بازار بورس چیست ؟

بازار بورس ویا سهام به مجموعه بازارها و مبادلاتی اطلاق می‌شود که در آن فعالیت‌های منظم خرید، فروش و انتشار سهام شرکت‌های سهامی عام انجام می‌شود.

چنین فعالیتهای مالی از طریق مبادلات رسمی نهادی یا بازارهای بدون نسخه (OTC) انجام می‌شود. که تحت مجموعه‌ای از مقررات تعریف شده عمل می‌کنند.

در حالی که هر دو عبارت – بازار سهام و بورس اوراق بهادار – به جای یکدیگر استفاده می‌شوند، اصطلاح دوم به طور کلی زیرمجموعه‌ای از اصطلاحات اول است.

بیشتر بخوانید: آموزش ارز دیجیتال

درک بازار بورس

در حالی که امروزه تقریباً همه چیز را می‌توان به صورت آنلاین خریداری کرد. معمولاً برای هر کالایی بازار مشخصی وجود دارد. به عنوان مثال، مردم برای خرید درختان کریسمس به حومه شهر و زمین‌های کشاورزی می‌روند. برای خرید چوب و سایر وسایل مورد نیاز برای مبلمان و بازسازی خانه از بازار چوب محلی دیدن می‌کنند. و برای تهیه مواد غذایی معمولی خود به فروشگاه‌هایی مانند والمارت مراجعه می‌کنند.

چنین بازارهای اختصاصی به عنوان بستری است که در آن خریداران و فروشندگان متعددی ملاقات می‌کنند، تعامل می‌کنند و معامله می‌کنند.

از آنجا که تعداد شرکت کنندگان در بازار بسیار زیاد است. از قیمت منصفانه اطمینان حاصل می‌شود. به عنوان مثال، اگر فقط یک فروشنده درخت کریسمس در کل شهر وجود داشته باشد، او این حق را دارد که هر قیمتی را که می‌خواهد بگیرد، زیرا خریداران جایی دیگر برای رفتن ندارند. اگر تعداد فروشندگان درخت در یک بازار مشترک زیاد باشد، باید برای جذب خریدار با یکدیگر رقابت کنند.

خریداران با قیمت پایین یا بهینه از بین می‌روند و آن را به بازار عادلانه با شفافیت قیمت تبدیل می‌کنند. حتی در هنگام خرید آنلاین، خریداران قیمتهای ارائه شده توسط فروشندگان مختلف را در یک پورتال خرید یکسان یا در درگاه‌های مختلف مقایسه می‌کنند. تا بهترین معاملات را بدست آورند و فروشندگان آنلاین مختلف را مجبور می‌کند بهترین قیمت را ارائه دهند.(پیشنهاد ما به شما :دوره هوش بورسی(اوراق بهادار))

امنیت بازار بورس

بازار بورس یک بازار تعیین شده مشابه برای معامله انواع اوراق بهادار در یک محیط کنترل شده، امن و مدیریت شده است. از آنجا که بازار بورس صدها هزار شرکت کننده بازار را که مایل به خرید و فروش سهام هستند. گرد هم می‌آورد. شیوه‌های قیمت‌گذاری عادلانه و شفافیت معاملات را تضمین می‌کند. در حالی که قبلاً بازار بورس برای صدور و معامله گواهینامه سهام فیزیکی مبتنی بر کاغذ استفاده می‌کردند. بازارهای بورس رایانه‌ای امروزی به صورت الکترونیکی کار می‌کنند.

نحوه عملکرد بازار بورس

به طور خلاصه، بازار بورس محیطی امن و تحت نظارت را فراهم می‌آورند. که در آن شرکت کنندگان در بازار می‌توانند با اطمینان از ریسک عملکرد صفر تا پایین، سهام و سایر ابزارهای مالی واجد شرایط را معامله کنند. بازار بورس که طبق قوانین تعریف شده توسط تنظیم کننده عمل می‌کند.

بازار بورس به شرکت‌ها اجازه می‌دهد تا سهام خود را برای اولین بار از طریق فرایند عرضه اولیه (IPO) به عموم مردم عرضه و بفروشند. این فعالیت به شرکت‌ها کمک می‌کند تا سرمایه لازم را از سرمایه گذاران جمع آوری کنند. این اساساً به این معنی است که یک شرکت خود را به تعدادی سهام (مثلاً ۲۰ میلیون سهم) تقسیم می‌کند. و بخشی از آن سهام (مثلاً ۵ میلیون سهم) را به قیمت عمومی (مثلاً ۱۰ دلار برای هر سهم) به عموم مردم می‌فروشد.

برای تسهیل این فرایند، یک شرکت به بازاری نیاز دارد که بتواند این سهام را در آن بفروشد. این بازار توسط بورس ارائه می‌شود. اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، این شرکت موفق می‌شود ۵ میلیون سهم را با قیمت ۱۰ دلار برای هر سهم بفروشد. و ۵۰ میلیون دلار سرمایه جمع آوری کند. سرمایه گذاران با پیش بینی افزایش قیمت سهام و هرگونه درآمد احتمالی در قالب پرداخت سود سهام، سهام شرکت را که می‌توانند انتظار داشته باشند. برای مدت زمان دلخواه خود نگه دارند. بورس اوراق بهادار به عنوان تسهیل کننده این روند افزایش سرمایه عمل می‌کند و هزینه خدمات خود را از شرکت و شرکای مالی آن دریافت می‌کند.

 

شرکت کنندگان در بازار بورس

در کنار سرمایه گذاران بلند مدت و معامله گران کوتاه مدت، انواع مختلفی از بازیگران با بازار بورس در ارتباط هستند. هر کدام نقش منحصر به فردی دارند، اما بسیاری از نقش‌ها به هم آمیخته شده و به یکدیگر وابسته هستند تا بازار به طور موثر اداره شود.(بازار فارکس چیست ؟)

 

کارگزاران بازار بورس

به عنوان نمایندگان ثبت شده شناخته می‌شوند. متخصصان دارای مجوز هستند. که از طرف سرمایه گذاران اوراق بهادار را خرید و فروش می‌کنند. کارگزاران با خرید و فروش سهام از طرف سرمایه گذاران به عنوان واسطه بین بورس سهام و سرمایه گذاران عمل می‌کنند. برای دسترسی به بازارها به حساب کارگزار خرده فروشی نیاز است.

مدیران نمونه حرفه‌ای هستند. که مجموعه‌ای از اوراق بهادار را برای مشتریان سرمایه‌گذاری می‌کنند. این مدیران توصیه‌هایی از تحلیلگران دریافت می‌کنند و تصمیمات خرید یا فروش مجموعه را می‌گیرند. شرکت‌های صندوق سرمایه‌گذاری مشترک، صندوق‌های تامینی و برنامه‌های بازنشستگی از مدیران سبد سهام برای تصمیم گیری و تعیین استراتژی‌های سرمایه‌گذاری برای پولی که دارند استفاده می‌کنند.(ارز رمزنگاری شده چیست؟)

بازار ساز

بازارساز یک دلال و دلال است که تجارت سهام را با ارسال قیمت پیشنهادی و درخواست قیمت همراه با نگهداری موجودی سهام تسهیل می‌کند. او نقدینگی کافی را در بازار بورس برای یک (مجموعه) سهم (ها) خاص و سود حاصل از تفاوت بین قیمت پیشنهادی و قیمت پیشنهادی که او نقل می‌کند، تضمین می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *