کندل استیک(candlestick) به معنای شمعدان(به دلیل شبیه بودن این نمودار به شمع به آن شمعدان یا کندل استیک گفته میشود) که نواسانات قیمت و باز وبسته شدن اوراق های بهادار را دریک زمان تعیین شده نشان میدهد.نمودار کندل استیک نخستین بار توسط فروشندگان برنج در ژاپن استفاده شد، آنها توانستند به کمک این نمودار و الگوهای کندل استیک قیمت های بازار و شتاب قیمتی روزانه را صدها سال زودتر از بازار‌های ارزی رصد کنند.

مقدمه

این نمودار شمعی که تقریبا در سال 1700 میلادی توسط فروشنگان برنج استفاده میشد، امروزه به عنوان یک تکنیک مناسب برای دارایی هایی همچون سهام، اوراق بهادار، معاملات فارکس و معاملات آتی استفاده می‌شود.

وقتی قیمت باز شدن بالا‌تر از قیمت بسته شدن دارایی باشد، بدنه شمع به رنگ‌های تیره یا قرمز و زمانی که قیمت باز شدن پایین تر از قیمت بسته شدن باشد، بدنه به رنگ سفید یا سبز در بعضی از نرم افزار‌ها به رنگ آبی(این رنگ‌ها به بستگی به تنظیمات نرم‌افزار شما دارد) تغییر رنگ میدهد.

رنگ سبز یا سفید شمع، نشان‌دهنده فشار بالای خرید در دوره زمانی مشخص شده و به معنای صعودی بودن قیمت می‌باشد.

یکی از وظایف کندل استیک، نشان دادن احساسات و هیجانات سرمایه‌گذاران بازار به شکل تصویر است که این امر به تحلیلگران تکنیکال کمک میکند تا زمان مناسب خرید و فروش را با برسی نمودار‌های کندل استیک تشخیص دهند.

به دانش بررسی نمودارهای ارزی و پیش‌بینی حرکت بازار توسط انواع نمودار را دانش تحلیل تکنیکال گویند. از تحلیل تکنیکال می‌توان در ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین، فانتوم، زدکش، اتریوم و … استفاده کرد.

این علم را به‌ طور کلی به سه روش میتوان توضیح داد:

  • تحلیی بالا و پایین شدن های قیمت و پیش‌بینی حرکت قیمت در آینده.
  • تحلیل مبتنی بر حرکت بازار از طریق مطالعه نمودار قیمت، تعداد معاملات، تعداد معاملات باز، شکل گیری الگو‌ها و … .
  • راه و روشی برای پیش‌بینی قیمت ها بر اساس الگوی تغییرات قیمت و تغییر تعداد معاملات بدون توجه به عوامل بنیادین بازار.

الگو‌های کندل استیک

الگوی شمعی سه کلاغ سیاه جز مهم ترین الگوهای کندل استیک

در این قسمت به توضیح الگوی سه کلاغ سیاه کلاغ سیاه که یکی از الگوهای کندل استیک است میپردازیم.این الگو دارای سه شمع مشکی و پشت سرهم می‌باشد که معمولا نشانگر خبر‌های بد و نزولی در قیمت ارز و سهم است.

 

الگوی دو شکاف سیاه

یکی از دیگر الگوهای کندل استیک الگوی دو شکاف سیاه می‌باشد که بعد از یک فاصله از شمع اول، دو شمع سیاه دارد. این الگو که در اصطلاح یک الگوی ادامه دار می‌باشد که پس از افزایش قیمت (صعود) اتفاق می‌افتد. این الگو پیشبینی می‌کند که کاهش قیمت حتی به پایین‌ترین حد امکان خواهد رسید و شاید یک روند نزولی در مقیاس وسیع‌تر را آغاز کند. به گفته بولکوفسکی، الگوی دو شکاف سیاه کاهش قیمت را در حدود ۶۸ درصد از مواقع، به‌درستی پیش‌بینی کرده است.

 

سه خط حمله یکی از رایج‌ترین الگوهای کندل استیک

الگوی سه خط حمله به گفته بولکوفسکی، جزئی از بالاترین درصد پیش‌بینی‌های درست یعنی ۸۳ درصد را در الگوهای کندل استیک به خود اختصاص داده است. این الگو سه شمع سیاه در یک روند نزولی ایجاد می‌کند که هر میله پایین‌تر از میله دیگر قرار می‌گیرد و نزدیک به پایین و داخل نوار قبلی بسته می‌شود. میله چهارم حتی پایین‌تر هم بسته می‌شود، اما در یک نوار بیرونی با برد وسیع که بالاتراز ارتفاع اولین شمع سری بسته می‌شود، معکوس می‌شود.

 

الگوی شمعی ستاره عصرگاهی

ستاره عصرگاهی طبق تحقیقات بولکوفسکی، در رده ۷۲ درصد پیش‌بینی درست در الگوهای کندل استیک قرار دارد. الگوی ستاره نزولی با یک نوار سفید بلند شروع می‌کند که یک روند صعودی را به اوج جدید می‌رساند. شکاف بازار در نوار بعدی بالاتر است، اما خریداران تازه وارد در بالا نگه داشتن قیمت با شکست مواجه می‌شوند، که باعث ایجاد یک شمعدان کوچک می‌شود.

این امر باعث شکل گرفتن یک شکاف پایین در نوار سوم می‌شود که نشان می‌دهد نزول تا پایین‌ترین سطح ادامه پیدا خواهد کرد و شاید یک روند نزولی در مقیاس گسترده‌تر را آغاز کند.

 

دوجی ساده‌ترین الگوهای کندل استیک

الگوی دوجی دارای بدنه نازوک هستند و معمولاً به شکل یک خط باریک نشان داده می‌شوند. دوجی‌ها نمایانگر نمودارهایی که قیمت شروع و پایان یکسانی دارند هستند.

الگوی شمعی کودک رها شده

الگوی بازگشتی شمعی کودک رها شده صعودی در پایین‌ترین سطح یک روند نزولی ظاهر می‌شود. شکاف قیمت در نوار بعدی کاهش می‌یابد، اما فروشندگان تازه‌وارد نمی‌توانند قیمت را پایین نگه دارند که باعث شکل‌گیری یک شمعدان دوجی با محدوده باریک می‌شود. شکاف صعودی روی میله سوم الگو را کامل می‌کند که پیش‌بینی می‌کند بازیابی قیمت به بالاترین حد خود ادامه خواهد داد و شاید یک روند صعودی در مقیاس وسیع‌تر را آغاز کند. به گفته بولکوفسکی، این الگو قیمت‌های بالاتر را با دقت ۴۹.۷۳ درصد در الگوهای کندل استیک پیش‌بینی می‌کند.

بیشتر بخوانید: آموزش ارز دیجیتال آنلاین

الگوی شمعی دارآویز

دارآویز زمانی اتفاق می‌افتد که دو معیار اصلی وجود داشته باشد:

  • دارایی در روند صعودی بوده است.
  • شمع دارای بدنه واقعی کوچک (فاصله بین باز و بسته) و سایه پایینی طولانی است و سایه بالایی وجود ندارد.

با توجه به این دو معیار، وقتی یک الگوی دارآویز در یک روند صعودی شکل می‌گیرد، نشان‌دهنده این است که خریداران قدرت خود را از دست داده‌اند. در حالی که تقاضا قیمت سهام را بالاتر می‌برد، در این زمان فروش قابل توجهی رخ می‌دهد. در حالی که خریداران توانستند قیمت را به نزدیکی قیمت اولیه بازگردانند، فروش اولین نشانه‌ای از این است که تعدادی از سرمایه‌گذاران فکر می‌کنند قیمت به اوج خود رسیده است. برای معتقدان به معاملات الگوی کندل استیک، این الگو فرصتی را برای فروش موقعیت‌های خرید موجود ایجاد می‌کند.

الگوی شمعی هارامی

هارامی‌یه کلمه قدیمی ژاپنی به معنای باردار است. که از دو شمع تشکیل شده است که به شمع اول شمع مادر و شمع دوم را شمع فرزند مینامند. شمع مادر معمولاً بلند و شمع فرزند بدنه کوچکی دارد. وجود الگوی هارامی نشان دهنده‌ی آشفتگی بازار است با این که این الگو بطور کامل برگشتی نیست، اما بسیاری از کاربران تازه‌کار با مشاهده الگوی هارامی تشویق به معامله می‌شوند.

الگوی شمعی ابر تیره

این الگو دارای دو شمع با رنگ‌های متفاوت است. الگوی ابر تیره نشان‌گر رسیدن سهم به قیمت مقاومت می‌باشد. هر دو شمع در این الگو دارای بدنه‌ای بزرگ هستند که ابتدا شمع اول با رنگ سفید شکل می‌گیرد، سپس شمع دوم که حداقل نصف بدنه شمع اول را پوشش داده تشکیل می‌شود.

الگوی شمعی رسوخ‌گر

الگوی رسوخ‌گر و یا نفوذگردر دو روز تشکیل می‌شود که در روز اول به طور قطعی تحت تأثیر فروشندگان است و روز دوم توسط خریداران مشتاق پاسخ داده می‌شود. این امر به طور واضح نشان می‌دهد که عرضه سهامی که فعالان بازار می‌خواهند بفروشند تا حدودی کاهش یافته است و قیمت به سطحی پایین‌تر کاهش یافته که تقاضا برای خرید سهام افزایش یافته است. به نظر می‌رسد این پویایی تا حدودی شاخصی قابل اعتماد برای پیش‌بینی صعودی کوتاه مدت باشد.

پیج اینستاگرام محمد فاموریان

الگوی شمعی سه سرباز سفید

معمولاً در پایان یک روند نزولی رخ می‌دهند، سه سرباز سفید تشکیل شده از شه شمع بزرگ صعودی هستند که هرکدام بالاتر از آخرین شمع بسته می‌شوند. ولی هیچ‌شکافی نباید بین شمع‌ها وجود داشته باشد. هر شمع داخل بدنه شمع قبلی باز می‌شود.

جمع‌بندی الگو‌های کندل استیک

اگر به بورس و بازارهای مالی یا بازارهای ارز دیجیتال مانند بیتکوین، اتریوم و… علاقه دارید، باید با الگوهای کندل استیک آشنایی پیدا کنید. الگوهای کندل استیک از اطلاعات بسیار ارزشمندی برخوردار است. که هر کدام تابع قوانینی می‌باشد و لازم است هر تحلیل‌گر تکنیکالی با این روش آشنایی کافی داشته باشد.

سعی کنید روش‌های مختلف را باهم اغدام کنید تا شانس بهتری برای موفقیت داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *