بیش از دو سال از راه‌اندازی دیفای، به عنوان یک سیستم مالی غیرمتمرکز می‌گذرد. از آن زمان تا انتشار این مقاله، شاهد راه‌اندازی و طراحی انواع پروژه‌های موفق همانند صرافی غیرمتمرکز یونی سواپ(Uniswap) و چند روش نوین برای جلب توجه افراد به بازار ارزهای دیجیتال بودیم. اما این پروژه هم مانند بسیاری از پروژه‌های نوظهور در حوضه ارزهای دیجیتال، دارای چالش‌های گوناگونی است. پروژه دیفای 2 جهت رفع مشکلات و چالش‌های دیفای در دسامبر 2021 معرفی شده است که در حال حاظر شاهد ورود این پروژه به حوضه ارزهای دیجیتال هستیم. در ادامه این نوشتار قصد داریم پاسخ به سوال دیفای 2 چیست را به طور کامل و روان در اختیار شما عزیزان قرار دهیم، پس این پژوهش را از دست ندهید.

دیفای 2 چیست؟

دیفای 2 چیست

همانطور که گفته شد، دیفای 2 نسخه جدید و نوظهور همان دیفای است که با هدف رفع مشکلات و چالش‌های پروژه دیفای ایجاد شد. در واقع هدف این پروژه، تامین منابع مالی برای پروژه‌های مختلف است. از جمله مشکلات دیگری که Defi 2 قرار است برطرف کند، می‌توان به مقیاس پذیری، امنیت، نقدینگی، تمرکز و دسترسی به اطلاعات اشاره کرد. همانطور که در مقاله دیفای چیست اشاره کردیم، در برخی از پروژه‌های نوظهور به کاربران این امکان داده می‌شود تا بتوانند در تصمیمات آینده پروژه سهیم باشند و رای بدهند. این موضوع در پروژه‌های دیفای نیز صدق می‌کند و در نتیجه افراد بسیاری چشم انتظار قابلیت تمرکززدایی این پلتفرم می‌باشند.

یکی از مهم‌ترین تغییراتی که قرار است در دیفای 2 اجرا شود، ارائه روشی جهت انطباق با قوانین دولت‌ها نظیر KYC و AML است. برای درک بهتر این موضوع، به این مثال توجه کنید: حتماً می‌دانید که تاکنون استخرهای نقدینگی(LPs) بسیار موفق عمل کرده‌اند. این استخرها به تامیین‌کنندگان نقدینگی این امکان را می‌دهند که جهت استیکینگ جفت ارزها، کارمزدی دریافت کنند. لازم به ذکر است که اگر در این راستا قیمت توکن‌ها تغییر کند، تامیین‌کنندگان نقدینگی در معرض خطر از دست دادن سرمایه خود قرار می‌گیرند.

پروژه دیفای 2 قصد دارد با هزینه اندکی، بیمه‌ای را برای رفع این مشکل ارائه دهد. علاوه‌بر رفع مشکل مذکور، این راه‌حل موجب می‌شود تا سرمایه‌گذاران انگیزه بیشتری در استخرهای نقدینگی پیدا کنند و سود بیشتری دریافت کنند. جهت آشنایی بیشتر با استیکینگ، می‌توانید مقاله تفاوت بین ییلد فارمینگ و استیکینگ در چیست را مطالعه کنید.

مشکلات دیفای

مشکلات دیفای

حال که درک بهتری از پاسخ به سوال دیفای 2 چیست، پیدا کرده‌اید بهتر است ابتدا کمی با مشکلات و چالش‌های دیفای آشنا شوید.

مقیاس پذیری

در مقاله ارز دیجیتال کاردانو چیست، به توضیح کامل مشکل مقیاس پذیری پرداختیم. این مشکل در پروژه‌های دیفای نیز صدق می‌کند. پروژه‌های دیفای در بلاک چین‌ها با هزینه‌های بالای ترافیک و گس(آشنایی با گس اتریوم)، گاهاً خدماتی کند و گران ارائه می‌کند. مشکل مقیاس پذیری در دیفای موجب می‌شد تا کارهای ساده‌ای با هزینه بالا و زمان طولانی‌تری انجام شوند.

اطلاعات اوراکل ها

خدمات مالی بنا به نیاز خود، به اوراکل‌هایی با کیفیت بالا‌تری(منابع داده‌های شخص ثالث) نیاز دارند.

امنیت

معمولاً بیشتر کاربران فعال در Defi، درک درستی از خطرات موجود در این پلتفرم ندارند و نمی‌توانند آن را مدیریت کنند. در حال حاظر بسیاری از کاربران معامله‌های میلیون دلاری در دیفای باز می‌کنند؛ در حالی که درک درستی از امنیت آن ندارند.

تمرکز

همانطور که در بخش دیفای 2 چیست گفته شد، بسیاری از کاربران چشم‌انتظار رونمایی از دیفای 2 به دلیل استفاده از روش تمرکز زدایی هستند. این در حالی است که بسیاری از پروژه‌های دیفای حتی اصول DAO را به طور کامل رعایت نمی‌کنند.

نقدینگی

تامین نقدینگی باعث قفل شدن سرمایه می‌شود؛ معمولاً توکن‌های موجود در استخرهای نقدینگی را نمی‌توان در جای دیگری مورد استفاده قرار داد و این موضوع باعث ناکارآمدی دارایی می‌شود.

کاربرد دیفای 2 چیست؟

کاربرد دیفای 2.0

تاکنون بسیاری از پروژه‌های معروف نظیر اتریوم، زنجیره هوشمند بایننس، سولانا و سایر بلاک‌ چین‌هایی که از قرارداد هوشمند پشتیبانی می‌کنند، خدمات جدید Defi را ارائه می‌کنند. در ادامه به چند مورد از برترین کاربردهای این پلتفرم اشاره می‌کنیم:

بیشتر بخوانید: آموزش متاورس

بیمه قرارداد هوشند

بررسی کامل و دقیق قراردادهای هوشمند کار بسیار دشواری است، مگر اینکه یک توسعه‌دهنده باتجربه باشید. این موضوع ریسک سرمایه گذاری در پروژه‌های دیفای را افزایش داده است. همانطور که در انتهای بخش دیفای 2 چیست گفته شد، پروژه‌های دیفای 2، برای قراردادهای هوشمند، بیمه در نظر گرفته‌اند. در این حال اگر شما طی یک قرارداد هوشمند، سرمایه خود را از دست بدهید، بیمه مجدداً سرمایه شما را برمی‌گرداند.

بیمه ضرر دائمی

چنانچه در یک استخر نقدینگی جهت استخراج نقدینگی، سرمایه گذاری کنید، هرگونه تغییر در قیمت دو توکنی که قفل کرده‌اید ایجاد شود، ممکن است منجر به زیان‌های مالی سنگینی شود. این مشکل در دیفای 2 به طور کامل برطرف شده است. با گذشت زمان، دیفای 2 از کارمزدهای دریافتی برای ایجاد یک صندوق بیمه استفاده می‌کند و به این ترتیب سپرده شما را برابر ضرر، تضمین می‌کند. حال فرض کنید در این حالت کارمزد کافی وجود نداشته باشد، بدین ترتیب پروتکل، ارزهای دیجیتالی دیفای 2 جدیدی را برای رفع کمبود کارمزد، ایجاد می‌کند. لازم به ذکر است که اگر ارزهای ایجاد شده دیفای 2 زیاد باشد، می‌توان آن‌ها را برای کاربردهای بعدی ذخیره کرد یا برای کاهش عرضه سوزاند.

آزاد کردن سرمایه استیک شده

در نظر داشته باشید که در این حال با استیک یک جفت توکن در یک استخر نقدینگی، به شما توکن LP داده می‌شود. شما می‌توانید به کمک دیفای، توکن‌های به دست آورده را وارد یک ییلد فارم کنید و از این طریق کسب درآمد کنید. لازم به ذکر است که در دیفای 2، از این توکن‌ها به عنوان وثیقه استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید: آموزش ارز دیجیتال

بهبود شرایط وام ها

یکی دیگر از برترین مزایای دیفای 2، بهبود بخشیدن شرایط وام‌ها است. همانطور که می‌دانید ریسک لیکوییدیشن و پرداخت بهره از جمله معایب اصلی وام گرفتن است که این مشکل به کمک دیفای 2 بر طرف شده است. برای درک بهتر این موضوع به این مثال توجه کنید: فرض کنید وامی به ارزش 100 دلار دریافت کرده‌اید، وام‌دهنده 100 دلار به شما ارز دیجیتال می‌دهد اما به 50 دلار به عنوان وثیقه نیاز دارد. حال زمانی که شما این مقدار را به وام‌دهنده پرداخت می‌کنید، وام‌دهنده این دارایی را برای دریافت سود استفاده می‌کند. زمانی که وام‌دهنده 100 دلار را به همراه سود آن دریافت کند، مبلغی که سپرده کردید، به شما باز گردانده می‌شود. به کمک این ویژگی دیگر ریسک لیکوییدیشن از بین می‌رود و حتی اگر ارزش توکنی که به عنوان وثیقه پرداخت کرده‌اید، کم شود، مدت بازپرداخت وام نیز افزایش می‌یابد.

پیج اینستاگرام محمد فاموریان

سخن آخر

همانطور که وعده دادیم، سعی کردیم درک بهتری از پاسخ به سوال دیفای 2 چیست، ارائه کنیم. بهتر است بدانید که پروژه دیفای 2، پتانسیل‌های زیادی دارد که هنوز به طور کامل مورد استفاده قرار نگرفته‌اند. با توجه به مزیت‌های بسیاری که نسبت به نسخه اولیه خود دارد، قطعاً می‌توان آینده خوبی از آن انتظار داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *