در واقع این ایده که ارز‌های دیجیتال متکی بر طلا ایجاد شود، درست در زمان شروع رقابت بیت کوین با طلا در بازار سرمایه، در سال 2017 بوجود آمد. امروزه ارزهای دیجیتالِ با پشتوانه‌ای وجود دارد که در بین مردم محبوبیت زیادی کسب کرده است. از این رو در این مقاله می‌خواهیم به معرفی ارز‌های دیجیتال وابسته به طلا، نحوه خرید و چگونگی کارکرد آنها بپردازیم.

ارز دیجیتال Cryptocurrency

معرفی ارزهای دیجیتال وابسته به طلا

قبل از اینکه درباره معرفی ارزهای دیجیتال وابسته به طلا صحبت کنیم، می‌خواهیم بدانیم که خود ارز دیجیتال چیست؟ کلمه ارز دیجیتال را امروزه در مکان‌های مختلف و سوشال مدیاها زیاد می‌شنویم. این ارز تا کنون مقبولیت زیادی را در بین مردم کسب کرده و از طرفی هم، نقدهای زیادی به آن شده‌ است. بسیاری از مردم و سرمایه‌گذاران به دلیل ماهیت بی ثبات ارز دیجیتال به آن اعتماد نمی‌کنند و این ارز را قبول ندارند. اگر ما به سیر پیشرفت و پیشینه پول نگاهی گذرا بیاندازیم؛ ارز دیجیتال را بهتر درک کرده و بهتر می‌توانیم تصمیم گیری کنیم.

بیشتر بخوانید: آموزش ارز دیجیتال

ما امروزه برای تامین نیاز خودمان به پول نیاز داریم و جهان امروز بر پایه پول در حال گردش است. پول تا کنون به صورت نسخه‌های متفاوتی مورد استفاده قرار گرفته است و در دوره‌های مختلف برای بهره‌بری راحت‌تر تغییر شکل زیادی داده‌است که یکی از آخرین تغییرات آن همین ارز دیجیتال است. ارز دیجیتال شکل خاصی از پول دیجیتال است که بر پایه علم رمزنگاری شده است. منظور از ماهیت بی ثبات ارز دیجیتال این است که هیچ نهادی آن را کنترل نمی‌کند. ارز دیجیتال یا همان کریپتوکارنسی را می‌توان به صورت مستقیم و بدون دردسر در اینترنت به شخص دیگری ارسال کرد. ارز دیجیتال تغییر بزرگی در اقتصاد جهان بوجود آورده است.

ارزهای دیجیتال وابسته به طلا Digital Gold Currency

به طور کلی طلا در مقابل بیت کوین قدمت زیادتری دارد و چندین هزار سال است که مورد قبول و تایید مردم واقع شده است. ارزهای دیجیتال می‌خواستند که هم ارزش طلا را داشته باشند و هم اینکه از مزایای دیجیتالی بودن بهره ببرند، به همین جهت ارزهای دیجیتال وابسته به طلا بوجود آمد. اعتبار ارز دیجیتال وابسته به طلا، همان ارزش طلا به صورت فیزیکی و ملموس است و تا حدودی مانند استیبل کوین‌ها عمل می‌کنند. معادل این ارز باید نزد بانک یا نهادی تایید شده، طلا وثیقه شده وجود داشته باشد.

برخلاف دیگر ارزهای دیجیتال، همان طور که گفتیم ارزش توکن وابسته به طلا به دارایی فیزیکی مرتبط است که این باعث کاهش نوسان قیمت در این نوع ارز میشود که می‌توان این را از مزایای آن شمرد. البته گفتن این نکته خالی از لطف نیست که دارایی‌های دجیتال در کل ریسک‌های زیادی را به همراه دارند و از بسیاری از ضمانت‌های دارایی‌های فیزیکی محروم‌اند.

ارزهای دیجیتال با پشتوانه طلا چگونه کار می‌کند؟

از نظر طراحی ازرهای رمزنگاری شده یا همان رمزارزها مانند استیبل کوین‌ها می‌باشند و تفاوت آنها در این است که به جای اینکه با پول‌های فیات پشتیبانی شوند، با ارزش طلای فیزیکی محاسبه و معادل سازی می‌شوند. به عنوان مثال، بعضی از توکن‌ها به نسبت 1 به 1 معادل سازی می‌شوند؛ به این معنی که 1 توکن معادل 1 گرم طلا است. البته باید در نظر داشته باشیم که ارزهای دیجیتال وابسته به طلا از نظر نحوه پشتیبانی متفاوت هستند و ممکن است برخی 1 توکن را معادل 1 گرم طلا ندانند و از نسبت‌های متفاوت تری استفاده کنند.

هدف از این کار همانطور که در بالا نیز به آن اشاره شد؛ جلوگیری از نوسانات قیمت به واسطه همین معادل سازی ارز به یک دارایی فیزیکی(طلا ) است. بیشتر توکن‌های وابسته به طلا به سرمایه گذاران امکان بازخرید می‌دهند، درست مانند استیبل کوین‌ها که به همان اندازه که معادلسازی شده با دلار، می‌توانند با معادل ۱ دلار خود در فیات معامله شوند.

طلای پشتیبانی شده ارز دیجیتال چه می‌شود؟

طلای پشتیبانی شده ارز دیجیتال

خب شاید برای شما هم این سوال به وجود آمده باشد که طلایی که پشتیبان ارز دیجیتال وابسته به طلا است کجاست؟ و نحوه این فرایند چگونه است؟ از نظر تئوری، قیمت تجمعی توکن‌ها نباید کمتر از ارزش دارایی‌های فیزیکی باشد. یعنی اینکه به همان میزانی که ارز خریداری می‌کنیم؛ باید طلا به صورت فیزیکی و نه مشتقی، به عنوان پشتیبان ذخیره شود. برای ذخیره سازی این طلاهای پشتیبان مکان‌های ذخایر طلا وجود دارد که یا در بانک‌ها، یا در نهادهای دولتی دیگر و یا در موسسات شخص ثالث نگهداری می‌شود.

مزیت‌های توکن‌های پشتیبانی شده با طلا

  • توانایی نگهداری طلا بدون نیاز به نگهداری فیزیکی آن، بوسیله توکن هم ارز طلا
  • نوسان قیمتی کمتر در ارزش طلا
  • مسیر ورود ساده به بازار کار و کسب درآمد بالا
  • توانایی انجام تراکنش در هر ساعت از شبانه روز بدون محدودیت
  • توکن‌‌های وابسته به طلا یک دارایی ثابت برای کسانی است که به دنبال ثبات در سبد دیجیتالی خود هستند.
  • مزیت اصلی آنها در این است که آنها دیجیتالی هستند و می‌توان آنها را به واحدهای کوچک تقسیم کرد، قابل حمل، قابل انتقال آسان به طرف دیگر و البته مقرون به صرفه برای هر سطحی از سرمایه گذاران هستند.

البته باید توجه داشته باشید که رشد این ارز نسبت به دیگر ارزهای دیجیتال روند کندتری را دارد. در ادامه مقاله قصد داریم به معرفی ارزهای دیجیتال وابسته به طلا بپردازیم تا با استفاده از این رمزارزها در بازار ارزهای دیجیتال درآمد کسب کنید.

معرفی ارزهای دیجیتال وابسته به طلا

معرفی ارزهای دیجیتال وابسته به طلا

1- تترگلد Tether Gold:

تتر که تا کنون شهرت زیادی را بدست آورده است و به عنوان شناخته‌ترین استیبل کوین‌ها معرفی می‌شود، یک توکن ارز دیجیتال با پشتوانه طلا عرضه کرده است. نام این توکن تترگلد است که با علامت اختصاری XAUT نمایان می‌شود. تتر گلد در رتبه 215 بازار قرار دارد . طلاهای پشتوانه تترگلد در خرانه‌ای که در سوئیس قرار دارد، نگهداری می‌شوند. سرمایه گذاران تترگلد توانایی برداشت طلای خود و حتی تعویض آن با پول نقد را نیز دارند. سرمایه گذاران می‌توانند از طریق شماره سریال شمش طلای خود، وزن طلا و خلوص طلا توکن خود را در وبسایت رسمی تتر مشاهده کنند.

در ضمن انتقال تترگلد در شبکه بلاک‌چین اتریوم و ترون صورت می‌گیرد؛ به همین دلیل توکن XAUT قابل نصب بر کیف پول اتریوم و ترون می‌باشد.

مشخصات:

  • حداقل خرید: 50 XAUT یا 50 اونس فاین تروی
  • ارزش بازار: 150.6 میلیون
  • حجم: 1.0 میلیون
  • قیمت: 1758.225 دلار
  • کل عرضه: 85417
  • وب سایت: gold.tether.to

2- ارز دیجیتال Digix Global:

ارز دیجیتال DGX به کسانی کمک می‌کند که نقدینگی کمی دارند اما تمایل به سرمایه گذاری در طلای فیزیکی دارند. ذخایر پشتیبان طلای DGX در سنگاپور و کانادا واقع شده است و این ارز به همین دلیل یک ویژگی خاص و منحصر به فردی به شمار می‌آید چون ذخیره سازی منابع طلا در نقطه متفاوت، ریسک سرمایه گذاری بر روی این توکن‌ها را به شدت کاهش می‌دهد، درنتیجه خطر کلاهبرداری در این نوع ارز کمتر است و این پشتوانه کاملا بیمه شده است. این ارز در رتبه 1537 بازار قرار دارد.

توکن‎‌های این ارز دیجیتال به هر کسی این اجازه را می‌دهد که طلا را کم کم جمع آوری کرده و آن را به صورت 24 ساعته با کمترین محدودیت مدیریت کند. کاربران DGX توانایی شرکت در GOLD ETF را دارند و همان طور که می‌دانید،  توکن‌ها در صرافی ارز دیجیتال امکان تبدیل و معاوضه به ارز فیات را دارا هستند. تا این بخش از مقاله معرفی ارزهای دیجیتال وابسته به طلا با دو ارز دیجیتال وابسته به طلا آشنا شدید، اما ویژگی‌های ارز دیجیتال DGX چیست که دومین رمزارز قرار گرفته در این لیست می‌باشد.

  • حداقل خرید: 0.50 دلار برای توکن ها، 150 دلار برای ETF طلا، و 50 تا 600,000 دلار برای شمش طلا.
  • ارزش بازار: 3,626,137 دلار
  • حجم: 1810 دلار
  • قیمت: 58.41 دلار
  • کل عرضه: 78000
  • وب سایت: DigixGlobal

3- ارز دیجیتال Paxos Gold:

ارز دیجیتال PAXG یا همان پکسوس گلد هم یک ارز دیجیتال با پشتوانه طلاست که برای علاقه‌مندان به طلا توکن هیجان انگیزی است و هر توکن آن توسط یک اونس طلای London Good Delivery  پشتیبانی می‌شود. این ارز در رتبه 49 بازار قرار دارد. اگر بر روی این ارز سرمایه گذاری کنید، به یک اونس از شمش طلای ۴۰۰ اونسی لندن متصل می‌شوید. این ارز نیز مانند دیگر ارزهای دیجیتال وابسته به طلا قابلیت بازخرید دارد. شرکت اصلی پکسوس در نیویورک واقع شده است و طلاهای پشتوانه‌ی این توکن ارز دیجیتال ، در خزانه شرکت برینکز، به امانت گذاشته شده است. پکسوس گلد نیز مانند تترگلد، قابلیت تعوض با طلای واقعی را نیز دارد.

طلای پکسوس را می‌توان به‌عنوان فیچر نیز معامله کرد. به همین منظور می‌توان قراردادهای آتی دائمی یا سه ماهه را در مبادلاتی مانند FTX را نیز با این رمزارز معامله کرد. معامله گران می‌توانند دارایی‌ها را با قیمت از پیش تعیین شده در زمان مشخصی در آینده خریداری کنند. در ادامه مقاله معرفی ارزهای دیجیتال وابسته به طلا، ویژگی‌های این ارز دیجیتال را برای شما بیان خواهیم کرد.

  • حداقل خرید: 20 دلار یا 0.01 PAXG یا تن اونس طلا. برای معاملات آتی ETF طلای اصلی، 1 سهم است. حداقل خرید برای شمش طلا LBMA 400 تن اونس 800 دلار است. در محصولات دیگر متغیر است.
  • ارزش بازار: 319,973,111 دلار
  • حجم: 6,449,039 دلار
  • قیمت: 1767.58 دلار
  • کل عرضه: 180,902
  • وب سایت: paxos.com

4- ارز دیجیتال Gold Coin:

گلد کوین یک کوین همتا به همتاست که بر آزادی اقتصادی و در عین حال بر تمرکززدایی تمرکز دارد. نماد اختصاری آن GLC است که در رتبه 1421 بازار قرار دارد. این ارز با سرعت تراکنش بسیار بالا توانسته بسیاری از رقیبان ارزی شناخته شده خود را شکست دهد. از نسبت ۱۰۰۰ گلد کوین به ازای هر اونس طلا پشتیبانی می‌شود، و به همین دلیل باعث می‌شود این ارز نسبت به دیگر آلات کوین‌ها که با هیچ دارایی ثابتی مرتبط نیستند، نوسان کمتری را داشته باشد.

افزون بر دیگر مزایای دیجیتالی بودن، این ارز تمام مزایای یک دارایی دیجیتال را نسبت به طلا یا فیات دارا است. گلد کوین نیز مانند دیگر ارزهای دیجیتالی وابسته به طلا که در بالا توضیح داده شد، قابلیت تبدیل ارز دیجیتال به طلای فیزیکی است و همچنین از آنجایی که کریپتو است می‌تواند در هر زمانی به فیات تبدیل شود.

یک ویژگی منحصر به فرد گلد کوین این است که این کمپانی یک کیف پول اختصاصی را به سرمایه گذاران ارز خود هدیه می‌دهد که از طریق آن هیچ گونه کارمزدی برای تراکنش به آن تعلق نمی‌گیرد. این ویژگی باعث خرید و معامله آسان این توکن شده که بسیار در معامله سرمایه گذاران کمک کننده بوده است.

مشخصات:

  • حداقل خرید: اطلاعاتی از آن در دسترس نیست.
  • ارزش بازار: 4.8 میلیون دلار
  • حجم: 1281.82 دلار
  • قیمت: 0.115037  دلار
  • کل عرضه: 72,245,700
  • وب سایت: goldcoinproject.org

5- ارز دیجیتال Perth Mint Gold Token:

نماد اختصاری این ارز PMGT است که در رتبه 1194 بازار قرار دارد. یک ویژگی جالب توجه این ارز اعتبارسنجی رسمی این توکن در استرالیاست که باعث تضمین این توکن از طریق بلوک‌های حقیقی این طلا است. این کمپانی به عنوان مدرک و ضمانت برای هر خرید گواهی‌های طلای دیجیتال را به سرمایه گذاران و مشتری‌های خود اهدا می‌کند. شهرت این کمپانی بر این است که ذخیره سازی آسان، به همراه کارمزد کمتر بیمه و مسائل مربوط به حق بیمه دارد. به همین منظور در مقایسه با رقبای خود در اقتصاد به صرفه‌تر عمل می‌کند.

مشخصات:

  • حداقل خرید: در دسترس نیست.
  • ارزش بازار: 1,629,655.35 دلار
  • حجم: 12110 دلار
  • قیمت: 1901.63 دلار
  • کل عرضه: 932
  • وب سایت: pmgt.io

6- ارز دیجیتال Meld Gold:

یکی دیگر از ارزهای دیجیتال با پشتوانه طلا Meld Gold با نماد اختصاری MCAU است که در رتبه 8084 بازار قرار دارد. این توکن هم مانند سایر توکن‌های بالا که توضیح دادیم توانایی بازخرید طلا را دارد. در واقع توکن را می‌توان در صرافی به هر فیات و کریپتو تبدیل کرد و به گواهی طلا یا طلای فیزیکی آن بازگرداند. همچنین این توکن در برابر تورم‌های شدید از سرمایه گذاران محافطت می‌کند. از قابلیت‌های دیگر این نوع توکن می‌توان به حذف ریسک سرمایه گذاری برای سرمایه گذاران و زمان سریع در انجام معاملات اشاره کرد. هدف از ایجاد MCAU این بود که جایگزینی پایدار برای آلت کوین‌ها باشد. سرمایه گذاران از طریق کیف پول Algorand می‌توانند توکن‌های خود را نگهداری و ارزش توکن خود را کنترل کنند.

مشخصات:

  • حداقل خرید: در دسترس نیست.
  • ارزش بازار: در دسترس نیست.
  • حجم: ۹۵۰۰ دلار
  • قیمت: ۵۵.۶۸ دلار
  • عرضه کل: بی نهایت.
  • وب سایت: Meld Gold by Algorand

نحوه خرید و فروش طلا در بازار ارز دیجیتال

نحوه خرید و فروش طلا در بازار ارز دیجیتال

همانطور که می‌دانید طلا یک فلز شناخته شده است که سال‌های زیادی است که مردم برای پس انداز کردن سرمایه خود از این فلز استفاده می‌کنند. انواع مختلف طلا در سرار دنیا متفاوت است. یکی از مرسوم‌ترین و مطمئن‌ترین راه‌های برای خرید طلای فیزیکی رفتن به صرافی‌های مطمئن است. (توجه داشته باشید که اگر صرافی مورد نظر شما مطمئن نباشد ممکن طلای تقلبی را بخرید که ضرر زیادی را در این صورت متحمل می‌شوید )

یکی از راه‌های به صرفه و آسان جهت معاملات طلا از طریق ارز دیجیتال است که یکی از مهم‌ترین مزیت آن در خرید و فروش بین المللی است که باعث می‌شود شما گرفتار دردسرهای مدارک، بحث نقدینگی و اثبات عدم پولشویی نمی‌شوید.

با توجه به اینکه بازار ارز دیجیتال ریسک‌های خاص خود را دارد، اما اگر شما مهارت و علم این نوع بازار را داشته باشید به راحتی می‌توانید که در خرید، فروش و معامله توکن‌ها پیشرفت و سود شایانی را کسب کنید.

مرحله اول خرید و فروش طلا در بازار ارز دیجیتال

اگر شما وارد سایت Coinmarketcop شوید و در قسمت Seaarch، کلمه Gold را سرچ کنید، شما انواع و اقسام  ارزهای طلاها را مشاهده خواهید کرد که بر اساس طلا فیزیکی قیمت گذاری شده‌اند

یکی از ارزهای معتبر و خوش نام طلا پکس گلد است که در بالا توضیحات این نوع ارز داده شده است.

خرید پکس گلد

ساده‌ترین راه خرید این توکن درست مانند طلای فیزیکی، خرید از صرافی‌های ارز دیچیتالی است.

  1.  در مرحله اول صرافی مورد اطمینان خود را انتخاب کنید.
  2.  بعد از انتخاب صرافی وارد سایت صرافی شده و یک حساب کاربری باز کنید.
  3. در مرحله بعد باید سپرده گذاری کنید و باید توجه داشته باشید که  این سپرده گذاری می‌تواند با واریز دلار، ریال و یا سایر کوین‌هایی که این صرافی پشتیبانی می‌کند، انجام می‌گیرد.
  4. در اینجا شما می‌توانید وجوه خود را که در کیف پولتان ذخیره کردید با پکس گلد مبادله کنید.

پیج اینستاگرام محمد فاموریان

کلام آخر

در بالا توضیحاتی در رابطه با معرفی ارزهای دیجیتال وابسته به طلا را دادیم و همانطور که می‌دانید این نوع توکن‌ها به دلیل شباهتشان به استیبل کوین‌ها گزینه‌های خوبی برای کسانی که علاقه‌مند به سرمایه گذاری در ارز دیجیتال هستند و به دنبال خرید توکنی امن و ک ‌ریسک هستند، می‌باشد. این توکن‌ها مزایای بازار دیجیتالی را دارند و کار کردن را برای شما راحت‌تر و به صرفه‌تر خواهند کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *