الگوریتم اثبات ظرفیت چیست؟

الگوریتم اثبات ظرفیت چیست؟

الگوریتم اثبات ظرفیت یا Poc یا Proof Of Capacity یکی دیگر از الگوریتم‌هایی است که در بلاک چین استفاده می‌شود. کاربران به جای استفاده از توان پردازشی از فضای ذخیره سازی خود برای اثبات ظرفیت استفاده می‌کنند. برای این کار کاربران از یک فضای نشانه‌گذاری شده در فضای ذحیره سازیشان ایجاد می‌کنند. کاربران برای یافتن هش مناسب به اثبات ظرفیت خود می‌پردازند. این الگوریتم باعث کاهش مصرف توان و هزینه‌های پردازشی شده توسط بلاک چین می‌شود. علاوه بر این افراد با استفاده از الگوریتم POC می‌توانند فضای ذخیره سازیشان در شبکه با سایر کاربران به اشتراک بگذارند و با آن‌ها رقابت کنند. از این طریق می‌توانند با پیروز شدن در این رقابت پاداش دریافت کنند. الگوریتم POC در بسیاری از سیستم‌های بلاکچینی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این الگوریتم امنیت و کارای شبکه را افزایش می‌دهد و به یکی از محبوب‌ترین الگوریتم‌های بلاک چینی تبدیل شده است.

بیشتر بخوانید: قرارداد هوشمند چیست

از جمله مزایای این الگوریتم این است که استفاده کنندگان پاداش دریافت می‌کنند. برای دریافت این پاداش کفای است کاربران فضای ذخیره سازیشان را به اشتراک بگذارند؛ این اشتراک گذاری نیازی به توان پردازشی بالایی ندارد. از این رو هر کاربری با هر فضایی که دارد می‌تواند در شبکه بلاک چین شرکت کند و از این طریق کسب درآمد کند. هزینه‌های پزدارشی و مصرف توان نیز به شدت کاهش می‌یابد. از بلاک چین‌هایی که از این سیستم استفاده می‌کند، بلاک چین Chia است. در سیستم بلاک چین Burstcoin نیز از این سیستم پاداشی استفاده می‌شود. با استفاده از این الگوریتم توان مصرفی و هزینه‌های پردازشی بلاک چین کاهش می‌یابد؛ از آنجایی که فضای ذخیره سازی در دسترس کاربران است، شرکت در شبکه برای افراد آسان‌تر می‌شود.

بیشتر بخوانید: دوره آموزشی ارز دیجیتال رایگان

نحوه کارکرد الگوریتم Poc چیست؟

نحوه کارکرد الگوریتم Poc چیست؟

این الگوریتم این ویژگی را به کاربران می‌دهد تا به جای استفاده از توان پردازشی بلاک چین برای اثبات ظرفیت از فضای ذخیره سازیشان استفاده کنند. این الگوریتم بر اساس فضای ذخیره سازی که هر شخص در شبکه بلاک چین به اشتراک می‌گذارد، پاداش دریافت می‌کند. در ابتدا کاربران بایستی فضای خالیشان را نشانه گذاری کنند و سپس به وسیله الگوریتم نشانه گذاری، برای هر بلوک جدید در شبکه، یک نشانه از فضای ذخیره سازیشان درست کنند.  این نشانه گذاری شامل تعداد هش‌های داده فضای ذخیره سازی است که با هم ترکیب شده‌اند. پس از این مرحله با استفاده از حل یک مسئله محاسباتی ساده همانند یافتن هش مناسب، فضای ذخیره سازیشان را اثبات می‌کنند. دلیل انجام اینکار پیدا کردن هشی ترکیب شده با نشانه فضای ذخیره سازی شده کاربر است.

این کار باعث می‌شود تا به شبکه اثبات کنند که فضای ذخیره سازیشان توان حل چه محاسباتی را دارد. پس از اینکار و اثبات کردن فضای ذخیره سازیشان، پاداشی برای هر بلوک جدیدی که در شبکه ایجاد می‌شود دریافت می‌کنند. این پاداش می‌توان مقداری از هر ارز دیجیتال باشد که نوع آن را کاربران می‌توانند مشخص کنند. به طور کلی هر چقدر فضای ذخیره سازی به اشتراک گذاشته باشد بیشتر باشد، پاداش بیشتری دریافت خواهید کرد.

بیشتر بخوانید: بازی آلیس چیست

مزایای و معایب الگوریتم Poc چیست؟

مزایای و معایب الگوریتم Poc چیست؟

الگوریتم اثبات ظرفیت مزایای زیادی هم برای شبکه بلاک چین و ههم برای کاربرانی که از آن استفاده می‌کنند، دارد. این الگوریتم باعث کاهش هزینه‌های پردازشی و مصرف توان در شبکه بلاک چین می‌شود. این الگوریتم بر خلاف الگوریتم POW که در بیت کوین برای حل محاسبات نیاز به فضای ذخیره سازی زیادی با هزینه‌های بسیار بالا دارد به فضای ذخیره سازی زیادی نیاز ندارد. به وسیله این الگوریتم امکان شرکت در شبکه‌های بلاک چین برای افراد زیادی ممکن می‌شود و افراد زیادی از این طریق می‌توانند درآمد زایی کنند. دلیل این دسترسی آسان این است که فضای ذخیره سازی زیادی برای شرکت در بلاک چین نیاز نیست. امنیت این الگوریتم نسبت به الگوریتم POW نیز بیشتر است؛ چرا که در الگوریتم POW امکان تغییر کردن تاریخچه بلاک چین از طریق یک حمل 51 درصد است؛ اما در الگوریتم اثبات ظرفیت غیر ممکن است.

البته این الگوریتم دارای معایبی نیز می‌باشد. سرعت تایید تراکنش‌ها در این الگوریتم پایین است؛ چرا که برای تایید تراکنش‌ها با توجه به نحوه عملکرد الگوریتم Poc نیاز به زمان بیشتری است. همچنین کاربران برای افزایش فضای ذخیره سازیشان نیاز به خرید تجهیزات جدیدی هستد که هزینه‌های زیادی را برای کاربران به همراه دارد. از دیگر الگوریتم‌هایی که در شبکه‌های بلاک چین استفاده می‌شود؛ الگوریتم اثبات اعتبار یا الگوریتم POA است. برای آشنایی با این الگوریتم مقاله آن را مطالعه نمایید.

پیج اینستاگرام محمد فاموریانجمع بندی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *