بازار بزرگ ارزهای دیجیتال روبه رشد است و مداوم در حال تغییر است و در بازه‌ی زمانی کمی نوع جدیدی از رمزارزها را معرفی می‌کند. از این رو بازار NFT نیز رشد به سزایی در این قاعده داشته است که در سال 2021 این رشد را تجربه کرده است و همین عمل باعث شده است نحوه قیمت گذاری NFT از اهمیت چندانی برخوردار شود. بهتر است بدانید که برخی از افراد مشهور، شرکت‌های بزرگ و حتی هنرمندان در حال جمع‌آوری NFTهای با ارزش هستند. همان‌طور که می‌دانید NFTها در واقع غیر قابل تعویض هستند و همانند پلی میان دنیای دیجیتال و فیزیکی قرار گرفته‌اند. ممکن است این نوع توکن‌های منحصربه‌فرد برای یک بازی ویدئویی یا یک اثر هنری باشند که به دارندگان حق مالکیت غیر قابل تغییر را واگذار می‌کند. در ادامه قصد داریم به نحوه ارزش گذاری NFT یا همان نحوه قیمت گذاری NFT بپردازیم با ما همراه باشید.

نحوه قیمت گذاری NFT با فاکتور امنیت بلاک چین

نحوه قیمت گذاری NFT

در این بخش می‌خواهیم درباره‌ی قیمت گذاری NFT با امینت بلاک چین صحبت کنیم. اولین فاکتوری که درباره‌ی ارزش گذاری NFT مطرح می‌شود امنیت شبکه‌ی بلاک‌چین است. در ابتدا باید بدانید که این توکن بر روی چه شبکه‌ی قرار دارد و آیا آن شبکه ایمن است. البته تا زمانی که NFT بر روی شبکه‌ی بلاک‌چین قرار دارد به کار خود ادامه می‌دهد و از این رو NFT نیز وجود دارد. در زبان ساده‌تر وجود یا عدم وجود NFT بستگی به شبکه‌ای دارد که بر روی آن قرار گرفته است. بدانید که بیشتر NFTهای موجود بر روی شبکه‌ی اتریوم قرار دارد، به این دلیل که شبکه‌ی اتریوم از امنیت بسیار بالایی برخوردار است.

به این نکته نیز توجه داشته باشید که در واقع NFTهایی که بر روی شبکه‌ی اتریوم واقع شده‌اند می‌توانند مدت زیادی را با تکیه بر قراردادهای هوشمند اتریوم وجود داشته باشند. برای آشنایی بیشتر با مفهوم و بازار NFTها مقاله آموزش NFT را مطالعه نمایید.

نحوه ارزش گذاری NFT بر اساس قرار گیری یا عدم قرار گیری بر روی زنجیره

نحوه قیمت گذاری NFT بستگی به همین موضوع قرارگیری یا عدم قرارگیری آن‌ها دارد و بر همین اساس مشخص می‌شود. همان‌طور که در تیتر قبلی بیان کردیم زندگی توکن‌های NFT که بر روی شبکه قرار دارند، وابسته به همان شبکه‌ای است که بر روی آن واقع شده‌اند. البته به علت وابستگی این نوع NFTها به شبکه‌ی بلاک‌چین خود، معمولاً عمر و قیمت بیشتری را دارند. البته برخی از NFTها خارج از شبکه‌ی بلاک چین هستند. ممکن است این سؤال برایتان ایجاد شود که اگر خارج هستند پس کجا قرار دارند! بهتر است بدانید که این نوع NFTها بر روی حافظه‌های ابری مانند Google Cloud،  iCloud و همچنین از طریق سخت‌افزاری متمرکز IPFS پایدار شده‌اند.

ارزش‌گذاری بر اساس سن توکن NFT

از آنجایی که مدت زیادی از عمر NFTها نمی‌گذرد نمی‌توان به ارزش‌گذاری بر اساس سن توکن NFT خیلی اعتماد کرد و این معیار خیلی خوبی برای نحوه قیمت‌گذاری NFT نیست. بازار توکن‌های NFT امسال (سال 2022) خیلی داغ شده هست و برای در نظر گرفتن سن به‌عنوان معیار کمی زود است. باگذشت حدود پنج یا 6 سال می‌توان از سن به‌عنوان معیار برای NFTهای قدیمی‌تر یاد کرد. به طور کلی سن اکنون معیار تأثیرگذاری بر روی قیمت NFTها نیست و علت آن جوان بودن این نوع توکن‌هاست اما در چند سال آینده این معیار نیز به یکی از معیارهای تأثیرگذار تبدیل خواهد شد. پس سرمایه‌گذاری بر روی توکن‌های خوب می‌تواند در آینده با افزایش سن آن توکن سودآوری کند.

بیشتر بخوانید: بهترین توکن NFT

تأثیر خالق و جامعه بر روی نحوه قیمت گذاری NFT

تأثیر خالق و جامعه بر روی نحوه قیمت گذاری NFT

همان طور که از اسم NFT پیداست خالق و جامعه تأثیر به سزایی بر روی ان اف تی‌ها دارند؛ پس یکی از راه‌های افزایش قیمت NFT می‌باشد. از این رو تبلیغات، هویت مالکان فعلی و قبلی NFTها و افرادی که این صاحبان را دنبال می‌کنند از ارزش بالایی برخوردار می‌باشد. پس هر چقدر افراد زیادی این NFTها را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنند مانند اینستاگرام باعث ایجاد تقاضا در این زمینه خواهند شد. از این رو می‌توان گفت که یکی از راه‌های افزایش قیمت NFTها محسوب می‌شود.

اگر به دنبال این هستید که بدانید ارزش NFT چطور بالا می‌رود؟ به دلیل اینکه این توکن‌ها به وسیله‌ی افراد معروف یا هنرمندان به وجود آمده است، به علت پشتوانه آن‌ها از ارزش زیادی برخوردار می‌باشد. برای درک این موضوع یک مثال بیان می‌کنیم که یکی از NFTهای معروف متعلق به یکی از ماشین‌های فرمول یک بود و با قیمت 113 هزار دلار به فروش رسید.

تأثیر کمیابی بر نحوه قیمت گذاری NFT

کمیابی به این مناسب که یک نوع توکن چقدر کم و خاص است و همچنین چقدر سخت به دست می‌آید. از این رو پس تأثیر کمیابی بر نحوه قیمت گذاری NFT را نمی‌توان نادیده گرفت. حال اگر این سؤال برای شما ایجاد شده است که چه نوع  NFT کمیاب محسوب می‌شود؟ به‌عنوان‌مثال NFTهای که توسط یک هنرمند معروف برای آثار هنری به وجود آمده است اشاره کرد. همچنین برخی از بازی‌ها نیز هستند که آیتم‌های بسیار کمیابی دارند که می‌توان به عنوان یک توکن NFT به فروش رساند. با مطالعه مقاله ساخت NFT با نحوه ایجاد و ساخت ان اف تی‌ها بیشتر اشنا خواهید شد و موارد توضیح داده شده را بهتر درک خواهید نمود.

پیج اینستاگرام محمد فاموریاننتیجه گیری

در نحوه قیمت گذاری NFTها هیچ نوع پاسخ درست یا غلطی موجود نیست اما در این مقاله با پاسخ به سؤال ارزش NFT چطور بالا می‌رود؟ راهنمایی‌های لازم را درباره‌ی نحوه قیمت گذاری این توکن را دانستیم. با ذکر این موارد شما درک صحیحی از قیمت و نحوه ارزش گذاری NFTها به دست خواهید آورد و برای اینکه در خرید خود تصمیم بهتری را بگیرید بهتر است به این موارد دقت فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *