یکی از راه‌هایی که با استفاده از آن می‌توان بازارهای مالی تحلیل و روند بازار را تشخیص داد، اندیکاتورها هستند. اندیکاتورها متتعدی وجود دارد که تریدرها از آن‌ها برای آسان کردن معاملاتشان استفاده می‌کنند. واگرایی RSI یا اندیکاتور RSI یکی از اندیکاتورهایی است که تریدرها با استفاده از آن روندهای مخفی ارزهای دیجیتال را کشف می‌کنند. کار کردن با این اندیکاتور شاید در وهله اول مشکل به نظر برسد؛ اما پس از یادگیری آن ترید کردن راحت‌تر از قبل می‌‎گردد. معامله‌گران با استفاده از RSI(Relative Strength Index) در بازارهای مالی نقاط قدرتی و ضعیف را شناسایی می‌کنند. این اندیکاتور، سیگنال خرید و فروش به تریدرها می‌دهد و به آن‌ها نشان می‌دهد که الان زمان خرید است یا فروش. ما در این مقاله قصد داریم شما را با واگرایی RSI آشنا و به آموزش اندیکاتور RSI بپردازیم.

واگرایی RSI

RSI یا شاخص قدرت نسبی یکی دیگر از اندیکاتورهایی است که با استفاده از می‌توان بازارهای مالی را تحلیل کرد. این اندیکاتور در تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال کاربرد زیادی دارد؛ چرا که دید بهتری به تریدر می‌دهد. البته بهتر است پیش از استفاده از اندیکاتورها با مفاهیم تحلیل بنیادی و ترید ارز دیجیتال آشنا باشید و همچنین استراتژی معاملاتی برای خود داشته باشید. این اندیکاتور در سایت تریدینگ ویو یافت می‌شود و می‌توان از آن استفاده کرد. این اندیکاتور در دو سطح بین 0 و 100 در حال نوسان است و با استفاده از این بازه، قدرت خرید یا فروش تریدرها را نشان می‌دهد. افرادی که از این واگرایی استفاده می‌کنند، معمولاً بازه زمانی آن را 14 روزه تنظیم می‌کنند. با مطالعه مقاله سایت تریدینگ ویو ارز دیجیتال با بخش‌های مختلف این سایت آشنا شوید.

کاربرد واگرایی RSI چیست؟

زمانی که اندیکاتور RSI را به سایت تریدینگ ویو اضافه کنید. در پایین صفحه نمودار دیگری نمایش داده می‌شود که در زیر نمودار اصلی ارز دیجیتال قرار دارد. دو سطح 30 و 70 مهم‌ترین سطوح بین 0 تا 100 است. بیشتر نوسانات ارز دیجیتال بین 30 تا 70 رخ می‌دهد، بنابراین این محدوده اهمیت زیادی دارد. پرایس اکشنی که با استفاده از این اندیکاتور به شما کمک زیادی می‌کند، پرایس اکشن عرضه و تقاضا است. محدوده افقی 30 بیانگر یک محدوده حمایتی است که فروش در این محدوده اشباع شده است. معمولاً زمانی که به دلیل فروش بالا، اندیکاتور به زیر 30 می‌رسد، نشان‌دهنده این است که در روزهای آینده به سمت بالا بر خواهد گشت. زمانی که اندیکاتور به بالای محدوده 70 برسد نشان دهنده اشباع در خرید است و اگر فشار در این ناحیه بیشتر شود، فروش افزایش می‌یابد و شاهد افت قیمت نیز خواهیم بود.

بنابراین با استفاده از نواحی بین 30 تا 70 می‌توان به وضعیتی که ارز دیجیتال خواهد داشت، دست یافت. معمولاً روندهای صعودی و نزولی بیشتر در نواحی بالای 70 و پایین‌تر از 30 رخ می‌دهد و زمانی که خط اندیکاتور بین محدوده 30 و 70 است، معمولاً تغییری در قیمت‌ها رخ نمی‌دهد و به این ناحیه، ناحیه خنثی نیز گفته می‌شود. با استفاده از خط مورب که یکی از ابزارهای تریدینگ ویو است، می‌توان سیگنال فروش و خرید دریافت کرد.

نحوه محاسبه واگرایی RSI

RSI یا شاخص قدرت نسبی را می‌توان با استفاده از فرمول‌هایی حساب کرد. با استفاده از فرمول زیر می‌توانید واگرایی RSI را حساب کنید.

برای محاسبه باید در ابتدا به بازه زمانی که در نظر گرفته‌اید، دقت کنید. اگر 14 روز بازه مد نظر شما است، قیمت روزهای مثبت را باهم جمع کنید و سپس بر 14 تقسیم کنید. از این طریق میانگین سودتان را در این 14 روز حساب می‌کنید. قیمت روزهای منفی را نیز باهم جمع کنید و سپس بر 14 تقسیم نمایید تا میانگین ضرر نیز بدست آید. برای محاسبه قیمت روزهای مثبت، قیمت آخرین معامله‌ای که نسبت به روز قبل افزایش یا رشد داشته باشد، بیابید. برای محاسبه روزهای منفی نیز قیمت بسته شدن سهم را نسبت به روزی که کاهش یافته است، پیدا کنید. دلیل استفاده از بازه زمانی 14 روزه این است که، میزان ریسک و استرس معامله گران کاهش می‌یابد و می‌توانند سود خوبی کسب کنند.

انواع واگرایی RSI

زمانی که واگرایی اتفاق می‌افتد، نشان دهنده سیگنالی است برای تغییر روند قیمتی می‌باشد. زمانی که واگرایی در RSI رخ می‌دهد، نشان می‌دهد که اندیکاتور در جهت قیمتی خود حرکت نمی‌کند. به عبارتی دیگر زمانی که نمودار قیمتی و نمودار اندیکاتور یکدیگر را تایید نکنند، واگرایی رخ می‌دهد. به طور کلی واگرایی RSI به دو دسته زیر تقسیم می‌شود:

  1. واگرایی معمولی(Regular Divergence)
  2. واگرایی مخفی(Hidden Divergence)

این وگرایی‌ها نیز به بخش‌های دیگری تقسیم می‌شوند، این بخش‌ها عبارت است از:

واگرایی معمولی مثبت

واگرایی معمولی منفی

واگرایی مخفی مثبت

واگرایی مخفی منفی

واگرایی معمولی مثبت

همان‌طور که پیش‌تر بیان کردیم اندیکاتور زمانی که خط اندیکاتور در ناحیه فروش مثبت باشد، احتمال تغییر روند وجود دارد. در این حالت اندیکاتور قیمت دارایی دیجیتال، اندیکاتور را تایید نمی‌کند. در این حالت یک واگرایی مثبت رخ می‌دهد که در این حالت باید منتظر بازگشت روند بازار باشید. در این حالت قیمت، اندیکاتور را تایید نمی‌کند و چنین اتفاقی رخ می‌دهد.

واگرایی معمولی منفی

این حالت بر عکس واگرایی معمولی مثبت است و در ناحیه اشباع خرید ایجاد می‌شود. در این حالت اندیکاتور حالت نزولی دارد؛ اما ارز دیجیتال می‌خواهد روند صعودیش را ادامه دهد. بنابراین خط اندیکاتور با خط قیمت تایید نمی‌کند و واگرایی منفی معمولی رخ می‌دهد. زمانی که چنین چیزی را مشاهده کردید، منتظر افت قیمت باشید. در این حالت قیمت اندیکاتور را تایید نمی‌کند و چنین اتفاقی رخ می‌دهد.

 

واگرایی مخفی مثبت

زمانی که خط اندیکاتور و خط قیمتی در حال دور شدن از یکدیگر هستند یا به عبارتی خط اندیکاتور روندی نزولی و خط قیمتی روندی صعودی دارد؛ واگرایی مخفی مثبت رخ می‌دهد. در این حالت بر عکس دو حالت قبلی، اندیکاتور قیمت را تایید نمی‌کند و افزایش قیمت رخ می‌دهد.

 

واگرایی مخفی منفی

در این حالت اندیکاتور حالتی صعودی دارد؛ اما خط قیمت روندی نزولی دارد. در این حالت اندیکاتور، قیمت را تایید نمی‌کند و روند قیمت نرولی می‌شود. واگرایی مخفی منفی به این صورت رخ می‌دهد و زمانی که آن را در نمودار قیمتی مشاهده کردید، منتظر افت قیمت آن دارایی باشید.

 

پیج اینستاگرام محمد فاموریان

جمع بندی

نمودارها بیانگر خیلی از مواردی هستند که تریدرها را از آینده ارزهای دیجیتال با خبر می‌کنند. از این رو توانایی خواندن چارت‌ها و نمودارها یکی از مواردی است که هر تریدر باید به آن واقف باشد. واگرایی RSI یکی از مواردی است که به تریدر کمک می‌کند تا آینده ارز دیجیتال مورد نظرش را پیش بینی کند. واگرایی RSI را می‌توان با اضافه کردن اندیکاتور RSI به نمودار قیمتی شناسایی کرد و روند دارایی‌های دیجیتال را حدس زد. این واگرایی از جمله واگرایی‌هایی است که زمان خرید و فروش دارایی‌های دیجیتال را نشان می‌دهد. ما در این مقاله سعی بر این داشتیم شما را یکی دیگر از روش‌های پیش بینی قیمتی ارزهای دیجیتال آشنا کنیم تا به راحتی بتوانید در بازار ارز دیجیتال سرمایه گذاری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *