بازارهای مالی همیشه دوست سرمایه‌گذاران نیستند و گاهاً سرمایه‌گذاران اشتباهاتی مرتکب می‌شوند که به بدترین کابوس آن‌ها تبدیل می‌شود. لیکویید شدن چیست، لیکویید شدن یا کال مارجین به از بین رفتن کل سرمایه معامله‌گر در بازارهای مالی گفته می‌شود که معمولا از آن به عنوان روی بد بازارهای مالی نیز یاد می‌شود. اتفاق افتادن این موضوع برای سرمایه‌گذار معمولاً به معنای تمام شدن فعالیت او در بازارهای مالی همچون فارکس و ارزهای دیجیتال منجر می‌شود. ما در این مقاله قصد داریم نحوه جلوگیری از لیکیویید شدن و این که لیکویید شدن چیست را به شما عزیزان توضیح دهیم، بلکه با خواندن این مقاله از اتفاق افتادن این تراژدی برای معامله‌گران خودداری کنید.

لیکویید شدن چیست؟

لیکویید شدن چیست

لیکویید شدن یا کال مارجین زمانی اتفاق می‌افتد که سرمایه‌گذار تمام سرمایه خود را در بازارهای مالی از دست بدهد. عموماً از لفظ لیکویید شدن در بازارهای ارز دیجیتال و کال مارجین در بازار فارکس استفاده می‌شود. به عبارتی دیگر معامله کننده سرمایه کافی برای بقا در بازارهای مالی را از دست می‌دهد که در این حالت سرمایه‌گذار اصطلاحاً لیکویید شده است. پیدایش همچین مشکلی برای سرمایه‌گذاران به دلیل عدم رعایت نکردن میزان سرمایه، در نظر نگرفتن ریسک و مقدار اهرم یا لورجی که در معاملات استفاده می‌کند، رخ می‌دهد. بنابراین معامله‌گر باید نسبت به مفهوم اهرم یا لورج آگاهی داشته باشد، برای درک این موضوع می‌توانید مقاله اهرم با لوریج چیست را مطالعه کنید. پیش از ورود به بازارهای مالی، سرمایه‌گذار می‌بایست با اصول مدیریت سرمایه آشنایی داشته باشد و همه سرمایه خود را وارد معامله نکند، زیرا که منجر به از دست رفتن تمام دارایی فرد می‌شود.

بسته شدن حساب در واقع همان لیکویید شدن سرمایه‌گذار می‌باشد که در این حالت موجودی حساب فرد به صفر می‌رسد. به عنوان مثال فرد در معاملات خود از اهرم 1/10 استفاده می‌کند که در این حالت سرمایه گذار با 10 درصد ضرر کردن، حساب او بسته یا به عبارتی سرمایه‌گذار لیکویید می‌شود. در این حالت مقدار ضرری که به شخص وارد شده است 100 درصد است و صرافی به محض مشاهده این اتفاق، حساب او را مسدود می‌کند. صرافی‌ها در معاملات همانند واسطه عمل می‌کنند و هیچ‌گونه هزینه‌ای در قبال سود اشخاص یا ضرر افراد نه کسب می‌کنند و نه از دست می‌دهند. مثلاً در صرافی بایننس لورج یا اهرمی که به کاربران خود می‌دهد از بخش سرمایه لیکویید شده سرمایه‌گذارن تامین می‌گردد. به عبارتی سود سرمایه‌گذران را از ضرر معامله‌گران دیگر به دست می‌آورد و به آن‌ها می‌دهد.

بیشتر بخوانید: مدیریت سرمایه چیست

انواع لیکویید شدن

لیکویید شدن چیست

لیکویید شدن رمزارز

لیکویید شدن رمزارز

در واقع معیاری برای سنجش سهولت زمان تبدیل یک دارایی به دارایی دیگر بدون در نظر گرفتن قیمت رمزارز می‌باشد. لیکوییدیتی در واقع مشخص کننده سرعت خرید و فروش در بازارهای ارز دیجیتال می‌باشد که در دو حالت بالا و پایین رخ می‌دهد. وقتی لیکوییدیتی بالا باشد، کاربر نگران افزایش یا کاهش قیمت رمزارز نخواهد بود و بدون تفکر دست به فروش می‌زند. اما در لیکوییدیتی پایین، امکان تبدیل پول خود به ارز دیجیتال به سرعت انجام نمی‌شود و همچنین قیمت رمزارز مهم می‌باشد. ارزهایی که مقدار ثابتی دارند در بازارهای ارز دیجیتال مانند تتر را ارزهای لیکویید شده می‌نامند.

لیکویید شدن صرافی

لیکویید شدن صرافی

صرافی ها اصولاً براساس عمق بازار و سرمایه‌ای که دارند، ارزش گذاری می‌شوند. تعداد تراکنشات کاربران در صرافی و همچنین توانایی صرافی در تامین نقدینگی برای سرمایه‌گذاران از عواملی است که باعث افزایش لیکوییدیتی صرافی‌ها می‌شود. در واقع لیکویید شدن صرافی زمانی رخ می‌دهد که صرافی بتواند به سرعت، کمبود نقدینگی را برطرف کند و کاربران با سرعت بیشتری ترید کنند. لیکویید بودن صرافی به نفع سرمایه‌گذاران و کاربران صرافی است زیرا می‌توانند به خرید و فروش دارایی‌های خود با سرعت بیشتری بپردازند.

لیکویید شدن سرمایه‌گذار

لیکویید شدن سرمایه‌گذار

این موضوع کاملا برعکس دو مورد قبل است، در موارد قبل لیکوییدیتی به نفع صرافی یا رمزارز عمل می‌کرد. لیکوییدیتی به دلیل پیش‌بینی اشتباهی بازار و نداشتن اطلاعات کافی در مورد نمودار‌های کندل استیک و اهرم یا لورج برای معامله‌گر اتفاق می‌افتد. این تراژدی برای سرمایه‌گذار گاهاً منجر به از دست دادن تمام یا بخشی از سرمایه او می‌شود. بنابراین بهتر است که شما پیش از ورود به بازارهای مالی با الگوهای کندل استیک آشنایی داشته باشید.

لیکویید شدن چگونه اتفاق می‌افتد؟

لیکویید شدن چیست

همانطور که در بخش لیکویید چیست، بیان کردیم این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که سرمایه‌گذار از مدیریت سرمایه و روش‌های آن اطلاعات کافی نداشته باشد. بنابراین سرمایه‌گذار بهتر است که کتاب‌هایی در خصوص شروع سرمایه‌ گذاری پیش از ورود به بازارهای مالی مطالعه کند که این اتفاق برای معامله‌گر پیش نیاید. عموماً لیکویید شدن زمانی رخ می‌دهد که سرمایه‌گذار یکی از موقعیت‌های سرمایه‌گذاری بلند مدت(Long) یا سرمایه‌گذاری کوتاه مدت(Short) را انتخاب می‌کند. پوزیشن‌های لانگ و شورت در معاملات اهرم دار استفاده می‌شود. سرمایه‌گذار پیش‌بینی ‌می‌کند که ارز دیجیتال مورد نظر او در دراز مدت پیشرفت و یا در کوتاه مدت سقوط خواهد کرد.

از این رو به وسیله یکی از اهرم‌های موجود در صرافی به عنوان مثال لورج 1/20 وارد پوزیشن لانگ می‌شود. دراین صورت اگر ارز دیجیتالی که روی آن سرمایه‌گذاری کرده است رشد نزولی بگیرد و درصد ضرر او به 5 درصد برسد، حساب سرمایه‌گذار صفر می‌شود.(5 درصد ضرر در اهرم 1/20 ضرب می‌شود که درصد ضرر به مقدار 100 می‌رسد و موجودی حساب او صفر می‌شود.) پوزیشن شورت بر عکس پوزیشن لانگ می‌باشد، به این صورت که با فرض این که ارز دیجیتال در مدت کمی سقوط خواهد کرد که در این حالت اگر این رمزارز 5 درصد رشد کند، سرمایه‌گذار لیکویید می‌شود و سرمایه خوود را از دست می‌دهد.

لازم به ذکر است تشدید شدن امکان لیکویید شدن سرمایه‌گذار به مقدار اهرم یا لورجی بستتگی دارد. حال هر چقدر این اهرم بیشتر باشد احتمال ضرر کردن یا سود کردن به یک اندازه خواهد بود. به این نکته نیز توجه کنید که هیچ‌ موقع با همه سرمایه یا دارایی خود وارد معامله نشوید چرا که احتمال لیکویید شدن افزایش می‌یابد.

بیشتر بخوانید: سهام دلاری چیست؟

نحوه جلوگیری از لیکویید شدن

نحوه جلوگیری از لیکوییدیتی

سرمایه‌گذار برای این که دارایی‌های خود را در بازارهای دیجیتال یا فارکس از دست ندهد یا به عبارتی دچار کال مارجین یا لیکوییدیتی نشود. باید نکاتی در مورد مدیریت سرمایه و حساب بداند، همیشه پیش از ورود به معامله ریسک آن را حساب کند و در صورتی که ریسک کمتر از مقدار معین باشد وارد معامله نشود. در ادامه به نکات مهمی که از کال مارجین یا لیکویید شدن جلوگیری می‌کند، اشاره خواهیم کرد.

استفاده از لوریج‌های کم

لوریج‌ها یا اهرم‌ها به همان اندازه که می‌توانند سودآور باشند، به همان اندازه مخرب هستند. بنابراین اگر اطلاعات کافی از آن‌ها ندارید و یا ریسک معامله‌ای که می‌خواهید شروع کنید بالا است، بهتر است از لوریج‌های کمتر مانند 1/2، 1/5 یا 1/1 استفاده کنید که ضرر کمتری محتمل شوید. به عنوان مثال وقتی از لوریج 1/5 استفاده می‌کنید، اگر 20 درصد ضرر کنید آنگاه حساب شما بسته می‌شود ولی با لوریج 1/20 تنها با 5 درصد ضرر حساب شما بسته خواهد شد.

داشتن استراتژی

سرمایه‌گذارانی موفق و کمتر دچار ضرر می‌شوند که از یک استراتژی به خصوص استفاده می‌کنند. تشخیص این که بهتر است از چه استراتژی استفاده کنید، بر عهده خود معامله‌گر می‌باشد زیرا دید هر شخص در معاملات با شخص دیگری متفاوت است. داشتن استراتژی باعث می‌شود که شما سنجیده و با برنامه دست به معامله کردن بزنید و نقاط ورود و خروج از بازار را بهتر شناسایی کنید. سرمایه‌گذار همیشه باید از اشتباهاتی که در معاملات قبلی خود انجام می‌دهد، درس بگیرد و سعی کند که دیگر آن‌ها را تکرار نکند تا در معاملات آتی سود بیشتری کسب کند.

ریسک معامله را حساب کند

افراد باید قبل از ورود به سرمایه‌گذاری باید ریسک معامله را حساب کنند. سرمایه‌گذران به کمک ابزارهایی مانند حد ضرر(Stop Loss) و حد سود(Take Profit) می‌توانند ریسک موجود در معاملات را مدیریت کنند. محاسبه کردن نسبت بازده به ریسک مهم ترین چیزی است که پیش از ورود به معامله باید حساب شود. اگر این نسبت کمتر از عدد 1 باشد، سرمایه‌گذار باید از معامله کردن اجتناب کند، چرا که به ضرر او ختم خواهد شد.

پیج اینستاگرام محمد فاموریانجمع بندی

بازارهای معاملاتی جایی برای جبران دوباره نیست و اگر سرمایه‌گذار به درستی با مفاهیم مدیریت سرمایه آشنا نباشد، منجر به از دست دادن کل سرمایه او در بازارهای مالی می‌شود. با قبول این که بازارهای مالی همیشه روی خوش ندارند و ضرر هم بخشی از معامله است، وارد معامله شوید. دانش این که لیکویید شدن چیست به شما کمک می‌کند که از این مشکل جلوگیری کنید و کمتر در بازارهای مالی ضرر کنید. گذراندن دوره استراتژی ترید به سرمایه‌گذار درک خوبی از این موارد خواهد داد، علاوه بر این موضوع گذراندن دوره آموزش ارز دیجیتال به شما در بازارهای ارز دیجیتال کمک خواهد که سنجیده تر و عاقلانه تر تصمیم بگیرید. در این مقاله سعی داشتیم به سوال لیکویید شدن چیست پاسخ بدهیم و نحوه جلوگیری از این تراژدی را به شما عزیزان بیاموزیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *