خط روند چیست؟

خط روند خطوطی هستند که به راحتی قابل تشخیص هستند و معامله گران روی نمودارها ترسیم می‌کنند. تا مجموعه‌ای از قیمت‌ها را به هم متصل کرده یا برخی از داده‌ها را به بهترین شکل نشان دهند. سپس خط مورد استفاده قرار می‌گیرد تا به معامله‌گر ایده خوبی از جهت حرکت ارزش سرمایه‌گذاری را بدهد.(ایچیموکو چیست ؟)

خط روند خطی است که برای نشان دادن جهت غالب قیمت در بالای نقاط محوری یا پایین‌ترین نقاط محورها کشیده میشود. خطوط روند یک نمایش بصری از حمایت ها و مقاومت ها در هر بازه زمانی است. آن‌ها جهت و سرعت قیمت را نشان می‌دهند. همچنین الگوها را در دوره‌های انقباض قیمت توصیف می‌کنند.

توصیه می شود آموزش ارز دیجیتال را از دست ندهید.

نکات کلیدی خط روند

یک خط روند واحد را می‌توان روی نمودار اعمال کرد تا تصویر واضح‌تری از روند ارائه شود.

خطوط روند را می‌توان در بالا و پایین برای ایجاد یک کانال اعمال کرد.

دوره زمانی مورد تجزیه و تحلیل و نقاط دقیق مورد استفاده برای ایجاد خطوط روند از معامله‌گر به معامله‌گر متفاوت است.

خط روندها به شما چه می‌گوید؟

خطوط روند یکی از مهمترین ابزارهایی است که توسط تحلیلگران فنی مورد استفاده قرار می‌گیرد. تحلیلگران فنی به جای نگاه به عملکرد تجاری گذشته یا سایر اصول اساسی، به دنبال روندهای مربوط به قیمت هستند. خطوط روند به تحلیلگران فنی کمک می‌کند تا جهت فعلی قیمت‌های بازار را تعیین کنند. تحلیلگران فنی معتقدند این روند دوست شما است و شناسایی این روند اولین گام در روند ایجاد یک معامله خوب است.

برای ایجاد خطوط روند، یک تحلیلگر باید حداقل دو نقطه در نمودار قیمت داشته باشد. برخی از تحلیلگران دوست دارند از بازه‌های زمانی مختلف مانند یک دقیقه یا پنج دقیقه استفاده کنند. دیگران نمودارهای روزانه یا نمودارهای هفتگی را بررسی می‌کنند. برخی از تحلیلگران زمان را به طور کلی کنار می‌گذارند. ترجیح می‌دهند روندها را بر اساس فواصل تیک به جای فواصل زمانی مشاهده کنند. چیزی که خط روند را در استفاده و جذابیت بسیار فراگیر می‌کند این است که می‌توان از آن‌ها برای شناسایی روندها بدون در نظر گرفتن دوره زمانی، بازه زمانی یا فاصله زمانی استفاده شده استفاده کرد.

اگر شرکت A با ۳۵ دلار معامله می‌شود و در دو روز به ۴۰ دلار و در سه روز به ۴۵ دلار می‌رسد، تحلیلگر سه نقطه برای ترسیم نمودار دارد. که از ۳۵ دلار شروع می‌شود، سپس به ۴۰ دلار می‌رسد و سپس به ۴۵ دلار می‌رسد. اگر تحلیلگر بین هر سه نقطه قیمتی مرز تعیین کند، آن‌ها روند صعودی دارند. خط روند ترسیم شده دارای شیب مثبت است و بنابراین به تحلیلگر می‌گوید که در جهت روند خرید کند. اگر قیمت شرکت A از ۳۵ دلار به ۲۵ دلار برسد، خط روند دارای شیب منفی است و تحلیلگر باید در جهت روند بفروشد.(بازار بورس چیست ؟)

مثال استفاده از خط روند

استفاده از خطوط روند نسبتاً آسان است. یک معامله‌گر به سادگی باید داده‌های قیمت را به صورت عادی، با استفاده از باز، بسته، بالا و پایین ترسیم کند. در زیر داده‌های مربوط به راسل ۲۰۰۰ در نمودار شمعدانی با خط روند برای سه جلسه پایین در یک دوره دو ماهه آمده است.

خطوط روند صعودی راسل ۲۰۰۰ را نشان می‌دهد و می‌تواند به عنوان پشتیبانی هنگام ورود به یک موقعیت در نظر گرفته شود. در این مورد، معامله‌گر ممکن است یک موقعیت طولانی را در نزدیک خطوط روند وارد کرده و سپس آن را در آینده گسترش دهد. اگر اقدام قیمت خطوط روند نزولی را نقض کند، معامله‌گر می‌تواند از آن به عنوان سیگنالی برای بستن موقعیت استفاده کند. این امر به معامله‌گر اجازه می‌دهد تا زمانی که روندی که دنبال می‌کنند شروع به ضعیف شدن میکند، خارج شود.

خطوط روند، البته، محصول دوره زمانی هستند. در مثال بالا، یک معامله‌گر نیازی به ترسیم خط روند ندارد. با این حال، در مقیاس زمانی چند دقیقه‌ای، خطوط روند و معاملات ممکن است نیاز به تعدیل مجدد داشته باشند.

تفاوت بین خط روند و کانال‌ها

بیش از یک خط روند را می‌توان روی نمودار اعمال کرد. معامله گران غالباً از خط روند برای اتصال دوره‌های بالا و دوره دیگر به منظور ایجاد کانال‌های پایین استفاده می‌کنند. یک کانال نمایشی بصری از حمایت و مقاومت را برای دوره زمانی مورد تجزیه و تحلیل اضافه می‌کند. مشابه یک خط روند واحد، معامله گران به دنبال افزایش یا شکست هستند تا قیمت را از کانال خارج کنند. آن‌ها بسته به نحوه ایجاد معامله خود ممکن است از این نقض به عنوان نقطه خروج یا نقطه ورود استفاده کنند.(پیشنهاد ما به شما :دوره هوش بورسی(اوراق بهادار))

محدودیت‌های خط روند

خطوط روند دارای محدودیت‌هایی هستند که در تمام ابزارهای نمودار به اشتراک گذاشته می‌شود. زیرا باید داده‌های قیمت بیشتری وارد شوند. خطوط روند گاهی اوقات برای مدت طولانی ادامه می‌یابد. اما در نهایت اقدام قیمت آنقدر منحرف می‌شود که باید به روز شود. علاوه بر این، معامله گران اغلب نقاط مختلف داده را برای اتصال انتخاب می‌کنند. به عنوان مثال، برخی معامله گران از پایین‌ترین سطح پایین استفاده می‌کنند، در حالی که برخی دیگر ممکن است از پایین‌ترین قیمت بسته شدن برای یک دوره استفاده کنند. در نهایت، خطوط روند اعمال شده در بازه‌های زمانی کوچکتر می‌توانند به حجم حساس باشند. با افزایش حجم در طول یک روز، خط روند ایجاد شده با حجم کم ممکن است به راحتی شکسته شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *