اگر به تحلیل تکنیکال و فاندمنتال بازار بورس در ایران و خارج علاقه‌مند هستید، با ما همراه باشید. تحلیل تکنیکال و فاندمنتال یکی از ارزشمندترین دانش‌های اولیه برای حضور در بازار بورس است. این دانش به شما کمک می‌کند شناخت بهتری از معاملات بورسی داشته باشید و با انجام معاملات به کمک تحلیل‌های علمی به سود‌های کلانی دست یابید.

تحلیل تکنیکال و فاندمنتال چیست؟

1. تحلیل تکنیکال(فنی):

در تحلیل تکنیکال یا فنی تصمیم‌گیری بر اساس قیمت سهام یا اطلاعات حجم انجام می‌شود. تحلیل تکنیکال از قیمت به عنوان نشانه‌ای از نحوه عملکرد معامله‌گران در گذشته و نحوه عملکرد آن‌ها در آینده استفاده می‌کند. به زبان ساده‌تر تحلیل تکنیکال پیش‌بینی سهام آینده، بر اساس بررسی اتفاقات گذشته آن سهم می‌باشد.

2. تحلیل فاندمنتال(بنیادی):

در تحلیل بنیادی که ممکن است با نام ریشه‌ای یا اساسی هم استفاده ‌شود، کاربر ابتدا باید عوامل اصلی اثرگذار بر قیمت سهام آن شرکت را مورد بررسی قرار دهد، سپس تصمیم بگیرد که شرکت مذکور برای سرمایه‌گذاری مناسب است یا خیر؟

عوامل تاثیرگذار بر قیمت سهام به سه دسته تقسیم می‌شوند:

1. عوامل محیطی

2. عوامل مرتبط با صنعت

3. عوامل درونی شرکت در تحلیل فاندمنتال

پس از بررسی سه عامل بالا، سرمایه‌گذار ارزش واقعی یا به اصطلاح ارزش ذاتی شرکت مذکور را تعیین می‌کند. سپس باید به مقایسه ارزش ذاتی سهام شرکت و قیمت فعلی آن در بازار بورس بپردازد.

اگر پس از مقایسه سرمایه گذار، ارزش ذاتی سهام از قیمت فعلی همان سهم در بازار بورس کمتر باشد در اصطلاح overvalue نام دارد. بنابراین آن سهم گران بوده و مناسب خرید نیست. ضمن اینکه اگر سرمایه‌گذار این سهم را در اختیار داشته باشد، بهتر است که آن را بفروشد.

اگر پس از مقایسه سرمایه گذار، ارزش ذاتی سهام از قیمت فعلی همان سهم در بازار بورس بیشتر باشد  به اصطلاح undervalue گفته می‌شود، این سهم گزینه مناسبی برای خرید می‌باشد،زیرا امکان رشد بیشتری دارد.

اگر پس از مقایسه سرمایه گذار، ارزش ذاتی سهام با قیمت فعلی همان سهم در بازار بورس برابر باشد، بنابراین سرمایه گذار با خرید سهام از این شرکت سودی دریافت نخواهد کرد و بطور کلی فایده‌ای برای سرمایه گذار ندارد.

مقاله پیشنهادی:ارز دیجیتال ریپل

تضادهای طرفداران تحلیل تکنیکال و فاندمنتال

چرا تحلیل‌گران تکنیکال معتقدند که با بررسی گذشته قیمت سهام، می‌توانند آینده آن را پیش‌بینی کنند؟ پاسخ تحلیل‌گران تکنیکال اینگونه است که چون بازار بورس، بازار هوشمندی است و قیمت سهام در این بازار با تغییر در ارزش ذاتی سهام (عوامل محیطی، عوامل مرتبط با صنعت و عوامل درونی شرکت در تحلیل فاندمنتال) ،تغییر می‌کند، بنابراین قیمت سهام به تنهایی می‌تواند بیانگر میزان تاثیر این عواتمل باشد. برخلاف طرفداران تحلیل بنیادی، نیازی نیست که سرمایه‌گذار به صورت مستقل قیمت سهام را با ارزش ذاتی شرکت مقایسه کند. سرمایه‌گذار کافیست فقط گذشته سهم را بررسی کند و بر اساس آن، آینده سهام را پیش‌بینی کند. تحلیل‌گران تکنیکال معتقدند که تاریخ، تکرار خواهد شد.

مقاله پیشنهادی:اتریوم چیست؟

تفاوت تحلیل تکنیکال و فاندمنتال به زبان ساده

به عنوان مثال فرض کنید، شما ماهیگیر تازه‌واردی هستید که می‌خواهید ماهی‌گیری را شروع کنید. تمام ابزار‌های مورد نیاز را هم دارید اما سوالاتی ذهن شما را مشغول کرده، کجا باید ماهی صید کرد؟ یا چه فصلی؟ یا چه نوع ماهی؟ و… . یک صیاد بنیادی‌کار به شما کمک می‌کند تا بدانید کدام دریاچه را باید انتخاب کنید، یا گوشت کدام ماهی خوشمزه‌تر است و یا قیمت کدام ماهی بیشتر است. اما یک صیاد تکنیکال‌کار به شما کمک می‌کند، که بدانید برای صید آن ماهی در چه فصلی و چه روزی بهتر است اقدام کنید.

حال شما می‌توانید با استفاده از دو تحلیل‌ تکنیکال و فاندمنتال زمان، مکان و نوع ماهی مناسب صید را بشناسید و ماهی‌گیر موفقی شوید. در نظر داشته باشید که شما فقط با دانستن زمان مناسب و یا فقط با دانستن مکان مناسب صیاد قهاری نخواهید شد، بلکه موفق شدن در این زمینه نیازمند به دانش هر دو تحلیل‌گر است.

بیشتر بخوانید: آموزش ارز دیجیتال

ابزارهای مورد استفاده برای تجزیه و تحلیل تکنیکال و فاندمنتال

مهم‌ترین منبع اطلاعات برای تجزیه و تحلیل بنیادی، صورت‌های مالی شرکت‌هاست که شامل سود و زیان، صورت‌جریان وجه نقد و ترازنامه می‌باشد.

در نظر گرفتن موقعیت ها و عملکرد شرکت، رقبا و اقتصاد همچنین بازاری که در آن فعالیت می‌کند بر عهده تحلیل‌گران بنیادی است.

از صورت‌های مالی می‌توان برای محاسبه نسبت‌ها و معیارهایی که نشان‌دهنده سلامت، عملکرد و نرخ رشد شرکت هستند، استفاده کرد. از اطلاعات صنعت و عوامل اقتصادی مثل نرخ بهره و هزینه‌های خرده‌فروشی، برای پیش‌بینی نرخ رشد آینده نیز استفاده می‌شود.

اما تجزیه و تحلیل تکنیکال بسیار گسترده‌تر از تصور اکثر مردم می‌باشد.

تحلیل‌گران تکنیکال(چارتیست‌ها) از نمودارهایی نظیر نمودارهای خطی، نمودارهای میله‌ای یا الگوهای کندل استیک استفاده می‌کنند.

برخی دیگر از تحلیل‌گران تکنیکال از ابزارهای پیچیده‌تری برای شناسایی و پیش‌بینی روند قیمت، مانند امواج الیوت و مشخصات بازار و یا میانگین متحرک و نوسان‌ساز های ساخته شده از قیمت سهام استفاده می‌کنند.

استفاده از تجزیه و تحلیل تکنیکال و فاندمنتال باهم

همانطور که در مقاله خواندید برای پیش‌روی در بازار بورس به این دو روش همراه باهم نیاز است. در ادامه چند روش برای استفاده از تجزیه و تحلیل تکنیکال و فاندمنتال در کنار هم، معرفی می‌کنیم.

آنالیز کردن سهام فقط با نگاه کردن نمودار، به شما تصوری از نحوه رشد سهام می‌دهد. این روش به شما کمک می‌کند که بدانید آیا سهام موردنظر با ارزش‌گذاری شما موافق هست یا خیر؟

حال شما می‌توانید با کمک گرفتن از روش فاندمنتال، فهرستی از سهام مورد‌نظر خود تهیه کنید، سپس از روش تکنیکال برای تصمیم‌گیری در خرید و فروش سهم کمک بگیرید.

تحقیقات نشان داده که ارزش و حرکت، ترکیب تاثیرگذاری در انتخاب سهام می‌باشد. به این معنی که معامله در سهام با ارزش کم، ولی شتاب قوی نتیجه بهتری به همراه دارد.

مقاله پیشنهادی:مزیت های بیت کوین

پیج اینستاگرام محمد فاموریان

سخن آخر

اگر به دنبال سرمایه‌گذاری در بازار بورس هستید، حتما از تحلیل‌گران تکنیکال و فاندمنتال کمک بگیرید و فقط به یکی از این دو مورد اکتفا نکنید. برای دریافت آموزش های بیشتر می‌توانید دوره هوش ارز دیجیتال محمد فاموریان را ببینید. معمولا، سرمایه‌گذاران بلند مدت به تجزیه و تحلیل فاندمنتال اتکا می‌کنند. که با بررسی ساختار شرکت، رقبا و اقتصاد، پتانسیل و میزان رشد ارزش سهام یک شرکت را تعیین می‌کنند.اما سرمایه‌گذاران کوتاه‌مدت به تجزیه و تحلیل تکنیکال می‌پردازند. که با بررسی گذشته سهام شرکت، آینده سهام آن شرکت را پیش‌بینی میکنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *