مدتی است که بازار بورس دوباره به رونق قبلی خود بازگشته است و ما شاهد نمودارهای سبز بورس هستیم. بازار بورس ممکن است که دوباره به روزهای اوج خود بر گردد. یکی از تحلیلاتی که می‌تواند به شما بینش خوبی از بازار بورس بدهد تحلیل فاندامنتال یا تحلیل بنیادی است. شاید این سوال برای شما پیش آید که تحلیل بنیادی چیست و چه کاربردی دارد. کسانی که مدت زیادی است در بازار بازارهای مالی از جمله بورس و فارکس فعالیت می‌کنند با این مفهوم آشنایی نسبی دارند. تحلیل فاندامنتال یا بنیادی یکی از روش‌های تحلیل بازار بورس است که با استفاده از می‌توان قیمت و ارزش سهام را بررسی و محاسبه کرد. ما در این مقاله قصد داریم شما را با مفهوم تحلیل فاندمنتال یا بنیادی بیشتر آشنا کنیم، پس ما را در ادامه مقاله همراهی بفرمایید.

تاریخچه تحلیل فاندامنتال

مفاهیم تحلیل بنیادی برای اولین بار توسط یک اقتصاد دان آمریکایی در دهه 60 میلادی به وجود آمد. بنجامین گراهام که تمام سرمایه‌اش را پس از سقوط بازار سهام یا بورس در سال 1929 از دست داده بود، این روش تحلیل بازار را اختراع کرد. او از اتفاقاتی که برایش پیش آمده بوده درس گرفته بود و تمام تجربیاتش را در قالب کتابی به نام تحلیل ارواق بهادر به کمک یکی دیگر از دوستانش «دیوید داد» منتشر کرد. بنجامین گراهام علاوه بر اختراع تحلیل Fundamental، روش سرمایه‌گذاری ارزشی را نیز به وجود آورد. با استفاده از این روش سرمایه‌‎گذاران می‌توانند از طریق بررسی درآمد و پرداخت‌های سود سهام، ارزش واقعی سهام را بدست آورند.

از طریق این روش سرمایه‌گذاران می‌توانند سهام‌هایی که ارزش پایین‌تری نسبت به ارزش واقعیشان دارند را تشخیص دهند. این روش تحلیل بازار به قدری قوی و کارآمد است که یکی از شاگردان بنجامین گراهام به نام وارن بافت توانست به چهارمین میلیاردر جهان در سال 2020 تبدیل شود.

تحلیل بنیادی چیست؟

تحلیل بنیادی چیست؟

تحلیل فاندامنتال یا بنیادی(Fundamental Analysis) یکی دیگر از روش‌های تحلیل بازار است که در بازار بورس کاربرد دارد. این تحلیل درکی واضح و کامل از بازار بورس و قیمت‌های سهام را به سرمایه‌گذاران می‌دهد. همچنین عواملی که در آینده می‌تواند بر روی سهام‌های موجود در بازار بورس تاثیر داشته بگذارد را شناسایی نماید. همانطور که می‌دانید شرایط اقتصادی، عئمال اقتصاد کلان و خرد، تاثیر زیادی بر روی بازار بورس می‌گذارد؛ با استفاده از این روش تحلیل به راحتی می‌توانید در بازار بورس موفق شوید. یکی دیگر از تحلیل‌هایی که در بازار ارزهای دیجیتال و دیگر بازارهای مالی کاربرد دارد؛ تحلیل تکنیکال است. اگر قصد دارید با این روش تحلیل آشنا شوید، مقاله آموزش تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال را مطالعه نمایید.

هدف تحلیل بنیادی چیست؟

هدف از ایجاد تحلیل بنیادی بازار بورس این است که متوجه شد که ارزش سهامی که قصد خریداری آن را دارد، کمتر یا بیشتر از ارزش واقعی آن است یا خیر؟ سرمایه‌گذاران با استفاده از فرمول‌]ای اقتصاد کلان و خرد در تلاشند تا به این درک از بازار بورس برسند. این افراد با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی همانند، نرخ بهره، وضعیت شرکت‌ها و صنعت، دارایی مورد نظرشان را ارزیابی و بررسی می‌کنند. از جمله عواملی که در تخمین و رشد سهام‌های بازار بورس تاثیر گذار است عبارت است از:

  • نرخ بهره
  • فروش
  • بازدهی
  • درآمد
  • دارایی
  • حاشیه سود و رشد در آینده

تمامی این موارد را می‌توانید در صورت‌های مالی شرکت‌ها مشاهده کنید. تحلیل بنیادی علاوه بر سهام بازار بورس، بر روی اوراق مشتقه نیز کاربرد دارد. شما می‌توانید با مشاهده ویدیو دوره آموزشی هوش بورسی به طور کامل بر روی این بازار مالی مسلط شوید.

مراحل تحلیل بنیادی

مراحل تحلیل بنیادی

برای اینکه تحلیل فاندامنتال را به خوبی انجام دهید باید مراحل آن را به درستی انجام دهید. به طور کلی 4 مرحله اساسی در مفاهیم تحلیل بنیادی بازار بورس تعریف شده است؛ این 4 رویکرد عبارت است از:

  • بررسی شرایط اقتصادی زمان حال کشور
  • چک کردن وضعیت شرکت
  • بررسی روند صنعت
  • سنجش سهام شرکت‌ها

این 4 مورد را اگر به درستی انجام دهید به خوبی توانسته‌اید که ارزش سهام مورد نظرتان را تخمین بزنید. تحلیلگران یا سرمایه‌گذاران بازار بورس با استفاده از 2 رویکرد بالا به پایین و پایین به بالا بازار بورس را بررسی می‌کنند.

رویکرد بالا به پایین(دیدگاه کل به جزء)

سرمایه‌گذارانی که اول شرایط اقتصادی کشور را در نظر می‌گیرند از رویکرد بالا به پایین استفاده می‌کنند. این افراد پس از بررسی شرایط اقتصادی کشور، سنعت رو به رشد در کشور را پیدا می‌کنند. پس از پیدا کردن صنعت رو به رشد کشور به سراغ شناسایی شرکت‌هایی می‌روند که در این صنعت حرفی برای گفتن دارند. با مشخص کردن پر سودترین سهام بر روی آن سرمایه گذاری می‌کنند. این افراد در مرحله آخر پیش از سرمایه گذاری باید سهام شرکت را بر اساس صورت‌های مالی، مزیت رقابتی، نرخ بهره و دیگر شاخص‌ها بررسی کنند.

رویکرد پایین به بالا(دیدگاه جزء به کل)

این روش برعکس روش قبلی است و در ابتدا شرکت‌های که در وضعیت خوبی قرار دارند، شناسایی می‌شوند. پس از بررسی این شرکت‌ها با بررسی پارامترها و معیارهای مختلفی نظیر P/E، سود تقسیمی، میزان نقدینگی، میزان سهام شرکت را بررسی می‌کنند. پس از پیدا کردن شرکت مناسب، صنعتی که در حال حاضر در وضعیت خوبی قرار دارد را شناسایی می‌کنیم. حال در ابعاد وسیع‌تر یعنی از طریق شرایط اقتصادی کشور، بازار بورس را بررسی می‌کنیم. اگر همه این موارد به خوبی و مطابق خواسته‌های ما باشد، سهام مورد نظر را ارزش گذاری می‌کنیم. پس از ارزش گذاری سهام مورد نظر بر روی آن سرمایه گذاری کنید.

تفاوت تحلیل تکنیکال با تحلیل فاندامنتال یا بنیادی

تفاوت تحلیل تکنیکال با تحلیل فاندامنتال یا بنیادی

همانطور که پیش‌تر بیان کردیم، تحلیل تکنیکال ارزدیجیتال یکی دیگر از راه‌های تحلیل بازارهای مالی است. افراد زیادی ترجیح می‌دهند که از این روش تحلیلی اسفاده کنند و آن را بهتر از مفاهیم تحلیل بنیادی می‌پندارند. تفاوت‌هایی که بین این دور روش تحلیلی وجود دارد، موجب چنین دیدگاه‌هایی شود. سرمایه‌گذارانی که از روش تحلیل بنیادی استفاده می‌کنند، دید بلند مدتی به بازار سرمایه دارند. تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال این ویژگی را به تریدرها و سرمایه‌گذاران می‌دهد تا با بررسی نمودارهای قیمتی سهام در گذشته، قیمت سهام را در آینده تخمین و پیشبینی کنند.

این نوع تحلیل از طریق الگوهای مختلفی نظیر الگوهای مثلثی تکنیکال بازار را تحلیل کنند. افرادی که از طریق تحلیل Fundamental دست به تحلیل بازار بورس می‌زنند؛ از الگوهای مختلفی نظیر الگوی قیمتی گارتلی، الگوی قیمتی موج گرگ و غیره استفاده می‌کنند. معمولاً سرمایه گذارانی که این روش تحلیلی را انتخاب می‌کنند، جز سرمایه گذاران بلندمدت به حساب می‌آیند.

نسبت های مالی در تحلیل بنیادی

نسبت های مالی ارقامی هستند که تریدرها با استفاده از آن‌ها می‌توانند به صورت‌های مالی دسترسی داشته باشند. این صورت‌های مالی اطلاعات مفیدی درباره سهام شرکت‌ها به افراد می‌دهد. این ارقام بدست آمده در تحلیل فاندامنتال یا بنیادی اهمیت زیادی دارد. با استفاده از این نسبت‌های مالی می‌توان نقدینگی، میزان سودآموری و بازده سودهی شرکت‌ها را بدست آورد و در جهت سرمایه گذاری بر روی سهامشان تصمیم گرفت. مهم‌ترین نسبت های مالی در تحلیل فاندامنتال عبارت است از:

  • نسبت جاری
  • نسبت سود هر سهم یا نسبت EPS
  • نسبت درآمد بر قیمت یا نسبت P/E
  • نسبت حقوق صاحبان سهام به کل بدهی ها

نسبت سرمایه در گردش یا نسبت جاری

این نسبت بر اساس تقسیم دارایی‌های جاری یا در گردش به بدهی‌های جاری بدست می‌آید. این نسبت نشان دهنده توانایی شرکت مورد نظر شما در پرداخت بدهی‌هایش می‌باشد. تریدر با استفاده از این روش می‌تواند دریابد که سهام شرکت مورد نظر ارزش خریدن دارد یا خیر. از این رو این معیار یکی از مهم‌ترین روش‌های اندازه گیری سلامت مالی سهام تجاری به شمار می‌آید. نسبتی که بدست می‌آید سالانه است و توانایی پرداخت بدهی‌های یک شرکت را در یک سال بررسی و اندازه گیری می‌کند.

نسبت سود هر سهم یا نسبت EPS

افراد با خریداری بخشی از سهام یک شرکت مالک سهام آن شرکت می‌شوند. در صورتی که شرکت موفق به کسب درآمد و سود زیادی شود، شما نیز به عنوان یکی از شرکای شرکت بر اساس سهامی که دارید، سود دریافت می‌نمایید. EPS یا سود هر سهم نشان‌دهنده مقدار سودی است که بر اساس سهامتان دریافت می‌کنید، می‌باشد. برای این که بتوانید نسبت سود هر سهم را بدست آورید از طریق فرمول روبرو اقدام نمایید. درآمد خالص شرکت را بر تعداد سهام عادی شرکت در یک سال تقسیم نمایید تا نسبت EPS را حساب کنید.

نسبت درآمد بر قیمت یا نسبت P/E

نسبت p به E  بیان کننده مقدار مبلغی است که هر سرمایه گذار قادر است به ازای هر سهام پرداخت کند. برای بدست آوردن نسبت P/E کافی است قیمت سهام شرکت را به نسبت سود هر سهام تقسیم نمایید. از این طرویق می‌توانید نسبت درآمد بر قیمت را مجاسبه نمایید. این روش یکی از رایج‌ترین روش‌های ارزش گذاری سهام شرکت‌ها در روش تحلیل بینادی است.

نسبت حقوق صاحبان سهام به کل بدهی ها

شرکتی که بدهی زیادی دارد برای سرمایه گذاری مناسب نیست. این نمونه از شرکت‌ها معمولاً با فروش سهامشان در تلاشند تا بدهی‌های جبران شده را بر طرف و یا کاهش دهند. شرکت‌هایی که بیش از حد وام گرفته‌اند نیز برای سرمایه گذاری مناسب نیستند. این شرکت‌ها به دنبال این هستند که با دریافت کمک هزینه از سمت سرمایه گذاران شرکتشان را از بحران مالی نجات دهند.

مزایا و معایب تحلیل بنیادی

استفاده از این روش تحلیلی بازارهای بورس، مشکلات و فواید را برای استفاده کنندگان آن به همراه دارد که در ادامه آن‌ها را بررسی خواهیم کرد.

مزایا

معایب

مناسب سرمایه گذاران بلند مدت است

زمان بر بودن این روش و امکان از کار افتادن این روش تحلیلی در دراز مدت

نتیجه داده‌های و تحلیلات بدست آمده از طریق تحلیل بنیادی بازار بورس، دقت بالایی دارد و به واقعیت بسیار نزدیک است.

ضرایب خاصی در تعیین ارزش گذاری سهام وجود دارد که توسط سرمایه‌گذاران مشخص می‌شود. این مقادیر می‌تواند باعث بزرگنمایی ارزش سهام شرکت‌ها شود

شناسایی شرکت‌های مناسب برای سرمایه گذاری

غافل شدن سرمایه گذار از سودهای کوتاه مدت

این روش کمک کننده شرکت‌هایی است که پتانسیل رشد بالایی دارند

اطلاعاتی درباره زمان ورود به خرید یا فروش سهام به سرمایه گذاران نمی‌دهد

پیج اینستاگرام محمد فاموریانجمع بندی

یکی دیگر از روش‌های پی بردن به وضعیت بازار بورس، تحلیل بنیادی است که بسیاری از سرمایه‎‌گذاران امروزی از آن استفاده می‌کنند. انتخاب این روش تحلیلی، دید کلی و بلند مدتی به سرمایه گذار می‌دهد. نتایج و تحلیلاتی که از طریق این روش به دست می‌آید به واقعیت بسیار نزدکی هستند و سرمایه‌گذار می‌تواند به آن‌ها استناد کند. مفاهیم و فرمول‌های خاصی در روش تحلیل Fundamental  وجود ندارد که موجب گیجی و سردرگمی سرمایه‌گذاران شود. تنها کافی است که سرمایه گذاران شرایط اقتصادی، شرکت‌ها، صتعت برتر و ارزش گذاری سهام را به درستی انجام دهند. این افراد با رعایت این مراحل می‌توانند سود خوبی را از بازار بورس کسب کنند. ما در این مقاله سعی بر این داشتیم تا شما را با یکی از بهترین روش‌های تحلیل بازار بورس آشنا کنیم.

سوالات متداول

مهم ترین صورت های مالی در مفاهیم تحلیل بنیادی چیست؟

  • دارایی‌ها
  • بدهی‌ها
  • درآمد
  • هزینه‌ها
  • جریان وجوه نقد

مهم ترین صورت های مالی شرکت ها در تحلیل بنیادی چیست؟

صورت‌های زیادی از سمت شرکت‌ها منشتر می‌شود که مهم‌ترین‌ها عبارت است از:

  • صورت سود و زیان
  • ترازنامه
  • صورت جریان وجوه نقد

نسبت های مالی در تحلیل فاندامنتال یا بنیادی چیست؟

مقادیری هستند که از مشاهده و بررسی صورت‌های مالی بدست می‌آیند. اطلاعات دقیقی از وضعیت شرکت‌ها، میزان سود آوری و نرخ بهره شرکت را به سرمایه‌گذار می‌دهد. از مهم‌ترین نسبت‌های مالی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نسبت سرمایه در گردش
  • نسبت درآمد بر قیمت
  • نسبت سود هر سهم
  • نسبت سود صاحبان به کل بدهی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *