ارز دیجیتال زدکش برروی پروتکل Zerocoin در سال ۲۰۱۶ راه اندازی شد. این پروتکل توسط استاد دانشگاه جان هاپکینز متیو دی گرین و دانشجویان تحصیلات تکمیلی وی، یان میرز و کریستینا گارمن در سال ۲۰۱۳ توصیف شد.

ارز دیجیتال زدکش بعداً به ارتقاء Zerocoin به نام Zerocash روی آورد که ناشناس بودن بیشتری را به ارمغان آورد و شبکه را نیز کارآمدتر کرد. اکنون از زمان بلوک سریع (۷۵ ثانیه)، هزینه‌های کم (۰.۰۰۰۱ پیش فرض ZEC) و اندازه بلوک بزرگ (۲ مگابایت) پشتیبانی می‌کند.

بسیاری از پروژه‌های دیگر از جمله PIVX، Veil و NavCoin (هرآنچه باید در مورد ارز دیجیتال فانتوم بدانبد!) در همان زمان ظاهر شدند، اما همه آن‌ها پس از کشف یک اشکال رایانه‌ای که به هکرها اجازه می‌داد در هنگام معاملات سرقت کنند، تا سال ۲۰۱۹ از Zerocoin چشم پوشی کردند.

نگرانی حریم خصوصی ارز دیجیتال زدکش

به یاد داشته باشید که بلاک چین‌ها ناشناس هستند. به عنوان مثال، نحوه ظاهر شدن شما در شبکه بیت کوین(تفاوت بیت کویین واتریوم در چیست؟) از طریق آدرس است که دنباله‌ای تصادفی از اعداد و حروف است. هیچ یک از اطلاعات شخصی شما از این آدرس قابل جمع نیست.

معاملات، با این حال، برای همه قابل مشاهده است. که باعث شفافیت سیستم می‌شود. در صورتی که شخصی بتواند هویت شما را به آدرس خاصی پیوند دهد (به عنوان مثال، هنگامی که شما یک کمک عمومی انجام می‌دهید)، تمام تراکنش‌های قبلی و آینده شما در بلاک چین ناگهان ناشناس می‌شود.

برخی از دارندگان بیت کوین از مخلوط کن برای مبهم کردن روند ردیابی استفاده می‌کنند. با استفاده از میکسر، حسابهای تصادفی موافقت می‌کنند که یک بیت مشترک از بیت کوین ایجاد کنند. که سپس تقسیم می‌شود و ده‌ها حساب و تراکنش جدید ایجاد می‌کند. برخی مسائل مربوط به اعتماد در ارتباط با چنین خدماتی وجود دارد و موفقیت ۱۰۰٪ هنوز تضمین نشده است.

به عنوان یک گام دیگر، مونرو متعهد می‌شود که با ترکیب معاملات و امضای آن‌ها با امضای حلقه، به نوعی مخلوط شود.

ارز دیجیتال زدکش با استفاده از Zero Knowledge Proofs (ZKP) به پنهان کردن همه چیز از جمله فرستنده، گیرنده و مبلغ کمک می‌کند. تنها مواردی که در بلاک چین منعکس می‌شود زمان انجام تراکنش و پرداخت هزینه است.

اثبات دانش صفر چیست؟

تصور کنید که یک غار دایره‌ای شکل وجود دارد که توسط یک در جدا شده است. آلیس یک طلسم جادویی می‌داند که در را باز می‌کند و می‌خواهد باب را متقاعد کند که آن را می‌داند بدون آنکه آن را فاش کند.

آلیس وارد غار می‌شود در حالی که باب بیرون منتظر می‌ماند. او از سمت چپ یا از راست با ۵۰/۵۰ شانس به درب نزدیک می‌شود. باب هیچ ایده‌ای از اینکه آلیس کجا رفت ندارد.

پس از آن، او به داخل می‌رود و جهتی را فریاد می‌زند که می‌خواهد آلیس از آنجا ظاهر شود. اگر او مجبور باشد از در عبور کند، وقتی از باب به عنوان خواسته او باز می‌گردد، دانش او از طلسم تأیید می‌شود.

اما اگر او خوش شانس باشد و از همان راه بازگردد چه؟ خوب، اگر این آزمایش بارها اجرا شود، شانس او برای خوش شانس بودن هر بار به طور چشمگیری کاهش می‌یابد. تنها با هفت دور، احتمال زیر ۱ می‌رود.

بیشتر بخوانید: آموزش ارزدیجیتال

اشکالات قابل توجه ارز دیجیتال زدکش

در عمل، ZKP‌ها از ریاضیات استفاده می‌کنند و به ویژه به اعداد اول بزرگ نیاز دارند. در ابتدا، این اعداد توسط شخص ثالث مورد اعتماد برای بسیاری از سکه‌ها از جمله زد کش و Zcoin (اکنون فیرو) تولید می‌شد. هرکسی که این اعداد را در اختیار دارد می‌تواند سکه‌های جدید را به صورت رایگان ایجاد کند. این مانند این است که از ابتدا هیچ دری در غار نداشته باشید.

این نوع پشت در، در پروتکل رمزنگاری ارز دیجیتال زدکش در سال ۲۰۱۹ یافت شد، که به هکرهای بالقوه اجازه می‌داد مقدار دلخواه توکن‌های محافظ را ضرب کنند.

توسعه دهندگان این آسیب‌پذیری را در سال ۲۰۱۸ کشف کردند اما تنها یک سال بعد که رفع شد، در مورد آن صحبت کردند. این موضوع ظریف بود و برای درک آن نیاز به یک متخصص رمزنگاری وجود داشت. این شرکت ادعا کرد که هیچ کس از این ضعف سوء استفاده نکرده است، اگرچه مشخص نیست چگونه آن‌ها با توجه به بالاترین سطح ناشناس بودن قادر به مشاهده آن بوده اند.

ادوارد اسنودن به طور قابل ملاحظه‌ای از تیم برای رفع این نقص تشکر کرده است.

همانطور که در زیر بحث می‌کنیم، برخی از کاربران ممکن است شفاف‌سازی حساب‌های خود را انتخاب کنند، که این امر باعث می‌شود تا سطح ناشناس بودن برای افرادی که با چنین کیف پول‌هایی ارتباط برقرار می‌کنند، کاهش یابد.

پکیج پیشنهادی: دوره هوش بازار جهانی(فارکس) 

کیف‌ پول ارز دیجیتال زدکش

راهی برای کاربران زد کش وجود دارد که جزئیات تراکنش خود را قابل مشاهده کنند. در این مورد از آدرس‌های شفاف استفاده می‌شود، در حالی که آدرس‌های محافظت شده ناشناس هستند. حتی امکان ارسال وجوه از آدرس محافظت شده به آدرس عمومی و بالعکس وجود دارد، در این صورت مبلغ معامله مشخص می‌شود.

صاحب کیف پول محافظت شده می‌تواند معاملات خود را در هر نقطه با استفاده از کلیدهای نمایش افشا کند. وقتی تنظیم کننده تصمیم به بررسی فعالیت شما می‌گیرد، این ویژگی می‌تواند مفید واقع شود.

مقاله پیشنهادی: آشنایی با صرافی بایننس و مزایای آن

نحوه دریافت زد کش

زدکش روی بلاک چین مستقل اجرا می‌شود اما کد اصلی آن از بیت کوین وام گرفته شده است. بنابراین از Proof of Work برای اجماع استفاده می‌کند و می‌تواند مانند هر سکه دیگر PoW استخراج شود.

سقف ۲۱ میلیون تومانی برای کل توکن‌ها وجود دارد، تقریباً ۱۲.۵ میلیون سکه در زمان نگارش این پست استخراج شده است.

ZEC در اکثر مبادلات رمزنگاری قابل معامله است، اگرچه برخی کشورها دسترسی به آن را محدود کرده اند.

مقاله پیشنهادی: صرافی کوکوین نحوه استفاده + کوکوین چیست؟

پیج اینستاگرام محمد فاموریان

نتیجه

ارز دیجیتال زد کش بر اساس رمزنگاری مدرن ساخته شده است تا بالاترین سطح امنیت و حریم خصوصی را در بلاک چین ارائه دهد. از آنجا که عامل انسانی در ایجاد پروتکل‌ها دخیل است، برخی از مشکلات ممکن است بوجود آید، اگرچه این تیم قصد دارد به همه مسائل با مسئولیت پاسخ دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *