در بازار‌های ارز دیجیتال ابزار‌های زیادی هستند که به کمک تحلیل‌گران آمده‌اند و به طور مداوم برای ارزیابی وضعیت سهام بازار مورد استفاده قرار می‌گیرند. همچنین شما با استفاده از تحلیل تکنیکال که دارای ابزار بسیار قدرمندی برای تحلیل موقعیت انواع سهام‌ها دارد می‌تواند در بهتر شدن روند معامله و تعیین نقاط مهم برای خرید یا فروش سهام نقش بسزایی داشته باشد البته بایستی شناخت کافی از این ابزار را داشته باشید. یکی از مفهاهیم مهمی در تحلیل تکنیکال واگرایی زمانی می‌باشد که معامله با واگرایی زمانی داده‌های مؤثری را به تحلیل‌گران بازار ارائه می‌دهد و همچنین خیلی از افراد هستند که از ای تکنینک استفاده کرده و باعث درآمد آن‌ها شده است به همین دلیل در ادامه به آموزش واگرایی زمانی می‌پردازیم.

Time Divergence یا همان واگرایی زمانی چیست؟

Time Divergence یا همان واگرایی زمانی چیستبرای پاسخ به سوال واگرایی زمانی چیست؟ همان طور که گفتیم در تحلیل تکنیکال، واگرایی زمانی یکی از مفاهیم پرکاربرد و پایه‌ای در بازار‌های ارز دیجیتال می‌باشد. در اصل واگرایی زمانی می‌تواند نشانی از نوسانات حاصل شده از هیجانات و احساسات بازار هم باشد و همچنین بهتر است بدانید که واگرایی زمانی از اعتبار قابل قبولی در میان ابزار‌های موجود در تحلیل بازار برخودار می‌باشد. از این رو زمانی واگرایی زمانی در بازار ایجاد می‌شود که اندیکاتور و نمودار قیمت در خلاف جهت در حال حرکت باشد و در اینامکان تغییر روند در سهم هم ممکن است رخ دهد. همچنین یک عامل دیگر موجب پدید آمدن واگرایی زمانی نیز می‌شود و به این صورت است که زمانی که پارامتر زمان در خلاف جهت یعنی در برابر با قیمت باشد باعث به وجود آمدن آن می‌شود.

معامله‌گران بازار بورس برای اینکه در معاملات خود پیروز شوند با خرید سهام مدنظر خود که بستکی به روند سهم و همچنین با افزایش قدرت خریداران هم زمان است اقدام می‌کنند. از این رو تریدر‌ها برای اینکه بتوانند اطلاعات مهمی را درباره‌‌ی نوسانات قیمتی بدست بیاوردن به واگرایی زمانی روی آورده‌اند.

بیشتر بخوانید: صرافی کوین لوکالی چیست

واگرایی زمانی معمولی

واگرایی زمانی بیشتر زمانی اتفاق می‌افتد که در روش اصلاحی باشد. از این رو واگرایی زمانی معمولی به این صورت است که اگر کندل‌های اصلاحی از جمع کند‌ل‌های قبلی بیشتر باشد باعث به وجود آمدن آن می‌شود. با شکل گرفتن این روش پیش بینی می‌شود که سهم به حرکت قبلی خود ادامه دهد و تمایلی زیادی در چرخش روند بازار وجود ندارد و همچنین نقش یک الگوی ادامه دهنده را بازی می‌کند. البته به این نکته توجه داشته باشید که در واگرایی زمانی معمولی خیلی مهم است که با تشخیص الگوی ایده آل  برای پیدا کردن نقطه‌ی ورود به سهام اقدام کنید.

واگرایی زمانی هوشمند

در واگرایی هوشمند که مخخف کلمه‌ی آن STD می‌باشد و زمانی اتفاق می‌افتد که تعداد کندل‌های اصلاحی کمتر از کندل‌های قبلی باشد؛ البته باید اصلاح زمانی بیش از اصلاح قیمتی اتفاق اقتاده باشد. از این رو در روند اصلاحی، قدرت بازار کمتر از قدرت معامله‌گران در بازار خواهد بود که پیش بینی می‌شود این روند قبلی به عنوان یک شیوه ادامه دهنده کار کند و همچنین برای نظاره کردن واگرایی زمانی هوشمند بایستی فیبوناچی بازگشتی زمانی را تشکیل داد.

رسم فیبوناچی بازگشتی زمانی

رسم فیبوناچی بازگشتی زمانی

فیبوناچی یکی از ابزار‌هایی بسیار مهمی می‌باشد که برای تحلیل سهام‌ها از آن استفاده می‌شود که نسبت‌های فیبوناچی بازگشتی زمانی عبارت‌اند از  38.2%، 50%، 61.8%، 100% و 161.8% می‌باشد که در بین این‌ها دو نسبت 100% و 161.8% از ارزش زیادی نسبت به بقیه‌ی آن‌ها برخوردار می‌باشد. برای فعال کردن آن ابتدا یک فیبوناچی در صفحه رسم می‌کنیم و پس از آن بر روی قسمت قرمز رنگ دو بار کلیک کنید تا فعال شود و در تنظیمات بایستی در قسمت ADD، گزینه‌ی Level و description را فعال کنید که با انجام این کار فیبوناچی نسبت به تنظیمات تکمیل شود.

بیشتر بخوانید: ابر کومو چیست

روش معامله با واگرایی زمانی

روش معامله با واگرایی زمانیمعامله‌گران برای اینکه بتوانند در بازارسرمایه‌گذاری بهتر کسب سود کنند به سراغ ابزار‌های موجود در تحلیل تکنیکال رجوع می‌کنند و همچنین در خصوص بهتر تصمیم کرفتن برای خرید و فروش سهام‌های خود به کمک شما می‌آید. از این واگرایی زمانی این امکان را به شما می‌دهد که زمان نقطه ورود به سهام یا نقطه‌ی خروج از سهام را برای شما تعیین می‌کند و فهم درست از این نقاط می‌تواند برای شما معاملات موفق را به همراه داشته باشد. برای فهم آن بهتر است بدانید که زمانی که واگرایی زمانی نشونه‌ای از افزایش قدرت خریداران را به شما بدهد به این معناست که گرایش به خرید افزایش  یافته است. از این هر زمانی که اطلاع ازافزایش قدرت فروشندکان در بازار را بدهد تمایل به فروش سهام ایجاد شده است و برای اینکه بتوانید معامله‌گران قدرتمند را در بازه‌های زمانی تسخیص دهید بایستی از فیبوناچی استفاده ببرید.

استراتژی واگرایی معمولی مثبت

استراتژی واگرایی معمولی مثبت

یکی از اقداماتی که یک معامله‌گر باید در بازار ارز‌های دیجیتال از آن بهره‌مند شوند داشتن استراتژی معاملاتی می‌باشد که با داشتن یک استراتژی معتبر توانایی این را خواهید داشت تا با هدفی مشخص برای خرید و فروش سهام خود اقدام کنید. اگر چنانچه بدون داشتن استراتژی به معامله کردن پیش بروید ممکن است دچار مشکلات و سردرگمی در معاملات خود مواجه خواهید شد. برای درک واگرایی معمولی مثبت بدانید، هر زمانی که نمودار قیمت به سوی بالا در حرکت می‌باشد نشان‌گر این است که نمودار شیب اندیکاتور مثبت می‌باشد. با به وجود آمدن این حالت ممکن است نمودار سهام پس از عبور از روند اصلاحی وارد روند صعودی در حرکت بعدی خود شود.

اصولا زمانی که نمودار واگرایی مثبت به حمایت سهم واکنش مثبت نشان دهد بهترین حالت برای خرید سهام تلقی می‌شود و بهترین استراتژی معاملاتی در این نوع واگرایی، تعیین نقطه‌ی ورود در هنگام تمام شدن روند اصلاحی یا خروج در لحظه‌ی تکمیل روند صعودی می‌باشد که در آخر روند اصلاح برای خرید سیکنال مثبت صادر می‌شود تا معامله‌گر از سود مناسب که در حرکت صعودی سهم می‌باشد بهره‌مند شود.

استراتژی خروج از سهام با استفاده از واگرایی

استراتژی خروج از سهام با استفاده از واگراییبعد از این که روند صعودی در واگرایی تشکیل شد باید نقطه‌ای مناسب  را برای تعیین حد سود و خارج شدن از معامله تعیین کرد و در نظر داشته باشید که استراتژی خروج از سهم به همان اندازه‌ی استراتژی خرید مهم و دارای اهمیت بالایی است. همان طور که می‌دانید هر سهمی پس از نوسانات قیمیت در یک مدت زمان به هدف مشخصی خواهد رسید که این هدف شاید صعودی یا نزولی باشد. از این رو با مشخص کردن نقطه‌ی حد سود در روند صعودی سهام، این امکان را خواهید داشت تا در بهترین زمان از سهم خود خارج شوید و سود کسب کنید.

پیج اینستاگرام محمد فاموریان

جمع بندی

در این مقاله ما به آموزش واگرایی زمانی پرداختیم و همچنین روش معامله با آن را هم برای شما کاربران گرامی ارائه کردیم که با استفاده از آن‌ها می‌توانید در معاملات خود عملکرد بهتر و حتی سود دهی بیشتر را به همراه داشته باشید که این روش واگرایی زمانی به شما کمکت می‌کند تا در بهترین زمان سودهی وارد معامله شوید و یا از معامله خارج شوید تا به ضررهای احتمای برخورد نکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *