ارز دیجیتال سولانا، یک ارز رمزنگاری شده(ارز رمزنگاری شده چیست؟) که در آوریل ۲۰۲۰ با استقبال نسبتاً کمی روبرو شد، اخیراً دچار ریزش شده است. قیمت آن از ۱.۵۰ دلار در ژانویه ۲۰۲۱ به بیش از ۲۰۸ دلار در زمان نگارش رسید، و با ارزش بازار ۶۱ میلیارد دلار، ششمین ارز رمزنگاری شده در جهان است.

ارز دیجیتال سولانا چیست؟

سولانا یک بستر بلاک چین برای برنامه‌های غیر متمرکز است. این یک پروژه منبع باز است که توسط بنیاد سولانا مستقر در ژنو نگهداری می‌شود و توسط توسعه دهندگان آزمایشگاه سولانا مستقر در سان فرانسیسکو ساخته شده است.
سولانا با وعده عملکرد سریعتر و هزینه کمتر تراکنش با Ethereum، که در حال حاضر بزرگترین پلتفرم برنامه‌های غیر متمرکز است، رقابت می‌کند. این یک بلاک چین PoS (اثبات سهام) است که آن را نسبت به بلاک چین‌های PoW (اثبات کار) مانند بیت کوین سازگار با محیط زیست می‌کند. ارز رمزنگاری شده بومی آن نیز سولانا نام دارد و دارای تیک تیک SOL است.

پکیج پیشنهادی: دوره هوش ارز دیجیتال

استخراج ارز دیجیتال سولانا

هر دو مکانیسم PoW و PoS به اعتبارسنجان یا ماینرها برای تلاش‌هایشان پاداش می‌دهند. ماینرهای بیت کوین BTC دریافت می‌کنند و در سولانا، اعتبارسنجان با SOL پاداش می‌گیرند. شایان ذکر است که در سولانا ، کاربران نهایی مجبور نیستند برای کسب پاداش یک گره اعتبارسنج اجرا کنند. آن‌ها می‌توانند سهم خود را به یک اعتبار دهنده واگذار کنند که پاداش را با پرداخت هزینه به آن‌ها منتقل می‌کند.

مکانیسم PoW بیت کوین همچنین به عنوان یک ساعت برای شبکه عمل می‌کند و اطمینان حاصل می‌کند که همه گره‌های شبکه می‌توانند در مورد ترتیب صحیح تراکنش‌ها به توافق برسند. در سیستم‌های PoS، دستیابی به این امر چندان آسان نیست، بنابراین سولانا همچنین از فناوری به نام اثبات تاریخ استفاده می‌کند، که ادعا می‌کند به شبکه کمک می‌کند تا زمان معاملات را با کارآیی بیشتری تعیین کند. سولانا مدعی است که این و سایر نوآوری‌ها امنیت آن را افزایش داده و عملکرد بهتری نسبت به سایر بلاک چین‌ها دارد.

اکثر بلاک چین‌های مدرن از نوعی PoS استفاده می‌کنند. اما بزرگترین رقیب سولانا اتریوم است که هنوز به PoW متکی است.هرچند در حال تغییر به PoS است.برای بررسی فنی نحوه عملکرد سولانا، اسناد موجود در وب سایت سولانا را بررسی کنید.

از دیدگاه کاربر نهایی، سولانا مکانی است که می‌توانید از SOL برای تعامل با برنامه‌های مختلف غیر متمرکز استفاده کنید. بیشتر آن‌ها به امور مالی وابسته هستند، مانند پلتفرم‌هایی که به شما اجازه می‌دهند وام یا قرض بگیرید، ارز رمزنگاری کنید یا در دارایی‌های مختلف سرمایه‌گذاری کنید. اما برنامه‌هایی نیز وجود دارد که به شما امکان خرید و فروش NFT یا حتی پیدا کردن شریک دوستیابی را می‌دهد.

چرا ارز دیجیتال سولانا از سایر ارزهای رمزنگاری شده و بلاک چین بهتر است؟

اتریوم(تفاوت بیت کوین و اتریوم در چیست؟) مدتهاست با هزینه‌های بالایی برای معاملات مواجه است، که گاهی اوقات صدها یا حتی هزاران دلار افزایش می‌یابد، به ویژه در مواقع ازدحام زیاد شبکه. سولانا دارای توان تئوریک بزرگتری است -به این معنی که می‌تواند تراکنش‌های بیشتری را در ثانیه نسبت به اتریوم انجام دهد. بنابراین هزینه‌ها در حال حاضر بسیار کم هستند، به طور معمول هر تراکنش  ۰.۰۰۰۰۰۵ SOL یا حدود ۰.۰۰۱ دلار هزینه دارند.

در عمل، هنگامی که یک کیف پول دارید که می‌تواند نشانه‌های مبتنی بر SOL و Solana، مانند Phantom یا Sollet را در خود نگه دارد، می‌توانید با برنامه‌های متعدد موجود در آن تعامل داشته باشید. شما می‌توانید یک توکن را در بورس غیرمتمرکز مانند Raydium یا دیگری مبادله کنید یا می‌توانید NFT را در بازار Solanart خریداری کنید. هر کاری که در سولانا انجام دهید، هزینه کمی را که در بالا ذکر شد پرداخت می‌کنید، که در مقایسه با اتریوم بسیار خوب به نظر می‌رسد.

همه چیز نمی‌تواند خوب باشد، درست است؟

سولانا از نظر فنی هنوز در مرحله بتا است. این برای پروژه‌های بلاک چین غیر معمول نیست، تقریباً همه آن‌ها حداقل در برخی موارد تجربی هستند. اما شایان ذکر است که اگر می‌خواهید سرمایه‌گذاری کنید یا برنامه‌ای را روی این پلتفرم بسازید، یک پروژه در مرحله بتا است.

سولانا بهای سرعت خود را پرداخت می‌کند: شرایط اعتبارسنج (اعتبارسنج‌ها رایانه‌هایی هستند که به اجرای شبکه سولانا کمک می‌کنند) بسیار زیاد است. در حالی که هرکسی می‌تواند به صورت تئوری یک گره اعتبارسنج در سولانا اجرا کند، هزینه بالای ساخت، راه اندازی و نگهداری چنین دستگاهی بسیاری از کاربران را از بین می‌برد. این امر به لحاظ نظری باعث می‌شود شبکه کمتر غیر متمرکز شود، زیرا قدرت بیشتری در دست کاربران کمتری متمرکز شده است.

این می‌تواند مسائل دیگری را ایجاد کند. به عنوان مثال، گره‌های اعتبارسنج که به اندازه کافی قدرتمند نیستند. و می‌توانند فعالیت شبکه را اداره کنند، می‌توانند باعث کندی شوندیا بی‌ثباتی، و این گاهی اوقات در سولانا اتفاق می‌افتد.

چرا سولانا پمپاژ می‌کند؟

افزایش قیمت سولانا حیرت‌انگیز بوده است. کسی که در Solana ICO شرکت کرده است (پیشنهاد اولیه سکه – راهی برای جمع آوری پروژه با فروش توکن پروژه) توانست SOL را با ۰.۲۲ دلار خریداری کند. قیمت هر SOL اکنون ۲۰۸ دلار است – ۹۵.۰۰۰ درصد افزایش.

صادقانه بگویم، سایر رقبای امیدوار کننده اتریوم، از جمله Cardano، Polkadot، Dfinity، Terra، Polygon و Avalanche، نیز طی یک سال گذشته به طور فوق العاده‌ای افزایش قیمت داشته اند. اما ظهور سولانا چیز خاصی بوده است.

یکی از دلایل رشد این واقعیت این است که سولانا از صرافی ارز رمزنگاری شده FTX پشتیبانی می‌کند، که چندین پروژه مبتنی بر سولانا را راه اندازی کرده است. Alameda Research، همان شرکتی که از FTX پشتیبانی می‌کند، در کنار Andreessen Horowitz و Polychain یکی از بزرگترین سرمایه گذاران در Solana است.

یکی دیگر از دلایل واضح هزینه‌های تراکنش است که کمتر از رقبای دیگر است.

سپس TVL (ارزش کل قفل شده) وجود دارد، معیاری که میزان ارزش پروژه‌ها را در اکوسیستم سولانا قفل می‌کند. به گفته DefiLlama، وب سایتی که پروژه‌های مالی غیرمتمرکز را دنبال می‌کند، سولانا در حال حاضر سومین زنجیره بزرگ از نظر TVL است، با مجموع ۷.۹ میلیارد دلار در پروژه‌های شبکه‌های خود قفل شده است.

بیشتر بخوانید: آموزش ارز دیجیتال

از کجا آغاز کنم؟

برای انجام کاری در شبکه سولانا، باید مقداری SOL بخرید و باید آن را به کیف پول سولانا مانند Phantom منتقل کنید. اگر از ابتدا شروع کرده‌اید، ساده‌ترین راه این است که مقداری پول نقد به FTX منتقل کنید، SOL را در آنجا خریداری کرده و سپس مستقیماً آن را به Phantom منتقل کنید همه صرافی‌ها (اموزش دور زدن تحریم‌های بایننس)از برداشت مستقیم وجوه به سولانا پشتیبانی نمی‌کنند، اما FTX این کار را می‌کند. به علاوه بر این، می‌توانید سکه‌های دیگری را که در شبکه سولانا پشتیبانی می‌شوند خریداری و برداشت کنید – USDT یک مثال است و FTX از برداشت مستقیم به آدرس‌های سولانا پشتیبانی می‌کند.

اگر در شبکه‌های دیگر مانند اتریوم سرمایه دارید و می‌خواهید آن‌ها را به سولانا منتقل کنید، بهترین گزینه شما این است که فقط آن‌ها را به صرافی مانند FTX برداشت کرده و از آنجا به سولانا بفرستید. اما شما همچنین می‌توانید از چیزی به نام پل استفاده کنید که برنامه‌ای است که سکه‌های شما را در طرف اتریوم می‌برد و آن‌ها را در طرف سولانا (یا برعکس) تف می‌کند. یکی از این پل‌ها Wormhole است، اگرچه هزینه‌هایی برای این تبدیل از شما دریافت می‌شود و استفاده از پل بدون خطر نیست  اگر در هنگام انتقال مشکلی پیش آمد، می‌توانید وجوه خود را از دست بدهید.

پیج اینستاگرام محمد فاموریان

ارز دیجیتال سولانا چه می‌شود؟

سولانا تنها یک رقیب در جهان سیستم عامل‌های برنامه‌های غیر متمرکز است که هرکدام نقاط قوت و ضعف خود را دارند. این وعده‌های زیادی را نشان می‌دهد، دارای یک اکوسیستم برنامه در حال رشد است. و پشتیبانی مداوم FTX و برخی از بزرگترین سرمایه گذاران خطرناک در فضا را نشان می‌دهد. راه زیادی برای رسیدن به اتریوم در پیش است، اما موقعیت مناسبی برای به دست آوردن سهم شایسته‌ای از بازار برنامه‌های غیر متمرکز دارد. هرکسی که به برنامه‌های غیرمتمرکز و فضای بلاک چین علاقه دارد، باید حداقل انگشتان پای خود را فرو کرده و سولانا را امتحان کند.

پکیج پیشنهادی: دوره هوش بازار جهانی(فارکس) 

افشاگری:

نویسنده این متن دارای مقدار کمی ارز دیجیتال سولانا است. که به منظور انجام تحقیق در هنگام تهیه این مقاله خریداری شده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *