اگر در فضای ارز دیجیتالی فعالیت می‌کنید حتما اصطلاحاتی مانند فورک را شنیده‌اید. برای آشنایی با فورک ها و تفاوت بین سافت فورک و هارد فورک با ما همراه باشید. گاهی اوقات بعضی کلمات در مکان‌های مختلف، معانی مختلفی نیز دارند. فورک که در دنیای واقعی به معنای چنگال یا انشعابات لوله کشی ساختمان می‌باشد، در بلاک چین و ارزهای دیجیتال مفهوم دیگری دارد. برای آشنایی با فورک ها ابتدا بهتر است بدانید که فورک در نرم افزارهای متن‌باز به معنای تقسیم شدن یک پروژه به چند دسته می‌باشد.

بنابراین بلاک چین هم جزئی از نرم افزارها به شمار می‌آید و فورک در بلاک چین به معنی تقسیم بلاک چین می‌باشد. زمانی که یک بلاک چین به دو قسمت تقسیم شود، هر قسمت قوانین اجماع خود را دنبال خواهند کرد. از این روش زمانی استفاده می‌شود که تیم توسعه‌دهنده پروژه به دنبال راه‌اندازی مسیر جدید یا نسخه بروزتری از نرم‌افزار به‌طور همزمان باشد.

بیشتر بخوانید: آموزش ارز دیجیتال

فورک چیست؟ آشنایی با عنواع فورک ها

معمولا از فورک‌ها برای تست کردن یک پروژه خاص استفاده می‌شود، اما در دنیای ارزهای دیجیتال از فورک‌ها برای اعمال تغییرات اساسی و پایه‌ای، استفاده می‌شود. به زبان ساده می‌توان فورک را یکی از راه‌های به‌روزرسانی، ارتقا و اعمال تغییرات در بلاک چین که باعث ایجاد تغییر در در پروتکل اصلی شبکه می‌شود، دانست. دلایل بسیاری می‌توانند باعث ایجاد فورک‌ها در زنجیره‌ی یک بلوک شوند.

به عنوان مثال، هنگامی که تغییراتی در پروتکل ارز دیجیتالی به وجود می‌آید، کاربران و کارشناسان باید پذیرش خود را نسبت به نسخه جدید و آپدیت‌شده اعلام کنند. همان‌طور که شما به طور منظم برنامه‌های سیستم خود را به‌روزرسانی می‌کنید. بعضی از اوقات این تغییرات با مخالفت‌ افراد مختلف به همراه است زیرا که ممکن است ایجاد یک فورک از سود آن‌ها کم کند.

به هرحال برای انجام شدن این تغییرات و به روزرسانی‌ها افراد بسیاری باید آن را تایید کنند، همانطور که برای آپدیت‎‌های جدید در تلفن‌ همراه نیازمند موافقت از شرکت‌های سازنده است. برای آشناییی با فورک ها با ما همراه باشید.

مقاله پیشنهادی:برترین ارزهای دیجیتال متاورس

هارد فورک

به اعمال تغییردهنده در پروتکل ارز دیجیتال، هارد فورک می‌گویند. به اینگونه که بر اساس هاردفورک، نسخه‌های قبلی مورد قبول نباشد. در این حالت اگر نسخه‌های قبل به فعالیت خودشان ادامه دهند، با پروتوکل و داده‌هایی کاملا متفاوت فعالیت خود را ادامه می‌دهند. اما این کار ممکن است موجب بروز خطا و آشفتگی در شبکه شود. به زبان ساده اگر این تغییرات با پروتکل‌های قبلی ناسازگار بود و موجب ایجاد شدن تغییرات پایه‌ای در عملکرد بلاک چین شد به آن هارد فورک گفته می‌شود.

همچنین در هارد فورک بیت کوین، با اعمال تغییراتی مانند: سختی شبکه، سایز بلاک و برخی دیگر از جزئیات اطلاعاتی، انجام خواهد گرفت. اینگونه در صورت ایجاد کوچکترین تغییر در پارامترها، بقیه بلاک‌ها فقط توسط پروتوکل جدید مورد قبول هستند اما نسخه‌های قبلی غیر قابل قبول هستند. بنابراین این موضوع باعث به‌وجود آمدن مشکلات جدی در شبکه یا حتی از دست رفتن دارائی دیجیتالی می‌شود.

مقاله پیشنهادی:آشنایی با صرافی اوککس

سافت فورک

اما سافت فورک برخلاف هارد فورک، می‌تواند به راحتی با نسخه‌های پیشین خود فعالیت داشته باشد. فرض کنید یک تغییر در پروتکل ایجاد شود که موجب سخت‌تر شدن قوانین آن شود، و این اتفاق فقط با اعمال تغییراتی در ظاهر و با استفاده از توابعی که به ساختار اصلی آسیب نرسانند، انجام می‌شود. بدین شکل که در آخر یک سافت فورک، بلاک‌های نسخه جدید، توسط نودهای نسخه قبلی نیز مورد قبول قرار خواهند گرفت.

مقاله پیشنهادی:دوج کوین بخریم یا شیبا؟ بررسی تفاوت ها و شباهت ها

البته باید بدانید که در این زمان، همچنان نودهای نسخه جدید، بلاک‌های نسخه قدیمی را رد خواهند کرد.

تفاوت هارد فورک و سافت فورک

برای آشنایی با فورک ها بهتر است ابتدا تفاوت بین دو فورک را بهتر بشناسید. هارد فورک و سافت فورک تقریبا یکسان هستند. وقتی تغییراتی در کد موجود بر روی یک پلتفورم ارز رمزنگاری شده ایجاد می‌شود، با به‌وجود آمدن ورژن جدید، ورژنی قدیمی در شبکه باقی می‌ماند. حال اگر کاربران از سافت فورک استفاده کنند، زمانی که به روزرسانی‌های لازم را انجام ‌داده می‌شود فقط یک بلاک چین معتبر باقی می‌ماند.

اما این اتفاق در حالتی است که هنگام استفاده از یک هارد فورک، بلاک چین‌های ورژن قدیمی و جدید هر دو در کنار هم وجود داشته باشند، اینگونه که نرم افزار باید آپدیت شود تا طبق قوانین جدید کار کند.

سافت فورک و هارد فورک هردو شکافی را ایجاد می‌کنند ولی با این تفاوت که یک سافت فورک تنها در یک زنجیره بلوکی دریافت می‌شود. اما هارد فورک دو زنجیره بلوک ایجاد می‌کند.

به زبان ساده‌ هارد فورک زمانی اتفاق می‌افتد که قصد داشته باشیم در شبکه‌ی ارزی مانند بیت‌کوین یک انشعاب متفاوتی ایجاد کنیم، حالا اگر تغییرات این فورک جدید با هم سازگار باشند یک سافت فورک ایجاد می‌شود.

برای مقایسه امنیت بین هارد فورک و سافت فورک، تقریباً نظر اکثر کابران بر هارد فورک است، حتی اگر که یک سافت فورک بتواند تغییرات مورد نظر را به‌وجود آورد. تعمیرات اساسی بلوک‌ها در یک زنجیره بلوک به قدرت محاسباتی بالایی نیاز دارد، اما حریم خصوصی در یک هارد فورک بسیار بیشتر و قابل اعتمادتر از سافت فورک است.

مقاله پیشنهادی:آینده جهان با ارزهای دیجیتال همراه با پیش بینی و بررسی احتمالات

دلایل ایجاد هارد فورک

افزودن یک عملکرد جدید

از بین بردن خطرات امنیتی مهم در نسخه‌های پیشین

بازگردانی و معکوس کردن تراکنش‌ها در معاملات

پیج اینستاگرام محمد فاموریان

پیش از وقوع فورک خرید کنیم یا بفروشیم؟

می‌توان مهم‌ترین قسمت آشنایی با فورک ها زمان مناسب سرمایه‌گذاری دانست. در این مقاله سعی کردیم آشنایی با فورک ها را به زبان ساده بیان کنیم. حال بهتر است زمان مناسب سرمایه‌گذاری در فورک ها را هم یاد بگیرید. به طور کلی هارد فورک یک زمان متغیر را برای ارز موردنظر نشان می‌دهد. همیشه بین کاربران اختلاف نظر بین این موضوع وجود دارد. نحوه عملکرد شما بیشتر به سهم شما در ارز و نوع فورک‌هایی که با آن روبه‌رو می‌شوید بستگی خواهد داشت. در زمانی که هارد فورک رخ می‌دهد، وقتی‌که ارز رایگان دریافت کردید منطقی است که دارایی خود را نگه دارید یا حتی سرمایه‌گذاری خود را بیشتر کنید. اما نکته اصلی اینجاست که معامله‌گران بزرگ دیگر نیز همین کار را می‌کنند؟

اگر فکر می‌کنید که ممکن است نتوانید به اندازه کافی و در زمان مناسب واکنش نشان دهید و پیش از افراد و سازمان‌های بزرگ اقدام کنید، به شما توصیه می‌شود که سرمایه خود را پیش از وقوع فورک بفروشید. شما در ازای ارز رایگان ضرر خواهید کرد اما ممکن است بتوانید از افرادی که به دنبال افزایش سهام خود هستند، سود کسب کنید.

اگر انتخاب‌های شما بر اساس سافت فورک‌ها باشد، تصمیم‌گیری برای شما کمی آسان‌تر است. اگر فکر می‌کنید که فورک به افزایش قیمت ارز کمکی خواهد کرد، بهترین حرکت برای جمع آوری ارز از دیگر کاربران، استفاده از نوسانات قیمت برای افزایش سهام شما می‌باشد.

اما در صورت پی بردن به ضررات فورک برای ارز موردنظر، سهام خود را قبل از ریزش بفروشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *