برای سرمایه‌گذاری و کسب سود در بازار بورس و سرمایه، روش‌های مختلفی وجود دارد که یکی از این روش‌ها نوسان گیری است. این روش مناسب سرمایه‌گذاران با دید کوتاه‌مدت می‌باشد. در روش نوسانگیری، سرمایه‌گذار طی بازه زمانی کوتاهی حدودا یک تا سه روزه سهمی را خریداری و پس از نوسان‌گیری اقدام به فروش می‌کند. درست است که این روش کسب سود ساده نیست، اما بخاطر جذابیت و هیجان سودهی باعث شده تا سرمایه‌گذاران زیادی از این روش استفاده کنند. در این مقاله سعی داریم شما را با روش نوسان‌گیری به طور کامل آشنا کنیم.

قبل از اینکه به توضیح نوسان گیری بپردازیم، بهتر است اول شما را با واژه نوسان و نوسان‌گیر آشنا کنیم. به نوسانات و تغییرات قیمت سهام در بازه کوتاه‌مدت، نوسان می‌گویند. به افرادی که در این بازه زمانی کوتاه‌مدت، از تغییرات قیمت سهام برای کسب سوددهی استفاده می‌کنند را نوسان گیر گویند.

مقاله پیشنهادی:هشت مورد از برترین ارز های دیجیتال برای سرمایه گذاری در سال 2021

نوسان گیری چیست؟

خرید و فروش در بازه زمانی کم برای کسب سودهای 3 تا 10 درصدی را نوسان گیری در بازار بورس می‌گویند. البته نوسان گیری روشی پیچیده است و باید مهارت بالایی در زمینه تابلوخوانی و بازارخوانی داشته باشید. در واقع هر سرمایه‌گذاری قادر به انجام این روش نیست و افراد زیادی پس از ورود به بازار سرمایه، به خاطر طمع کسب سود کوتاه مدت و نداشتن اطلاعات کافی درباره نوسان گیری دچار ضررهای سنگینی می‌شوند. همانطور که این روش می‌تواند خیلی سریع شما را به سود قابل توجه‌ای برساند، در همان زمان هم می‌تواند باعث از دست رفتن سرمایه شما شود پس با ما همراه باشید.

سرمایه‌گذارانی که به دنبال نوسان گیری در بازار بورس هستند به دو دسته تقسیم می‌شوند

افرادی که خود آغازکننده موج صعودی سهم هستند.

افرادی که موج‌سوار هستند. این دسته از افراد بر موج ایجاد شده سوار می‌شوند و روند را ادامه می‌دهند.

دسته اول افرادی هستند که خریدهای پله ای را آغاز می‌کنند. ولی دسته دوم زمانی که اخبار مثبت سهام آغاز شده توسط گروه اول را می‌شنوند بر موج ایجاد شده سوار می‌شوند. پس صورت گرفتن معاملات بین این دو گروه، قیمت سهم افزایش پیدا می‌کند و صف خرید روی سهم ایجاد می‌شود. در این زمان نوبت خروج گروه اول می‌شود و عرضه روی سهم افزایش پیدا می‌کند.

حال اگر دسته دوم شانس خوبی داشته باشند و شرکت دلایل دیگری برای بالا بردن ارزش سهم داشته باشد، موج سواران تا مدتی روی روند صعودی ادامه می‌دهند. اما اگر این اتفاق نیفتد پس از خارج شدن گروه اول، ممکن است سهام ریزش کند و گروه دوم ضرر کنند. در واقع گروه اول با داشتن مهارت نوسان گیری از این معامله سود کردند.

مقاله پیشنهادی:ارز دیجیتال ریپل

اطلاعات و ابزارهای موردنیاز نوسان گیری

دانستن اطلاعات نهانی شرکت

نوسان گیرانی که به صورت حرفه ای در بورس فعالیت می‌کنند، بیش‌تر از دیگر افراد از اطلاعات نهانی و برنامه‌های شرکت باخبرند. این دسته از افراد به خاطر ارتباط با بازیگران سهم و دانستن اخبار مهم شرکت ، قادر خواهند بود تا جز اولین گروه‌های وارد شده به سهم باشند و از تمام تغییرات و نوسانات قیمت بهره بگیرند. زمانی که اطلاعات شرکت به صورت عمومی در اختیار مردم قرار می‌گیرد این دسته از نوسان گیران از سهام خارج می‌شوند.

مقاله پیشنهادی:مقدمه آموزش ارز دیجیتال

تحلیل تکنیکال

در حال حاظر یکی از روش های رایج نوسان گیری در بورس تحلیل تکنیکال می‌باشد. با این روش سرمایه‌گذاران با برسی نمودارهای قیمتی سهام در بازه زمانی کوتاه‌مدت، نقاط حمایتی را پیدا کرده و وارد سهم می‌شوند، پس از رشد چن درصد سهام آن را فروخته و وارد بازار دیگری می‌شوند.

نوسان گیری با استفاده از از جو حاکم در بازار بورس

گاهی اوقات انتشار یک خبر باعث رشد دسته جمعی سهام می‌شود. ممکن است این خبر شایعه باشد اما در این زمان نوسان گیران حرفه‌ای اقدام به خرید سهام می‌کنند و در زمان مناسب سهم را می‌فروشند. در نظر داشته باشید که شایعات و اینگونه اخبار معمولا زمانی که بازار در شرایط مساعدی قرار دارد، اتفاق می‌افتد.

مهارت و تجربه

نوسان گیران حرفه ای به کمک مهارت تابلوخوانی می‌دانند که در چه زمانی وارد و چه زمانی از سهام خارج شوند. سهم‌های فرابورسی بهترین انتخاب برای نوسان گیری است. این سهام برای رشد حداکثری در یک روز، نیازی به حجم مبنا ندارد و زودتر تحت تاثیر جو بازار قرار می‌گیرد.

نوسان گیران مبالغ کمی را سرمایه‌گذاری نمی‌کنند. سود 5 تا 10 درصدی زمانی به صرفه است که هزینه کارمزد آن بالا نباشد. در نتیجه نوسان گیر محدودیت سرمایه ای ندارد، سرمایه کلان در مدت زمان کم بهترین بازدهی را برای نوسان گیر به همراه دارد.
مقاله پیشنهادی:کسب درآمد از بازی کردن ! + با ارزهای دیجیتال

عرضه و تقاضا

قیمت سهام بر اساس عرضه و تقاضا است. به طور مثال زمانی که که تقاضا برای یک سهم به اندازه‌ای قوی باشد که بتواند به عرضه یا همان فروشنده غلبه کند، قیمت سهم رشد می‌کند اما زمانی که قدرت فروشنده بیشتر و عرضه بیشتر از تقاضا باشد، قیمت سهم افت می‌کند. بنابراین با دانستن میزان عرضه و تقاضا شانس نوسان گیران به مراتب بیشتر است.

بهترین حالت بازار برای نوسان گیری

بازار دارای سه حالت صعودی،نزولی و خنثی است. زمانی که بازار در حالت صعودی باشد بهتر است بخرید و نگه‌دارید. در حالت نزولی بهترین کار نظاره‌گر بودن است، تا شروع روند صعودی بازار صبر کنید سپس اقدام به خرید کنید. اما بهترین زمان برای نوسان گیری حالت خنثی است، زیرا می‌توانید با قیمت پایین سهم خریداری کنید و پس از مدت کوتاهی به سود کافی برسید.

معایب نوسان گیری در بورس

ایجاد حباب در بورس

زمانی که فاصله بین قیمت یک سهم و ارزش ذاتی آن زیاد شود، حباب تشکیل می‌شود. افزایش زیاد نوسان گیری در بازار باعث ایجاد حباب قیمتی می‌شود.

  هزینه بالا

علاوه بر این که روش نوسان گیری نیاز به سرمایه زیادی دارد، کارمزد و مالیات نیز می‌تواند تاثیر زیادی در بالا رفتن هزینه داشته باشد. البته مالیات و کارمزد هزینه چندانی ندارد، ولی با تکرار این روند در بلند مدت می‌تواند هزینه چشمگیری به همراه داشته باشد.

استرس زیاد

نوسان‌گیری در بازار بورس استرس بیشتری را به افراد نوسان‌گیر تحمیل می‌نماید. به این گونه که افراد باید تصمیم‌های مهمی را در مدت زمان محدودی بگیرند، که این امر فشار و استرس زیادی را به آنان تحمیل می‌کند. اما با برنامه‌‌ریزی دقیق می‌توان از استرس این تصمیمات تا حد زیادی کاست.

محدودیت زمانی

تعهد زمانی از دیگر مشکلات نوسان گیری است. به عنوان مثال اگر نوسانگیری از ساعت 12 شب وارد معامله‌ای شود، دقیقه به دقیقه باید بازار را بررسی کند. بنابراین برای کسانی که زمان لازم را در اختیار ندارند مشکل ساز است.

مقاله پیشنهادی:آموزش انتقال تتر به صرافی کوکوین

پیج اینستاگرام محمد فاموریان

سخن آخر

بهتر است برای انتخاب یک روش معاملاتی با توجه به محدودیت‌های فردی تصمیم بگیرید. هر روشی دارای جنبه منفی و مثبت می‌باشد. نوسان گیری در زمان کم با وجود استرس بالا، هیجان بالایی نیز دارد. اما نوسان گیری روشی پیچیده است که هزینه چشمگیری دارد. استرس و ایجاد حباب قیمتی از دیگر نکات منفی این روش می‌باشد. توصیه می‌شود که برای استفاده از این روش اول مهارت کافی جهت نوسان گیری را کسب کنید.

مقاله پیشنهادی:شش ارز محبوب برای معامله در فارکس

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *