بازار فارکس چیست؟

شاید شما هم این روزها اسم بازار فارکس را از دوستان و آشنایان زیاد شنیده باشید، در این مقاله قصد داریم ضمن معرفی بازار فارکس و پاسخ به این سوال که فارکس چیست نکات زیادی را در مورد این بازار با هم بررسی کنیم.

فارکس یک بازار سرمایه‌گذاری ارز و مبادلات خارجی است. فرایند تبدیل یک ارز به ارز دیگر به دلایل مختلف، معمولاً برای تجارت ویا گردشگری استفاده میشود.

بر اساس گزارش سه‌ساله سال بانک تسویه حساب‌های بین المللی (بانک جهانی برای بانک‌های مرکزی ملی) حجم معاملات روزانه در فارکس در آوریل ۲۰۱۹ به ۶.۶ تریلیون دلار رسید. پیشنهاد ما به شما : دوره هوش بازار جهانی(فارکس)

نکاتی در مورد بازار فارکس که باید بدانید!

  1. بازار ارز خارجی (همچنین به عنوان FOREX یا FX شناخته می‌شود) یک بازار جهانی برای مبادله ارزهای ملی است.
  2. به دلیل دسترسی جهانی تجارت و امور مالی، بازارهای فارکس بزرگترین و نقدترین بازارهای دارایی در جهان هستند.
  3. ارزها در برابر یکدیگر به عنوان جفت ارز مبادله می‌شوند. به عنوان مثال، EUR/USD یک جفت ارز برای مبادله یورو در برابر دلار آمریکا است.

بازار فارکس یا بازار ارز؟

بازار ارز محلی است که ارزها در آن معامله می‌شوند. ارزها از آن جهت اهمیت دارند که خرید کالا و خدمات را به صورت محلی و فرامرزی امکان‌پذیر می‌سازند. به منظور انجام تجارت‌داخلی و تجارت‌خارجی، ارزهای بین المللی باید مبادله شوند.

اگر شما در ایالات متحده زندگی می‌کنید و می‌خواهید از فرانسه پنیر بخرید، یا شما یا شرکتی که از آن پنیر خریداری می‌کنید باید مبلغ پنیر را به یورو (یورو) به فرانسوی‌ها پرداخت کنید. این بدان معناست که واردکننده آمریکایی باید ارزش معادل دلار آمریکا را به یورو مبادله کند. در مورد سفر هم همینطور است. یک گردشگر فرانسوی در مصر نمی‌تواند برای دیدن اهرام به یورو بپردازد زیرا این واحد پول محلی پذیرفته شده نیست. به این ترتیب، گردشگر باید یورو را با ارز محلی، در این مورد پوند مصر، با نرخ فعلی مبادله کند.

یکی از جنبه‌های منحصر به فرد بازار فارکس بین المللی این است که هیچ بازار مرکزی برای ارز خارجی وجود ندارد. در عوض، معاملات ارز به صورت الکترونیکی بدون نسخه (OTC) انجام می‌شود، به این معنی که همه معاملات از طریق شبکه‌های کامپیوتری بین معامله گران در سراسر جهان انجام می‌شود، نه در یک صرافی متمرکز.

بازار فارکس ۲۴ ساعت شبانه روز، پنج روز و نیم درهفته باز است و ارزها در سراسر جهان در مراکز اصلی مالی لندن، نیویورک، توکیو، زوریخ، فرانکفورت، هنگ کنگ، سنگاپور، پاریس و سیدنی معامله می‌شود.

این بدان معناست که با پایان روز معاملاتی در ایالات متحده، بازار فارکس از نو در توکیو و هنگ کنگ آغاز می‌شود. به این ترتیب، بازار فارکس می‌تواند در هر زمان از روز فعال باشد و قیمت‌ها به طور مداوم تغییر می‌کنند.

تاریخچه مختصر از بازارفارکس

در ابتدایی‌ترین معنا، بازار فارکس قرن هاست که وجود دارد. مردم همیشه کالاها و ارزهایی را برای خرید کالا ویا خدمات مبادله می‌کردند. با این حال، بازار فارکس، همانطور که امروز آن را درک می‌کنیم، یک اختراع نسبتاً مدرن است.

پس از توافق برتون وودز در سال ۱۹۷۱، ارزهای بیشتری مجاز به شناور شدن آزادانه در برابر یکدیگر شدند. ارزش ارزهای منفرد بر اساس تقاضا و گردش متفاوت است و توسط خدمات معاملات ارزی نظارت می‌شوند.

بانک‌های تجاری و سرمایه‌گذاری بیشتر معاملات خود را در بازارهای فارکس به نمایندگی از مشتریان خود انجام می‌دهند، اما همچنین فرصت‌های سوداگرانه‌ای برای مبادله ارز در مقابل ارز دیگر برای سرمایه گذاران حرفه‌ای و فردی نیز وجود دارد.

بیشتر بخونید: آموزش ارز دیجیتال

مروری بر بازارفارکس

بازارفارکس جایی است که ارزها معامله می‌شوند. فارکس تنها بازار تجارت مداوم و بدون توقف در جهان است.

در گذشته، بازار فارکس تحت سلطه شرکت‌های نهادی و بانک‌های بزرگ بود که به نمایندگی از مشتریان عمل می‌کردند. اما در سال‌های اخیر بیشتر خرده فروشی شده است و معامله گران و سرمایه گذاران با اندازه‌های مختلف در آن شرکت می‌کنند.

یکی از جنبه‌های جالب بازار فارکس جهانی این است که هیچ ساختمان فیزیکی‌ای وجود ندارد که به عنوان محل معامله عمل کند. در عوض، این مجموعه‌ای از ارتباطاتی است که از طریق پایانه‌های تجاری و شبکه‌های کامپیوتری ایجاد می‌شود. شرکت کنندگان در این بازار موسسات، بانک‌های سرمایه‌گذاری، بانک‌های تجاری و سرمایه گذاران خرده فروشی هستند.(شاخص جریان پول (MFI) چیست؟)

معامله در بازارفارکس

معاملات در بازار فارکس مشابه معاملات سهام است. در اینجا چند مرحله برای شروع کار در معاملات فارکس آورده شده است.

  1. 1. درباره بازار فارکس بیاموزید: اگرچه پیچیده نیست، اما معاملات در بازار فارکس نیاز به دانش تخصصی دارد. به عنوان مثال، نسبت اهرم معاملات فارکس در مقایسه با معاملات سهام بیشتر است و محرک‌های حرکت قیمت ارز با بازارهای سهام متفاوت است. برای اطلاعات بیشتر و اموزش میتوانید پکیج آموزش بازار فارکس استاد فامورین را در اینجا ببینید.
  2. راه اندازی حساب کارگزاری: برای شروع تجارت فارکس به یک حساب تجاری فارکس در کارگزاری نیاز دارید. کارگزاران فارکس کمیسیون نمی‌گیرند. در عوض، آن‌ها از طریق اسپرد (که به عنوان پیپ نیز شناخته می‌شود) بین قیمت خرید و فروش درآمد کسب می‌کنند.

برای معامله گران مبتدی، ایده خوبی است که یک حساب معاملاتی فارکس با نیازهای کم سرمایه راه اندازی کنند. چنین حساب‌هایی دارای محدودیت‌های معاملاتی متغیر هستند و به کارگزاران اجازه می‌دهد معاملات خود را تا مقادیر کم ۱۰۰۰ واحد پول محدود کنند. یک لات حساب استاندارد برابر با ۱۰۰۰۰۰ واحد ارزی است. یک حساب میکرو فارکس به شما کمک می‌کند تا با معاملات فارکس راحت‌تر شده و سبک معاملات خود را تعیین کنید.

  1. تدوین استراتژی معاملاتی: در حالی که همیشه پیش بینی و زمان حرکت بازار امکان‌پذیر نیست، داشتن استراتژی معاملاتی به شما کمک می‌کند تا دستورالعمل‌های وسیع و نقشه راه را برای معاملات تعیین کنید. مقدار سرمایه‌ای را که مایل هستید برای معامله قرار دهید در نظر می‌گیرد و به همین ترتیب میزان ریسکی را که می‌توانید بدون سوختن از موقعیت خود تحمل کنید، در نظر می‌گیرد. به یاد داشته باشید، معاملات فارکس عمدتا یک محیط با اهرم بالا است. اما پاداش بیشتری به کسانی می‌دهد که مایل به ریسک هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *