ارز دیجیتال بیت‌کوین که به نوسان آن معروف است، پس از آنکه در سال ۲۰۱۸ دچار یک سقوط شدید شد از اواسط مارس سال گذشته، تقریباً ۸۰۰ درصد رشد کرده است. در ادامه دلایل محبوبیت بازار ارز دیجیتال و پرچمدار خود یعنی بیت‌کوین (تفاوت بیت کوین و اتریوم در چیست؟)بررسی خواهد شد.

چه چیزی باعث محبوبیت بازار ارز دیجیتال شد؟

به عبارت ساده‌تر، یک دارایی دیجیتال غیرمتمرکز است و از همه مهم‌تر یک وسیله مبادله‌ای است که توسط هیچ بانک مرکزی یا مؤسسه مالی صادر نمی‌شود. خرید و فروش آنها از طریق صرافی‌های ارز دیجیتال انجام می‌شود، جایی که نوسانات قیمت قابل‌ مشاهده است. دلیل رونق ارز دیجیتال، سهولت انتقال آن است. برای مبادله ارز دیجیتال بین دو طرف، نیازی به شخص ثالث یا واسطه نیست و همچنین به ‌عنوان یک ارز دیجیتال نیز یک سرمایه‌گذاری محبوبی است. دلیل دیگر جذب مردم به ارز دیجیتال، ارزش آنها است. سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال مانند سرمایه‌گذاری در بازار سهام و بورس است.

وقتی بیت‌کوین در سال ۲۰۱۷ اوج گرفت، ارزش آن چند ۱۰۰ دلار بود. اکنون در سال ۲۰۲۱ در بازه‌ای از زمان، بیت‌کوین به بالاترین قیمت خود یعنی 62،000 دلار رسید.

این رشد کافی است تا افراد را به سرمایه‌گذاری وسوسه کند. نه‌تنها بیت‌کوین، حتی ارزهای دیگری مانند Ethereum ، Litecoin ، Dogecoin و Cardano (هر آنچه باید درباره ارز دیجیتال فانتوم بدانید! +قابلیت ها)نیز روند مشابهی را دنبال کرده‌اند تا به یکی از ارزهای دیجیتال با ارزش بازار تبدیل شوند.

ارزش ارز دیجیتال محبوب بیت‌کوین هر روز اوج جدیدی را به دست می‌آورد زیرا بسیاری از سرمایه‌گذاران برای تبدیل‌شدن پولشان به یک دارایی اصلی و مطلوب، روی ارز دیجیتال سرمایه‌گذاری می‌کنند.

ارزش بیت‌کوین اخیراً از ۳۴۰۰۰ دلار بالاتر رفت و کارشناسان ارزهای رمز پایه معتقدند که ارز دیجیتال در سال ۲۰۲۱ بیشتر رشد خواهد کرد.

اما با افزایش ارزش بیت‌کوین، به نظر می‌رسد بحث موازی بین گاوها و خرس‌های بیت‌کوین را برانگیخته است. درحالی‌که گاوها پیش‌بینی می‌کنند بیت‌کوین به یک دارایی قابل‌قبول تبدیل شود، خرس‌ها یادآوری می‌کنند که ارز دیجیتال درگذشته چقدر بی‌ثبات بوده است.

پکیج پیشنهادی: دوره هوش ارز دیجیتال

محبوبیت در طی همه‌گیری

محبوبیت بیت‌کوین که در سال ۲۰۱۸ ضربه بزرگی را متحمل شد و در اکثر قسمت‌های سال ۲۰۱۹ ساکن بود، ناگهان در سال ۲۰۲۰ شروع به افزایش سرعت کرد تا محبوبیت آن دو چندان شده و افراد زیادی را جذب بازار خود کند.

در طول سال، بیماری همه‌گیر Covid-19 اقتصاد در سراسر جهان را مورد ضرب و شتم قرار داد، بیداد آن، تمام جهان را مجبور به اعمال قفل اقتصادی شدید کرد. تأثیر عوامل بعدی نیز پیامدهای ویرانگری بر اقتصاد جهان داشت و انواع سرمایه‌گذاری‌ها و دارایی‌های اصلی ضربه بزرگی را متحمل شدند.

ترس روزافزون در بین سرمایه‌گذاران در مورد دارایی‌های سنتی، فضای مناسبی را برای احیای بیت‌کوین و محبوبیت بازار ارز دیجیتال ایجاد کرد. ارزی که چند سال پیش توسط کارشناسان منفی نقد می‌شد، چرخش کاملی به خود گرفت و همان‌طور که ​​تعداد زیادی از سرمایه‌گذاران و شرکت‌های تجاری که این ارز دیجیتال را ذخیره کرده‌اند، افزایش یافت.

کارشناسان ارزهای دیجیتال گفتند که تعداد زیادی از سهام سرمایه‌گذاری جهانی اکنون از ارز دیجیتال به‌عنوان دارایی جایگزین دارایی‌های سنتی مانند سهام، طلا و پول استقبال می‌کنند.

بانک سرمایه‌گذاری جهانی و خدمات مالی ارائه شده JP Morgan Chase and Co گفته است که در دراز مدت، ارزش بیت‌کوین ممکن است افزایش چشمگیری داشته باشد، به‌شرط آنکه نوسانات همچنان تحت کنترل باشد.

بیشتر بخوانید: آموزش ارز دیجیتال

یک دارایی جایگزین طی همه‌گیری کرونا

درحالی‌که سرمایه‌گذاران در هنگام شیوع بیماری همه‌گیر کرونا عجله داشتند تا پول خود را در پناهگاه‌های امن مانند طلا تضمین کنند، برخی تصمیم گرفتند در بیت‌کوین سرمایه‌گذاری امنی کنند. هر دو کلاس سرمایه‌گذاران سودهایی به دست آوردند. بااین‌حال، کسانی که پول خود را با بیت‌کوین به خطر انداختند، پاداش زیبایی دریافت کردند، چهار برابر بیشتر از آنچه سرمایه‌گذاران طلا به دست آوردند!

تعداد فزاینده‌ای از سرمایه‌گذاران جهانی در فکر سرمایه‌گذاری روی ارز دیجیتال به‌جای طلا هستند. با این ‌حال، با توجه‌ به سرمایه بزرگ بازار طلا، چنین تحولی ممکن است در یک دوره طولانی‌تر رخ دهد.

پکیج پیشنهادی: دوره هوش بازار جهانی(فارکس) 

عرضه محدود بیت کوین؛ یکی دیگر از دلایل محبوبیت بازار ارز دیجیتال

مقدار محدود بیت‌کوین در گردش یکی دیگر از دلایل احتمالی این است که رشد ارز دیجیتال در حال حاضر شاهد آن است. ممکن است ذکر شود که عرضه بیت‌کوین به ۲۱ میلیون محدود می‌شود. ۱۸ میلیون از آنها قبلاً استخراج و در حال گردش هستند.

ازآنجاکه عرضه بیت‌کوین قابل‌افزایش نیست، بر خلاف ارزهای سنتی که به دلیل چاپ پول بیشتر سقوط کردند، در طی همه‌گیری ویروس کرونا، بر ارزش آن بی‌تأثیر بود.  اگرچه به نوسانات وحشی معروف است، اما ارزش آن در سال ۲۰۲۰ به طور پیوسته افزایش یافت و نوسانات کمتری را مشاهده کرد.

پیج اینستاگرام محمد فاموریان

حباب دیگری برای بیت کوین

درحالی‌که موافقان و مخالفان سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین اختلاف‌نظر دارند. بسیاری از کارشناسان نگران‌اند که این می‌تواند حباب دیگری برای ایجاد ارز بی‌ثبات دیجیتال باشد که در سال ۲۰۱۷ شاهد رشد صعودی دیگری بود.

در سال بعد، بیت‌کوین به‌شدت سقوط کرد و یک فروش دیوانه‌وار به دنبال داشت. فقط در یک ماه، ارزش بیت‌کوین ۶۵ درصد سقوط کرد و سرمایه بازار ارز دیجیتال در اکتبر ۲۰۱۷ به زیر ۱۰۰ میلیارد دلار رسیده بود. در مورد پتانسیل آینده بیت‌کوین، فقط زمان مشخص خواهد کرد که آیا ارز دیجیتال در آینده به دارایی قابل‌قبول‌تری تبدیل می‌شود یا خیر.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *