بازار فارکس در کنار بازار ارزهای دیجیتال از پر بازده‌ترین و سودآورترین بازارهای مالی است. روز به روز روش‌ها و ابزارهای مختلفی به وجود می‌آیند که کار تریدرها را در کسب سود بیشتر از بازارهای مالی راحت‌تر می‌کند. اما استفاده از این ابزارهای نیازمند ماه‌ها مطالعه درباره بازار فارکس یا ارز دیجیتال می‌باشد، از این رو استفاده از این ابزارها برای تریدرهای تازه‌کار کمی مشکل است. روش‌های بهتر و راحت‌تری وجود دارند که با استفاده از آن‌ها بدون نیاز به ماه‌ها تمرین می‌توان از بازار فارکس درآمد کسب کرد. پرایس اکشن ولوم تریدینگ یکی از روش‌های مطرح پرایس اکشن می‌باشد که با استفاده از آن به راحتی می‌توان کسب درآمد کرد. روش پرایس اکشن ولوم تریدینگ به تریدرها این قابلیت را می‌دهد تا بازارهای مالی را پیش بینی و معاملات خود را موفق‌تر و دقیق‌تر انجام دهید.

پرایس اکشن ولوم تریدینگ چیست؟

پرایس اکشن ولوم تریدینگ چیست؟

والیوم تریدینگ یا ولوم تریدینگ به معنای حجم و اندازه تریدهای انجام شده می‌باشد. حال این حجم یا اندازه می‌تواند در بازه زمانی 1 دقیقه یا یک روز باشد که به صورت چارت یا نمودار نمایش داده می‌شود. این روش به تریدرها این قابلیت را می‌دهد تا سطح نقدینگی دارایی‌های مورد نظر خود را پیدا کنند و از آن برای تشخیص زمان ورود به بازار یا خروج از آن استفاده کنند. والیوم تریدینگ معمولاً در بخش پایینی نمودار ظاهر می‌شود که بیانگر نقدینگی یا تعداد سهام ارائه شده برای آن دارایی می‌باشد. این ویژگی به صورت عمودی ظاهر می‌شود و هر چقدر که حجم آن بیشتر باشد، قیمت دچار تغییرات بیشتری خواهد شد.

پرایس اکشن ولوم تریدینگ روشی است که از طریق مشاهدات و بررسی بر روی قیمت‌ها و معاملات بدست می‌آید. این روش به دسته Buying Volume و Selling Volume تقسیم می‌شود. علاوه بر روش ولیوم تریدینگ، روش پرایس اکشن عرضه و تقاضا نیز وجود دارد که با استفاده از آن نیز می‌توانید از بازار ارزهای دیجیتال و فارکس درآمد کسب کنید. Selling Volume: به معنای حجم فروش است که بیانگر بالاترین قیمتی است که فروشندگان برای یک دارایی پرداخت می‌کنند. Buying Volume: به معنای حجم خرید است که نشان دهنده کمترین قیمتی است که خریداران برای یک دارایی می‌پردازند.

پرایس اکشن ولوم تریدینگ چیست؟

پرایس اکشن ولوم تریدینگ یکی از پرکاربردترین روش‌های پرایس اکشن است که امزوره تریدرها در معاملات خود از آن استفاده می‌کنند. اگر قصد دارید با دیگر روش‌های پرایس اکشن تا حدودی آشنا شوید، مقاله مقایسه انواع روشهای پرایس اکشن را مطالعه کنید.

چرا پرایس اکشن والیوم تریدینگ؟

با آنالیز کردن حجم معاملات به راحتی می‌توانید زمان ورود و خروج از بازار را تشخیص دهید. بازارهای مالی همیشه آنطور که به نظر می‌رسند، نیستند و همیشه ممکن است دز زیر روندهای نزولی و صعودی، تغییرات قیمتی بزرگی نهفته باشد. پرایس اکشن ولوم تریدینگ به تریدرها این ویژگی را می‌دهد تا با استفاده از حجم سهام معامله شده، تصمیم بهتری در زمنیه رد یا قبول سیگنال بازار بگیرند. این روش را می‌توان به عنوان قدیمی‌ترین روش‌‎های آنالیز بازارهای مالی دانست و از طرفی کاربردی‌ترین روش برای بررسی معاملات است. شاخص والیوم تریدینگ را در اکثر نمودارهای معاملاتی می‌توانید بیابید و با استفاده از این تکنیک به راحتی تصمیم خود را بری خرید و فروش بگیرید. روش پرایس اکشن ولیوم تریدینگ ساده‌ترین روش پرایس اکشن برای بررسی و آنالیز بازارهای مالی است.

تشخیص زمان ورود و خروج از بازار با استفاده از این روش آسان است، اما اگر حدس و پیش‌بینی به درستی انجام نشود، منجر به ضرر می‌شود. قدرت ضرر و سود با استفاده از این روش یکسان است، بنابراین در آنالیز کردن بیشتر دقت فرمایید. نکته‌ای که در خصوص بازارهای مالی و پرایس اکشن ولوم تریدینگ وجود دارد این است که افزایش نقدینگی یا حجم معاملات بیانگر افزایش قیمت نیست. همچنین با استفاده از روش پرایس اکشن ولوم تریدینگ به طور کامل نمی‌توانید روند بازار را پیش بینی کنید، اما می‌توانید چرخش قیمتی بازار را بهتر درک کنید. پرایس اکشن اسمارت مانی نیز در کنار ولیوم تریدینگ از بهترین روش‌ها است که این دو در کنارهم کمک زیادی به تریدرها می‌کنند.

الگوهای ولوم تریدینگ

الگوهای ولوم تریدینگ

روش‌های پرایس اکشن هر کدام دارای فرمول و ساختاری مخصوص به خود می‌باشند. از این رو بهتر است هر تریدر بر اساس استراتژیی که دارد یکی از آن‌ها را برگزیند و از آن در معاملات خود استفاده کند. نیازی به یادگیری الگوها ولوم تریدینگ یا شاخص های ولو تریدینگ نیست، اما دانستن و به کاربردن آن‌ها در معاملات کمک زیادی به شما می‌کند. الگوهایی که در ادامه ذکر خواهد شد بیشتر در بازار فارکس کاربرد دارد، اگر با این بازار آشنایی ندارید و از آن نمی‌توانید به خوبی کسب درآمد کنید دوره هوش بازار جهانی را مشاهده کنید.

الگوی ولوم آن بالانس(On Balance Volume)

OBV الگویی ساده و راحت و در عین حال بسیار کاربری می‌باشد که واگرایی‌ها و بازارهای در حال انباشت را نشان می‌دهد. این الگو زمانی را که بازار در بالا بسته می‌شود و شروع به اضافه حجم می‌کند و همچنین زمانی که بازار پایین‌تر بسته می‌شود و حجم معاملات کاهش می‌یابد را نشان می‌دهد.

بیشتر بخوانید: پرایس اکشن RTM

الگوی جریان پول چایکین(Chaikin Money Flow)

الگوی چاکین مانی فلو بر افزایش حجم بازار تمرکز دارد که معمولاً افزایش حجم بازار با افزایش قیمت همراه است. این الگو به تریدها نشان می‌دهد زمانی که قیمت‌ها در زیر محدوده روزانه هستند، ارزش پایینی و هچنین زمانی که قیمت‌ها در بالای محدوده روزانه خود قرار می‌گیرند، ارزش آن‌ها افزایش می‌یابد. این الگو برای کسانی که معاملات کوتاه مدت انجام می‌دهند، می‌تواند تا اندازه قابل توجه‌ای مفید باشد.

نحوه استفاده از پرایس اکشن ولوم تریدینگ

الگوهای ولوم تریدینگ

تریدرها معمولاً زمانی شروع به ترید کردن می‌کنند که از استیبل بودن بازار مطمئن باشند. چرا که بازار اگر در حالت نوسانی و افت و خیز خود باشد، سخت‎تر قابل پیش‌بینی است و احتمال ضرر کردن بالاتر می‌رود. در ادامه نکاتی را برای شما عزیزان بازگو خواهیم کرد تا با استفاده از آن تسلط و درک بهتری از این روش پرایس اکشن و بازارهای مالی پیدا کنید.

مشخص کردن روند بازار(Trend Confirmation)

هر بازار برای این که در حالت صعودی قرار بگیرد باید خریداران برای خرید اشتیاق داشته باشند. همچنین هر چه تقاضا بیشتر باشد قیمت نیز افزایش می‌یابد که همین باعث قرار گرفتن بازار در حالت صعودی می‌‎شود. از این رو اگر بازار در حالت صعودی بود، اما حجم معاملات بازار کاهش یافت، می‌تواند بیانگر این باشد که بازار ممکن است دچار تغییر روند شود. سیگنالی که در زمان افت یا افزایش قیمت در زمان کاهش حجم معاملات دریافت می‌کنید، خوب نیست. اما زمانی که حجم یا ولوم بالا باشد و قیمت کاهش یا افزایش یابد، نشان دهنده سیگنال قوی‌تری از بازار و زمان خرید یا فروش است.

افزایش حجم و تغییر روند شدید بازار(exhaustion moves and volume)

بازارهایی که در حال صعود یا نزول هستند همیشه با روند و شیبی تند روبرو هستیم. به عنوان مثال بازارهای ارزهای دیجیتال در زمان کاهش بیت کوین ریزش و روند نزولی شدیدی به خود گرفت. روندهایی که اینگونه شکل می‌گیرند بیشتر به خاطر کاهش حجم معاملات است. زمانی که تریدرها با این فاجعه روبرو می‌شوند دارایی‌های خود را هولد کرده و حجم معاملاتی کاهش می‌یابد. پس از افت قیمت تا یک مقدار مشخصی بازار استیبل می‌شود و تریدرها را مجبور به معامله می‌کند که در همین زمان ممکن است بازار برگرد و دوباره روندی صعودی به خود بگیرد. پس از این صعود بازار دوباره دچار شکست خواهد شد و حجم معاملات باز کاهش خواهد یافت. این که بازار در روزهای بعد به چه صورت خواهد بود را می‌توانید با استفاده از روش‌های دیگر پیش بینی کنید.

علائم بولیش(Bullish Signs)

پرایس اکشن ولوم تریدینگ در تشخیص نشانه‌های بولیش نیز بسیار کاربرد دارد. برای درک بهتر این روش به مثالی که در ادامه خواهیم زد توجه کنید. فرض کنید که بازار در اثر کاهش قیمت دچار افت حجم یا ولوم می‌شود و مجدداً قیمت افزایشی می‌گردد. اگر باز قیمت کاهش یابد و از قیمت قبلی خود پایین‌تر نرود و از طرفی دیگر حجم معاملات نیز کاهش یابد، به این روند شکل گرفته بولیش ساین(Bullish Sign) گفته می‌شود. کسانی که از این علائم استفاده می‌کنند باور دارند که بازار مجدداً روندی صعودی و رو به رشد خواهد گرفت.

بیشتر بخوانید: آموزش تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال

تغییرات حجم و قیمت

زمانی که بازار در حالت صعودی یا نزولی برای مدت زمان زیادی قرار گرفته است، امکان برگشت قیمت‌ها با افزایش زیاد حجم معاملات بسیار زیاد است. در این حالت بهترین زمان سرمایه گذاری است، چرا که بازار رفتار متفاوتی از خود به جا گذاشته است.

اندیکاتورهای ولوم تریدینگ

اندیکاتورهای ولوم تریدینگدر ادامه‌ی این نوشتار قصد داریم اندیکاتور‌هایی را به شما معرفی کنیم که در معاملات حجم بالا نیز پرکاربرد هستند که پرایس اکشن والیوم تریدینگ، به معنای ادغام شدن سبک پرایس اکشن و ولوم تریدینگ و به وسیله‌ی برخی از معامله‌گران صورت می‌گیرد می‌باشد. والیوم تریدینگ به صورت کاملاً حرفه‌ای به عنوان بخشی از تحلیل تکنیکال قرار گرفته است که وجود اندیکاتور‌های حجم عامل این اتفاق است و همچنین در نظر داشته باشید ولوم تریدینگ فقط یک روش معامله‌گری نیست بلکه به وسیله‌ی آن می‌توانید معاملات خود را چه در سبک پرایس اکشن و چه در سبک تحلیل تکنیکال استفاده و تایید کنید.

اندیکاتورحجم تعادلی

اندیکاتور حجم تعادلی یا همان OBV در روش ولوم تریدینگ یک اندیکاتور ساده است ولی بسیار کاربردی و مفید می‌باشد که می‌توانید به راحتی از آن استفاده کنید. اگر تا پایان خر زوز معاملات شما در قسمت بالاتر روز قبل خود بسته شود، حجم معاملات شما عدید مثبت را نشان خواهد داد که به حجم روز قبل اضافه می‌شود وهمچنین اگر خلاف این عمل بود یعنی قیمت پایین‌تر از روز قبل بسته شود که در این صورت حجم معاملات عددی منفی خواهد شد واز حجم روز قبل کسر خواهد شد.

اندیکاتور جریان پول چایکین

اندیکاتور CMF که به معنای Chaikin Money Flow می‌باشد یکی دیگر از اندیکاتورهای بسیار کاربردی در روش ولوم تریدینگ می‌باشد که افزایش حجم را با تئجه به قیمت پایینی، بررسی می‌کند و بهتر است بدانید که بازه‌ای که این اندیکاتور درآن در حرکت است بین -1 و +1 می‌باشد. همچنین اعداد مثبت نشان‌گر فشار خرید و اعداد منفی نشان دهنده‌ی فشار فروش هستند و در ادامه به این دو نکته نیز توجه کنید.

  • وقتی حجم افزایش پیدا می‌کند که قیمت بسته شده در بالای رنج روزانه قرار گرفته باشد، اندیکاتور اعداد مثبت و بیشتری را نشان می‌دهد.
  • همچنین اگر قیمت بسته شده در پایین رنج روزانه قرار گرفته شده باشد، حجم کاهش می‌باشد و اندیکاتور اعداد منفی را نشان خواهد داد که این نوع اندیکاتور برای مشاهده‌ی واگرایی و همچنین در تایم فریم‌های کوتاه مدت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اندیکاتور اسیلاتور کلینگر

یکی دیگر از ابزارهای والیوم تریدینگ اسیلاتور کلینگر می‌باشد و زمانی اسیلاتور کلینگر تشکیل می‌شود که دو خط کلینگر و سیگنال اتفاق افتاد باشد.

  • سیگنال ورود به معامله زمانی صادر می‌شود که خط کلینگر بالای سطح صفر باشد و در همین حین خط کلینگر بالای خط سیگنال باشد.
  • همچنین برای مشاهده سیگنال خروج از معامله هرگاه که خط سیگنال بالای خط کلینگر باشد سیکنال فروش از معامله صادر می‌شود.

فراز و نشیب های دروغین(False Breakouts)

گاهاً افزایش ناگهانی قیمتی در نمودارها و حجم تریدرها را خوش بین می‌کند و آن‌ها را ترغیب به وارد کردن سرمایه خود به بازار می‌کند. زمانی که بازار با تغییرات اندکی در حجم و قیمت روبرو می‌شود، احتمال رخ دادن بریک اوت‌های دروغین بالا می‌رود. از این رو باید بیشتر دقت کرد که دچار این تراژدی در بازارهای مالی نشویم.

پیج اینستاگرام محمد فاموریان

جمع بندی

کسب درآمد از بازار فارکس و دیگر بازارهای مالی نیازمند داشتن اطلاعات زیادی است. از این رو برای این که بتوانید به سود خوبی در بازارهای مالی برسید، بهتر است که اندک اطلاعات از این بازارها داشته باشید. تریدرها با روش‌های پرایس اکشن به راحتی می‌توانند با کمترین دانش به سود برسند. چرا که این روش‌ها بیشتر از طریق مشاهدات و آنالیز کردن نمودارها بدست می‌آید. روش پرایس اکشن ولوم تریدینگ که یکی از قدیمی‌ترین روش‌های پرایس اکشن است به تریدرها این قابلیت را می‌دهد تا با استفاده از حجم معاملات بازار را بررسی کنند. ما در این مقاله به توضیح روش پرایس اکشن والیوم تریدینگ پرداختیم و الگوهای ولوم تریدینگ را نیز بررسی کردیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *