شاخص جریان پول (MFI) چیست؟

شاخص جریان پول (MFI) یک نوسان ساز فنی است. که از داده‌های قیمت و حجم برای شناسایی سیگنال‌های خرید یا فروش بیش از حد در یک دارایی استفاده می‌کند. همچنین می‌تواند برای تشخیص واگرایی‌هایی که از تغییر روند قیمت هشدار می‌دهند، استفاده شود. نوسان ساز بین ۰ تا ۱۰۰ حرکت می‌کند.

بر خلاف نوسان سازهای معمولی مانند شاخص قدرت نسبی (RSI)، شاخص جریان پول در مقایسه با قیمت فقط داده‌های قیمت و حجم را در بر می‌گیرد. به همین دلیل، برخی از تحلیلگران MFI را RSI وزن دار حجم می‌نامند.(ایچیموکو چیست ؟)

نکات کلیدی شاخص جریان پول

شاخص جریان پول (MFI) یک شاخص فنی است. که سیگنال‌های خرید بیش از حد یا بیش از حد فروش را با استفاده از داده‌ها و قیمت‌ها تولید می‌کند.

قرائت MFI بالای ۸۰ خرید بیش از حد و MFI زیر ۲۰ فروش بیش از حد در نظر گرفته می‌شود. اگرچه سطوح ۹۰ و ۱۰ نیز به عنوان آستانه استفاده می‌شود.

تفاوت بین شاخص و قیمت قابل توجه است. به عنوان مثال، اگر شاخص در حال کاهش یا ثابت ماندن و قیمت در حال افزایش است. قیمت می‌تواند شروع به افزایش کند.

نحوه محاسبه شاخص جریان پول

چندین مرحله برای محاسبه شاخص جریان پول وجود دارد. در صورت انجام دستی، استفاده از صفحه گسترده توصیه می‌شود.

قیمت معمولی را برای هر ۱۴ دوره گذشته محاسبه کنید.

برای هر دوره، مشخص کنید که قیمت معمولی بیشتر یا کمتر از دوره قبل بوده است. این به شما می‌گوید که جریان پول مثبت یا منفی است.

جریان پول خام را با ضرب قیمت معمولی در حجم آن دوره محاسبه کنید. بسته به بالا یا پایین بودن دوره از اعداد منفی یا مثبت استفاده کنید.

با جمع کردن تمام جریانهای مثبت پول در ۱۴ دوره گذشته و تقسیم آن بر جریانهای منفی پول در ۱۴ دوره گذشته، نسبت جریان پول را محاسبه کنید.

شاخص جریان پول (MFI) را با استفاده از نسبت موجود در مرحله چهار محاسبه کنید.

با پایان هر دوره جدید، فقط با استفاده از ۱۴ دوره آخر داده، محاسبات را ادامه دهید.(بازار بورس چیست ؟)

شاخص جریان پول به شما چه می‌گوید؟

یکی از راههای اصلی استفاده از شاخص جریان پول زمانی است که واگرایی وجود دارد. واگرایی زمانی است که نوسان ساز در جهت مخالف قیمت حرکت می‌کند. این سیگنال معکوس شدن بالقوه در روند قیمت غالب است.

به عنوان مثال، شاخص جریان پول بسیار بالا که از سطح ۸۰ شروع به کاهش می‌کند در حالی که اوراق بهادار اصلی همچنان در حال صعود است. سیگنال معکوس قیمت به سمت نزولی است. برعکس، خواندن بسیار پایین MFI که به بالای ۲۰ برسد در حالی که اوراق بهادار اصلی همچنان به فروش می‌رسد، سیگنال برگشت قیمت است.

معامله گران همچنین با استفاده از امواج متعدد در قیمت و MFI به دنبال واگرایی‌های بزرگتر هستند. به عنوان مثال، یک سهم در ۱۰ دلار به حداکثر می‌رسد، دوباره به ۸ دلار می‌رسد و سپس به ۱۲ دلار افزایش می‌یابد. این قیمت دو رکورد پیاپی ۱۰ و ۱۲ دلار را تجربه کرده است. اگر MFI زمانی که قیمت به ۱۲ دلار برسد، پایین‌تر می‌رود، این شاخص قیمت جدید را تأیید نمی‌کند. این می‌تواند کاهش قیمت را پیش بینی کند.

سطوح خرید و فروش شاخص جریان

سطوح خرید و فروش بیش از حد نیز برای نشان دادن فرصت‌های تجاری احتمالی مورد استفاده قرار می‌گیرد. حرکتهای زیر ۱۰ و بالای ۹۰ نادر است. معامله گران منتظر هستند که MFI برای نشان دادن یک معامله طولانی به بالای ۱۰ برسد و برای نشان دادن یک معامله کوتاه مدت به زیر ۹۰ برسد.

حرکتهای دیگر خارج از قلمرو خرید و فروش بیش از حد نیز می‌تواند مفید باشد. به عنوان مثال، هنگامی که دارایی در روند صعودی قرار دارد، افت به زیر ۲۰ (یا حتی ۳۰) و سپس افزایش مجدد بالاتر از آن می‌تواند نشان دهنده این باشد که عقب نشینی به پایان رسیده و روند صعودی قیمت از سر گرفته می‌شود. روند نزولی نیز همینطور است. یک افزایش کوتاه مدت می‌تواند MFI را به ۷۰ یا ۸۰ برساند، اما هنگامی که به زیر سقوط کرد، زمان آن است که وارد یک معامله کوتاه مدت برای آماده شدن برای افت مجدد شویم.(پیشنهاد ما به شما :دوره هوش بورسی(اوراق بهادار))

تفاوت بین شاخص جریان پول و شاخص قدرت نسبی (RSI)

MFI و RSI بسیار نزدیک هستند. تفاوت اصلی این است که MFI حجم را در خود جای می‌دهد، در حالی که RSI این کار را نمی‌کند. طرفداران تجزیه و تحلیل حجم معتقدند که این یک شاخص پیشرو است. بنابراین، آن‌ها همچنین معتقدند که MFI سیگنال‌هایی را ارائه می‌دهد. در مورد برگشت‌های احتمالی به موقع‌تر از RSI هشدار می‌دهد. یکی از شاخص‌ها از دیگری بهتر نیست، آن‌ها به سادگی عناصر مختلفی را در بر می‌گیرند و بنابراین، سیگنال‌هایی را در زمان‌های مختلف ارائه می‌دهند.

پیشنهاد ویژه: آموزش ارز دیجیتال حرفه ای

محدودیت‌های شاخص جریان پول

MFI قادر به تولید سیگنال‌های کاذب است. این زمانی است که اندیکاتور کاری را انجام می‌دهد که نشان می‌دهد یک فرصت معاملاتی خوب وجود دارد، اما قیمت آنطور که انتظار می‌رود حرکت نمی‌کند و در نتیجه معامله از دست می‌رود. برای مثال، واگرایی ممکن است منجر به تغییر قیمت نشود.

این شاخص همچنین ممکن است در مورد چیز مهمی هشدار ندهد. به عنوان مثال، در حالی که واگرایی ممکن است در برخی مواقع قیمت را معکوس کند، واگرایی در همه معکوس شدن قیمت‌ها وجود نخواهد داشت. به همین دلیل، توصیه می‌شود معامله گران از سایر روش‌های تجزیه و تحلیل و کنترل ریسک استفاده کنند و منحصراً به یک شاخص تکیه نکنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *