ماهیت بازارهای مالی به این شکل است که هرچقدر پیش‌بینی‌های معامله‌گر از حرکات بازار دقیق‌تر و مستدل‌تر باشد، طبیعتا احتمال سود معامله بیشتر است. یکی از ابزارهایی که در سال‌های اخیر به پیش‌بینی دقیق‌تر معامله‌گران کمک کرده، الگوهای نئوویو است که به‌عنوان برداشت نسبتا جدیدی از موج الیوت، حرکت‌های قیمت در آینده را به مراتب بهتر و دقیق‌تر پیش‌بینی می‌کند. در این نظریه ماهیت ذهنی موج الیوت به حداقل می‌رسد و عینیت تحلیل موج بهبود می‌یابد. در ادامه این مقاله آموزش الگوهای نئوویو و آموزش نئوویو در بازار‌های مالی را برسی می‌کنیم.

خصوصیات تحلیل نئوویو چیست؟

نئوویو یک فرایند گام ­به­ گام و دقیق برای تجزیه و تحلیل امواج قیمت و ارائه پیش ­بینی براساس این تجزیه و تحلیل است. امواج نئوویو کمک می­کند تا فرایند موج شماری با ترتیبی خاص انجام شود تا منطقی، عینی و قابل فهم باشد. در نئوویو شاهد تکامل چشمگیری در قوانین موج شماری هستیم.

برخی از خصوصیات مهم روش نئوویو به شرح زیر است:

  1. نقطه آغاز شروع موج شماری: یکی از مزیت­ های روش نئوویو مشخص شدن تقطه شروع موج­ شماری روند حرکتی قیمت است که به ­راحتی می­توان آن­ را مشخص کرد.
  2. چگونگی تجمیع الگوها و جمع ­بندی آن­ها
  3. پیش ­بینی بازار براساس الگوها

همچنین امواج نئوویو در ابعاد مختلفی می­تواند به تحلیل معامله­ گران کمک کند. شاید به همین دلیل باشد که در حال حاضر کامل­ترین ابزار برای تحلیل روند قیمتی سهم است. نئوویو در ابعاد الگو، قیمت، زمان، مومنتوم، حجم و… را مورد بررسی قرار می­دهد. می­توان از روش نئوویو به عنوان یک روش مادر و تکامل­ یافته نام برد که شما را قادر می­سازد در اغلب اوقات یک چارت را به طور کامل تحلیل کرده و از موقعیت قیمت آگاه شوید و پس از آن به پیش ­بینی جهت بازار اقدام کنید که مزیت بزرگی برای کاهش ریسک معاملات و مدیریت سرمایه محسوب می‌شود.

معرفی الگوهای نئوویو (NeoWave)

معرفی الگوهای نئوویو (NeoWave)

در ادامه  آموزش الگوهای نئوویو برای شناخت بهتر مفهوم الگوی نئوویو (Neowave)، کافی است معنی نامش را درک کنیم. نام اصلی این الگو «Neely Method of Elliott Wave Analysis» است که معنایش امواج الیوت به سبک گلن نیلی است و به‌طور مختصر نئوویو نامیده می‌شود. این یعنی با الگویی سروکار داریم که هم‌سبک الیوت، اما کمی پیشرفته‌تر است. جای تعجب هم نیست؛ هرچه باشد، حاصل سال‌ها تحقیق و تدریس در حوزه معامله‌گری بازارهای مالی است.

وجه تمایز و برتری الیوت به سبک گلن نیلی، ویژگی گام‌به‌گام بودن آن است که امکان درک پیچیدگی ذاتی، زمان و شباهت قیمت را در هر شکل موج فراهم می‌کند. در الگوهای نئوویو شاهد قوانین سفت و سختی هستیم که ارزیابی بازار را چند پله جدی‌تر و پیشرفته‌تر می‌کنند. ویژگی مهمی که در نظریه الیوت کلاسیک به هیچ وجه دیده نمی‌شود. خوشبختانه این تئوری امتحانش را در انواع بازارهای مالی پس داده و تحلیل خوبی از ارزها و سهام‌های مختلف ارائه می‌کند.

چرا الگوهای نئوویو ابداع شدند؟

 پس از آموزش الگوهای نئوویو خوب است بدانید که چرا این الگو ابداع شده‌ا ست . نلسون الیوت به ما آموخت که برای درک نظم بازارهای مالی از ابزار فیبوناچی استفاده کنیم. حرکت قیمت در الگوی الیوت بر اساس نظم طبیعت به دو حرکت اصلاحی و شتاب‌دار تقسیم می‌شد. اما همه حرکت‌های بازار در این دو دسته قرار نمی‌گیرند. گاهی در طول معاملات با حرکات موجی پیچیده‌تری مواجه می‌شوید که الگوی الیوت از قدرت کافی برای تحلیل آنها برخوردار نیست و جای خالی الگوی دقیق‌تر و عمیق‌تری مثل NeoWave احساس می‌شود. الگوریتم اثبات ظرفیت یکی دیگر از الگوریتم های است که کاربران از طریق به اشتراک گذاشتن فضای ذخیره سازیشان از شبکه بلاک چین پاداش می گیرند.

انواع الگوهای نئوویو

انواع الگوهای نئوویو

الگوهای نئوویوانواع مختلفی دارند که در ادامه به توضیح آن‌ها خواهیم پرداخت.

الگوی شتابدار ساده (Simple Impulse)

الگوی سیمپل ایمپالس یا شتابدار ساده چیزی معادل الیوت کلاسیک است که در آن هیچگونه ریزموجی دیده نمی‌شود و در جهت یک روند بزرگ‌تر حرکت می‌کند. این الگو را در هر دو نوع الگوی رونددار و ترمینال می‌بینیم.

الگوی شتابدار امتداد یافته (Extended)

الگوی شتابدار امتدادیافته معمولا ۵ موج دارد و یک پنج موجی شتابدار را تشکیل می‌دهد که قوانین خاص خود را دارد و نسبت اصلاحات و کشیدگی موج‌ها طبق قوانین نئوویو از قبل مشخص است. مثلا رایج‌ترین نوع این است که در موج سوم شاهد امتداد‌یافتگی باشیم.

الگو  Ending Diagonal

Ending Diagonal یکی از الگوهای نئوویو قدرتمند است که با واگرایی اندیکاتورهایی مثل  RSI یا MACD مورد استفاده قرار می‌گیرد. شاخصه این الگو اصلاح عمیق و تشکیل وج در انتهای روند است. دو مورد دیگر از انواع الگوهای نئوویو، الگوی شتابدار روندار با موج ۱ و ۳ و ۵ ممتد و الگوی شتابدار ترمینال با موج ۱ و ۳ و ۵ ممتد هستند که مهم‌ترین تفاوت آنها میزان اصلاحات و نسبت این موج‌ها به یکدیگر است. معامله‌گران برای ارزیابی موج‌شناسی و تحلیل این موج‌ها از ابزار فیبوناچی استفاده می‌کنند.

چرا NEoWave قابل اعتمادتر است؟

الگوهای نئوویو به‌دور از تمام پیش‌بینی‌های متعصبانه، در شرایط مختلف سناریوهای متعدد و کاملا متناقض را امکان‌پذیر می‌کند. نئوویو قابل اعتماد است.

  • این منطق NEoWave بود که روزگاری به گلن امکان داد با وجود محکومیت گسترده عمومی و حتی در مواجهه با اخبار ملی و بین‌المللی منفی، همچنان به صعود بازار سهام اطمینان داشته باشد.
  • این نئوویو بود که در نزدیکی بالاترین سطح بازار سهام در سال ۲۰۰۰ به گلن فهماند که بازار رو به ریزش است و دو سال بعد، وقتی که فقط ۶ ماه از پایین‌ترین سطح سال ۲۰۰۲ می‌گذشت، خبر صعودی شدن بازار را به او داد.
  • الگوی نئوویو بود که به گلن نیلی جرأت داد در اواسط ژانویه ۲۰۰۸ به جهان اعلام کند که یک روند نزولی جدید در بازار سهام آغاز شده و تا ۴ سال آینده هیچ کاری نمی‌توان برای متوقف کردن این روند نزولی انجام داد

بازارهای مناسب سبک نئوویو

روش NEoWave برای اکثر بازار‌های مالی امروزی موثر است و می‌توانیم برای تجزیه و تحلیل این نوع از بازارها از آن بهره‌مند شویم، همانگونه که در پاسخ به این سوال که نئوویو چیست توضیح داده شد، برای داشتن درکی عمیق لازم به تذکر است که سبک الیوت و NEoWave بر پایه اصول روانشناسی جمعی در انسان‌ها پایه‌گذاری شده‌اند، بنابراین این شیوه‌ها در آن دسته از بازار‌هایی استفاده می‌شود که دو عامل اصلی در آنها موجود باشد :

  • انسان‌ها آن را به وجود آورده باشند.
  • عمری پایدار داشته باشد.

این عوامل در بیشتر بازارهای مالی مانند بازارهای بورس، فارکس و رمز ارزها مشاهده می شوند اما در مقابل محصولاتی که طبیعت آنها را به وجود آورده باشد نمی‌تواند گزینه‌ ای اثر گذار برای تجزیه و تحلیل به شیوه‌های الیوت و یا نئوویو باشند، اگر بازار مد نظر شما دارای بازاری ساختاری و با مشارکت مردم باشد و همچنین عمر آن فصلی نباشد هم می‌توان از این روش برای تحلیل آن بازارها بهره‌مند شد. همچنین سرمایه گذارانی که دنبال کنندگان زیادی دارند، مانند وارن بافت، سرمایه گذاران پرایس اکشن اسمارت مانی در نظر گرفته می شوند، اما مقیاس فعالیت آنها همیشه در نظر گرفته نمی‌شود. وقتی ذخایر نقدی در شرکت بافِت، انباشته می‌شود و سرمایه‌گذاری نمی‌شود، قطعاً نشان دهنده این است که بافِت فرصت‌های زیادی را در بازار نمی‌بیند، هرچند بافِت در مقیاس متفاوتی عمل می‌کند. سرمایه گذاری 25000 دلاری در یک سبد میلیاردی چندان قابل توجه نیست.

پیج اینستاگرام محمد فاموریانکلام آخر

بازارهای مالی با سرمایه انسان سروکار دارد. کوچکترین احتمال خطا و ریسک می‌تواند به ضررهای هنگفتی ختم شود که جبران کردنش از عهده هر معامله‌گری خارج نیست. از این رو تحلیلگران همواره در تلاش‌اند با معرفی ابزارهای جدید، نقاط ضعف ابزارهای قدیمی را رفع کنند.  ما در این مقاله  سعی کردیم آموزش الگوهای نئوویو که همانطور که می‌دانید  شکل کامل‌تر، دقیق‌تر و پیشرفته‌تر امواج الیوت محسوب می‌شوند را نوضیح دادیم. امیدواریم بعد از مطالعه این مقاله فهمیده باشید برای موفقیت در بازارهای مالی صرف دانستن الگوی امواج الیوت کافی نیست؛ این استراتژی معاملاتی شما با توجه به شرایط بازار، روانشناسی بازار و مدیریت سرمایه  درست است که نتیجه نهایی را مشخص می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *