می‌نمایند، باور دارند که ارز دیجیتال مورد نظرشان بعد از یک مدت طولانی قرار است افزایش پیدا کند. اما انتخاب معاملات شورت برعکس روند لانگ می‌باشد. توجه داشته باشید که اگر ارز مورد نظر شما وضعیت خوبی ندارد بهتر است، پوزیشن شورت را انتخاب کنید که در صورت ریزش آن ضرر زیادی نکنید.

بیشتر راهنمای معامله با الگوی سه کلاغ سیاه

پیج اینستاگرام محمد فاموریان

جمع بندی

ابزار لوریج مانند یک شمشیر دو لبه‌ای می‌باشد که استفاده از آن می‌تواند سود قابل توجه‌ای برای معامله گران داشته باشد و از طرفی نیز ممکن است سبب از بین رفتن تمام دارایی آن‌ها شود. بنابراین داشتن اطلاعات کافی در این زمینه  قبل از استفاده از اهرم‌ها حرف اول را می‌زند. توجه داشته باشید که شرایط لوریج در هر صرافی متفاوت می‌باشد، حتما قبل از اقدام به این کار از سعی نمایید که به مطالعه آن‌ بپردازید. در این مقاله سعی بر این داشتیم که اهرم یا لوریج چیست و نحوه کارکرد آن را به طور کامل برای شما خوانندگان گرامی توضیح بدهیم.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *