یکی از روش‌های معاملاتی که امروزه توانسته توجه بسیاری از افراد سراسر دنیا را به خود جلب کند، استراتژی معاملاتی پرایس اکشن است. پرایس اکشن در واقع نوعی از تکنیک‌های بازارهای مالی است که به معامله‌گران این امکان را می‌دهد تا با بررسی حرکات و نوسانات قیمت در معاملات خود، بهتر تصمیم بگیرند. پرایس اکشن ال بروکس به عنوان بهترین روش پرایس اکشن در تحلیل‌های بازارهالی مالی به خصوص ارزهای دیجیتال شناخته می‌شود که امروزه بسیاری از مردم سراسر جهان از این روش محبوب استفاده می‌کنند. در الگوهای ال بروکس توضیحات پایه بر مبنای چارت‌های 5 دقیقه‌ای است؛ اما در کنار این چارت‌های کوتاه، چارت‌های روزانه و هفتگی نیز بررسی می‌شود.

بهتر است بدانید که برای استفاده از این روش پرایس اکشن، نیازی به اندیکاتورها و نرم افزارهای پیچیده نیست. تنها کافیست جزء به جزء روند کندل‌ها را یاد بگیرید و نقاط ورود و خروج را به خوبی تشخیص دهید. در این نوشتار قصد داریم به توضیح و بررسی این روش کاربردی بپردازیم؛ همچنین آموزش کامل الگوهای ال بروکس و یافتن بهترین زمان برای ورود و خروج را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

تاریخچه پرایس اکشن

تاریخچه پرایس اکشن

جالب است بدانید که در گذشته معامله‌گران برای انجام معاملات روزانه در بازارهای مالی تنها از دانش مالی کلاسیک استفاده می‌کردند، اما این روش کافی نبود. در واقع در آن زمان اندیکاتورها حرف اول را در روش‌های معاملاتی بازارهای مالی می‌زدند؛ اما پس از مدتی تحلیل گران متوجه شدند که بدون استفاده از اندیکاتورها هم می‌توان درک درستی از روند قیمتی بازار داشته باشند. در سال‌های 2008-2007 میلادی، کشور آمریکا دچار حجم عظیمی از بحران‌های مالی شد و در این راستا بسیاری از اقتصاددان‌ها و تحلیل‌گران بزرگ مجبور شدند تا به دنبال روش‌های جایگزینی برای تشخیص بحران‌های مالی بگردند و از قبل آمادگی کافی برای جلوگیری از ریزش بازار را داشته باشند.

بدین شکل شخصی به نام ریچارد وایکاف استراتژی پرایس اکشن را بر اساس اصول اقتصاد و اصول علوم اجتماعی مطرح کرد که ماهیت آن، مبنایی برای تحلیل‌های مالی بود. مدتی بعد پرایس اکشن تبدیل به یکی از روش‌های محبوب معاملاتی شد و توجه بسیاری از افراد سراسر دنیا را به خود جلب کرد. برای آشنایی بیشتر با پرایس اکشن‌ها می‌توانید مقاله مقایسه انواع روش های پرایس اکشن را مطالعه کنید.

 ال بروکس کیست؟

همانطور که می‌دانید استراتژی معاملاتی پرایس اکشن ال بروکس تجربه کاری معامله‌گری به نام ال بروکس است و به همین دلیل نام او را روی این پرایس اکشن گذاشته‌اند. وی متولد 23 فوریه 1952 است که بیش از 30 سال تجربه کاری در بازارهای مالی دارد. جالب است بدانید که ال بروکس فارغ‌التحصیل رشته چشم پزشکی از دانشگاه شیکاگو است. اما پس از مدتی چشم پزشکی را رها کرد و به بازارهای مالی روی آورد. در حال حاظر ال بروکس یک موسسه آموزشی در لس آنجلس آمریکا دارد که به تدریس روش‌های معاملاتی و پرایس اکشن‌ها می‌پردازد.

به گفته‌ی ال بروکس هدف او از رهاکردن حرفه چشم پزشکی و روی آوردن به بازارهای مالی، آموزش به معامله‌گران دیگر بود. در همین راستا او تلاش کرد تا بهترین ابزارهای معاملاتی را در جهت کمک به موفقیت معامله‌گران ارائه کند.

بیشتر بخوانید: پرایس اکشن RTM چیست؟

مزایا و ویژگی های پرایس اکشن

مزایا و ویژگی های پرایس اکشن

پرایس اکشن نسبت به دیگر روش‌های معاملاتی از مزایای مهمی برخوردار است که در این قسمت قصد داریم به توضیح و بررسی آن‌ها بپردازیم.

عدم نیاز به نرم افزارهای معاملاتی

پرایس اکشن یکی از ابزارهای تحلیل در بازارهای مالی است که به طور رایگان در اختیار عموم قرار گرفته است. برای تحلیل توسط این روش نیاز به نرم افزار خاصی ندارید و به راحتی می‌توانید از کندل‌ها، نقطه و نمودارهای دیگر استفاده کنید.

بهره‌مندی از تایم فریم های متنوع

همانطور که می‌دانید پرایس اکشن روشی است که در بسیاری از بازارهای مالی نظیر فارکس، بورس، ارز دیجیتال و… قابل استفاده است و در تایم فریم‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. این تایم فریم‌ها ممکن است از چند دقیقه تا چند هفته باشد. علاقه مندان می‌توانند جهت آشنایی بیشتر با استراتژی‌های فارکس، مقاله استراتژی فارکس چیست را مطالعه کنید.

پایین آوردن ریسک

پرایس اکشن ال بروکس

پرایس اکشن یکی از روش‌های کم ریسک تحلیل در معاملات است و شخصی که در معاملات خود از این استراتژی استفاده می‌کند، ریسک معاملات خود را به حداقل می‌رساند.

سرعت و سادگی

بدون شک سرعت یک استراتژی می‌تواند مهم‌ترین مزیت آن باشد. پرایس اکشن در عین سادگی بسیار سریع عمل می‌کند و به هیچ عنوان باعث سردرگمی کاربر نمی‌شود.

درصد موفقیت بالا

معامله با استفاده از استراتژی‌های پرایس اکشن، درصد موفقیت بالاتری نسبت به دیگر روش‌های تحلیل به همراه داشته است. چرا که قبل از شکل گیری قیمت معاملات پرایس اکشن با توجه به هیجانات و تصمیمات سایر تریدرهای شروع می‌شود و زمانی که معامله‌گران دیگر معاملات خود را متوقف می‌کنند، تحلیل گران پرایس اکشن همچنان می‌توانند از معاملات خود سود کسب کنند.

مزیت پرایس اکشن ال بروکس

مزیت پرایس اکشن ال بروکس

حال که با ماهیت پرایس اکشن آشنا شدید و ویژگی‌های آن را می‌دانید، بهتر است مزایای پرایس اکشن ال بروکس را نیز بدانید.

  • پرایس اکشن ال بروکس نسبت به دیگر پرایس اکشن‌ها از دقت بالاتری برخوردار است و با استفاده از آن می‌توان تحلیل‌های دقیق‌تری داشت.
  • یکی دیگر از مهم‌ترین مزایای پرایس اکشن ال بروکس، تاخیرهای بسیار پایین زمانی است. به کمک این ویژگی کاربر سریع‌تر متوجه تغییرات روندهای قیمتی می‌شود و در نتیجه تصمیمات بهتری می‌گیرد.
  • بازدهی و سوددهی بالا از دیگر مزایای پرایس اکشن ال بروکس است.
  • پرایس اکشن البروکس مناسب همه سنین و همه مقطع است؛ این نکته که افراد مبتدی هم بتوانند همانند افراد حرفه‌ای از این پرایس اکشن به راحتی استفاده کنند موجب شده تا ال بروکس تبدیل به یکی از بهترین‌ها شود.

الگو های قیمتی پرایس اکشن

داشتن الگوهای قیمتی پرایس اکشن در معاملات بسیار مهم و کاربردی است. اگر شما حواستان به این الگوها و کندل‌های قیمتی باشید و یتوانید آن‌ها را در روند قیمتی یا همان نمودارها پیدا کنید می‌توانید سود خوبی را از این معاملات بدست آورید که در ادامهی‌ی این قمست به چند مورد از الگوهای پرایس اکشن رجوع خواهیم کرد.

البته این نکته را در نظر داشته باشید که فقط با مشاهده و پیدا کردن این الگوها در نمودارهای قیمتی نمی‌توان تصمیم به معامله گرفت. از این رو باید تمام الگوها از ستاپ معاملاتی مناسب و همچنین شرایط درستی برخودار باشند. همچنین هیچ نوع سبکی از تمام الگوهای کندلی پرایس اکشن استفاده نمی‌کند.

الگوی مثلث

در این الگو خطی که دره‌های قیمتی یک سهم را به هم متصل می‌کند را رسم کنید و پس از آن خط دیگری که قله‌های قیمتی را به هم وصل می‌کند را رسم کنید که این دو خط در ادامه یکدیگر را قطع می‌کنند. با انجام این کار الگوی مثلثی تشکیل شده است که البته این الگو در سه نوع می‌باشد.

الگوی مثلثی صعودی یا همان بالا رونده: زمانی این الگو تشکیل می‌شود که یک خط افقی در بالا و یک خط مورب صعودی در پایین تشکیل شود و پس از قطع شدن این دو خط نشان از صعودی شدن سهم را دارد.

الگوی پایین رونده یا همان نزولی:  این الگو برعکس الگوی بالایی است و به این صورت است که یک خط افقی در پایین و یک خط مورب در بالا قرار گرفته است؛ نشان از نزولی بودن روند قیمتی می‌باشد. البته بعد از قطع کردن دو ضلع مثلث روند نزولی می‌شود.

الگوی مثلث متقارن: وقتی این الگو اتفاق می‌افتد که دو خط کاملا متقارن از بالا و پایین به هم برسند و پس از آن یکدیگر را قطع کنند که با قطع شدن دو خط روند بازار صعودی یا نزولی شدن آن مشخص خواهد شد.

الگوی مستطیل

شکل‌گیری این الگو پس از یک روند نزولی و صعودی به وجود می‌آید و این الگو بیان‌گر رنج Trading Range می‌باشد که سهم در این روند در حال تثبیت قیمت می‌باشد. از این رو برای مدت زمانی قیمت در یک سطوح حمایتی و مقاومتی بالا و پایین خواهد شد که در اصطلاح رنج می‌زند. پس از این الکو روند سهم مشخص می‌شود و پس از مشخص شدن روند این نقطه، سپس یکی از نقاط حمایت و مقاومت برای سهم خواهد شد.

الگوی پرچم

این الگوی پرچم اصولاً درون یک روند نزولی یا صعودی به وجود می‌آید که به این صورت است که در یک روند صعودی شاهد اصلاح قیمتی خواهیم بود. اما کندل‌ها به گونه‌ای شکل می‌گیرند که اگر یک سایه بر روی آن بکشیم مانند شکل یک پرچم خواهد بود.

از این رو الگوی پرچم زمانی اتفاق می‌افتد که سهم حالت صعودی خود را حفط کند. همچنین این الگو در نمودار نزولی هم نیز می‌تواند وجود داشته باشد. اینگونه است که در یک روند نزولی ناظرافزایش قیمت و کندل‌های غالب سبز رنک و مقدار کمی کندل قرمز رنگ به حالت بالا رونده خواهیم بود.

الگوی کنج

خیلی از تحلیل‌گران این الگو را همانند الگوی مثلثی می‌نامند که در واقع الگوی کنج می‌تواند به نوعی مثل الگوی مثلث باشد. این الگو از دو خط تشکیل شده است که در حال نزدیک شدن به یکدیگر می‌باشند و این الگو با در نظر گرفتن ستاپ معاملات آن یکی از نوع‌های الگوی برگشتی است.

بیشتر بخوانید: پرایس اکشن عرضه و تقاضا

پیج اینستاگرام محمد فاموریان

سخن آخر

پرایس اکشن در واقع انقلابی در صنعت بازارهای مالی بود و تاکنون این روش تحلیل توانسته ماهیت خود را حفظ کند و در رتبه برترین روش تحلیل و استراتژی قرار بگیرد. این موضوع که کدام پرایس اکشن بهتر است، کاملاً به شرایط و نوع معامله شما بستگی دارد. بدون شک تمامی روش‌های پرایس اکشن را می‌توان مطلوب دانست اما با توجه به اینکه قصد دارید چه معامله‌ای را باز کنید، می‌توانید از پرایس اکشن‌های مختلف کمک بگیرید. در نظر داشته باشید که یکی از مزایای مهم پرایس اکشن به خصوص پرایس اکشن ال بروکس، پایین آوردن مقدار ریسک یک معامله است. اما باید بدانید که این موضوع به این معنا نیست که معامله‌ای که توسط این روش باز می‌کنید 100% سود است و ضرری به همراه ندارد. در واقع شما احتمال سوددهی را توسط این روش بیشتر می‌کنید و ریسک از دست دادن سرمایه را به حداقل می‌رسانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *