امروزه با پیشرفت تکنولوژی متدها و روش‌های جدیدی نیز با به کار گیری تکنولوژی برای ساده‌تر کردن کارها صورت می‌گیرد. به عنوان مثال در گذشته برای ایجاد قراردادی باید حتماً دو طرف در زمان عقد قرارداد حضور داشته باشند تا این کار صورت بگیرد. اما امروزه روش جدیدی برای اینکار در نظر گرفته و ارائه شده است که در صرافی‌های ارز دیجیتال از آن استفاده می‌شود. قراردادهای هوشمند نوع جدیدی از نحوه شکل گیری قراردادها می‌باشند که خیلی بهینه‌تر و کارار از روش سنتی قرار داد بستن می‌باشد. شاید این سوال برای شما پیش آید که قرارداد هوشمند چیست و چه تفاوتی با قرارداد سنتی دارد. برای این که با قراردادهای هوشمند بهتر آشنا شوید و از ویژگی‌ها ومعایب آن مطلع شوید، ادامه مقاله را مطالعه کنید.

قرارداد هوشمند چیست؟

قرارداد هوشمند چیست

قراردادهای هوشمند نوع دیگری از قراردادها می‌باشد که در با گذشت زمان بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. سازمان‌ها و تشکلات مختلفی از قرارداد هوشمند که فناوری است متصل به بلاک چین استفاده می‌کنند. از طریق قراردادهای هوشمند می‌توان در بلاک چین توافقاتی را بین دو طرف به صورت خودکار در هرجای دنیا ایجاد کرد. قرارداد هوشمند در بازار ارزهای دیجیتال نیز کاربرد دارد. با استفاده از قراردادهای هوشمند در بازار کریپتوکارنسی، تراکنشات 100 درصد تضمینی و قابل ردیابی است. نحوه شکل گیری این قرارداد در بلاک چین به این صورت است که اگر شرط قابل قبول باشد، قرارداد به طور خودکار اجرا می‌شود. ضمانتی که در این قراردادها وجود دارد از سمت خود قراردادهای هوشمند است و به طوری است که قابل پیگیری و برگشت ناپذیر است.

اعتماد در این نوع از معاملات خیلی حیاتی نیست، چرا که نه همدیگر رو می‌شناسند و نه می‌بینند. اما چگونه می‌توان به چنین سیستمی اطمینان کرد؟ تمامی قراردادها در این سیستم بر پایه بلاک چین می‌باشند که امنیت بالای آن را اثبات می‌کند. همچنین تمامی قراردادها به صورت خودکار صورت می‌گیرد و هیچگونه نهاد دولتی یا غیردولتی در انجام شدن آن‌ها دست ندارند. در بازی‌های کریپتویی نیز قراردادهای هوشمند کاربرد بالایی دارد تا بتوان آیتم‌های پلیرها را بهتر مشخص کنند. در بخش بعدی مقاله قرارداد هوشمند چیست به کاربردهای این فناوری خواهیم پرداخت.

بیشتر بخوانید: بازی روبلاکس

کاربردهای قرارداد هوشمند چیست؟

کاربردهای قرارداد هوشمند چیست؟

قراردادهای هوشمند در خیلی از بخش‌ها کارایی دارد که در ادامه به اختصار آن‌ها خواهیم پرداخت. همانطور که در بخش قبلی مقاله قرارداد هوشمند بیان کردیم، سازمان‌ها و تشکلات زیادی از این فناوری استفاده می‌کنند. از جمله بخش‌هایی که قراردادهای هوشمند در آن استفاده می‌شود، می‌توان به اوراق بهادر، وام‌دهی، حکمرانی، برنامه‌های غیرمتمرکز و … اشاره کرد.

اوراق بهادر

اوراق قرضه و بهادر یکی از مکان‌هایی است که قراردادهای هوشمند در انجام معاملات دخالت دارد. از قراردادهای هوشمند برای مدیریت خرید و فروش اوراق بهادر در بازارهای مالی استفاده می‌شود. تمامی تراکنشاتی که در این اکوسیستم انجام می‌شود، اعم از مدیرت سهام‌ها، خرید و فروش، پرداخت‌های خودکار توسط قراردادهای هوشمند صورت می‌گیرد. مهم‌تر از همه این موارد امکان تقلب کردن را از افراد سودجو سلب می‌شود.

وام دهی

فکر می‌کنم که اکثر تریدرها با مفهوم وام دهی در بازار ارزهای دیجیتال و سیستم بانکدارای سنتی آشنایی دارند. اگر با مفهوم وام دهی آشنایی ندارید، مقاله وام کریپتو چیست را مطالعه کنید. اکثر صرافی‌ها نطیر کوکوین و بایننس پلتفرمی برای وام دهی به تریدرها دارند. تمامی دارایی‌هایی که در این پلتفرم‌ها به صورت وام در اختیار دیگر تریدرها قرار می‌گیرد بر پایه قراردادهای هوشمند می‌باشد. در این قرارداد نیز همانند قراردادهای سنتی، مقدار سود دریافتی و مدت زمان برگشت پول ذکر می‌گردد. البته در این مدت زمان، دارایی وام‌دهنده بلوک می‌شود تا زمان قرارداد به اتمام برسد. پس از به اتمام رسیدن قرارداد هوشمند، وجهی که در اختیار صرافی قرار داده‌اید به همراه سود آن به حساب شما واریز می‌شود. دقیقاً این فرآیند را در سیستم بانکداری سنتی نیز داریم.

دولت و امور کشور

قراردادهای هوشمند به غیر از بازارهای مالی در امور کشور نیز می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. دولت‌ها و کشورها می‌توانند با بکارگیری قراردادهای هوشمند در انتخابات الکترونیکی، هم از صحت نتیجه و هم برای افزایش سرعت استفاده کنند. از طریق فناوری قراردادهای هوشمند کارهای دولتی با سرعت و دقت بیشتری صورت می‌گیرد و خطا تا حد زیادی کاهش می‌یابد. به عنوان مثال در کارهای دولتی نظیر: ثبت اسناد، دفاتر خدماتی و غیره می‌توان از این فناوری استفاده کرد.

بیشتر بخوانید: ارز دیجیتال ترون چیست

قراردادهای هوشمند

در حوزه کشاورزی و صنعت

تا این بخش از مقاله قرارداد هوشمند چیست، متوجه شدید که در بخش‌های مختلفی کاربرد دارد. اما یکی از جاهایی جالبی که قراردادهای هوشمند کاربرد دارد، صنعت و کشاوری است. از طریق قراردادهای هوشمند می‌توان چرخه تولید کالا را از زمان تولید آن تا رسیدن به دست مشتری را بررسی کرد. از این رو به راحتی می‌توان از گرانی بیش از حد کالاها جلوگیری کرد، چرا که قیمت‌ها از همان ابتدا ثبت می‌شود.

در حوزه DeFi

برنامه‌های غیرمتمرکز یا DeFi از جمله بخش‌هایی است که با قراردادهای هوشمند عجین شده است. DeFi در صنعت گیم کاربرد زیادی دارد و کمتر بازی را پیدا می‌کنید که بر پایه بلاک چین باشد، اما قرارداد هوشمند در آن به کار برده نشده باشد.

ارزهای دیجیتال

از دیگر بخش‌هایی که قراردادهای هوشمند بیشترین کاربرد را دارد، بازار کریپتوکارنسی است. بیشتر ارزهای دیجیتالی که این روزها در بازار ارزهای دیجیتال خرید و فروش می‌شوند بر پایه این فناوری پیاده سازی شده‌اند. از جمله ارزهای دیجیالی که از این فناوری پشتیبانی می‌کند، می‌توان به لیدو دائو اشاره کرد. برای آشنایی با این دارایی دیجیتال مقاله ارز دیجیتال لیدو چیست را مطالعه کنید.

بیشر بخوانید: دوره آموزشی ارز دیجیتال

مزایا و معایب قرارداد هوشمند چیست؟

مزایا و معایب قراردادهای هوشمند چیست؟

حال که با کاربردها و قراردادهای هوشمند تا این بخش از مقاله قرارداد هوشمند چیست، آشنا شدید؛ بهتر است مزازیا و معایب آن را نیز بررسی کنیم. خصوصیات ویژگی‌هایی که این نوع از قراردادها دارد سبب افزایش محبوبیت آن شده است.

مزایا

  • معاملات کاملاً قابل ردگیری هسند
  • امکان تقلب در معاملات آنلاین وجود ندارد
  • نیازی به حضور واسطه یا شخص سومی برای انجام معاملات نیست
  • شفافیت خوبی در معاملات وجود دارد
  • اگر کدنویسی خوبی پشت قراردادهای هوشمند صورت گرفته باشد، امکان خطا به صفر می‌رسد
  • قراردادهای هوشمند سرعت اجرای بالایی به معاملات می‌دهد
  • هزینه را برای سیستم‌هایی که از این ویژگی استفاده می‌کنند تا حد زیادی کاهش می‌دهد
  • امنیت بالایی دارد و به این راحتی‌ها شخصی از بیرون نمی‌تواند به آن‌ها دسترسی پیدا کند
  • ضمانت 100 درصدی

معایب

مقیاس بندی خوبی ندارد، یعنی در زمانی که تعداد تراکنشات بالا می‌رود اختلال در سیستم رخ می‌دهد. این مورد تنها مشکلی است که درباره قراردادهای هوشمند وجود دارد، اما یکی از مهمترین مشکلات محسوب می‌شود. چرا که امروزه بیشتر بلاک چین‌ها نظیر بلاک چین بیت کوین و اتریوم با این مشکل سروکار دارند.

پیج اینستاگرام محمد فاموریانجمع بندی

تکنولوژی همیشه باعث شگفت زده شدن افرادی می‌شود که از ابزارهای مختلفی استفاده می‌کنند. از بهترین فناوری‌هایی که تا به امروز با استفاده از فناوری بلاک چین ایجاد شده است، قرارداد هوشمند است. این نوع از قراردادها مزیت‌های زیادی نسب به قراردادهای سنتی دارد که در بالا به توضیح آن‌ها پرداختیم. همچنین کاربردهایی زیادی در زندگی و صنعت و بازارهای مالی نیز دارد که به سرعت بخشیدن تراکنشات و کارها کمک می‌کند. ما در این مقاله سعی بر این داشتیم که شما را با قراردادهای هوشمند آشنا کنیم و به سوال قرارداد هوشمند چیست نیز پاسخ دهیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *