با رشد فناوری NFT، سرمایه‌گذاران زیادی خواهان ایجاد آثار هنری دیجیتالی برای خود می‌باشند. پلتفرم‌های زیادی با پیشرفت این صنعت، ساخت NFT را به پلتفرم‌های خود اضافه نموده‌اند که راریبل یکی از این پلتفرم‌ها می‌باشد. پلتفرم راریبل چیست؟ شاید این سوالی باشد که برای شما پیش آمده باشد. پلفترم راریبل با برخورداری از شبکه ERC-721 اتریوم به کاربران خود اجازه می‌دهد که به ساخت NFT بپردازند و  همچنین امکان جعل یا به سرقت رفتن آرت شما وجود ندارد. پلتفرم راریبل دارای توکن اختصاصی می‌باشد که RARI نام دارد، این توکن در ابتدا قیمتی زیر یک دلار داشته است و بعد از رشدی چشمیگر به قیمت 45 دلار می‌رسد. بنابراین اگر می‌خواهید با مفهوم اینکه پلتفرم راریبل چیست؟ بیشتر آشنا شوید و توکن این پلتفرم را بهتر بشناسید، بنابراین با ما همراه باشید. همچنین اگر قصد دارید با پلتفرم‌های دیگر ساخت NFT آشنا شوید، مقاله آموزش NFT را مطالعه کنید.

پلتفرم راریبل چیست؟ (Rarible)

پلتفرم راریبل چیست؟ (Rarible)

افرادی که در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت می‌کنند به احتمال زیاد نام این پلتفرم را شنیده‌اند. راریبل مدعی است که اولین پلتفرمی می‌باشد که توکن غیرقابل تعویض(NFT) معرفی می‌کند. اگر می‌خواهید با مفهوم NFT بیشتر آشنا شوید، مقاله NFT چیست را مطالعه نمایید. به طور کلی راریبل در اصل پلتفرمی است برای ایمن سازی آثار هنری دیجیتالی که با فناوری بلاک چین ساخته شده‌اند. پلتفرم راریبل دارای ارز اختصاصی خود به نام RARI می‌باشد که بر بستر شبکه ERC-20 اتریوم و اولین توکن حاکمیتی در زمینه NFT می‌باشد.

این پلتفرم نگاه بلند پروازانه‌ای به آینده دارد و تنها هدف این پلتفرم این است که به یک پلتفرم مطمئن و قابل‌اعتمادی برای ذخیره سازی کلکسیون‌های آثارهای دیجیتالی تبدیل شود. بعد از قرارداد بستن شرکت این پلتفرم با شرکت CoinFund در تاریخ ده سپتامبر، ارز دیجیتال این پلتفرم پیشرفت قابل توجه‌ی کرد. هدف پلتفرم Rarible از این قرارداد، توسعه دادن بخش NFT این پلتفرم بود.

بیشتر بخوانید: انجین کوین چیست

تاریخچه پلتفرم راریبل

تاریخچه راریبل

پروژه بزرگ راریبل در سال 2017 توسط دو توسعه‌دهنده روسی به نام‌های الکسی فالین و الکس سالنیکوف شروع شد و در اوایل سال 2020 به طور رسمی فعالیت خود را آغاز نمود. الکسی فالین مدیر عامل راریبل(Rarible) می‌باشد که تجربه‌ای چند ساله در برنامه نویسی فول استک دارد. تیمی که این دو نفر را در اداره این پلتفرم همراهی می‌کنند، متشکل از 12 نفر می‌باشد که در رفع مشکلات احتمالی این پلتفرم نقش بسزایی دارند. بنیان‌گذار دیگر پلتفرم راریبل، الکس سالنیکوف یک متخصص مشهور مالی می‌باشد که مفهوم استراتژی ترید در بازار را به خوبی می‌داند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره استراتژی ترید می‌توانید دوره استراتژی ترید را مشاهده نمایید.

راریبل همانند پلتفرم OpenSea می‌باشد که کاربران و هنرمندان به راحتی می‌توانند در این پلتفرم به ساخت NFT بپردازند. با استفاده از توکن انحصاری این پلتفرم، هنرمندان می‌توانند NFT(توکن غیرقابل متمرکز) برای خود بسازند و اثر هنری خود را به فروش برسانند. این پلتفرم قصد دارد که به یک سازمان غیرمتمرکز(DAO) تبدیل شود تا کاربران مسئول تصمیم‌گیری‌های این پلتفرم باشند.

NFT چیست؟

NFT چیست؟

NFT یکی توکن غیرقابل تعویض می‌باشد که بر بستر شبکه ERC-721 اتریوم پیاده سازی شده است. در حال حاضر داغ‌ترین اصطلاحاتی که در بازار ارزهای دیجیتال شنیده می‌شود، NFT و DEFI می‌باشد. اگر علاقه مند به کسب اطلاعات در مورد فناوری DEFI می‌باشید، دو مقاله دیفای چیست و دیفای 2 چیست را مطالعه نمایید. توکن‌های غیرقابل تعویض(Non-Fungible Tokens) به آن دسته از توکن‌هایی گفته می‌شود که امکان ترید، جایگزین و قابل تعویض کردن نمی‌باشند و برای ساخت آثار هنری از آن‌ها استفاده می‌شود. بازی‌های ویدیویی بسیاری وجود دارد که از فناوری NFT استفاده می‌کنند؛ به عنوان مثال بازی CryptoKitties و Waves Ducks از آن دسته بازی‌ها می‌باشد که ماهیت اصلی آن‌ها ساخت آثار هنری می‌باشد. اگر به این سبک از بازی‌ها علاقه‌مند می‌باشید، می‌توانید مقاله بازی Waves Ducks چیست و بازی Crypto Kitties چیست به همراه آموزش این دو بازی را مطالعه نمایید.

صنعت NFT فقط به بازی‌های ویدیویی ختم نمی‌شود، از NFT در دنیای متاورس، بازارهای ارزهای دیجیتال، مارکت‌های مختلفی همچون آدیداس و نایک و خرید زمین‌های دیجیتال نیز استفاده می‌شود. پیش‌بینی می‌شود که تا آخر سال 2022 صنعت NFT رشد چشمگیری داشته باشد، هرچند که NFTهایی وجود دارد که ارزش آن‌ها به بیش از 20 میلیون دلار می‌رسد.

بیشتر بخوانید: زمین دیجیتال چیست

اهداف پلتفرم راریبل

اهداف پلتفرم راریبل چیست؟

همانطور که در بخش پلتفرم راریبل چیست؟ گفته شد، این صرافی قصد دارد به یک سازمان غیرمتمرکز مستقل(DAO) تبدیل شود. DAO فناوری است که کاربران قابلیت کنترل این سیستم مبتنی بر نرم‌افزار که توسط بلاک چین پیاده سازی می‌شود را دارند. پلتفرم راریبل قصد دارد از این فناوری استفاده نماید تا کاربران خود را بیشتر از قبل با این پلتفرم درگیر کند. توکن RARI به عنوان نشان مالکیت پلتفرم Rarible بر روی NFTها ضرب می‌شود و از طرفی دیگر توسط Rarible DAO می‌تواند بر تصمیم گیری‌ها اثر بگذارد. توکن RARI به کاربران فعال پلتفرم راریبل تعلق می‌گیرد که این امر سبب می‌شود، آن‌ها را به مشارکت بیشتر درباره ارتقاهای متعدد این پلتفرم تشویق نماید.

از طرفی دیگر این توکن به سرمایه‌گذاران و سازندگان NFT اجازه می‌دهد تا در تصمیم‌گیری‌های مهم این پلتفرم شرکت کنند و راه تکامل پیدا کردن این پلتفرم را هموار سازند. این ویژگی خارق‌العاده سبب می‌شود که کاربران فعال با این پلتفرم تعامل بیشتری داشته باشند و Rarible را به عنوان شرکتی که توسط جامعه آن اداره می‌شود، قرار بدهند.

بیشتر بخوانید: دوره رایگان آموزش متاورس

توکن RARI چیست؟

توکن RARI چیست؟

پلتفرم راریبل در تاریخ 15 جولای 2020 مقاله‌ای درباره توکن انحصاری خود به نام RARI منتشر کرد. توکن RARI اولین توکن در حوزه NFTها می‌باشد، این توکن در حدود 25 میلیون توکن در بازار موجود می‌باشد. توکن RARI بعد از توزیع، مقداری از آن مختص به ایردراپ‌ها، سرمایه‌گذاران و تیم توسعه‌دهنده پلتفرم راریبل می‌باشد که به ترتیب 10 درصد و 30 درصد از حجم این توکن می‌باشد. 60 درصد باقیمانده از حجم این ارز دیجیتال را ماینرها می‌توانند استخراج نمایند، اما با استخراج کردن ارزهای دیجیتالی همانند بیت کوین متفاوت می‌باشد. قیمت این توکن در حال حاضر برابر با 10 دلار می‌باشد و حجم معاملات روزانه آن برابر با 5,813,531 دلار می‌باشد.

پلتفرم راریبل به طور هفتگی 75000 توکن را بین کاربران فعال خود در روز یکشبنه هر هفته توزیع می‌نماید که از این مقدار 37500 توکن آن به خریداران و 37500 آن به فروشندگان تعلق دارد. پلتفرم Rarible به دلیل اینکه یک سازمان کاملاً غیرمتمرکز می‌باشد، دارندگان توکن RARI می‌توانند در مورد ارتقای این پلتفرم نظر و رای بدهند. همچنین پیشنهادات خود را در مورد بهتر شدن این پلتفرم به اشتراک بگذارند و آثار هنری با توکن RARI در پلتفرم راریبل ایجاد نمایند.

بیشتر بخوانید: ایردراپ رایگان

مزایای پلتفرم راریبل چیست؟

مزایای پلتفرم راریبل چیست؟

همانطور که تا این بخش از مقاله پلتفرم راریبل چیست، متوجه شدید؛ ارزش توکن این پلتفرم افزایش پیدا کرده است و نظر طرفداران زیادی به این پلتفرم جلب گردیده است. در ادامه مقاله راریبل چیست قصد داریم دلایل و مزایای شهرت این پلتفرم را به عرض شما عزیزان برسانیم.

  1. امکان کپی شدن یا به سرقت رفتن آثار هنری افراد وجود ندارد.
  2. تامین مالی شرکت از طرق قرار داد بستن با شرکت CoinFund در جهت ارتقاء بخش NFT این پلتفرم.
  3. تشویق کردن افراد به ارائه دادن نظرات و طرح‌های خود در باب توسعه این پلتفرم.
  4. توکن RARI ویژگی دارد که افراد را تشویق به قرار دادن NFTهای خود در این پلتفرم می‌کند.
  5. این پلتفرم از YNFT، بیمه مبتنی بر NFT پشتیبانی می‌کند.
  6. امکان دنبال کردن با ارزش‌ترین مجموعه‌ها و سرمایه‌گذاری و مشارکت در آن‌ها برای کاربران وجود دارد.

پیج اینستاگرام محمد فاموریانجمع بندی

پلتفرم راریبل به دلیل این که مشارکتی مستقیم با کاربران خود دارد، آینده‌ای روشن را برای خود رقم زده است؛ چرا که کاربران بیشتر با این پلتفرم سر و کار دارند و در صورت مشاهده مشکلات در پلتفرم راریبل به راحتی می‌توانند با شرکت این پلتفرم در میان بگذارند. توکن این پلتفرم روند صعودی و رشد چشمگیری داشته و همچین اولین ارز دیجیتال در حوزه NFT می‌باشد. از این رو امکان دارد این ارز دیجیتال همانند ارز دیجیتال بیت کوین که اولین رمزارز می‌باشد، قیمت آن زیاد شود. از طرفی دیگر بازار صنعت NFT بسیار داغ و جنجالی می‌باشد و از آن به عنوان یک سرمایه زود بازده یاد می‌شود. در این مقاله سعی بر این داشتیم که به بررسی پلتفرم راریبل بپردازیم و به سوال پلتفرم راریبل چیست؟ پاسخ دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *