اگر شما هم یکی از علاقه‌مندان به دنیای ارزهای دیجیتال هستید یا در این حوضه فعالیت می‌کنید، حتما اسم وایت پیپر به گوشتان خورده است. آشنایی با وایت پیپر یک امر ضروری است که امروزه به کمک بررسی آن می‌توانید از گزارشات و اهداف رمزارزها باخبر شوید. وایت پیپر یا برگه سفید(White Paper) در واقع یک فایل پی‌دی‌اف است که در زمان تاسیس یک رمزارز دیجیتالی ارائه می‌شود. در این نوشتار قصد داریم آشنایی با وایت پیپر را به زبان ساده بازگو کنیم.

یکی از مواردی که امروزه اهمیت بسیاری در بازار ارزهای دیجیتالی پیدا کرده است وایت پیپر می‌باشد. این سند دیجیتالی فقط مختص به ارزهای دیجیتال نیست و در بسیاری از بازارهای مالی دیگر از آن استفاده می‌شود. وایت پیپر یک گزارش کامل است که در آن نحوه عملکرد، اهداف پروژه و آینده آن پروژه به طور کامل نوشته شده است. در واقع یک معرفی‌نامه است که کاربران را با پروژه خود آشنا می‌کند.

بیشتر بخوانید: آموزش ارز دیجیتال

آشنایی با وایت پیپر

آشنایی با وایت پیپر

وایت پیپر در حوضه ارزهای دیجیتال به یک سند دیجیتالی چند صفحه‌ای اشاره می‌کند که در آن به توضیح کامل یک پروژه غیرمتمرکز می‌پردازد. این کاغذ سفید در زمان تاسیس پروژه ارائه می‌شود و درمعتبرسازی پروژه تاثیر بسزایی می‌گذارد. این سند دیجیتالی به معرفی پروژه، استفاده از روش‌های مختلف در پروژه ذکر شده، برطرف کردن مشکلات و جزییات توکن پروژه می‌پردازد.

برخی از رمزارزهای تولید شده از ارائه وایت پیپر خودداری می‌کنند و این موضوع در جلب اعتماد مشتریان تاثیر مستقیم دارد. در مقالات گذشته، ارائه نکردن وایت پیپر چندین بار به عنوان معایب یک پروژه ذکر شده است. در مقالات تحلیل تکنیکال و فاندمنتال یا نوسان گیری توضیح دادیم که برای سرمایه‌گذاری یا ترید یک ارز دیجیتالی باید ابتدا آن را مورد بررسی قرار دهیم، اولین مرحله این تحلیل و بررسی، آشنایی با وایت پیپر رمزارز مورد نظر است.

معروف‌ترین وایت پیپر

آشنایی با وایت پیپر بیت کئین

تا امروز وایت پیپر بیت کوین در رتبه معروف‌ترین وایت پیپر دنیای ارزهای دیجیتال قرار دارد. خالق ناشناس بیت کوین یعنی ساتوشی ناکاموتا در سال 2008 پس از تاسیس بیت کوین، وایت پیپر آن را با عنوان «بیت کوین، یک سیستم دارای پرداخت نقدی الکترونیک و همتا به همتا» ارائه کرد. در این وایت پیپر به طور کامل درباره این رمزارز و اهداف آن توضیح داده شد. علاوه‌بر اینکه بیت کوین قدیمی‌ترین رمزارز است، عده‌ای معتقدند که وایت پیپر بیت کوین، یکی دیگر از دلایل معروفیت این رمزارز است

چرا وایت پیپر از اهمیت بالایی برخوردار است؟

بدون شک یکی از بهترین و تاثیرگذارترین روش‌های بازاریابی محتوا، وایت پیپر می‌باشد. وایت پیپرها به قدری کامل هستند که پس از مطاله آن‌ها دیگر نیازی به تحقیق درباره رمزارز موردنظر نمی‌باشد. وایت پیپر نه تنها کاربران را با مفهوم بلاک چین و اهداف آن آشنا می‌کند، بلکه زمینه را برای ارزهای دیجیتال نوظهور دیگر هم فراهم می‌کند. امروزه بسیاری از خالقان ارزهای دیجیتال به لطف وایت پیپرها، پروژه خود را با دنیا آشنا می‌سازند و بدون هیچ دردسری توکن خود را تبلیغ می‌کنند.

عناوین مختلف وایت پیپر

عناوین وایت پیپر

یک وایت پیپر استاندارد از عنواین ذکرشده برخوردار است که در ادامه به توضیحات آن‌های می‌پردازیم.

عنوان و چکیده مطالب

هر نوشته یا مقاله‌ای نیازمند یک عنوان مناسب و یک چکیده از نمای کلی پروژه است. عنوان یک پروژه باید مناسب با موضوع موردنظر باشد و چکیده آن باید یک مختصر نویسی از نمای کلی یک پروژه باشد. بدین شکل که کاربران با مطالعه چکیده یک پروژه ترغیب به مطالعه ادامه نوشته شوند. به زبان ساده ذهن مخاطب را کنجکاو کند.

مقدمه

مقدمه همانند چکیده باید یک نمای کلی از کل پروژه باشد. با این تفاوت که در مقدمه باید به توضیح اطلاعات پایه، بلاک چین و مزایای ارز دیجیتال موردنظر و بازار آن پرداخته شود. معمولا از یک توضیح مختصر درباره اهداف پروژه و آینده آن استفاده می‌شود.

تعریف مشکلات و ارائه راه‌حل آن

مشکلات وایت پیپر

یکی از مهم‌ترین عناوین آشنایی با وایت پیپر، تعاریف مشکلات و ارائه راه‌حل برای آن است. به عنوان مثال شبکه کاردانو بر اساس رفع مشکل مقیاس‌پذیری بلاک چین تهیه شد. در این بخش شما را با یک مشکل اساسی در حوضه ارزهای دیجیتالی آشنا می‌کند، سپس راه‌حلی به شما ارائه می‌دهد که در واقع این راه‌حل یکی از اهداف پروژه مذکور است. پس از مطالعه این قسمت شما می‌دانید که مشکل اصلی چیست؟ و چگونه قرار است این مشکل برطرف شود؟ البته این موضوع همیشه به طور کامل جوابگو نیست؛ چرا که بسیاری از پروژه‌های ارزهای دیجیتالی پس از تلاش‌های فراوان تنوانستند مشکلات ذکر شده را حل کنند و پروژه را به طور کامل حذف کردند.

معرفی محصول

در این قسمت توسعه‌دهندگان پروژه محصول خود را به صور کامل توضیح می‌دهند. کاربران با مطالعه این بخش درک بهتری از نحوه عملکرد پروژه پیدا می‌کنند.

جزییات فنی پروژه

برای آشنایی با وایت پیپر یک پروژه، جزییات فنی به شما یک دید تخصصی‌تر می‌دهد. این قسمت شما را با بلاک چین مربوطه و اطلاعات فنی آن آشنا می‌کند. مشخصات فنی، نحوه توسعه محصول، روش‌های عرضه کوین و… از جمله مسائلی است که در این قسمت بیان می‌شود.

اقتصاد رمزارز

اقتصاد رمزارز وایت پیپر

در این قسمت تمامی اطلاعات مربوط به رمزارز پروژه، آینده اقتصادی آن و عملکرد توکن را توضیح می‌دهد. به عنوان مثال: در شبکه اطلس دلیل راه‌اندازی توکن آن، استفاده کاربران از توکن اطلس و NFTها در بازی برای خرید و فروش آیتم‌ها و سفینه‌ها می‌باشد. بنابراین کسانی که در این پلتفرم بازی می‌کنند می‌توانند با خرید توکن این شبکه آیتم‌های خود را آپدیت کنند و این موضوع در آشنایی با وایت پیپر یک پروژه بسیار مهم است.

جزییات عرضه عمومی

اطلاعاتی درباره زمان راه‌اندازی بخش‌های مختلف محصول، طرح‌های تشویقی، خصوصیات افرادی که سرمایه‌گذاری در این ارز برای آن‌ها مناسب می‌باشد و روش‌های استفاده از سرمایه جذب شده پروژه از جمله مواردی است که در این قسمت ذکر می‌شود.

معرفی تیم توسعه دهنده

آشنایی با تیم توسعه دهنده وایت پیپر

تا این قسمت تمام موارد مهم آشنایی با وایت پیپر را مطالعه کردید؛ اما باید در نظر داشته باشید که هر پروژه بر اساس وعده‌هایی که به کاربران داده است، ممکن است نتواند به آن‌ها عمل کند و موفق شود. این موضوع ارتباط مستقیمی با تیم توسعه‌دهنده پروژه دارد. در واقع حل مشکلات ذکر شده، مهم‌ترین وظیفه تیم توسعه است.

پیج اینستاگرام محمد فاموریان

بنابراین اجزای تشکیل دهنده تیم توسعه برای کاربران و معامله‌گران اهمیت بسزایی دارد. زیرا عملی شدن اهداف یک پروژه در دستان تیم توسعه می‌باشد. در این بخش شما با تیم توسعه و نقش هر کدام به طور کامل آشنا خواهید شد.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *