ارز دیجیتال فانتوم یک پلتفرم قرارداد هوشمند غیر متمرکز، بدون مجوز و منبع باز برای برنامه‌های غیر متمرکز (dApps) و دارایی‌های دیجیتال است. یکی از بسیاری از شبکه‌های بلاک چین که برای ارائه جایگزینی برای اتریوم ساخته شده است. شبکه اصلی بلاک چین فانتوم در دسامبر سال ۲۰۱۹ فعال شد و معماری شبکه آن قصد دارد با ارائه تعادل پایدار مقیاس‌پذیری، امنیت وعدم تمرکز، راه حلی مناسب برای مشکل بلاک چین ارائه دهد.

مانند دیگر جایگزین‌های اتریوم، فانتوم قصد دارد مقیاس‌پذیری و هزینه‌های کمتری را نسبت به پلتفرم قرارداد قدیمی که اولین حرکت می‌کند در اتریوم ۱.۰ ارائه دهد. زیرساخت‌های فانتوم از طریق سازوکار اجماع اثبات سهام (PoS) (AsSynchronous Byzantine Fault Tolerant (PoS) ) متصل شده است. که کارایی کل شبکه را حفظ می‌کند. ساختار شبکه aBFT به منظور حفظ امنیت شبکه و در عین حال حداکثر رساندن سرعت طراحی شده است.

ساختار شبکه ارز دیجیتال فانتوم

فانتوم بر فراز مکانیزم اجباری PoS «بدون رهبر» با نام Lachesis عمل می‌کند. که امنیت شبکه فانتوم را تضمین می‌کند و هم سرعت و هم امنیت تراکنش‌ها را تضمین می‌کند. Lachesis یک مکانیسم اجماع aBFT است، به این معنی که داده‌های شبکه را می‌توان در زمان‌های مختلف پردازش کرد و شبکه می‌تواند تا یک سوم شرکت کنندگان را در معرض رفتارهای معیوب یا مخرب قرار دهد بدون این که به فرآیندهای شبکه آسیبی برساند.

Lachesis همچنین دارای نهایی است. این بدان معناست که معاملات به طور متوسط ​​در یک ثانیه تأیید و نهایی می‌شوند. بدون نیاز به انتظار برای تأیید بلوک پر زحمت که در شبکه‌های اثبات کار (PoW) تجربه شده است. با اجتناب از فرآیند تأیید بلوک نسبتاً طولانی، این سیستم aBFT بسیار سریعتر و مقیاس پذیرتر از بسیاری از همتایان خود در مورد خطای بیزانسی (BFT) است.

ادامه ساختار شبکه ارزدیجیتال فانتوم

با نگاهی عمیق‌تر به نحوه عملکرد Fantom’s Lachesis، می‌بینیم که چگونه هر گره شبکه حاوی نمودار غیر چرخشی (DAG) خاص خود است. که گاهشماری «بلوک‌های رویداد» و معاملات مربوطه را ثبت می‌کند. هر گره به طور مستقل به اجماع داخلی می‌رسد. دسته‌های تأیید شده بلوک‌های رویداد سپس به بلوک‌های نهایی که در شبکه گسترده فانتوم تأیید می‌شوند. گردآوری می‌شود. بلوک‌های نهایی شده، که لایه اصلی بلاک چین فانتوم را تشکیل می‌دهند. از بلوک‌های رویداد تأیید شده از گره‌های مستقل تشکیل شده اند.

گرچه گره‌های مستقل فانتوم گهگاه در مورد تراکنش‌ها و رویدادها با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند. اما بلوک‌های نهایی یا وضعیت کلی شبکه را تأیید نمی‌کنند. این معماری منجر به سیستمی می‌شود که تراکنش‌ها را سریع پردازش می‌کند. و در عرض چند ثانیه به نهایی می‌رسد. ارز دیجیتال فانتوم تأکید می‌کند. که مکانیسم PoS آن بدون رهبر است، به این معنی که هیچ رهبر بلوکی وجود ندارد و هیچ شرکت کننده‌ای نقش خاصی در عملکرد آن ندارد. هر کسی می‌تواند در هر نقطه به شبکه گره بپیوندد یا آن را ترک کند و همه گره‌ها در پروتکل اجماع وزن یکسانی دارند.

پکیج پیشنهادی: دوره هوش ارز دیجیتال

نگه داری از بلاک چین ارز دیجیتال فانتوم

سرورهای دستگاه Lachesis از پلت فرم استقرار شبکه اصلی فانتومOpera پشتیبانی می‌کند. که میزبان برنامه‌های کاربردی در شبکه است. اپرا محیطی بدون مجوز و منبع باز برای توسعه است. این برنامه دارای طیف گسترده‌ای از قابلیت قرارداد هوشمند است. که اتریوم به دلیل پشتیبانی از زبان برنامه‌نویسی Solidity و ادغام با ماشین مجازی اتریوم (EVM) دارد. برنامه‌های کاربردی ساخته شده بر روی ارز دیجیتال فانتوم را می‌توان طوری طراحی کرد که با پلتفرم‌های ساخته شده بر روی Ethereum (تفاوت بیت کوین و انریوم در چیست ؟)قابلیت کارکرد داشته و در عین حال بازده تراکنش شبکه فانتوم را حفظ کند.

یک کیت توسعه نرم افزاری اختصاصی (SDK) که به عنوان ماشین مجازی فانتوم شناخته می‌شود، در نهایت برای توسعه مبتنی بر فانتوم در کنار پشتیبانی مداوم از EVM منتشر می‌شود.

توکن ارز دیجیتال فانتوم

توکن ابزار بومی فانتوم FTMبه کل اکوسیستم بلاک چین فانتوم قدرت می‌بخشد. توکن‌های FTM برای شرط‌بندی، مدیریت، پرداخت و هزینه در شبکه استفاده می‌شود. در مجموع ۳.۱۷۵ میلیارد سکه FTM وجود دارد که ۲.۵ میلیارد آن در مارس ۲۰۲۱ در گردش است. مابقی به عنوان پاداش سهام فانتوم توزیع می‌شود. FTM به عنوان یک سکه اصلی بومی، یک کد ERC-20 در اکوسیستم اتریوم و یک توکن BEP-2 در Bina در دسترس است.

بیشتر بخوانید: آموزش ارز دیجیتال

اکوسیستم nce

هرکسی می‌تواند با استفاده از Multichain در مبادلات فانتوم با حداقل ۱ FTM شرکت کند تا توکن ERC-20 FTM یا BEP-2 خود را با سکه‌های Opera FTM عوض کند. همچنین، برای راه اندازی یک گره اعتبارسنج در شبکه بدون مجوز فانتوم، باید حداقل ۱ میلیون FTM (که تا مارس ۲۰۲۱ بیش از ۱ میلیون دلار ارزش دارد) واریز شود.

فانتوم یک ساختار سهامدار نسبتاً پویا و پرسود را برای کاربران فراهم می‌کند. کاربران می‌توانند FTM خود را به صورت اختیاری با یک گره اعتبارسنج برای ۴ درصد سود سالانه (APY) پاداش، که یک مدل رایج سهام است، قرار دهند. با این حال، کاربران همچنین می‌توانند از مزایای Fantom’s Fluid با انتخاب قفل کردن FTM برای مدت زمان از پیش تعیین شده – از دو هفته تا یک سال – برای تأمین نرخ پاداش بالاتر تا ۱۲ APY استفاده کنند.

پکیج پیشنهادی: دوره هوش بازار جهانی(فارکس) 

پیج اینستاگرام محمد فاموریان

قابلیت های ارز دیجیتال فانتوم

فانتوم همچنین از قابلیتی به نام Liquid Staking استفاده می‌کند. (هر آنچه باید درباره ارز دیجیتال سولانا بدانید!)که به موجب آن سهامداران می‌توانند sFTM را با نسبت ۱:۱ به FTM خود اختصاص دهند تا به عنوان وثیقه در فانتومFinance استفاده شود، که مجموعه‌ای از برنامه‌های DeFi است که توسط فانتومارائه شده است. بنابراین به کاربران امکان می‌دهد تا بیشتر دریافت کنند. از FTM منقول خود استفاده کنید. برخی از پیشنهادات DeFi که فانتومارائه می‌دهد عبارتند از:

  • fUSD: یک استیبل کوین مبتنی بر فانتومکه به دلار آمریکا وابسته است.
  • fSwap: یک پلت فرم تجاری غیرمتمرکز دارایی ترکیبی.
  • fLend: مخزن نقدینگی است که کاربران می‌توانند از آن وام بگیرند.

رویکرد فانتوم به چشم‌انداز DeFi و dApp نوآورانه است همانطور که ساختار برنامه پاداش قابل توجه آن است. (ارز دیجیتال تل کوین چیست؟)موارد کاربردی پیشنهادی دیگر برای پلتفرم قراردادهای هوشمند بسیار مقیاس‌پذیر فانتومdApp‌های مربوط به مدیریت زنجیره تامین، پرداخت‌ها و برنامه‌های شهرهای هوشمند است که برخی از آن‌ها در حال حاضر در سراسر جهان در حال آزمایش هستند.

به عنوان اولین در نوع خود با زیرساخت‌های پیچیده و منحصر به فرد، رویکرد فانتوم به توسعه سریع و مقیاس‌پذیر dApp هنوز جای خود را در اکوسیستم گسترده‌تر بلاک چین تثبیت می‌کند. اگرچه در حال حاضر رقابت زیادی در بخش رو به رشد dApp وجود دارد. اما مزایای سرعت و قابلیت همکاری که فانتوم به توسعه دهندگان dApp ارائه می‌دهد قابل توجه است و این پلت فرم برای جذب بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *